Kisalföld logö

2018. 02. 23. péntek - Alfréd -1°C | 2°C Még több cikk.

Körforgalom negyedáron, egyedülálló megoldással

Mosonmagyaróvár - Az országban egyedülálló megoldással alakítanak ki körforgalmat még ebben az évben Mosonmagyaróváron a Károly–Engels– Kiserdő utcák kereszteződésében. A csomópont a korábbi tervekhez képest negyedáron – 23 millió forintból – készül el.
A mosonmagyaróvári Károly, Engels és Kiserdő utcák kereszteződése évek óta az egyik legbalesetveszélyesebb csomópont a városban. Már idén is többen szenvedtek itt súlyos vagy könnyű sérüléseket. Noha a balesetek mindegyikét a figyelmetlenség, illetve a szabályok megszegése okozta, a nagy forgalom miatt a kereszteződés rendkívül veszélyes. A közlekedési szakemberek már hosszú ideje szorgalmazzák a körforgalom kiépítését a csomópontban, amivel a baleseti kockázatot nagymértékben meg lehetne előzni.

A helyi úthálózat fontos és mindaddig hiányzó láncszemét, a városközpontot a Halászi úti lakóteleppel összekötő Kiserdő utcát 2000-ben adták át, ekkor alakult ki a jelenlegi csomópont is. Azóta kiderült, elkerülhetetlen az átalakítás. A körforgalom kiépítése már többször felvetődött, sőt, terv is készült az átépítésre, ám ennek a 100 milliós költségeire nem jutott a város büdzséjéből. Most azonban, várhatóan még ebben az évben megépül a körforgalom, ráadásul negyedáron. Szabó Miklós polgármester a Kisalföldnek elmondta: a körforgalom kialakítása valóban szükséges, ezért mindenképpen meg akarják valósítani. Egy új eljárásnak köszönhetően azonban a korábban tervezett 100 millió forint töredékéből épül meg. A szükséges mintegy 23 milliót az idei útépítéseken megspórolt összegből finanszírozzák.

Veszélyes csomópont: A Károly–Engels–Kiserdő utcák kereszteződésében rövid időn belül megépül a körforgalom. Fotó: Méhes Ákos

A csomópontban kialakítandó körforgalom több szempontból is egyedülálló lesz Magyarországon – tudtuk meg Kalincsák Istvántól, a városfejlesztési és -fenntartási osztály vezetőjétől. A korábbi – egyébként korrekt – körforgalom-tervezet rendkívül drága volt, amellett nem is lett volna ésszerű ilyen mértékű beruházást megépíteni komplex városi közlekedési koncepció nélkül. A csomópont átépítése azonban elengedhetetlen, ezért az osztályvezető olyan megoldást keresett, ami lényegesen olcsóbb a korábbi tervezetnél, ám legalább ugyanolyan értékű. Szempont volt továbbá, hogy esztétikus, biztonságos és mobilizálható legyen.

Kalincsák István elmondta: a körforgalmak kialakítási költségeinek több mint felét a közműcserék, javítások adják. Ezzel a megoldással az ilyen költségeket meg lehet takarítani, hiszen a körforgalom kialakítása különösebb építési munkálatok nélkül történik. Hazánkban egyedülálló módon előre legyártott, egymáshoz kapcsolódó elemekből építik fel a csomópont középső részét. Ez a megoldás teljesen új, jelenleg szabadalmaztatás alatt áll.

Szintén egyedülálló lesz Magyarországon, hogy – külföldi mintára – külön sávon elválasztják a jobbra kanyarodó forgalmat.
Így lényegesen nagyobb lesz a körforgalom áteresztőképessége, mint az eredeti tervekben.  A kivitelezés már elkezdődött és amennyiben az időjárás engedi, még ebben az évben teljesen elkészülnek a munkálatokkal.

