Kisalföld logö

2017. 09. 20. szerda - Friderika 12°C | 13°C Még több cikk.

Foroghatnak a szélkerekek

Célegyenesbe érhet két szomszédos település szélkerekes versenyfutása, gondok azonban még vannak.
Célegyenesbe érhet két szomszédos település szélkerekes versenyfutása. Gondok azonban még akadnak: Kimlén a transzformátorállomásig kell elvezetni az áramot, magánterületeket át. Károlyházán – az érvényes építési engedély ellenére – a Nemzeti Földalappal is egyezkedni kell.

Hétből négy itt üzemel

Az ország hét szélkerekéből négy a térségben üzemel: kettő-kettő Mosonszolnokon és Mosonmagyaróváron. Az igény – az évi körülbelül negyvenmilliós haszon miatt is – viszont jóval nagyobb: a területi szakhatóság eddig 250 ilyen szerkezet felállításához adott hozzájárulást. Gondot okoz, hogy Győrtől kezdve nem hurkoltak a vezetékek – ami a vezeték szakadása esetén nyújtana biztonságot –, ráadásul a hálózat nem bír el nagyobb teljesítményt. A befogadóképesség ugyanis a vezeték kapacitásától függ. Szakemberek szerint a megoldás egy alállomás építése lehet, de ezt a beruházónak kellene biztosítania. Információink szerint ez azonban óriási költségekkel járna, legalább egy szélerőmű árába kerülne. Az önkormányzatoknak és beruházóknak emellett számos akadályt kell elhárítaniuk: egyezkedniük, kiépíteniük, bővíteniük. A néhány éve „szétvált" Kimle és Károlyháza külön utakon küzd szélkerekeiért.

Elvinni a „trafóig"

Kimlén a tervek szerint a Győr felé vezető út bal oldalára állítanának fel szélkerekeket: ezt a területet a Fertő–Hanság Nemzeti Park szakemberei jelölték ki. A mérőszerkezet felállítására megadták az építési engedélyt, s ha sikeresek lesznek a próbamérések, egy éven belül megvalósulhat a 6–7 milliárdos beruházás.
– Mi tizenkét „kereket szeretnénk forgatni", ezek tervezése most is tart – mondta Balsay Zsuzsanna polgármester. – Az áramot a szélkerekektől a transzformátorállomásra kell eljuttatnunk, sőt, úgy tűnik, annak kapacitását is bővíthetik. Az transzformátorközpont a károlyházi vasútállomás mellett van, így a kiépítést egy hosszabb szakaszon meg kell oldani. Természetesen a vezetékek és annak tartószerkezetei jó néhány magánterületet is érintenek, így az áramszolgáltató – amely ezt a beruházást végzi – most egyezkedik a földtulajdonosokkal.

Építési engedély is van

– Károlyházán már építési engedély is van egy szélkerékre, ám a villamos vezetékre még engedélyt kell szereznünk – tudtuk meg Szép Károly településvezetőtől. – A falu részéről minden akadály elhárult, kijelöltük a területet, elkészítettük a rendezési tervet. Körülbelül húsz szélkerékben gondolkodunk: ebből egyre már építési engedélyt is szereztünk, másik kilencre beadtuk ezt a kérelmet.
Információink szerint Károlyházán az is gondot jelent, hogy – a Lajta–Hanság rt. kezelésében lévő területről – az építtetők „nehezen tudnak" megegyezni a tulajdonos Nemzeti Földalappal.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bezár az Arlington zoknigyár

Információink szerint – s ezt egy csütörtöki SMS is megerősítette – a mosonmagyaróvári Arlington kft. drasztikus létszámleépítéseket tervez a közeljövőben. Az egykori magyaróvári kötöttárugyár területén működő, több mint egy évtizedes múltra visszatekintő német tulajdonú zoknigyártó cég mintegy százhúsz dolgozójából mindössze alig harmincat tart meg az év második felétől. Tovább olvasom