Kisalföld logö

2018. 05. 23. szerda - Dezső 15°C | 25°C Még több cikk.

Könnyen ugorhat a jogsi

Magyarország - Az eddiginél két büntetőponttal több jár a legtöbb közlekedési szabálysértésért vagy bűncselekményért a január 1-jétől életbe lépett új szabályozás szerint. Emellett az elévülési idő is három évre nőtt. Lapunk a gyakorlatban is megnézte az új rendszer fogadtatását. Az autósok többségét meglepte a pontszámemelés.
Mostantól könnyen „ugorhat" a jogosítványa azoknak a renitens autósoknak, motorosoknak, akik eddig gyakorta sportot űztek a különböző közlekedési szabályok áthágásából. Január 1-jétől ugyanis jelentősen szigorodtak a közlekedési szabályok. Mindezzel azonban úgy tűnik, egyelőre nincsenek tisztában az autósok, legalábbis ezt jelzi, hogy tegnap is Mosonmagyaróváron számos autós „belefutott" a traffipaxba. A „visszaeső" gyorshajtók közül néhányan furcsa tekintettel fogadták a megemelt pontszámot.

Traffipax: Elég csupán néhány gyorshajtás és máris elbúcsúzhatunk a jogosítványunktól.


 Az esetek többségében a túllépés ugyan kisebb fokú volt, ám a bírság mellett már ezért is három pont jár. Nem nehéz kiszámolni, hogy három év alatt néhány alkalommal kell csak kicsit erősebben a gázpedálon felejtenünk a lábunkat és máris ugrott a jogosítvány.


A közlekedési morál javulását várják

A pontrendszer szigorítására azért volt szükség, mert az eddigi rendszernek nem volt elég visszatartó ereje. Országos szinten noha félmillió embernek volt legalább egy büntetőpontja, mégis mindössze 350 jogosítványt vettek el azért, mert a tulajdonosa elérte a 18 pontot. A szakemberek úgy vélik, ha nem változik a közlekedési morál, akkor 3500–5000 jogosítvány elvétele prognosztizálható a szigorúbb pontrendszer hatásaként. Várakozásaik szerint július-augusztustól várható ugrásszerű változás a közlekedési morálban, miután visszavonták az első jogosítványokat. A pontok mellett a kiszabható helyszíni bírság mértéke is nőtt. Ennek mostantól az alsó határa 3 ezer forint, de akár 20 ezerre is bírságolhat a rendőr a helyszínen.
A következő hónap végéig még a régi helyszínibírság-nyomtatványokat használják a rendőrök, aminek a hátulján átjavítják a pontok mértékét. Új elem továbbá, hogy amennyiben az elfogadott helyszíni bírságot nem fizetik be, úgy azt  adók módjára hajtják be, így már nem váltható közmunkára vagy elzárásra.

Az új rendszertől a szabályszegések és a balesetek számának csökkenését várja Makó László százados, a Mosonmagyaróvári Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője is.
– Mostantól öt pont jár a sebesség jelentős túllépéséért, így például annak, aki lakott területen – ahol ötven kilométer a megengedett sebesség – hetvenhattal hajt. A renitens vezetők ebből három év alatt könnyen összegyűjtenek hármat, ami mellé még jöhet egy be nem kapcsolt biztonsági öv és máris elbúcsúzhatnak egy időre a jogosítványuktól. Az ilyen esetek egyébként eddig is kiemelt szabálysértésnek számítottak és az eljárás végén többségében a vezetői engedély bevonásával jártak – mondja a százados.


Objektív felelősség „próbaüzemben"

Szintén új dolog a közelmúltban elfogadott objektív felelősség elve, ám ezt még csak „próbaüzemben" vezették be, a szabályszegők ugyanis május 1-jéig, az úgynevezett felkészülési szakaszban csak értesítést kapnak arról, hogy ha már „élesben" alkalmaznák a jogszabályt, milyen joghátránnyal kellene szembesülniük. Makó László szerint erre a szabályozásra is nagy szükség volt, hiszen eddig, ha valakit távollétében bírságoltak meg, a rendőrség megkeresésére nyilatkozhatott úgy, hogy közeli hozzátartozója vezette a járművet, aki ellen nem kellett vallomást tennie. A mosonmagyaróvári rendőrök éppen ezért törekedtek arra, hogy lehetőség szerint minden gyorshajtót a helyszínen megállítsanak, így könnyen azonosítható a sofőr. A tilosban parkolásoknál azonban sok esetben kibújtak a tulajdonosok a fizetés alól.

Az objektív felelősség azt jelenti, hogy amennyiben nem állapítható meg, ki követte el a szabálysértést, úgy a jármű tulajdonosát terheli a felelősség.

