Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 23°C Még több cikk.

Kistérségi közlekedési rendszer kellene

Mosonmagyaróvár - Közösségi közlekedési mintatérség kialakításáról készült tanulmány Mosonmagyaróvár és környékére. A szakemberek szerint a jelenlegi problémákra megoldás lenne az egységes városi-kistérségi közlekedési rendszer kialakítása.
Szakemberek szerint országszerte, sőt, nemzetközileg válságban van a közösségi közlekedés. Ahhoz, hogy a szolgáltatás a célját megfelelően töltse be, kényelmesebbnek, gyorsabbnak és olcsóbbnak kellene lennie az egyéni közlekedésnél. Jelenleg azonban ezen kívánalmak egyikének sem felel meg, például a mosonmagyaróvári közösségi közlekedés sem.


Átfogó tanulmány

A városban kevés olyan útvonal van, ahol tömegközlekedést lehet működtetni, egyre csökken a fenntartás támogatása, egyre kevesebb az utas, ezzel együtt pedig egyre nő a jegyek ára. A megoldás érdekében közösségi közlekedési mintatérség kialakítására rendelt meg az év közepén átfogó tanulmányt a mosonmagyaróvári önkormányzat, a kistérségi társulás, valamint a Kisalföld Volán Zrt. a Közlekedési Minisztérium támogatásával – tudtuk meg Kalincsák Istvántól, a városfejlesztési és fenntartási osztály vezetőjétől.


Nehéz áttekinteni

Az osztályvezető elmondta: a Széchenyi-egyetem közlekedési tanszéke a közelmúltban készítette el a tanulmányt, amiben felmérték a közösségi közlekedés jelenlegi helyzetét és kidolgoztak egy egységes városi-kistérségi közforgalmú közlekedési rendszert. Az elemzés szerint a helyi közlekedés jelenlegi hálózatának térbeli lefedettsége jó, az időbeli kiszolgálás azonban esetenként alacsony szintű. A menetrendet nehéz áttekinteni a sokféle eltérő vonalvezetés, valamint az ütemesség hiánya miatt. Egyebek mellett ezért alacsony, mindössze 10 százalék körüli a szolgáltatást igénybe vevők aránya, ráadásul ez a szám folyamatosan csökken. A csúcsidőn kívüli járatok kihasználatlanok, a szolgáltatás nem rentábilis.


Ritkán akad járat

A kistérség közlekedésének fő problémája, hogy csúcsidőn kívül – elsősorban munkanapokon délelőtt, valamint hétvégén – a települések zömében 3–5 órán keresztül nincs járat. Hétvégén este 10 óra után Mosonmagyaróvárról nem biztosított a hazajutás. A vonatokra nem teljes körű vagy nem megoldott a járatok biztosítása. A hétvégi ellátottság a napi 3–4 egyirányú utazási lehetőséggel kritikusnak minősíthető Máriakálnok, Mosonszolnok és Várbalog irányába. Probléma továbbá a külterületek egy részének – Márialiget, Csemezpuszta, Albertkázmérpuszta – ellátottsága, ahová napközben és hétvégén alig, vagy egyáltalán nincs szolgáltatás. Az autóbusz-menetrendet nehéz áttekinteni.


Nagyobb integrációval

A felmerült gondok megoldására a tanulmány egy kistérségi közlekedési rendszer létrehozását javasolja. Ez magában foglalná a mosonmagyaróvári helyi menetrend szerinti közlekedést, a kistérségen belüli 15 helyközi vonalat, a város területén, illetve a kistérségben működő rugalmas közlekedési rendszereket. A koncepcióban Mosonmagyaróvár helyi közlekedése a helyi és a kistérségi helyközi járatok jelenleginél nagyobb fokú integrációjára alapul. Azaz a városon belül ezek a helyközi buszok egyben helyi járatként is közlekednének. Ennek megvalósításához és finanszírozásához jogszabályi változtatásokra van szükség.


Informatikai fejlesztés

A tanulmány szerint a kisebb, szétszórtan jelentkező helyi utazási igényekre rugalmas rendszert létesítenének, aminek igénybevételéhez a taxihoz hasonlóan előzetesen be kell jelenteni az utazási szándékot. Ez a rendszer kétféle szolgáltatást nyújt. Az egyik a menetrend szerinti helyi buszok útvonalán olyan rugalmas járatok közlekedtetését jelenti, amelyeknek van meghirdetett közlekedési időpontjuk és útvonaluk, de csak akkor közlekednek, ha jelentkezett be rájuk utas. A másik pedig a menetrendtől független, eseti járatok közlekedtetése, amelyek a bejelentett utazási igények koordinálásával kialakított útvonalon és időrendben járnak. A koncepció része továbbá az információs rendszerek fejlesztése. Igen jelentős előrelépést jelentene, ha megvalósulna az egységes térinformatikai rendszeren alapuló forgalomirányítás és utastájékoztatás. A tanulmány elkészítésének célja volt az is, hogy ennek birtokában pályázhassanak a leírtak megvalósítására is.

