Kisalföld logö

2018. 06. 20. szerda - Rafael 18°C | 29°C Még több cikk.

Libatelepet és strandot is rehabilitálnának

Szigetköz rehabilitációjára idén háromszázötvenmillió forint jut, ám az igényelt összeg valószínűleg ennél jóval több lesz. Az önkormányzatok többsége idén is pályázik az állami forrásokra, s van, ahol a többlépcsős beruházás egy része már korábban megvalósult.
Rajka: Idén valamivel több mint másfél kilométert rehabilitálnak 44 millió forintból.
Stipkovits Pál országgyűlési képviselő tavaly év végén úgy tájékoztatta a Kisalföldet: biztosítékot kapott, hogy 2004-ben félmilliárd forint jut a Szigetköz rehabilitációjára.

Ez az összeg aztán februárra 350 millióra csökkent. Igaz, ez még így is jóval több, mint az elmúlt évben szétosztott 210 millió, ám a települések ennél többet igényelnének.

Idén a Szigetközre 214 millió (tavaly 145 millió), a Mosoni-Duna rehabilitációjára 142 millió (tavaly 65 millió) forint jut. A múlt évben a legtöbb pénzt a Szigetközben Dunaremete szerezte (46 milliót), a Mosoni-Dunára pedig a győri önkormányzat (50 millió) kapta. Az idei elképzeléseket nemrégiben vázolták a polgármesterek.

Alámosta a víz a lejárókat

Máriakálnok tavaly a Kálnoki-Duna rehabilitációjának második szakaszára közel 37 millió forintot kapott (az első szakaszra megnyert 34 millió forintból mederkotrást végeztek s ideiglenes átkelőt építettek). Ebből három híd és egy vízszintet tartó műtárgy valósul meg: ezen munkálatok már folynak.

Idén a harmadik szakaszra pályáznak, s ha elnyerik az állami támogatást, akkor átjárókat építenek, s áthelyezik a Halászit Máriakálnokkal összekötő híd melletti gáz- és ivóvízvezetéket. Tavaly Dunaszigeten befejezték az úgynevezett Hídi-tó rehabilitációját, a mocsaras területből tavat alakítottak ki.

A zátonyi strand betonos lejáróit alámosta a víz, idén pályázati pénzből szeretnék ezt kijavítani. Dunaremete tavaly 46 millió forintot nyert, melyet a helyi csatorna vízellátására és vízpótlásának kiépítésére fordít. A rehabilitáció több települést is érint, a tervezett munkáknak ez idáig tíz százalékát végezték el. A z 5,2 kilométeres szakasz összköltsége 92,6 millió forint: a második szakaszra a település később pályázik.

Medret kotornának

Kisbodakon a holtágak rehabilitációja január második hetében elkezdődött, s már nyolcvan százalékban végeztek a munkálatokkal. Lipóton a kialakítandó csatorna kivitelezési tervei márciusra készülnek el, ennek folytatására kérnek állami támogatást. Máriakálnokkal közös projekt keretében rehabilitálja a Kálnoki-Duna-ágat Halászi is. Jövőre ezt szeretnék befejezni.

Emellett egy kisebb ér felújítási munkáira is pályáznak. Tavat alakítanának ki Mecséren, ám a kivitelezésre tavaly nem jutott keret. Ezen célra idén huszonegymillió forint támogatásra lenne szükségük. Feketeerdő eddig még nem nyújtott be projektet, ám idén szeretne: az egykori libatelepen – mely szövetkezeti tulajdonban van – szükséges a mederkotrás.

Gyűjtik a nyilatkozatokat

Rajka az elmúlt évben 44 millió forintot nyert a Mosoni-Duna ottani holtág-rehabilitációjának második szakaszára (az első szakasz munkáira még 2001-ben jutottak állami pénzhez). Az 5,8 kilométeres hosszból most csak 1,6 kilométerre telik ebből a pénzből, hisz közel 270 millió forintba kerül a teljes kivitelezés. A munkákat még idén szeretnék befejezni. Püski tavaly hárommillió forintot nyert csatornarehabilitációra. Ennek tervei elkészültek.

Jelenleg a tulajdonosok nyilatkozatait gyűjtik össze, s a kivitelezésre – mely 2005–2006-ra valósulhat meg – is pályázatot nyújtanak be. Az összekötő csatorna tervei elkészültek már Darnózselin is, idén a négy kilométeres rész első szakaszának megvalósítására kérnek állami támogatást. Dunakilitin 2003-ban a Száraz-erdei Duna-ág rehabilitációjának előkészítését nem támogatta a Miniszterelnöki Hivatal, az idei projekt terveit még nem véglegesítették.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bizonytalan sorsú rajkai szélkerekek

A Rajka–Bezenye–Hegyeshalom háromszögbe tervezett 41 szélkerék sorsa bizonytalan. A… Tovább olvasom