Kisalföld logö

2018. 10. 18. csütörtök - Lukács 10°C | 21°C Még több cikk.

Kopott csíkok, sötét zebrák Mosonmagyaróváron

A rosszul vagy egyáltalán nem megvilágított gyalogátkelők, a kopott útburkolatok baleseti veszélyforrást jelentenek szerte Mosonmagyaróváron – állítja Neuberger Tamás igazságügyi közlekedési szakértő, hozzátéve: hiába van elsőbbsége a gyalogosnak a zebrán, ha nem kapja meg.

Az ősz beálltával nagymértékben romlanak a közlekedés általános feltételei: hamarabb sötétedik, nehezebb az észlelhetőség. Ezt tovább rontja, hogy városszerte számos helyen – ahol a gyalogosok keresztezik a gépjárműforgalmat – meglehetősen rosszak a láthatósági viszonyok – figyelmeztet Neuberger Tamás igazságügyi közlekedési szakértő. Mint mondja, nagyon fontos lenne a gyalogátkelők környékének jobb megvilágítása, nem is beszélve az útburkolati jelek felfestéséről.

A képen kivételesen egy jó példa: a Szent István király úton nemrég biztonságosabbá tett gyalogátkelő.
A képen kivételesen egy jó példa: a Szent István király úton nemrég biztonságosabbá tett gyalogátkelő.


„Az átkelők megvilágítása Mosonmagyaróváron sajnos nagyon gyenge, emiatt rendkívül balesetveszélyesek" – hangsúlyozza. Neuberger Tamás szerint egyrészt a megvilágítás kiépítésének módja a probléma, a kandeláberek nagyon magasak, hatásfokuk gyenge. Másrészt pedig a karbantartásra kellene nagyobb hangsúlyt fektetni: a város számos pontján ugyanis hosszú ideje nem működik a közvilágítás.

A szakember példaként említette a forgalmas Szent István király út mosoni szakaszát, ahol helyenként – beleértve a gyalogátkelők környékét is – már több mint fél éve nem fénylenek a lámpák. Ennek ellenpéldája a Szent István király út és Bakó utca kereszteződésében most kialakított átkelő, ahol szigetekkel, felfestésekkel sokat tettek a biztonság érdekében. Néhány száz méterrel arrébb viszont ennek éppen az ellenkezőjével szembesülhetünk a kivilágítatlan, kopott zebránál. A szakértő szerint ezen hiányosságok pótlása nem jelentene nagy kiadást az út kezelőjének, ám ezzel akár életeket is menthetnének.

Neuberger Tamás hangsúlyozta: a gyalogosoknak ugyan elsőbbségük van a kijelölt átkelőknél, ám csak az az elsőbbség, amit meg is adnak. Az utóbbi időben minden fórumon azt sulykolják, hogy a gyalogosok a zebrán teljes elsőbbségi joggal rendelkeznek. Ez sajnos megmutatkozik a baleseti statisztikákban is. Míg egy gépjármű vezetője a nem kielégítő láthatóság okán esetleg nem érzékeli az útra lépőt, addig az
autó észlelhetősége lényegesen jobb a gyalogos számára. Most ezért különösen fontos a gyalogosok elővigyázatossága.

A városban sok helyen nehezen észrevehetők a gyalogátkelők.
A városban sok helyen nehezen észrevehetők a gyalogátkelők.


Így például a gyalogos csak akkor lépjen a zebrára, ha meggyőződött az elsőbbség megadásáról. Fontos a szemkontaktus a jármű vezetőjével, illetve az autó lassulásának érzékelése. Sőt, az átkelés során a felezővonalhoz érve ismételten győződjünk meg arról, hogy a másik irányból érkező jármű is megadja-e az elsőbbséget. A gyalogos haladásának megszakítására nagyobb és reálisabb az esély, mint egy autó megállítására. Egy autónál a késedelem- mentes érzékelés és a cselekvés között körülbelül egy másodperc telik el. Ez idő alatt – az 50-es tempó mellett – tizennégy métert tesz meg a jármű anélkül, hogy a sofőr fékezni kezdene. A tényleges fékezése csak ezt követően történik. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy ötvenes elütési sebességnél közel teljes a halálos sérülés bekövetkezésének valószínűsége.

A szakértő mint mondja: tisztában van azzal, hogy a hazai közlekedési morál miatt nehéz a gyalogosok átkelése az úton, ám saját érdekükben fontos, hogy mindent megtegyenek a balesetek elkerüléséért. Egy ilyen közlekedési szituációban kizárólag a gyalogos sérül. A balesetmentes közlekedést a gyalogosok és a járművezetők kiemelten kölcsönös figyelmével lehet csak megvalósítani.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Embercsempészet miatt előzetesben testvérpár

A két férfi legalább hét alkalommal szervezete meg azt, hogy a migránsok Magyarországról… Tovább olvasom