Kisalföld logö

2017. 01. 19. csütörtök - Sára, Márió -8°C | -1°C Még több cikk.

Elektronikus díjfizetés

Az Állami Autópályakezelő Rt. 2008-tól bevezetné a használattal arányos díjfizetési rendszert.
Az Állami Autópályakezelő (ÁAK) Rt. elképzelései szerint néhány éven belül megszűnhet a matricás díjfizetési rendszer. Siposs Árpád, az ÁAK Rt. díjstratégiai irodájának vezetője szerint a jelenlegi rendszer egyrészt igazságtalan, másodsorban pedig az autópálya-hálózat tervezett bővítése miatt vélhetően felborul a jelenlegi finanszírozási rendszer.

1996-tól kapus rendszer

– Magyarországon elsőként 1996-ban, az M1-es autópályán indult meg a díjfizetés kapus rendszerben. Ezt követte az M5-ös, majd M3-as sztráda fizetőssé tétele – mondja Siposs Árpád. A három különböző társaság különféle módon szedte be a sztrádadíjakat. Az állam ezek egységesítésére törekedett, ennek eredményeként vezették be 2000-ben a matricás díjfizetést. Ennek a rendszernek azonban korlátai vannak és több szempontból igazságtalan is.

– Az Európai Unióban elfogadott irányelv, hogy a tizenkét tonna feletti nehézgépjárművekre a matricás rendszerben maximált díjtételeket állapít meg. Ugyanakkor egy 1998-as kormányhatározat értelmében a gyorsforgalmi utak használati díjának fedeznie kell az üzemeltetési, fenntartási és felújítási költségeket. Az autópálya-kezelő ez idáig a bevételeiből tudta ezt biztosítani, ám az elmúlt időszakban intenzív gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztés kezdődött Magyarországon. A jelenlegi 574 kilométeres sztrádahálózat várhatóan 2008-ra több mint ezer kilométeresre nő. Az előrejelzések szerint a bevételek nem fedezik majd az előírt kiadásokat. Egyrészt ezért merült fel a használattal arányos díjfizetés bevezetése. A jelenlegi matricás rendszer azért is igazságtalan, hiszen jelentős feszültséget okoz a sztrádát gyakran, illetve az esetenként használók között.

Új díjpolitikai alapelvek

– A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felkérésére tanácsadó testület dolgozta ki az új díjpolitikai alapelveket. Ennek értelmében 2008-tól Magyarországon is bevezetnék az elektronikus díjfizetési rendszert. A szaktárca a közelmúltban jóváhagyta a javaslatokat. Az útdíj elektronikus kiszabása és beszedése igazságosabb, mint a jelenlegi matricás rendszer, mivel lehetővé teszi a használatarányos fizetést.

– Társadalmi szinten elfogadható díjszintet szeretnénk kialakítani. A tervek szerint idén ősszel befejeződnek a kutatások, majd ezek eredményei alapján megvalósíthatósági tanulmányt kell készíteni. Úgy vélem, mindenképpen kormányhatározatra lesz szükség a rendszer bevezetéséről, valamint egy éven belül az útdíjtörvényt is meg kellene alkotni, amiben egyértelműen lefektetik, hogy kinek, miért és mennyit kell fizetnie. – A használattal arányos rendszer leghamarabb 2008 januárjától indulhat be a 3,5 tonnát meghaladó tehergépjárművekre. Az új rendszer személygépkocsikra történő kiterjesztéséhez további vizsgálatokra van szükség, ám 2011-re az Európai Unió előírásai szerint minden járműtípusra szeretnénk kiterjeszteni – mondta Siposs Árpád.

Hasonló megoldások Ausztriában, Németországban

Az Ausztriában kifejlesztett és a teherfuvarozásban már használatos rendszer lényege, hogy az autópályákon érzékelőket építenek ki, amelyek kapcsolatba lépnek az alattuk elhaladó teherautókban elhelyezett mikrohullámú adóberendezésekkel, az úgynevezett Go-Boxokkal. A Németországban kifejlesztett rendszer szerint ugyanakkor a kocsiban elhelyezett adó egy műholddal lép kapcsolatba, így az autó útját az egész országban követni tudja.

Az egyik ausztriai mobiltársaság és az osztrák autópálya-felügyelőség az elmúlt év végén helyezte üzembe azt a rendszert, ami mobilos díjfizetést tesz lehetővé az autósoknak az alpesi utakon – amikre speciális díjszabás vonatkozik –, így nem kell megállniuk a kapuknál. A különleges videofelvevővel felszerelt sávok azonosítják az autó rendszámát, így ha kifizette mobilján a díjat, a kapu automatikusan előre kinyílik.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sértő kifejezések az osztálytermekben

– A mosonmagyaróvári piarista iskolában folyamatosan sértegeti a gyerekeket egy pap-tanár. Az érintettnek még hittanóráján is minden lány „prostituált” és minden fiú „strici” – állítja egy érintett szülő. Az intézmény nem reagált a vádakra. Egy másik helyi középiskolában „alulszocializált majmoknak” nevezték a gyerekeket – írja egy olvasónk. Tovább olvasom