Olvasóink írták

  • 5. Diákcsemege 2008. december 29. 12:29
    „Ha már a kistérségi közlekedési struktúra fejlesztéséről tanakodunk, mikor veszi végre napirndre önkormányzatunk Mosonmagyaróvár 20t-nál nehezebb és tranzitforgalomban (csak átmenő forgalomban) közlekedő tgk-tól történő mentesítését?
    Megítélésem szerint az a jelölt, aki ezt zászlajára tűzi azonnal polgármesteri székkel számolhat, ugyanis tényleg a MI városunkért és az itt élő polgárokért dolgozik!
    PS: Példáért nem kell messze menni: lásd: Győr!!!”
  • 4. evikedves 2008. december 27. 00:37
    „Akinek nincs autója és hétvégén dolgozik (kórház,tesco)nem tud hazamenni vagy műszakkezdés előtt 2-3 órával előb be kell jönnie!vasárnap este fél 7-kor elmegy az utolsó busz,aki 19-ig vagy 22-ig dolgozik hogy jusson hazza?Járnának többen busszal(a cégek térítenek bérletet)ha lenne egyáltalán járat!”
  • 3. pancser 2008. december 26. 22:12
    „Egyetértek Veled amúgy kedves "Freehill", de a megoldást még nem találták ki. Már nagyon sok nyugdíjas jár autóval, ha egészsége megengedi. Ahogy az évek telnek, szinte mindenkinek lesz autója, illetve már van, csak még nem nyugdíjasok. Lesznek akik a tömegközlekedésre szorulnának, de az meg nem lesz gazdaságos. Ami az iskolásokat illeti, az iskolabuszok egész USA-ban használatosak, idehaza is ilyen megoldás képzelhető el. A környékbeli üzemek céljáratokat vesznek igénybe, még 40 km távolságra is viszik az embereket, azonban ez nem nevezhető tömegközlekedésnek. Óvár lazán szétterülő város, itt akárcsak Amerikában messze nem képzelhető el az európai nagyvárosokhoz hasonló sűrű tömegközlekedési hálózat.”
  • 2. Freehill 2008. december 26. 17:27
    „A 17 év alatti fiatalok biztosan buszoznak (mivel ennyi idős kor alatt jogosítványt sem szerezhetnek), ha csak nem kíséri őket állandóan kocsival az egyik szülő, de ez nem valószínű. Az idősek ingyen utaznak, de attól még ők is emberek, őket is ki kell szolgálni. A dolgozó réteg egy része is a busznál marad, mert pl. nem tud fenntartani egy saját autót (pl. a családban 1 kocsit még kigazdálkodnak, de 2-t már nem), vagy fél a forgalomban és nem mer vezetni stb. Szóval teljesen soha nem fog megszűnni a tömegközlekedés (bár "tömeg" valószínűleg kevésbé lesz, így jobban fog rá illeni a "közösségi", vagy "közforgalmú közlekedés" elnevezés). Emiatt viszont szükséges kutatni a leggazdaságosabb - a legolcsóbban a legjobb színvonalat biztosító - megoldásokat. Ráadásul ha jó a szolgáltatás, akkor több lesz az utas, és kisebb veszteséget termel.

    "A világ szgk-ra szállt, ez van!" A múltkori cikk (a Kapcsolódó cikkek között a "Nyolcvanmillió" kezdetű) után már kifejtettem, hogy azért ez nem olyan egyszerű kérdés. Lehet, hogy Mosonmagyaróvár kisváros, és ott akkor is mindenki kényelmesen elfér, ha saját autóval jár, de nagyvárosokban ez a megoldás nem fenntartható. Nem lehet annyi utat építeni, hogy mindenkinek saját autója legyen, a nálunk fejlettebb országokban ez már bebizonyosodott!”
  • 1. pancser 2008. december 25. 13:32
    „Okosat nem tudok hozzászólni, mert ez egy nagyon nehéz ügy. Tartok tőle, hogy a hagyományos, autóbuszos közlekedés felett eljárt azidő. Nézzünk körül: Minden új, tömegekre építő bevásárló hely szgk-ra épül. Akkor mit akarunk a buszmegállóktól? Fiatalok nem buszoznak, az idősek meg ingyen utaznak, sztem szervezéssel ezt a problémát nem lehet megoldani. A világ szgk-ra szállt, ez van!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Végre elkészült a Lőpor utca

Mosonmagyaróvár - Sokáig vártak rá, és a napokban végre birtokba vehették a megújult Lőpor utcát az… Tovább olvasom