Kisalföld logö

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 25°C Még több cikk.

Félautópályaként épült, főútként működik

Az M15-ös jogilag főútnak minősül, ahol személyautóknak 90, míg teherautóknak 70 kilométer a megengedett legnagyobb sebesség óránként.
Eredetileg „első ütem"

Az M1-es autópályát a rajkai határátkelővel összekötő M15-ös főutat 1996 második negyedévében kezdték építeni, akkor még mint a leendő M15-ös autópálya első ütemét. A mintegy tizennégy kilométeres útszakaszt 1998 nyarán adták át a forgalomnak, és kezdetben az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt. (Elmka) kezelésében mqködött.

Az M15-ös nyomvonala és mqszaki jellemzői megfelelnek az autópályákra vonatkozó előírásoknak, ám csupán félautópályaként épült ki, elválasztó sáv nélkül kétirányú forgalom zajlik rajta. A második forgalmi sáv nyomvonalát is kialakították, a hidakat és egyéb mqtárgyakat is ennek megfelelően építették meg. A koncesszióban létrejött M15-ös építésekor meghatározták azt a forgalmi nagyságot, aminek elérésekor el kell készülnie a második forgalmi sávnak. Ezt akkor 2010-re prognosztizálták.
Az M15-ös jogilag főútnak minősül, ahol személyautóknak 90, míg teherautóknak 70 kilométer a megengedett legnagyobb sebesség óránként. A főút a majdani autópálya Rajka felől érkező forgalmi sávján épült ki, a belátható íveket is erre az irányra tervezték. A határátkelő felé közlekedők így a tervezett iránnyal szembe mennek, ám a szakemberek szerint kilencven kilométeres sebességnél ez egyáltalán nem jelent gondot. Problémát okoz viszont, hogy bár az aszfalt szélessége lehetővé tenné, ám a felfestések alapján nem fér el három autó egymás mellett.


Száguldásra csábít

Perjámosi István alezredes, az autópálya-rendőrség lébényi alosztályának vezetője a Kisalföldnek elmondta: az útszakasz ellenőrzése hagyományosan nem jelentett nagy kihívást. Az elmúlt években azonban az ausztriai kamionközlekedés túlzott költségei, valamint Szlovákia és Csehország hazánkkal egyidejq uniós csatlakozásának hatására az útszakasz forgalma – azon belül is a teherforgalom mértéke – jelentősen megugrott.

A forgalom növekedése hatással volt az útszakasz baleseti statisztikájára is. Az elmúlt évben például már két halálos, egy súlyos, egy könnyq sérüléses és tizenegy anyagi káros baleset történt az M15-ösön. A balesetek oka egyértelmqen a megnövekedett személy- és teherforgalom összeférhetetlenségére vezethető vissza. Az alezredes szerint bár arányaiban valóban jelentősen nőtt a balesetek száma, drasztikus helyzetromlásról mégsem lehet beszélni ilyen mértékq forgalom mellett. A balesetek időbeni megoszlásában erőteljes szóródás mutatható ki, de alapvetően a kamiontorlódás vagy éppen annak teljes hiánya miatt a száguldásra csábító üres pálya a balesetek kiváltó oka.


Ismét kamionsorok

Az elmúlt hónapok statisztikája alapján úgy tqnik, vélhetően a Csehországban jelentősen megemelt úthasználati díj és ennek szigorúbb ellenőrzése miatt a több országon áthaladó tranzitszállítmányok újra visszatérnek a németországi és ausztriai útvonalakra. Ennek hatására egyre gyakrabban alakulnak ki ismét az elmúlt két évben nem tapasztalt több kilométeres kamionsorok a hegyeshalmi határátkelő előtt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Havonta egymillióval többet ér

„A szomszéd szerint 27 millióért adták el a házukat a szlovákoknak, s azok nem is alkudtak belőle" – suttogják Dunakilitin a falubeliek egy-egy adásvétel kapcsán. Rajkán és Dunakilitin ugyanis lassan egy éve tart a felvásárlási láz a Pozsonyból kiköltözni vágyók körében (Kisalföld, 2006. augusztus 4., 2007. február 2.) A két településen pedig aki ügyes, most „jó pénzért" árulhatja házát. Tovább olvasom