Kisalföld logö

2017. 11. 22. szerda - Cecília 4°C | 11°C Még több cikk.

˝Lehülyézték˝ a szigetközieket

˝Titkos munkaanyag˝ Szlovákiában, kiszivárogtatás, Deutsch lemondást követel, a tárcavezető magyarázkodik: tőmondatokban így foglalhatjuk össze az elmúlt napok történéseit a szigetközi rehabilitációs javaslatok ügyében.


Az indulatok azóta sem csillapodnak: a magyarországi zöldmozgalmak levelezőlistáján most ˝lehülyézték˝ a szigetközieket. Ráadásul úgy vélik: a Szigetközi Természetvédelmi Egyesület terve is ˝megbuktatható, ha elég hangosak vagyunk néhány napig˝. A tervet egyébként tavaly minden jelentősebb megyei, sőt, régióbeli grémium elfogadta.

Magyarországi zöldszervezetek közben nyílt levélben fordulnak a miniszterelnökhöz és a környezetvédelmi miniszterhez, melyben kérik, hogy haladéktalanul hozzák nyilvánosságra a szlovák félnek átadott terveket a dunai gátakról. Érdekesség: a levél aláírói között találjuk sok más mellett   a Parlagfűmentes Magyarországért Egyesület, az Élőlánc Magyarországért, a Dorogi Környezetvédelmi Egyesület, a Nők a Balatonért Egyesület, a Pro Natura St. Gotthard Civil Összefogás Egyesület és a Dráva Szövetség egy-egy tagját, valamint Hajósy Adrienne-t a Zöld Nők képviseletében, a reflexes Lajtmann Józsefet.

Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter egy újságírók részére szervezett keddi beszélgetésen úgy fogalmazott: ˝A Szigetköz vízpótlására és ökológiai rehabilitációjára a magyar fél által kidolgozott hat változat mellé a szlovák fél még tehet javaslatokat április 30-ig.˝ ˝Magyarországnak a hat javaslat bármelyike elfogadható, mivel alkalmasak arra, hogy rendezzék a vízpótlást, de a cél az, hogy a Duna vizének a fele hozzánk kerüljön˝ – tette hozzá Erdey György szakállamtitkár.

Kedden a magyarországi zöldmozgalmak levelezőlistáján olvasható friss írás jutott el szerkesztőségünkbe egy, a listán lévő szervezettől. Az írás végén annak a  Jánossy Andrásnak a neve szerepel, aki a Környezet- és Természetvédő Társadalmi Szervezetek Országos XVIII. Találkozójának delegáltja, s a napokban az egyik kereskedelmi csatornán a hazai környezetvédő szervezetek ˝nevében˝ beszélt a szigetközi munkaanyagvitáról. Levelében most ˝lehülyézi˝ a szigetközieket. ˝... Erre találták fel (hozták létre állami pénzen) a Szitét. Hogy a hülye szigetközieket a környezetvédők ellen tudják hergelni, és hogy legyen a helyieknek tősgyökeres szigetközi műszaki alternatívájuk – történetesen az, ami leginkább megfelel a szlovák atyafiak elképzeléseinek. De nekünk nem a Szitére kell haragudnunk (bár senki nem lehet szeretetre méltó, aki elvállalja, hogy egy ilyen szerepet jó pénzért eljátszik). Hanem azokra a gazemberekre, akik ezt a helyzetet idetették nekünk... Most tehát akár a Szite-terv is megbuktatható, ha elég hangosak vagyunk néhány napig...˝ – áll a levelezőlista tagjainak elküldött írásban.

A Szite-tervet tavaly a megyében minden jelentősebb grémium elfogadta: a győri és a mosonmagyaróvári kistérségi társulás, a megyei közgyűlés, a Szigetközi Fejlesztési Tanács és a regionális fejlesztési tanács... 

