Kisalföld logö

2017. 10. 18. szerda - Lukács 12°C | 22°C Még több cikk.

Egyévnyi haladék a talpra álláshoz

Mosonmagyaróvár - Életvezetési problémákkal küzdő családok, bántalmazott anyák, apák, a lakásmaffia áldozatai, uzsorakamatosok is helyet kapnak a Családok Átmeneti Otthonában. Az intézmény szolgáltatásaira egyre nagyobb igény mutatkozik.
– Körülbelül egy hónapja kezdtük érezni a válság hatásait. Novemberben, decemberben sokan elveszítették munkahelyüket, tartalékaikból azonban még egy-két hónapig tudták fizetni a lakások törlesztőrészletét, az albérletet – magyarázza Kopf Katalin, az otthon vezetője. A Lehetőség Családoknak 2005 Alapítvány által működtetett Családok Átmeneti Otthonában az alapítás óta mintegy ezerötszáz lakó fordult meg, jelenleg is több mint százan kapnak itt fedelet és naponta többszöri étkezési lehetőséget. Elsősorban olyan mosonmagyaróvári és környékbeli családoknak nyújtanak segítséget életük újrakezdéséhez, akik reménytelen krízishelyzetbe kerültek, de élnek itt bántalmazott anyák és apák, a lakásmaffia áldozatai, uzsorakamatosok is.

– A családok egy évre költözhetnek hozzánk, és ez meghosszabbítható fél évvel. A szülőket megtanítjuk, hogyan osszák be a pénzüket, hogyan készíthetnek olcsó, egyszerű ételeket. Előtakarékoskodnak, havonta minimálisan tízezer forintot kell félretenniük, amit az otthonból való kikerülés után albérletre vagy saját lakás vásárlására fordíthatnak. Akiknek nincs vagy elveszítették munkahelyüket, azokat segítjük a munkaerőpiacra való visszatérésben – sorolja az intézményvezető. A korábbiakban sikeresen tudtak támaszt nyújtani a bajba jutott családoknak az új otthon teremtésében is.

Szanyi Jánosné Nikolettával és Viktóriával. Az asszony szerint a szocpol eltörlése ellehetetlenítené a saját otthon teremtését.
Szanyi Jánosné Nikolettával és Viktóriával. Az asszony szerint a szocpol eltörlése ellehetetlenítené a saját otthon teremtését.

Kopf Katalin szerint a szociálpolitikai támogatás eltörlése még inkább ellehetetleníti ezeknek az embereknek a helyzetét, és elveszítik a legminimálisabb esélyt is arra, hogy saját lakást vásároljanak.

Jelenleg tíz család jelezte, hogy igényt tartana az otthon szolgáltatásaira: köztük olyanok, akik vagy a saját lakásuk törlesztőrészletét, vagy az albérletet nem tudják fizetni, elveszítették munkahelyüket, illetve el kell hagyniuk a szolgálati lakásukat.

Szanyi János és családja február elején költözött az otthonba. A fiatalasszony most várja a harmadik gyermekét: – Bízunk benne, hogy ez alatt az egy év alatt sikerül majd annyit megtakarítanunk, hogy talpra álljunk, bár egy fizetésből és a családi pótlékból ez igen nehéz. Ha valóban eltörlik a szocpolt, még kevesebb lesz az esélyünk, hogy saját lakást vásároljunk – panaszolta az édesanya.


Adományok az otthonnak

Nem csak külföldről érkeznek adományok az intézménybe, a helyiek is adakoznak. A pénzbeli segítség mellett jól jönnek a ruhák, bútorok, élelmiszerek, konyhai felszerelések, de akár a számítógépeknek is örülnének a gyerekek. A május 29-i gyereknapra tervezik a játszótér bővítését, melyhez ugyancsak adományokat várnak.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. Haru 2009. május 12. 14:21
    „Domestic!
    Mivel úgysem lesz mit elkölteni a Plázákban, így fantasztikus az ötleted. Lenne férőhely és álláshely is.”
  • 20. Domestic 2009. május 10. 16:29
    „A győri régi plaza fele üres mióta az ÁRKÁD megnyílt! Miért nem rendezzük be ilyen célból szükség szállónak?
    Ha egyszer csak arra van kereslet? Vagy legyen ovi, vagy bölcsi! Állítólag az is kéne!
    Most a Gardénia helyén nyílik a következő: akkor az árkád fog kiürülni? Akkor legyen az árkád ovi, a PLAZA meg bölcsi!
    Na?”
  • 19. ducky 2009. május 09. 10:00
    „nekem csak annyi a hozzásom hogy ismerem a családott de sajna ez nem fedi a valot amit a nő leírt.Egy az hogy ez a család már rég elvált ugyhogy nem a volt férje nevével kénne takarozni hanem az élettársáéval.Én csak a gyerekeket sajnálom hogy ilyen annyuk van és még a picit is ami most jön,mert inkább ment volna el dolgozni pár évig utánna lehetet volna válalni a többi gyereket és nem a nagy semmire szülni utánna meg siránkozik,hogy nem tudja mi lessz.Én az ilyeneket nem tudom sajnálni,mert ő nem akkar elmenni dolgozni! Menjen el dolgozni csak ennyi és ne a segítséget várja az államtol!”
  • 18. invektus 2009. május 07. 15:48
    „login
    Én még mindig tartom az állitásomat
    ennyi”
  • 17. Duracell-copy 2009. május 06. 12:56
    „11. Haru

