Kisalföld logö

2017. 02. 28. kedd - Elemér 7°C | 15°C Még több cikk.

Ki tanítja majd a természetismeretet?

Mosonmagyaróvár - A tervek szerint 2013-tól természetismeret név alatt összevontan taníthatnák a kémiát, fizikát és biológiát. A megkérdezett pedagógusok úgy vélik, ez visszahúzó erőként hatna.
Öt éven belül új tantárgy jelenhet meg a diákok órarendjében. A természetismeret a fizikát, kémiát és biológiát gyúrná eggyé. Hiller István oktatási miniszter nyilatkozata szerint az átalakításra kizárólag európai uniós forrásokat használnak fel, a magyar oktatásügyben ez sem elvonást, sem átcsoportosítást nem jelentene. Az a tanintézmény, mely 2013 előtt vállalja az új rendszert, több pénzhez juthat. Sok pedagógus attól tart, az intézkedés létszámleépítésekkel fog járni.

– Hallottam a tervezetről, de a gyakorlatban nem tudom elképzelni a kémia, biológia és a fizika összevonását természetismeretként – állítja Sári Zsuzsanna, aki 25 éve oktatja a kémiát és fizikát a mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnáziumban. A tanárnő ugyan lát érintkezési pontokat a három tantárgy között, azonban kételkedik abban, hogy az összevont tárgyat, a természetismeretet egy tanár képes lenne tanítani.

A kitűzött időpontot, 2013-at is túl közelinek találja. Egyrészt egy tantárgy kikísérletezése a középiskolákban akár tíz évig is eltarthat, a tantervek kidolgozása is időbe (és nem kevés pénzbe) telik. Másrészt pedagógusokat is kellene ehhez képezni, hiszen a jelenleg oktató tanárok általában egy, esetleg két természetismereti tantárgyban járatosak. Kérdéses, hogy egy kémia–fizika szakos mennyire ért például az állatokhoz, vagy egy biológiatanár mennyire ismeri ki magát a fizikában.
Horváthné Mikó Judit matematika–fizika szakos tanár is aggodalmát fejezte ki a kialakítandó új rendszerrel kapcsolatosan. Az intézkedés tönkretenné a természettudományos tantárgyak oktatását: – Egy pedagógus maximum két tárgyhoz ért, kétharmadnyi tudással pedig nem lehet oktatni.

Az Oktatási Minisztérium ettől az intézkedéstől a természettudományok presztízsének javulását reméli. Sári Zsuzsanna úgy látja, hogy a végzős diákok körében a közgazdaság és jog iránt érdeklődők száma csökken és egyre több felvételizőt vonzanak a természettudományok.

– Az utóbbi területen diplomát szerzett hallgatók külföldön is megállják helyüket, talán itthon lehetne nagyobb ezen szakemberek megbecsülése – hangsúlyozta továbbá a pedagógus.

Olvasóink írták

  • 6. Lárika 2008. augusztus 07. 23:14
    „Miért nem vonják össze az összes tantárgyat? Akkor elég lenne egy tanító is, mint első osztályban. Csak hát az nem véletlenül alakult úgy, hogy a felső tagozatban külön szaktanárok vannak. De hát a színvonal már régóta nem cél a magyar oktatásban :-(”
  • 5. zenelady12 2008. augusztus 07. 18:39
    „lehet...”
  • 4. kitűnőre diplomázó 2008. augusztus 07. 17:27
    „zenelady12!
    De a tanárok többségének a tudása és a hozzáállása is.”
  • 3. zenelady12 2008. augusztus 07. 13:10
    „Semmi alapot nem kap az a diák, akinek bármi érzéke is lenne valamelyikhez ezek közül. Így aztán mindent speciális középiskolában tanulhat, ha esetleg természettudományos területhez vonzódna. Nem tudom... Ez is csak egy szemét húzás, mint a testnevelés, a rajz és ének-zene leredukálása. Éppen most hallottam a tévében, hogy egyre hülyébbek a gyerekek. Az egyetemekre felvételt nyert diákok tudása egyre alacsonyabb szinten van. Hát, ez sem fog segíteni...”
  • 2. pfff 2008. augusztus 07. 10:28
    „Ez szerintem is csak arról szól, hogy kevesebb embert kelljen fizetni (változatlanul ugyanolyan szarul). Biztos van/lesz pár talpraesett tanár, akik ezt maximálisan teljesíteni tudnák, de az kevés.
    Inkább kevesebbet, és hozzáértően illetve színvonalasan.
    Azért kiváncsi lennék, hogy melyik barom találta ki? Ha párhuzamosan tanulják egy tantárgy alatt a hármat, akkor csak nagy keveredés lesz belőle, ha meg nem, akkor meg elég nehéz egymásra építeni a tananyagot.
    Illetve így kényszerítve lesznek a diákok a tanulásra, hogy tovább tudjanak tanulni, ami azért szemétség, mert hiába erős valaki fizikából, ha a másik két tantárgy lehúzza, illetve fordítva, vagy bármilyen más összeállításba.
    Ahelyett hogy ilyen marhaságokkal foglalkoznának a döntéshozók, inkább csinálhatnának valami értelmeset már.”
  • 1. xy- 2008. augusztus 07. 09:28
    „A biológia -kémia nagyon összefüggő tárgyak
    a fizika és kémia is
    no e kettőt kell összekapcsolni
    élő és élettelen természet mentén.

    Az alsó tagozat ezt kíválóan megoldja, bár ott is elkülönül témakörökre, ami a problémák komplex látásmódját nem segíti elő.

    ma már nem lehet ismeretet tanítani a felhasználási praktikum bemutatása nélkül, mert a hallgatók nem vevők az elvont ismeretekre.

    De tudniuk kéne pl. miért nem lehet a tisztítószereket ész nélkül kevergetve használni, vagy miért kell a nap energiáját hatákonyan felhasználni stb.

    Persze, hogy át kell képződnie sok embernek, de az egyetemi képzés csak 2-3 év!
    Ezt bizony vállalni és fizetni kell valakinek.

    A jövő reményében mégis meg kell tenni -
    talán!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jegek ura! és a Sinyen túli blama

Csorna-Paprét - A Kisalföld havonta ötvenezer forinttal jutalmazza az olvasóktól érkező legjobb… Tovább olvasom