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. ivanhoe 2010. március 14. 11:34
    „Nem szólok hozzá semmit, mert csak káromkodni tudnék a sok hozzá nem értő fővárosi sebhely miatt.”
  • 21. Treska 2010. március 13. 16:34
    „16! Pancser
    Ugyan milyen kultúrtáj lenne a mai bokrok helyén?
    Egy nagy vízfelület lenne az egész mint ma Dunacsúnynál, aztán abban nyönyörködhetnél kedvedre!
    Szerintem a Szigetköznek ez a része, még ebben a formájában is sokkal szebb, mintha elkészült volna az erőmű.
    Horgászok, vadászok és természetjárók tömegeit vonzza még így is és ezernyi élőlénynek ad otthont.
    Na nem a Dunakiliti műtárgy, ahol a magyar vízügyi szakemberek csak betonköbméterek százaival tudtak gondolkodni és ebbe szépen bele is gyalogolt az egész ország.”
  • 20. invektus 2010. március 13. 14:06
    „Ácsi bácsi nem véletlen a zőldek miatt lett feldobva a duzzasztomü épitése
    EZEK A ZÖLDEK TÜCSKÖT BOGARAT VÉDENEK DE MIKOR FOGJÁK AZ EMBERTÁRSAIKAT VÉDENI
    ???!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ?
    IGEN AZ ELSŐ HOZZÁSZOLONAK IGAZA VAN
    MINDENKI A SAJÁT HÁZATÁJÁN ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    AZ OSZTRÁKOK ÉS A SLOVÁKOK NYERTEK A DUZZASZTOGÁT ÉPITÉSÉN MERT ÖK NEM HALGATTAK A ZÖLDEKRE MI MAGYAROK MEG EGY KÉT ZÖLDFÜLÜ TERMÉSZETJÁRÓ TOL MEG MEGIJEDTÜNK
    LETT IS ADOSSÁGUNK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    AMIT UGYE MI DOLGOZOK NYÖGÜNK !!!!
    MEG NEKTEK IS A CSALÁDTAGJAITOK EZT NE FELEGYÉTEK zöldek
    !!!!!!!!!!!!”
  • 19. lackomacko 2010. március 11. 15:52
    „A "sötétzöldek" már sok száz milliót tettek zsebre.Ezt abizniszt nem akarják feladni ,mert egy rendezett helyzettel ez megszünne.Már több mint 422 milliárdba van eddig országunknak a kezdetek óta az erőmű kérdés.Ebből többmilliárd a tanulmánykészítők zsebébe vándorolt már ,de még keveslik.Köztörvényes büntett ami itt folyik,ha lenne jogállam azt hiszem már néhányan feleltek volna érte./Csak a tanulmányok kiírását és megvalósulását kellene számon kérni/Persze ez sosem fog megtörténni .A tanulmányok készülnek továbbra is ,súlyos milliókért!Méghogy válság van ,meg nincs pénz!Saját zsebre van, túl sok is!!!!”
  • 18. hovatovabb 2010. március 10. 21:31
    „én erre a szerződésre gondoltam amit írtam :"Megoldás alapvető lehetősége a Trianoni diktátum alapulvéve lehetne AMIBEN A Szlovák Magyar határ a DUNA HAJÓZÁSI FŐVONALA AZ ORSZÁGHATÁR."
    "AMIBEN A Szlovák Magyar határ a DUNA HAJÓZÁSI FŐVONALA AZ ORSZÁGHATÁR."
    Dunakilitinél jelenleg nincs hajózás.
    Természetesen ez az ÁLLAPOT SEM MAGYARORSSZÁGNAK, SEM SZIGETKÖZNEK NEM JÓ.”
  • 17. Imcsi 2010. március 10. 20:54
    „Dr.Horváth! Ha Ön jogász, akkor legyen szíves mondja meg milyen lépéseket tehetek a "hülye szigetköziek" kifejezés miatt, mivel megszólított lettem!”
  • 16. pancser 2010. március 10. 20:49
    „"hovatovább" Ne bomolj! Magyarul mondani a nevekeket nem nacionalizmus. Viszont a szerződést mi szegtük meg és nem a szlovákok, néhány siklóért meg a franc tudja milyen békákért sásért stb. amiből persze semmi nem volt igaz. Kultúrtáj lehetett volna ott ahol most bozót van. Így szebb jobb a környék, ahogy kinéz, romló duzzasztó, alárvult töltések, bozót a tározó helyén? Ilyen ostobaságra képes Mohács népe. Jól írtátok a sötétzöldek. Ha erre dugják a képüket megyek tüntetni ellenük és megfürdetjük őket ígérem, a k...a nénikéjüket.”
  • 15. hovatovabb 2010. március 10. 20:19
    „9. AstarothZ 2010.03.10. 15:17
    Aki tudja hogy csúcsrajáratott lett volna a Bős-N. az ISMERI A HELYZETTET , attól viszont furcsa hogy a Nagymarosi műtárgy szerepét nem tudja :) :)
    1
    "Én úgy tudom, hogy a felső Duna szakaszon ezt a célt (is) szolgálta volna a nagymarosi gát, ami a visszaduzzasztással a Szigetközi vízellátást is biztosította volna. Szakemberek javítsanak ki, ha tévedek!"

