Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 3°C

Kátyúzás közmunkásokkal

Spórolnak az önkormányzatok: közmunkásokkal végeztetik el a kátyúk betömködését.
Míg Ausztriában szinte nem is ismerik a kátyúzás fogalmát, s Szlovákiában az elfogadható utak ellenére az uniós alapból teljes felújításban gondolkodnak, nálunk a pénzszűke miatt csak a gödrök tömködésére jut pénz. Sőt, már ezen is spórolnak az önkormányzatok: meleg aszfaltot vesznek, s közmunkásokkal végeztetik a szakmunkát.
Megunva a közútkezelő „tehetetlenségét" Dunasziget polgármestere néhány hete murvával töltötte fel a kátyúkat a Halászi felé vezető külterületi szakaszon.

Időközben kiderült, hogy ez teljesen szabálytalan: csak a belterületi szakaszt javíthatja ki az önkormányzat. A murva egy része azóta már „kiforgott" a gödrökből, ám azért jobb a helyzet: már messziről észreveheti az autós, hol kell lassítania. Azóta egy 40 kilométeres sebességkorlátozó tábla jelzi az úthibákat. A közútkezelő április végére ígérte az aszfaltozást. A Kisalföld utánajárt: a határszéli magyar, szlovák és osztrák településen mennyit költenek az önkormányzatok útfelújításokra. Összeállításunkból kiderült: pénzszűke miatt csak nálunk gondolkodnak kátyúzásban.

Szigetköz: csak töltögetésre jut

Az utak áprilisra Várbalogon is megrepedtek, feltöredeztek, gödrösek. Idén a négymillió forintra pályáztak útfelújítás címén, melyhez szintén négymilliót hozzátenne a helyi önkormányzat. Tavalyi sikertelen projektjük után idén bizakodnak. A belterületi közútjaik annyira rosszak, hogy a kátyúzás már nem sokat segítene: a megyei támogatással teljes útfelújítást végezhetnének a legkritikusabb szakaszon. „Ha nem nyerünk, az önrészünket akkor is aszfaltra fordítjuk: rohammunkában elköltjük a pénzt, ám ebből valószínűleg csak kátyúzásra futja.  Az pedig hosszú távon nem sokat segít rajtunk" – mondta Ódor Ernő polgármester.
A szigetközi önkormányzatok nemcsak a kátyúzással, hanem e munka elvégzésével is spórolni kénytelenek.

Egyre több önkormányzat vásárol meleg aszfaltot, s azt a közmunkásaival „dolgoztatja be". Dunasziget után most Hédervár is ezt a megoldást választotta. A tavalyi négyszázezer után ebben az évben kétszázezer forintért vásároltak meleg aszfaltot, melyet az önkormányzat dolgozói töltöttek a kátyúkba. Juhász József településvezető elmondta: pályázni szeretnének burkolatfelújításra is, erre hatmillió forintot különítettek el. A Regionális Fejlesztési Tanács újabb hatmilliót tenne hozzá sikeres pályázat esetén, ám kérdés, mennyi maradt még az ottani keretből. A Közlekedési és Gazdasági Minisztérium kiírásait is figyelik: ott 85–90 százalékos támogatás is elnyerhető, ám a tárcánál is kevés a felosztható pénz.

Szlovákia: 150 milliós uniós pályázat

A szlovákiai Doborgazon (Dobrohost) a külterületi utakkal nincs gond: a dunacsúnyi duzzasztómű építésekor egészen Bősig aszfaltoztak: ezen az ötven kilométeres szakaszon nem is találkozunk kátyúval. A település belterületi részén már akad néhány gödör, ám a szigetközinél jóval elfogadhatóbb állapotban van az úttest: igaz, egy szakasz a csatornahálózat kiépítését „megsínylette". Az önkormányzat – a strukturális alapokra – uniós pályázatot adott be belterületi utak és járdák építésére és felújítására. Átszámolva 150 millió forintot kérnek, melyhez ötszázalékos önrészt (7,5 millió forintot) vállalnának. Saját erőből semmiképp sem javítanak, a projekt elbírálása pedig csak év végére várható. „Tavasszal biztosan nem aszfaltozunk Doborgazon" – nyilatkozta Boráros József polgármester.

Ausztria: huszonöt évig nem kell aszfaltozni

A szomszédos Ausztriában az egy négyzetkilométerre jutó burkolt felületű utak hossza az itteni háromszorosa, a földút csaknem négyszer annyi, mint idehaza. Megépült vagy befejezés előtt áll azoknak az útvonalaknak a korszerűsítése, amelyek a határig vezetnek. Nyugati szomszédunknál kiépítették a példaértékű borutakat, almautakat: ezek – mint közutak – jól szolgálják a mezőgazdaság, a vidék és a forgalombiztonság érdekeit. Ausztriában a közúti közlekedésből származó állami bevételek 30–35 százalékát fordítják az utak állapotának fenntartására, javítására, hazánkban ez az arány a tíz százalékot sem éri el. Egyes vélemények szerint a határszéli Andauban, Nickelsdorfban vagy Köpcsényben huszonöt évig nem kell aszfaltozni, a kátyúzás fogalmát pedig ott szinte nem is ismerik. Emellett a mezőgazdasági utak is kitűnő állapotban vannak.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hiányzó önrészről tárgyaltak

Erdey György Széles Sándor és Tóth István szigetközi település- vezetővel tárgyalt a Szigetközről. Tovább olvasom