Kisalföld logö

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -3°C | 5°C Még több cikk.

Már erdő nőtt a vörösiszap fölött Mosonmagyaróváron

Nincs realitása az ajkaihoz hasonló katasztrófa bekövetkezésének Mosonmagyaróváron.
Nincs realitása az ajkaihoz hasonló katasztrófa bekövetkezésének Mosonmagyaróváron – ezt egyöntetűen jelentette ki a Kisalföld érdeklődésére a helyi polgári védelem szakembere és a Motim Zrt. vezetője a város határában lévő vörösiszap-tárolókkal kapcsolatban.

A Magyaróvári Timföld és Műkorund Gyár 1934-ben kezdte meg termelését, ezzel Magyarország legrégebbi timföldgyára volt egészen a 2002-es leállításáig. Az elmúlt csaknem hetven évben felgyűlt vörösiszap mennyisége egyes becslések szerint 8 millió tonna, az iszapterek felülete pedig több mint 70 hektár.
 
Helyszíni ellenőrzés - Gerezdes János, a Motim Zrt. korábbi vezetője, Nagy István országgyűlési képviselő, Gerezdes Dávid, a cég vezérigazgatója és Priskin Győző, a polgári védelem szakembere kedden k
 Helyszíni ellenőrzés – Gerezdes János, a Motim Zrt. korábbi vezetője, Nagy István országgyűlési képviselő, Gerezdes Dávid, a cég vezérigazgatója és Priskin Győző, a polgári védelem szakembere kedden közösen járták be a Mosonmagyaróvári vörösiszap-tárolókat. A háttérben jól látszik, hogy a lefedett tározókat ma már sűrű erdő borítja.

Az ajkai tragédia kapcsán érthető módon merült fel a kérdés, fenyegeti-e hasonló veszély Mosonmagyaróvárt. Kedden a katasztrófavédelemmel közös helyszíni bejárást hívott össze Nagy István országgyűlési képviselő.

Elmondta: a polgári védelem helyi szakemberével közösen meggyőződtek arról, hogy ez a gyártási melléktermék nem jelent közvetlen veszélyt a környezetre. Annál is inkább nem áll fenn ez a fenyegetettség, mivel itt már évekkel ezelőtt megszűnt a timföldgyártás, a tározók száraz iszapot tartalmaznak és már korábban lefedték azokat. Mára sűrű erdő borítja a felületüket. Ezt erősítette meg lapunknak Priskin Győző, a helyi polgári védelem szakembere is. A tározók talajvédelme és lefedése is az előírásoknak megfelelő.
 

Megdöbbenéssel értesültek a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. vörösiszap tározójának gátszakadásáról, az ezáltal okozott súlyos emberi tragédiáról és környezeti katasztrófáról – hangsúlyozta a Kisalföld érdeklődésére Gerezdes Dávid, a Motim Zrt. vezérigazgatója. A cégvezető elmondta: üzemükben már nyolc éve megszűnt a timföldgyártás. A gyártási folyamat melléktermékét, az úgynevezett vörösiszapot erre a célra épített, folyamatosan ellenőrzött és a mai napig folyamatos felügyelettel kontrollált tározókban helyezték el. Ezeket az érvényes európai és magyar szabványok szerint alakították ki és tartják karban azóta is. A megtelt tározókat az előírásoknak megfelelően lezárták vízzáró agyagréteggel, humusszal, majd sűrű növényzetet telepítettek rá. Erre mintegy 2 milliárd forintot költött a Motim Zrt. 1996 és 2005 között. Ezzel mintegy százhektáros erdő jött létre a tározókon. Ez a város számára is tisztítja az autópálya felől érkező szennyezett levegőt. Ezek a tározók egyébként átlagosan 6–7 méter magasak és kizárólag száraz iszapot tartalmaznak.
A megtelt tározókat az előírásoknak megfelelően lezárták vízzáró agyagréteggel, humusszal, majd sűrű növényzetet telepítettek rá. Erre 2 milliárd forintot költött a Motim Zrt. 1996 és 2005 között. Ezzel mintegy százhektáros erdő jött létre a tározókon.

Gerezdes Dávid hozzátette: 2000-ben egymilliárd forintos beruházással az akkori előírásoknak megfelelő, kiemelt biztonságú, úgynevezett ˝C kategóriájú˝ veszélyeshulladék-tározót építettek. Ebbe a timföldgyártás leállítása után szilárd gyártási hulladékot helyeznek el. Ez utóbbi, egyetlen nyitott tározó a legszigorúbb biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak is megfelel.

A vezérigazgató elmondta: a társaság sok évtizedes műszaki tapasztalata alapján kész bármilyen segítséget megadni a Mal Zrt.-nek a műszaki problémák megoldására.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A jövőt rajzolták meg Mosonmagyaróváron

˝A Jövő közlekedési eszközei˝ című számítógépes rajzpályázaton a napokban hirdettek eredményt. Tovább olvasom