    Az utolsó két ötleted remek! Sajnos nem fogják bevezetni, pedig nagyon jó lenne.”
  • 16. meszelyreka 2009. május 06. 09:36
    „Kedves login!

    Itt küldöm a Lehetőség Családoknak 2005 Alapítvány elérhetőségeit: Mosonmagyaróvár, Áchim A. u. 26 (a Barátság út felől is könnyen elérhető), telefonszám 0696-204-168.”
  • 15. Haru 2009. május 06. 08:52
    „Login! Köszönöm.
    Van, ki önhibájából kerül ilyen helyzetbe (őket nem sajnálom-csak a gyerekeiket), de sokan akadnak olyanok is, akik önhibájukon kívül. Ha elkezdesz, 20-25 évesen dolgozni, 50 éves korodra lesz reálisan lakásod, akkor meg hova vállalj gyereket.??
    Ha esetleg akkor mégis valahogyan nevelsz gyereket, akkor is ugyanolyan felelőtlen vagy, mert nem éled meg a nagykorúságát! Vagy legalábbis nem leszel már aktív.
    Tehát sehogy sem jó.
    Mostanában divat 30 fölött jóval vállalni, de lássuk be, már nem vagy olyan, mint húszévesen. Én ezt tudom a saját esetemből.
    Szocpolt csak gyerekre kapsz. Mi nem vettül igénybe, de mire most igénybe vehetnénk, már eltörlik.
    Az sem mindegy, hogy milyen mekkora lakást tudsz teremteni 3 gyereknek legalább 65-70 m2 kell! Hát ember legyen a talpán, aki megteremti és még időben meg is szüli hozzá a "szaporulatot":)
    Nekünk elég pozitív a visszajelzés, mindenki azt mondja, milyen szépen neveljük őket és szeretetben.
    Azért, amikor mindenki egyszerre kiabál....nem vagyok ebben biztos. De tényleg mutatós, ha kerékpárra pattanunk, a fél utcán csak a mi pereputtyunk vonul. Családi felvonulás.
    Minden napi 1-2 óriás szatyor kaját kell vásárolnom. Szerintem sokszor hiszik azt, hogy költözködöm, pedig csak bevásárolok.
    Sok előítélettel kellett megküzdenünk, de nem állunk segélyért sorba sehol, soha 100 Ft-ot nem kértem kölcsön senkitől. Sőt, ha tudtam, segítettem.
    Néha szívesen elrángatnék magunkhoz egy egy éhes, "gebe" gyereket, úgy sajnálom őket.
    Az örökbefogadás dolog sincs rendben, mi kihoztunk volna gyermeket, akár pár éveset is. De olyan bonyolult a rendszer, hogy mire hozzád helyezik, addigra nagykorú.”
  • 14. login 2009. május 05. 14:44
    „Haru
    Látod, Te egy tiszteni való kivétel vagy. De nézzük reálisan, az emberek -> munkavállalók nagy része kapva kap ezeken a lehetőségeken. Egy kis szabadság, és még fizetve is van, igaz, hogy nem olyan jól, de legalább nem kell dolgozni.
    Nem azt mondom, hogy akinek három gyereke van, az eltartatja magát, hanem azt:
    hogy ha pl. van már gyermekem, és így is segélyekből élek, akkor nem vállalok be egy harmadikat (, vagy másodikat, vagy negyediket, stb).
    Részemről mindenki vállalhatna egy focicsapatra való gyereket, de akkor ne családi pótlékon éljen. Mert ebben a helyzetben tuti, hogy nem a 11. gyereknél kezdődtek a gondok.
    Másrészt aki minimálbérre van bejelentve, és épp hogy bírja fizetni a számlákat, az se vállaljon több gyereket. Úgy gondolom ez lenne a felelőségteljes magatartás.”
  • 13. login 2009. május 05. 14:35
    „Csak a baj abban van, hogy a legtöbb ilyen bajbajutott, mint azt a cikk is írja:
    "...köztük olyanok, akik vagy a saját lakásuk törlesztőrészletét, vagy az albérletet nem tudják fizetni, elveszítették munkahelyüket, illetve el kell hagyniuk a szolgálati lakásukat"
    - törlesztőrészlet: csak nem a hitelt fizeti vissza? gyerek is meg hitel is?
    - albérlet, szolgálati lakás: nincs még saját lakás sem?
    egyedül az elveszített munkahely látszik itt hirtelen fellépő dolognak. Ha nincs legalább egy saját lakásom, amit kifizettem, akkor nem vállalok gyereket. Csak így tudom biztosítani a fedelet a feje felett.
    Ha meg amúgyis családi pótlékon, szoc.pol-on, meg hasonlókon élek, akkor szintén nem vállalok mégtöbb gyereket. Persze a másik fele az, hogy csak annak jár akinek van gyereke. De azért gyereket vállalni, hogy segélyt kaphass? pfff
    OFF
    Nem tudom mi a baj az emberekkel, de nagyon sokan meg vannak kergülve. Nem tudom, hogy ki lehet az, aki minden szarért hitelt vesz fel. Az egyetlen dolog ami érthető, ha lakást/házat vesz. De ne úgy, hogy befizet 5-10 százalékot, aztán a többit törleszti. Szép kilátások. De most ez megy mindenhol, pedig ez még a válság előtt kezdődött, és még mindig tart. Aztán lehet mutogatni a válságra, a kormányra, meg mindenkire.”
