Kisalföld logö

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 10°C Még több cikk.

Horn kertek alatt jár Ausztriába

A hegyeshalmi határátkelőn kialakult helyzet megoldása érdekében egyeztetett kedden Horn Gyula és Gerhard Zapfl miklóshalmai (Nickelsdorf) polgármester. Azon túl, hogy az exkormányfő is Rajkán keresztül jár át a sógorokhoz, szóba került egy autópálya építése is Győr és Sopron között.
Horn Gyula
A hegyeshalmi átkelő előtti kényszerű, többórás várakozás megszüntetése érdekében indított kezdeményezés úgy tűnik, nem lesz hiábavaló. Szépen gyűrűzik a dolog, s talán a megoldás is kézzelfogható közelségbe kerül.

A volt miniszterelnök, Horn Gyula kedden tájékozódott a kialakult helyzetről Miklóshalmán (Nickelsdorf) az osztrák–magyar–szlovák határmenti települések fórumán.

Semmi sem változott a csatlakozás óta

– Egyáltalán nem érzékelhető, hogy valami is változott volna a határátkelőn uniós csatlakozásunk óta. Hiába alakítottak ki EU-s sávokat, a nagy forgalom és torlódás miatt nem lehet ezeket megközelíteni. Ezzel találkozik a környékbeliek kérése a régi átkelő megnyitásáról. A kérdést már tartományi és kormányzati szinten is kezelik. Úgy néz ki, rövid időn belül megoldódik a gond úgy, hogy a nickelsdorfi lakókat se zavarja az átmenő forgalom – mondta Horn Gyula.

A tanácskozáson szóba kerültek egyébként a Győr és Sopron közti út állandó forgalmi problémái is. A volt miniszterelnök elmondta: lobbiznak annak érdekében, hogy megépülhessen a két várost összekötő autópálya. Ez nagyban érinti a határ túloldalán élőket is. Megállapodtak egy, a két ország közötti alapítvány létrehozásáról, hogy ezzel is megkezdjék a kérdés közüggyé tételét. Horn Gyula hangsúlyozta: a sztráda megvalósítását elsősorban koncessziós formában képzelik el, hiszen a beruházás így nem a költségvetést terhelné.

Jószomszédság és községvédelem

Gerhard Zapfl, Nickelsdorf polgármestere lapunknak elmondta: a két ország belügyminiszterei között korábban született egy megállapodás a régi átkelő személykocsik előtti megnyitásáról.

– A B10-es út melletti települések lakói azonban tartottak attól, hogy ezzel jelentősen megnő az átmenő forgalom. Ausztriában ugyanis – ellentétben Magyarországgal – nincs olyan alternatív útvonal, ahol nem kell úthasználati díjat fizetni. Érdekeltek vagyunk a kialakult jószomszédi viszonyok fenntartásában, sőt, elmélyítésében, ám a másik oldalon védenünk kell az osztrák települések lakóit is.

Még igen jól emlékszem arra a hatalmas forgalomra, ami az autópálya megépítése előtt áthaladt a falvakon. Jelenleg a burgenlandi tartományfőnökkel együtt próbálunk mindkét fél számára elfogadható megoldást találni a kérdésben. A legnagyobb probléma, hogy az uniós jogszabályok nem teszik lehetővé a kishatár megnyitását kizárólag csak osztrák és magyar állampolgárok részére.

A fórum résztvevői megállapodtak továbbá idegenforgalmi beruházások kezdeményezéseiről a régióban, amikhez uniós támogatásokat akarnak szerezni. Így olyan turisztikai programot kívánnak megvalósítani, aminek eredményeként hajózhatóvá válna a Lajta Brucktól Mosonmagyaróvárig.

Keresik a megoldást

A két ország belügyes illetékesei és a határőrizeti szervek képviselői a héten egyeztetnek a határátkelés gyorsításának kérdésében. A szakemberek elsősorban a régi átkelőre „kitelepített" EU-s sávban gondolkodnak, illetve megoldást keresnek arra, hogyan lehetne az itteni forgalmat még Nickelsdorf előtt az autópályára visszaterelni.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

M1: elmaradt táblák, bosszankodó autósok

Nem kevés bosszúságot okozott a Budapest felől Mosonmagyaróvár felé az M1-es sztrádán, hogy az… Tovább olvasom