    2
    "Már a szlovák és a magyar fél is lemondott a csúcsrajáratásos üzemről, így a nagymarosi gátnak az árhullám felfogása szempontjából már nincs jelentősége, de a hajózás, medererózió, és az alaperőművi vill. energia termelés szempontjából van! És tudod mért kellemetlen ez sokak És tudod mért kellemetlen ez sokak (köztük MTA tagok és politikusok) számára? Mert be kellene ismerniük a korábbi hibájukat!"”
  • 14. hovatovabb 2010. március 10. 19:51
    „Bős Pozsonyig , húúú elnézést a nacionalista nevekért
    Akarom mondani Gabčíkovo Bratislava-ig duzzaszt vissza, ami kb 40km itt ca.15m es a duzzasztás. Abban az esetben Nagymarosnál 110km 30m kellene igaz itt sikabb a terepviszony, így elég lenne kevesebb is...
    A 11-es 12 es utak akkor tengeralattjáróknak lenének a későbbiekben a legjobb haladást szolgáló szerkezetek.:) :)

    "Utálom az ilyen nacionalista alapú politikát" Most akkor éljen, vagy haljon Trianon ????
    Vagy ez a szerződést is fellehet rúgni??? Ha abban leírtak nem mérvadóak.
    Megoldás itt sem egyértelműen fekete- vagy fehér. Hanem kompromisszumosnak kell lennie.
    Gondoltam Hogy ÖN (AstarothZ) nem kívülálló...”
  • 13. Dr.Horváth 2010. március 10. 19:22
    „Jó lenne végre előre tekinteni az ügyben és azt nézni, hosszútávon mi szolgálja jobban a Szigetköz, a Duna és a Duna mellett élők érdekeit, mint megint azon rágódni, hogy hogyan lehetne keresztbetenni a szlovákoknak. Utálom az ilyen nacionalista alapú politikát. Kompromisszum, megegyezés miért lehetetlen?”
  • 12. Dodo57 2010. március 10. 18:59
    „Most van egy modva csinált ok, hogy a zöldek hallathasság a hangjukat, mert már senki nem foglalkozott velük.”
  • 11. cseri83 2010. március 10. 17:31
    „4. hozzászólás AstarothZ
    TELJESEN egyetértek
    "sötétzöldek" :):):)”
  • 10. Ogre 2010. március 10. 15:37
    „˝sötétzöldek˝:)”
  • 9. AstarothZ 2010. március 10. 15:17
    „6. hovatovabb 2010.03.10. 13:45!

    Nekünk magyaroknak ez az egész ügy eddig csak mérhetetlen károkat és veszteséget termelt, míg az eredeti terv megvalósulása a néhány hátrány mellett (amik sokkal kisebb mértékűek lettek volna, és azóta már minden bizonnyal megoldani is sikerült volna őket) egy csomó hasznot is hozott volna. Ilyen jó bizniszt csináltunk magunknak!”
  • 8. AstarothZ 2010. március 10. 15:11
    „6. hovatovabb 2010.03.10. 13:45!

