Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Három kocsi hetvenezer emberre

A korábbi öt mentőautó helyett ma már csak hármat működtetnek a mosonmagyaróvári mentőállomáson.
Számos panasz érkezett az elmúlt időszakban Mosonmagyaróváron a mentőszolgálatra, mivel időnként akadozik a betegszállítás, a különféle kezelésekre érkezőknek sokat kell várakozniuk, mire a mentő hazaszállítja őket. A probléma oka azonban nem a mentősök munkavégzésében keresendő, hiszen február óta kevesebb autóval kell végezniük a feladatukat.

Öt-négy-három

Korábban öt mentőautó – két huszonnégy órában, három pedig nappal – látta el a Mosonmagyaróváron és vonzáskörzetében adódó feladatokat. Néhány évvel ezelőtt aztán az egyik mentőt leállították, azóta négy kocsin osztozott a térségben élő mintegy 70 ezer ember. Idén februárban aztán egy újabb mentőre „került lakat", így ma már a három megmaradt autó személyzetének kell ellátnia a feladatokat.

Elnapolt szállítások, késések

A „karcsúsítás" miatt információnk szerint a mentősöknek már néhány betegszállítást is el kellett napolniuk, s többször előfordulnak késések. Mindezek ellenére a sürgősségi ellátásban ez idáig nem okozott problémát a szűkebb létszám, s a lehető legnagyobb mértékben biztosítják az Európai Unióban elfogadott szakmai normatívát, a sürgős hívásra kiérkezés tizenöt percen belüli teljesítését.

Mindemellett lapunk úgy tudja, hogy az Országos Mentőszolgálat további „megszorításainak" eredményeként márciustól hétvégente és ünnepnapokon a mosonmagyaróvári mentőállomáson nem lesz telefonos diszpécserszolgálat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy annak a mentőautónak a személyzete, amelyik utoljára indul útnak egy esethez, bezárja maga mögött az állomás kapuját. Ebben az esetben a Mosonmagyaróvárra beérkező hívásokat – amennyiben néhány másodpercen belül nem veszik fel azokat – a győri mentőállomás fogadja.

Az operatív irányítás a cél

Az autók számának csökkenése és a hétvégi telefonos ügyelet megszüntetése kapcsán Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője a Kisalföldnek elmondta: a mosonmagyaróvári mentőállomáson a negyedik mentőgépkocsi indítását az elmúlt hetekben személyzethiány akadályozta.

– Az OMSZ egészére igaz, hogy szabadság, betegség, esetleges továbbképzések miatt a munkából átmenetileg kieső dolgozók pótlása nagy nehézséget okoz, hiszen a belső helyettesítés nem generálhat a jogszabályban megengedettnél több túlórát. Az érvényes munkaidő-direktíva szigorúan korlátozza a ledolgozható munkaidőt, valamint meghatározza a minimális pihenőidőt is. Mindezek alapján a „szervezett kocsipark" száz százalékban sohasem indítható. Folyik ugyanakkor – az OMSZ szervezeti átalakításának keretében – a mentőkapacitások áttekintését, ésszerű újraelosztását célzó fejlesztési program is, melynek eredményeképpen az egyes állomásokon rendelkezésre álló gépkocsik száma a valós szükségletekhez a korábbiaknál jobban alkalmazkodhat.

– A mentőszolgálat fejlesztési programjának lényeges eleme az operatív irányítás, a szolgálatvezetés rendszerének korszerűsítése is. Az elmúlt évtizedekben kialakult gyakorlat, melyben a mentőállomások fele – országszerte száznál is több hely – fogad segélyhívásokat, korszerűtlen, hatékonysága rendkívül alacsony. A jövőben – éppen a betegellátás színvonalának javítása érdekében – a nemzetközi gyakorlathoz igazodva kevesebb, de nagyobb irányítóközpontokból álló, korszerű informatikai háttérrel rendelkező szolgálatvezetői rendszert építünk ki Magyarországon – tájékoztatott Győrfi Pál.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A polgári védelmet ünnepelték

A polgári védelem napján a Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság tegnap Mosonmagyaróváron ünnepelt. Itt írták alá a megyei katasztrófavédelmi igazgató és a pozsonyi kerületi hivatal válságkezelési illetékese a két régió együttműködési megállapodását. Tovább olvasom