Részletek a büntetőpontok listájából (zárójelben a régi rendszer pontjai)

Járművezetés eltiltás tartama alatt 5 pont
Ittas vezetés 5 pont (3 pont)
Sebességkorlátozás jelentős túllépése 5 pont (3 pont)
Elsőbbség és előzés szabályainak megsértése 4-5 pont (3 pont)
Vasúti átjárón áthaladás szabályainak megsértése 5 pont (3 pont)
A közúti közlekedés rendjének megzavarása könnyű testi sértés esetén 5 pont
Engedély nélküli vezetés (más kategóriájú jármű vezetése, ill. vezetés átengedése engedéllyel nem rendelkező részére) 4 pont (3 pont)
Biztonságos vezetésre alkalmatlan jármű vezetése üzemképtelen fék, kormányberendezés esetén 5 pont (3 pont)
Megengedett sebességhatár legalább 1/4-ével való túllépése 3 pont (2 pont)
Irányjelzés szabályainak megsértése 3 pont
Bekanyarodás szabályainak megsértése 2 pont
Megállás, megfordulás, hátramenet szabályainak megszegése autópályán, vasúti átjárában 5 pont (3 pont)
Megállás útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjaitól számított 5 méteres távolságon velül 3 pont
Megállás kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, valamint az előtt 4 pont (3 pont)
Megállás kerékpárúton, útkanyarulatban, valamint olyan helyen, ahol a jármű a fényjelző készülék vagy jelzőtábla észlelését akadályozza 4 pont
A forgalomirányító fényjelző készülék tilos jelzésén való áthaladás 4 pont (3 pont)
A rendőr jelzésének figyelmen kívül hagyása 4 pont (3 pont)
Megállás vasúti átjáróban, ill. vasúti átjáró előtt 4 pont (3 pont)
Gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályok megsértése kijelölt gyalogos-átkelőhelyen 4 pont (3 pont)
A biztonsági öv, a bukósisak, valamint a gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása 2 pont (1 pont)
Kézben tartott mobil rádiótelefon használata 3 pont (1 pont)
Nem megfelelő sebesség alkalmazása (relatív sebességtúllépés) 1 pont
Egyes jelzőtáblák utasításainak megsértése 2 pont
A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló jármű melletti elhaladás megállás nélkül 4 pont
Jobbra tartási kötelezettség megsértése 1 pont
Záróvonalon és járműforgalom elől elzárt területen való áthaladás 1 pont

Olvasóink írták

  • 13. jó munkásember :) 2008. január 11. 10:11
    „Ebben a szaros országban már semmit sem lehet.
    Mindig azok hozzák a törvényeket/rendeleteket akikre nem vonatkozik.

    Múltkor például azon lepődtem meg, hogy a 86-oson Szombathely felé a kis b*zi 30-as, 40-es táblás falvakba a sebességjelzőkre már kamerákat is szereltek, aztán már viribül a falu-táblán hogy radar kontroll. Szal könnyen gyűlnek a pontok. Így nem nehéz 50-es vagy 60-as sebességnél is pontokat gyűjteni.
    Bezzeg a szaros traktorok, meg a kamion-convoyok ugyanúgy felb*sszák az ember agyát (meg az utakat), illetve a lakott területen kívül is 50-el haladó bácsikák, nénikék valamint a "lámák".
    Nem értem miért kell mindig piszkálni a gyorshajtókat. Amig körültekintően, és előzékenyen közlekednek, addig tegyék nyugodttan, persze index, stb használata mellett.
    A másik a biztonsági öv használata. Mit foglalkoznak vele? Közük hozzá? Szerintem mindenki maga döntse el, hogy mennyit ér az élete. (Én személy szerint 100%-ban használom, legalábbis ha én vezetek. Navigátor ülésen csak 99%-ban. :) )”
  • 12. lohengreen 2008. január 07. 22:41
    „mert állat!”
  • 11. noném 2008. január 07. 11:57
    „Teljesen megértem ezeket a büntető pontokat de viszont van egy bibi nálunk ha valakinek a valakije csinálja azt nem szabad megálitani.de ha egy munkás ember hibázik akkor már el is itéljük.meg még annyi hogy ha ránk vonatkozik akkor a rendőrökre ugyan úgy vonatkozzon.mert sajnos ők is hajtanak ám motoral meg kocsival mint állat.”
  • 10. pancser 2008. január 06. 18:26
    „Az útépítőket kötelezném az osztrák minőségű burkolat készítésére. Újabban Sopronba Andau és Pamhagen irányában megyek így 17 km-el rövidebb és jobb az út, kikerülöm a lehetetlen csornai dugókat. Ezekben az eldugott burgenlandi falvakban jobb az út minősége bármelyik környékbeli útnál. Nálunk úgy oldják meg az út minőség kérdését, hogy sebességkorlátozást írnak elő! A Rendőrség túlzásba viszi az igazoltatást is, nem is értem miért kell folyton a szabályokat betartó autósokat lépten nyomon igazoltatni. Nem a helyi, főleg nem az utcai rendőrt hibáztatom, de bosszantó a turkálás az ember irataiban normál körülmények között. Tudomásom szerint ezt a gyakorlatot nem folytatják a tőlünk nyugatabbra eső országokban,csak akkor, ha terroristákat, bűnözőkeket keresnek, razziáznak.”
  • 9. rudi 2008. január 06. 10:47
    „Kedves Capr!
    Ez lehetetlen,mivel le van fizetve mindenki.Ebből az ellopott aszfaltból tudnak zsebpénzt csinálni.(már 30-40 éve)”
  • 8. Capr 2008. január 06. 01:49
    „Bizony, az autósok zaklatása kezd mindennapossá válni. Úgy látszik ez a legkönnyebb forrásgyűjtő lehetősége a rendőrségnek.
    Nekem a legjobban 86-oson Jánossomorja előtti több km hosszan tartó 60-as táblával van a bajom. Az, hogy a cégek (AMB, Leier stb.) előtt 60-as tábla van értem, sőt - lásd decemberi halálos baleset - lehetne 40-es is. De az AMB után M.óvár felé mi indokolja???? Az hogy télen folyamatosan felfagy az út és kátyús lesz? Hát kérem szépen már évekkel ezelőtt is a fülénél fogva rángattam volna oda az aszfaltozó céget, hogy saját költségén tegye vissza bele a kilopott anyagot. Ez nem indok a 60-ra.”
  • 7. ... 2008. január 05. 21:10
    „sziasztok!