    ,,a gátaknak éppen az a feladatuk, hogy a közöttük lévő teljes szakaszon emeljék a vízszintet. ,,A vízlépcső helyét az szabja meg, hogy a gát épp a felette lévő lépcsőig duzzassza fel a Duna vízszintjét - mondja a szakember. - Tehát a nagymarosi Bősig, az adonyi Nagymarosig, a fajszi pedig Adonyig. A főmeder visszaduzzasztása a Szigetköz kiszáradását is megakadályozná, mert így több víz juthatna a mellékágakba."
    Kerényi A. Ödön, a Magyar Villamos Művek volt vezérigazgató-helyettese.
    http://www.nyugathir.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=3673:a-nagymarosi-duzzasztogat-megoldhatna-a-szigetkoezi-vizpotlas-uegyet&catid=38:mosonmagyarovar&Itemid=73

    A különféle ,,zöld" elméletekről sorra bebizonyosodott hogy bel- és külpolitikai célokat szolgáltak. A PROBLÉMA pedig még mindig adott, a hajózhatóság ügyében a megoldást meg jövőre fel kell mutatnunk az EU-nak! Ideje lenne végre a szakemberekre hallgatni! Te határokat akarsz módosítani?! A magyar diplomácia érdekérvényesítő képessége ennél sokkal pitibb ügyekben is nullának bizonyult! Arról nem is beszélve, hogy nemzetközileg is osztatlan ellenszenvet váltana ki, még ha magyar szempontból esetleg igazolható lenne is. Már a szlovák és a magyar fél is lemondott a csúcsrajáratásos üzemről, így a nagymarosi gátnak az árhullám felfogása szempontjából már nincs jelentősége, de a hajózás, medererózió, és az alaperőművi vill. energia termelés szempontjából van! És tudod mért kellemetlen ez sokak (köztük MTA tagok és politikusok) számára? Mert be kellene ismerniük a korábbi hibájukat!”
  • 7. pancser 2010. március 10. 14:40
    „Igen lehülyéztek bennünket? Sztem ők azok akiket karikás ostorral kell kiverni Szigetközből. Igen mondom, el kell őket kergetni. Az ország szégyene a Kiliti duzzasztó és a hülye zöldek emlékműve. Ott rohad az ország pénze talán ezer milliárd is. Legalább néhány turbinát tennének bele, hogy haszna legyen. Megmentettünk pár siklót, ami nem is biztos hogy igaz. No zöldek másszatok értük a Margit hídra. A szlovákok sokkal bölcsebbek voltak.. Azt hittem az agyam eldobom amikor a Dunát szivattyúztuk az elején. A Dunakanyar vonzerejének jót tett volna az ottani duzzasztó, csak valakiknek nem tetszett a dolog valamiért. Én büszke vagyok a Szigetközre, az ország legfejlettebb vidéke, de úgy látszik szellemileg is, rendkívül gyakorlatias nép lakja. Nekünk ne akarja megmondani senki, hogy számunkra mi a jó, mi tudjuk.. Miért vagyunk mi folyamatosan Közép-Európa lúzer nemzete? Kölcsey szerint: ,,Lettél magzatod miatt, magzatod hamvvedre! " Jól rátapintott, mi még békében is képesek voltunk a Dunát elveszíteni. Ha az erőmű a tervek szerint épül, sikló se lett volna kevesebb, meg fa se. Viszont gazdagabbak lennénk egy csomó árammal, nem kellett volna kártérítést fizetnünk, Dunakiliti környéke nagy forgalmú turizmussal rendelkezne. Most viszont pusztuló műtárgyak és dzsumbuj.”
  • 6. hovatovabb 2010. március 10. 13:45
    „"5" 110km re van kb Nagymaros!!! mekkora vízszint kellene ekkora távon visszaduzzasztáshoz?????
    Az alapvető fogalmakat TERVEKEt kell tisztázni !! Bős-Nagymaros CSÚCSRAJÁRATOTT VÍZIERŐMÜNEK KÉSZÜLT...
    AZAZ A NAPI VÍZMENNYISÉGET (24órait)BŐSNÉL 2 részletben eresztették volna le kb. 3-4 óra összidőben.
    Nagymaros arra készült, hogy ezt az óriási áradást Budapest ne kapja meg NAP MINT NAP .