  • 12. Haru 2009. május 05. 14:33
    „Táppénzdolog.
    Én amikor ápoltam a lázas beteg gyereket gyermekápolási táppénzem, mellette hazavittem a munkát, amit ugyanúgy megoldottam. A saját telefonomat használtam, a saját költségemen dolgoztam otthonról, miközben csak a bér 60-70 %-át kaptam meg. Mindezt azért, hogy kelljek többgyerekes anyaként is.
    De majd beleszakadtam, s a gyerekemtől vettem el azt, amit rá kellett volna áldoznom. Sőt veszélyeztettem, miközben otthon feküdnie kellett volna, velem volt úton, mindezt a gyermekápolási táppénz összegéért.
    Amíg nem volt gyermekem én is könnyen pofáztam, de már rájöttem, túlzás volt és aljas, amiket akkor mondtam.
    Saját bőrömön tapasztaltam.
    Nem a munkáltató fizeti a gyermekápolási táppénzt!!!
    Nincs ez így jól. A Gyest Gyedet, Tgyást, vagy munkaviszonyhoz vagy végzettséghez kellene kötni.
    Sajnos azt gondolják egyesek, ha valakinek kettőnél több gyereke van, akkor eltartatja magát, meg, hogy lusta dolgozni és a kisebbséghez tartozik.
    El fog fogyni a magyar munkavállaló, jelzem, mire mi nyugdíjba megyünk. Így egyszerűbb, ha a kötelet választjuk a nyugdíj helyett, hogy ne legyünk útban. Már most is kínálgatják az öregeknek a kötelet...”
  • 11. Haru 2009. május 05. 14:05
    „login!
    Én abszolút tudatosan vállaltam három gyereket, s el is tudom tartani. De szembe kellett néznem vele, hogy bizony olyan világ ez, ahol bármikor áthúzzák minden számításodat. Akaratod ellenére kerülhetsz olyan helyzetbe, amit nem te teremtettél, csak sodródtál. Nincs jogunk ítélkezni, neked sincs.
    A durva tudod csak az, hogy amikor vállalod, tudod, mire vagy jogosult és mire megszületik teljesen más a szituáció. Egy ötfős család azért nem két fillérből él. Annyira nem tudod magad bebiztosítani, hogy 25 évre garantálj megélhetést magatoknak.
    Minimum 250 ezer forint az, amiből normálisan élsz meg ötödmagaddal. Illetve akkor semmi luxus, még autó sem.
    Ha a férfi keres 150 ezret , és előtte gyűjtögettek, kihúznak 2-3 évet a gyed, gyes idejére.
    DE, ha lelép a férj (jó szokásuk szerint és elfelejt gyerektartást adni) vagy munkaképtelenné válik, vagy meghal???? Tudsz számolni ezekkel előre? A férjem első felesége 30 évesen összeesett és meghalt. Na és akkor ki tartja el a gyerekeket azonnal? Nekik nem mondhatod, hogy amíg nem találsz jobban fizető melót, addig bocs nincs ennivaló.
    Vagy szűnjön meg a cég, ahol mindketten dolgoznak!!! Holnap már van állásod? Havi 150-200-at honnan nyomsz?
    Nekünk szerencsénk van. Együtt vagyunk három gyerekünkkel. Van mit dolgozni, nincs adósságunk. Tudatosan vállaltunk gyereket. De NEM török pálcát senki felett. NINCS JOGOM HOZZÁ!
    Egyébként a médiadologban igazad van abszolut.
    Egyébként ha bizonytalan helyzetet teremt a kormány, könnyen elfogy a gyermekvállalási kedv.
    Ha most gyermektelen lennék egyet sem vállalnék. Ha meg a kormány lennék, akkor, aki nem nevel legalább egy gyereket 30 éves kora után azzal 5 ször annyi nyugdíjjárulékot fizettetnék! Egyedülállósági adót is.”
  • 10. login 2009. május 05. 08:50
    „Egyébként meg utálom az ilyen jellegű cikkeket, riportokat. A cikkírók és a riporterek is úgy állítják be magukat és a médiát, mint valami jó szamaritánust. Az olvasót/tv nézőt meg mint valami segíteni nem akaró "szardarabnak" (bocs). Egyfolytába magaslóról pofáznak, de tenni nem sokat tesznek. Aztán a végén még én érezzem magam szar alaknak. Arról nem is beszélve, hogy sem elérhetőség, sem semmi más.
    //Persze tudom, ilyenkor jönnek a nagyokosok, hogy utána lehet járni. (utána jártam) De kérdem én, ilyen helyzetben ez reklám lenne, vagy plusz munka egy tetves címet vagy telefonszámot beírni? Ha valaki keresi úgyis megtalálja, akkor miért nem lehet feltűntetni?//
    Ezek a médiák ugyanazt csinálják mint az egyházak, csak prédikálnak a lóvéban úszkálva.”
  • 9. login 2009. május 05. 08:42
    „Bárki bármit mond, aki arra épít, hogy majd a szocpol, meg a támogatások, meg hasonlók, az jobb ha nem vállal gyereket.
    Ha valaki gyereket vállal akkor igenis gondolkozzon hosszabb távon. Pláne akkor ha nem egyet vállal.
    Kegyetlenül hangzik, de csak szeretetből a mai világban nem lehet megélni.

