Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Már csak az emberség hiányzik

Évente több százezer állatot exportálnak Kelet-Európából az unió vágóhídjaira, többségét Rajkán keresztül. A többnapos út okozta sok szenvedéstől csak egy olyan szabályozás menthetné meg az állatokat, ami megtiltja a nyolc órát meghaladó tranzitokat.
Földrajzi fekvéséből adódóan Magyarország, s így Mosonmagyaróvár is az állatszállítási útvonalak csomópontja. Évente Közép-Kelet-Európából közel ötvenezer kamion halad keresztül hazánkon, az unió vágóhídjaira szállítva élő állatot. Helyzetéből adódóan Magyarország fontos szerepet tölthet be a szállítási körülmények javítása érdekében. A hazai állatvédő szervezetek rendszeresen látogatják a határállomásokat és ellenőrzik a jogszabályok betartását.

Kínzás kerülő utakon

Kaufer Virág, a Fauna Egyesület és az európai gazdaságiállat-védő szervezet – Compassion in World Farming – magyarországi képviselője a Kisalföld érdeklődésére elmondta: az északnyugati régióban a rajkai határátkelő a leginkább érintett ezen a téren.
Ausztria keményen bánik az élőállat-szállítmányokkal és betartatja a jogszabályokat, így a fuvarozók nem szívesen választják ezt az útvonalat. A Lengyelországból érkező és Olaszországba tartó – főként lovakat szállító – kamionok ezért inkább kerülő utat választanak és Csehországon, Szlovákián, Magyarországon és Szlovénián keresztül juttatják el az állatokat az olasz vágóhidakra. Ezek az utak elérhetik a nyolcvan-, kilencvenórás időtartamot is. Az állatok, mire hazánkba érnek, rendkívül rossz állapotban vannak, kimerültek, szomjasak és sokan súlyosan megsérülnek, tehát mindenképpen aktuális lenne az etetés és itatás. Az is előfordul, hogy a menetidő már túl van a huszonnégy órán, így kötelező lenne az állatok lehajtása és huszonnégy órás pihentetése. A Lengyelországból érkező szállítmányok jelentős része Rajkánál lép be Magyarországra.

Csak „papíron"

– Néhány éve, a határátkelő fejlesztésénél különös figyelmet fordítottak az állatvédelmi előírásokra. Külön sávot építettek az ilyen szállítmányok részére, így az élőállat-szállítmányok valóban elsőbbséget élvezhetnek az átkelésnél, sőt, még egy korszerű lehajtó rámpa is elkészült. Rendkívül jó a kapcsolatunk a rajkai vám- és pénzügyőrséggel és teljes mértékben együttműködnek velünk. A bezenyei itatóállomásra azonban a kamionok
nagy része csak kerülővel tud eljutni, így sajnos sokan csak kifizetik az itatási díjat, ám csak „papíron" itatnak – mondja Kaufer Virág.

Törvény már van

– Az élőállat-szállítás terén, az állatok védelmében már nem kell várni a törvényi szabályozásra. A múlt évben jelent meg két végrehajtási rendelet, ami az állatok szállítás közbeni védelméről és a nemzetközi etető-itató állomások szabályairól szól. Ezen szabályozások teljes betartatásával már jelentős javulást lehetne elérni. Teljes sikert azonban csak az jelentene, ha jogszabály tiltaná a nyolc órát meghaladó élőállat-szállításokat. A kontinens egyik végéből a másikba szállított állatok többségét röviddel megérkezése után levágják. Értelmetlen dolog tehát a több napig tartó út viszontagságainak kitenni őket. Az élő állatok szállítása ráadásul lényegesen drágább, mint a hústermékeké. Ennek ellenére ez az üzletág virágzik, ami elsősorban a régiók közti alapvető különbségekből adódik. Kelet-Európában az élő állat beszerzési ára a nyugat-európaihoz képest olyan alacsony, hogy a szállítási költségek
könnyen megtérülnek – hangsúlyozta az állatvédő.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meddig kell várni a határon?

Pap János országgyűlési képviselő nemrégiben azzal a kérdéssel fordult dr. Lamperth Mónika… Tovább olvasom