Kisalföld logö

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 1°C | 12°C Még több cikk.

Évtizedes az elmaradás a kavicsbányákban

Több mint egy évtizedes elmaradást tapasztaltak a Győr-Moson-Sopron Megyei Közlekedési Felügyelet Hajózási Hivatalának munkatársai a Mosonmagyaróvár környéki kavicsbányák ellenőrzései során. A legfőbb probléma, hogy sem a munkagépek, sem a kezelőik nem rendelkeznek a szükséges engedélyekkel.
A megyei közlekedési felügyelet hajózási hivatala sorra ellenőrzi a környéken működő kavicsbányákat, miután tapasztalataik szerint szinte egyik hely sem felel meg az kívánalmaknak. Kötél Pál, a hivatal illetékese a Kisalföldnek elmondta: a megyében mintegy tucatnyi ilyen létesítmény működik. A közelmúltban tartott ellenőrzések során számos hiányosságot tapasztaltak az úszó munkagépek, illetve kezelőik engedélyeit illetően.
– Közel tizenöt éves lemaradást kell rendezni e téren a kavicsbányáknál. Az ellenőrzött bányák mindegyikénél tapasztaltunk kisebb-nagyobb hiányosságokat.

Munkavédelmi szempontból rendben találtunk általában mindent, ám az engedélyeknél számos pótolnivalóra bukkantunk. Az ellenőrzött helyek egyharmadánál az úszó munkagépek nem rendelkeztek bizonyítvánnyal, hajózási engedéllyel és a kezelőiknek sem volt megfelelő képesítésük. Az előírások szerint esetenként a kezelő mellett egy matróznak is tartózkodnia kell a kotrón, ám az esetek többségében a vezető egyedül dolgozott.

Kötél Pál szerint miután korábban sem a hajózási hatóság, sem a vízi rendészet nem ellenőrizte a bányákat, a főként külföldről Magyarországra települt cégek hozták magukkal a munkagépeiket, s engedélyeztetés és vizsgáztatás nélkül működtették azokat.

A hajózási hivatal nem szabálysértési hatóság, így csupán államigazgatási eljárás keretében tudják szankcionálni a jogsértőket. Eszerint az ellenőrzést követően felszólíthatják a létesítmény tulajdonosát a hiányosságok pótlására. Csak a megadott határidő lejárta után következhet a bírságolás, amennyiben a bányánál nem teljesítették az előírásokat. A hivatal tapasztalatai szerint azonban hatékony ez a módszer is, mivel a korábban ellenőrzött munkagépeknél időre pótolták az elmaradásokat a tulajdonosok.

A munkagépek vizsgáztatása és a személyzet képzése előtt számos egyéb tennivalója is akad annak, aki kavicsbányát kíván létesíteni Magyarországon. A hatályos jogszabályok alapján ilyen létesítmény kizárólag a legrosszabb minőségi osztályba sorolt földterületen alakítható ki. Miután a parcellát kivonták a művelés alól, a helyileg illetékes bányakapitányságra kell benyújtani a kérelmet. Ennek a beadványnak a legapróbb részletekig mindent tartalmaznia kell a majdani kavicsbányáról.

Ezt követően az összes érintett szakhatóság véleményezése szükséges, majd ha mindenki rábólintott az elképzelésre, a bányakapitányság kiadja az engedélyt a terület megkutatására. Ennek eredménye alapján indíthatja el a beruházó a bányafektetési engedélyeztetést. Majd ha már ez is megvan, csak utána kérhető egy újabb – ezúttal azonban már végső – engedély a bánya nyitására. A bürokrácia útvesztőiben – azon túl, hogy összességében több millió forintot is felemészt az eljárás – akár öt évbe is beletelhet, mire a kotrógép kanala először a kavicsrétegbe hatolhat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Visszazárták a zsilipet, de a munka nem állt le

A horgászok és a vízügyi felügyelet nyomására visszazárta a zsilipet a Lajtán a márialigeti erőmű… Tovább olvasom