Olvasóink írták

  • 8. Kovács Géza 2007. november 21. 10:44
    „Zseniális Ötlet! Csak annyi a szépséghiba, hogy 1994-95-ben amikor kialakították a kereszteződést és a 23 millát bőven elköltötték rá, már felmerült a helyszíni bejáráson az egyből körforgalom ötlete, jobbar kanyarodó sávokkal. Mindenki megszoksából vezetett ott és ki lehetne számolni hány balesetet lehetett volna megelőzni! Akkor pont az illetékes elvtársak nevezték hülyeségnek és indokolatlannak!!
    Most gondolom az Ő agyukból SAJÁT ötletként pattant ki az Isteni Szikra, és a jutalom sem fog elmaradni!!!!!
    Ezért tartunk ott ahol...........”
  • 7. tati 2007. november 20. 01:17
    „Igen örüljünk a körforgalomnak, persze hogy kell és jó, hogy végre valahára kitalálták a megvalósításának a módját. Ha ezt az ötletet egy olyan valaki találta ki akinek nem ez a dolga valóban meg kell jutalmazni, de ha egy olyan képviselő aki fizetést vasz fel havonta és ez a dolga ....”
  • 6. zenelady 2007. november 19. 15:53
    „Köszönöm, Abrafax. Ugyan semmi közöm a városvezetéshez azon túl, hogy néha meginterjúvolom őket. De örülök, ha valaki úgy tud információt mondani, hogy az lenyomozható. Itt sokan vagdalóznak az öteleteikkel, ugyanúgy mint ahogy ´kampányokkor´ is szoktak. És nem figyelik az eseményeket. Mi, a tévénél elég sokszor adunk információt iilyen dolgokról. És ha valaki ezeket hallja, nem vagdalózik úgy, mint itt egyesek. Nagyon sokszor elhangzott már a Kossuth út kérdése, és az is, hogy nem a város hatásköre, mégis állandóan a városon kérik számon. És igen, örüljünk, hogy végre lesz körforgalom az Engels utcánál. És annak még inkább, hogy a töredékéért a tervezettnek, így talán tényleg jut másra is. Ha ezért jutalmat is kapnak az ötlet gazdái, megérdemlik. Legyen sok ilyen költésgmegtakarító ötlet. Mert ezt igenis dícsérni lehet csak.”
  • 5. Abrafax 2007. november 19. 10:03
    „A habverés ,,csak" annyi, hogy az elözö tervekhez képest megmaradt ca. 80milla.
    Lenne mire és miböl akár jutalmat is osztani... Csak ilyen tervek nincsenek...
    Kész elemekböl építetett körforgalmat pedig senki nem láthatott még Magyarországon (Sopronon és Budaörsön túl sem :) Fontos az is, hogy bármikor, minimális költséggel át lehet alakítani lámpás keresztezödéssé.

    A városban pedig azért nincs több körforgalom, mert az elözö vezetésnek ez ,,nem volt koncepció". Egy körforgalom tervezése, engedélyeztetése hónapokig tart, nem elég csak egy virágládát letenni középre.

    A Fö utca, Szent István utca, Kossuth utca, Halászi út nem városi fenntartásúak. Az állami Közútkezelönek olyan szinten nincs pénze, hogy az egyik ilyen problémás keresztezödés átalakításának harmadát (!) sem tudta (akarta?) felvállalni. Sajnos még sokáig lesz kampánytéma az útfelújítás...”
  • 4. kíváncsi 2007. november 18. 22:42
    „A "zoli" által említett körforgalom tetejében 4 éve épült !!”
  • 3. zoli 2007. november 18. 09:44
    „"Szintén egyedülálló lesz Magyarországon, hogy - külföldi mintára - külön sávon elválasztják a jobbra kanyarodó forgalmat."
    Ez is csak szöveg, hogy az országban ez lesz az első ilyen kialakítású körforgalom, én magam már Budaörsön a Posta logisztikai központja környékén már haladtam át ilyenen!”
  • 2. tati 2007. november 17. 22:51
    „Az az igazság, hogy ebben az országban minden így működik, a városról nem is beszélve. Van jó pár nagyforgalmú rész amit már régen meg kellett volna oldani. Hogy ne menjek messze a Polgármesteri hivataltól a Fő utcán lévő kereszteződéseknél is rendet kellene már tenni. Győrben két akkora körforgalmat csináltak amibe beleszédül az ember (nagyon jók) és számtalan kicsi körforgalom van, Mosonmagyaróváron viszont katasztrofális sokszor a közlekedés az utak minőségéről nem is beszélve. Itt (lettvolna már) az ideje rendet tenni a közlekedésben, hogy ne kelljen végre már a legközelebbi választásokon azzal kampányolni, hogy ki melyik utcát újítja fel. Nevetséges !!!”
  • 1. 621 2007. november 17. 07:26
    „Hogy itt (lett volna már régen)az ideje a körforgalom kialakításának az nem kérdés..
    Amit nem értek, az a kialakítása körüli habverés... Elég régen, és minimum hetente egyszer megfordulok Sopronban. Legalább kettő(lehet, hogy három) olyan körforgalmi csomópont lett kialakítva, ami itt is lehetséges lett vlna már régen.
    Nem kiemelkedő, nem a Mezőgép előttihez hasonló, hanem más, egyszerűbb..
    Gondolom ezért a mostani ötletért kemény jutalom jár...!!!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Januártól új vezető a városüzemeltetőnél

Mosonmagyaróvár - A városüzemeltető igazgatójának felmondása, a megüresedő álláshely pályáztatása,… Tovább olvasom