    Megoldás alapvető lehetősége a Trianoni diktátum alapulvéve lehetne AMIBEN A Szlovák Magyar határ a
    DUNA HAJÓZÁSI FŐVONALA AZ ORSZÁGHATÁR.
    Szóval Dunacsúny Mo.-hoz tartozna és máris miénk a vízkezelés kulcsa.”
  • 5. AstarothZ 2010. március 10. 12:24
    „Íme egy szakember véleménye:

    "Bármelyik folyót példának vehetjük: ahol erőműveket kezdtek építeni, végig kellett lépcsőzni az egész folyót. A gátak ugyanis visszatartják a hordalékot és a műtárgyak alatti folyószakaszokon óhatatlanul erősödik az erózió. A felgyorsuló medersüllyedést, a kisvizek szintjének csökkenését pedig újabb, szakaszos duzzasztásokkal lehet igazán ellensúlyozni. Magyarországon, a Bős alatti szakaszon is hasonló a helyzet, egyre mélyebbre ássa magát a folyó. Arról persze lehet vitatkozni, hogy mekkora duzzasztóművekre lenne szükség. Több kicsire vagy kevés nagyra. A hajózás szempontjából nem volna szerencsés, ha a gyors hajóknak 20 kilométerenként zsilipelniük kellene. Ráadásul nálunk a kavicskitermelésben is rablógazdálkodás folyt. Emlékezzünk csak a hetvenes évek házgyárprogramjára. A tízszeresét kotorták ki az érkező hordaléknak. ˝Előbb-utóbb mindenképpen be kell avatkozni. És itt már régen nem(csak) az áramtermelésről, hanem a hajózásról, az ivóvízellátásról és az ökoszisztémáról van szó. Olyan mértékű lett a medersüllyedés, ami a parti szűrésű vízbázisokat is veszélyezteti."

    http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/elobb-utobb_duzzasztani_kell/2110753/

    Én úgy tudom, hogy a felső Duna szakaszon ezt a célt (is) szolgálta volna a nagymarosi gát, ami a visszaduzzasztással a Szigetközi vízellátást is biztosította volna. Szakemberek javítsanak ki, ha tévedek!”
  • 4. AstarothZ 2010. március 10. 11:54
    „A legfelháborítóbb az egészben az, hogy a Szigetköz problémái nem magának az építkezésnek, hanem az eredeti tervek felrúgásának köszönhetőek (nem is beszélve az országot ért óriási anyagi, külpolitikai és erkölcsi károkról, na meg a magyar vill. energia rendszerben keletkezett hátrányokról), ami pont a fentiekhez hasonló zöld szervezetek, illetve a rendszerváltozás korabeli megfelelőiknek ,,köszönhető". Ezek nem értenek semmi máshoz, csak a szükséges beruházások elleni aláírásgyüjtögetéshez, és az ésszerű szakmai-társadalmi kompromisszumok felrúgásához. Beszűkült látókörű, csak a saját egyéni megszállottságára koncentráló, általában az adott szakterületen teljesen laikus, magát ,,humanista értelmiségnek" tituláló dilettánsok gyülekezetei. Vagy ez eleve nem is a Szigetköz vízellátásáról szól, hanem a nacionalista külpolitikáról? Én az okozott károkat már az elődeiknek is kiszámláztam volna!”
  • 3. Mankapunka 2010. március 10. 11:42
    „Parlagfüvet kíírtani nem lehet.”
22 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közművesítik az ipari területet Kimlén

Egy ötvenhétmillió forintos terv keretében a kimlei önkormányzat közművesít, utat és járdát épít,… Tovább olvasom