Kisalföld logö

2017. 10. 17. kedd - Hedvig 9°C | 21°C Még több cikk.

Független szervizek uniós módra

Magyarország uniós csatlakozása után veszélybe kerülhetnek a hazai gépjármű-márkakereskedők, mivel a tavaly életbe lépett szabályozás értelmében megszűnt az autógyártók kivételezettsége az egységes uniós piac általános versenyszabályai alól.
illusztráció
Korábban a gyártók meghatározhatták, hogy mely kereskedők forgalmazhatják termékeiket, miközben egy szalonban csak egy márka értékesítését engedélyezték. A garanciát az általuk minősített gyári alkatrészek beépítéséhez és szervizhez kötötték, sőt, korlátozták a kereskedők működési területét, s előírták a márka egységes arculatának alkalmazását.

Az 1985-ös rendelkezést felváltó és fokozatosan életbe lépő szabályozás szerint az unió országaiban egy szalonban több márka modellje is árusítható, nem kötelező a gyári szerviz és vevőszolgálat, miközben a független műhelyeket is el kell látni alkatrészekkel és szerszámokkal. 2005-ben megszűnik a regionális korlátozás, a kereskedők az Európai Unió valamennyi országában szalont nyithatnak.

„ Veszélyt jelenthet"

Sötéten látja a hazai gépjármű-kereskedők jövőjét a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Győző Gábor a Kisalföld érdeklődésére elmondta: a korábbi rendelet kiemelte a versenytörvény hatálya alól az autókereskedőket, az új szabályozás azonban ezt megszüntette. A fokozatos változtatással egy bemutatóteremben többféle márkát is kínálhatnak a kereskedők, s független szerelőműhelyek is megkaphatják a márkaszerviz címet. Ezen túl az alkatrész-felhasználás is szabadabb lesz. Az elnök szerint a liberalizáció nagy veszélyt jelent a hazai márkakereskedőkre.

– A márkakereskedőknél legkevésbé gazdaságos az új autók eladása. A legtöbb haszon a fényezésen és karosszériajavításon van, ezt követi az alkatrész-értékesítés, majd a javítás. Az új szabályozás alapján a márkakereskedéseknek nem lesz kötelező szervizszolgáltatást nyújtaniuk, illetve független műhelyek is javíthatnak. Így alacsony befektetéssel megjelenhetnek olyan más szolgáltatást nem nyújtó autószalonok, amelyek ezért nagyobb engedményekkel tudják árulni modelljeiket. A független szervizek pedig a szintén alacsonyabb árak miatt elszívják a márkakereskedők vásárlóit. Mindezek hatására az értékesítési hálózat több tagja gazdaságilag meggyengülhet, a tulajdonosi szerkezet pedig megváltozik és megkezdődik a külföldi márkakereskedés-láncolatok magyarországi terjeszkedése.

Kiszűrik a nem komoly cégeket

Az egyik megyei régióközpont ügyvezetője viszont nem tart attól, hogy az uniós csatlakozás utáni változásoktól veszélybe kerülne a hálózatuk működése. Taródy Zsolt lapunk érdeklődésére elmondta: a gyártó továbbra is képes lesz kiszűrni a nem kellően komoly és nem eléggé tőkeerős cégeket azzal, hogy pontosan meghatározza a szalonkialakítás és a szolgáltatások normáit. Ezek több száz milliós beruházásokat jelentenek, s a megtérülés egy javítóműhely esetében például igen hosszú. Egy-egy autószalon, illetve szerviz elutasításakor azonban rendkívül körültekintőnek kell lenni, hiszen amennyiben diszkriminatívnak minősül a döntés, a gyártót alaposan megbüntetik.
„ Körülbelül nyolc évvel ezelőtt épült ki a teljes márkakereskedői hálózat Magyarországon. A több száz milliós beruházások zömét banki hitelből intézték és a teljes szolgáltatási palettára építették a működésüket, a gazdaságossági számítások is e szerint történtek."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kétezer meghívó

A mosonmagyaróvári egyetemi kar volt hallgatóiból alakul a közeljövőben az Óvári Gazdászok… Tovább olvasom