    nah a rendőrségről nekem is meg van a véleményem...az baj, ha Te véletlenül 65-el mész lakott területen belül DE az, hogy nyáron a motorosok megállnak a piroslámpáknál és zöldnél "kilőnek" 100 fölé gyorsulnak az nem számít! hogy az egykerekezésről ne is beszéljek! és mindez Mosonmagyaróvár legforgalmasabb útszakaszán...hát erről ennyit!”
  • 6. rudi 2008. január 05. 11:47
    „Kedves "pancser" azért nem tudják őket megbüntetni, mert kevés rendőr jár arra felé,és messze van a kapitányság! :-)”
  • 5. okoskodó 2008. január 05. 00:03
    „Jééé ezt nem hiszem el!
    Kijavítódtak a helyesírási hibák!!
    Cenzort, vagy az "újságíró??? szakmai" önérzetét sértette az igazság??........”
  • 4. pancser 2008. január 04. 21:54
    „Azon a véleményen vagyok, hogy túlzásba viszik a szerencsétlen autósok üldözését, főleg a becsületesekét. Kiteszik 30 KM-ES TÁBLÁT pl: Feketeerdőn, aztán lesik azt aki 45-el megy. Bűnöző az ilyen ember? Nem! Egyébként is tele ven a hócipőm a 30-as táblákkal, tele van velük a 86-os út, Vasban okosabbak, ott a 40-est rakták ki. Ezeket a táblákat biciklisek, vagy nem tudom kik rakatták ki. Azt hiszik a nyomorultak, hogy jót tesznek magukkal, pedig csak azt érik el vele, hogy tovább élvezik a kamionok dübörgését meg a füstjét. Ezért sokan már kerüljük az ilyen útvonalakat, ezt a sebességet, főleg a 30-ast senki nem tartja be. Közbena Rendőrséggel szemben a Rossman meg a Posta között a tilosban parkoló idióták miatt nem lehet bemenni a parkolóba. Egyet sem láttam, hogy megbüntettek volna. Az élet ezen a téren is bonyolultnak látszik! De van szigorú törvényünk és milyen jó nekünk!”
  • 3. cica 2008. január 04. 14:21
    „Így volt, és így is lesz. A vidék meg rendőr nélkül van, eszük ágában sincs azt végezni, amiért az állampolgárok eltartják: RENDET ÉS A KÖZBIZTONSÁGOT FENNTARTANI!!! Multkor betörtek a szembe a Kulturházba, mert tele volt áruval. Szólok a rendőrségre, aztán ki se jöttek. zt mondták, mire kiérnének, biztos elmenekülne.......ennyit ezekről....PÉNZBESZEDŐS TÁRSASÁG, semmi más.....”
  • 2. rudi 2008. január 04. 11:31
    „Rosszul tudod "XY" egy valamihez még értenek! Megmagyarázni mindent.Kiváncsi vagyok hogy most hogy igy "sűrűbben" lettek,jut -e belőlük a falvakba is esténként mikor az erős emberek barbárkodnak a
    kocsmából hazafelé,meg a falusi szuperutcákon száguldozók nem tudják már hogy jódolgukban mit csináljanak.
    Majd a munkásruhában hazafelé autózókat,traktorosokat,akik még egy páran dolgoznak ebben az országban,azokkal fognak keménykedni.”
  • 1. XY 2008. január 03. 19:42
    „Az utakat csinálnák meg,meg a bűnözőket kapnák el!!Mindíg a civileket baszogatják,mert máshoz nem értenek!!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új feladatok, új osztályvezetők

Mosonmagyaróvár - A schengeni ellenőrzési rendszer hatékony működtetése is feladata az új évtől a… Tovább olvasom