    invektus
    "Különben is a POLITIKOSSSUK örüljenek neki hogy itt Magyarországon még van anyi bátorságok az embereknek hogy mernek gyermeket válalni !"
    Mert? Különben kihal a nemzet? pff

    "...ennyi erőböl szerinted ne is válaljunk gyereket mert nem biztos a megélhetés
    különben is manapság mi bisztos ??"
    Pontosan. Aki előbbre helyezi magát gyermekénél, mert hogy "akarunk", "szeretnénk", meg "majd megélünk valamiből" az vessen magára. Viszont a gyermek nem tehet semmiről, hogy felelőtlenek a szülei.

    Haru
    "...28 000 Ft-os gyesből próbálj megélni, vagy az álláskergetésiből...s nem érted hogyan jutottál ide."
    Mielőtt gyereket vállalsz, már akkor is tudod ezt.

    "Ráadásul a háromgyerekes (kisgyerekes) anyuka folyton gyermekápoláson lehet valamelyikkel, mert három közül egy mindig beteg."
    Akkor hogy akar így valaki dolgozni? Mondjuk nekem is tetszene, hogy be sem kell járni melózni, a pénz mégis jön. Te se szivesen fizetsz a semmiért. Ha vállalsz vagy három gyereket, akkor ezt előre be kell kalkulálni. Választhatsz! Gyerek vagy munka. Esetleg gyermekvállalás előtt kell egy kicsit bebiztosítani magad, nem három gyerekkel munkát keresni. Szemét világ, de ez van.

    "Ezért a maradék csekély számú munkáltató sem kapkod az anyukákért.
    Szóval tilos ítélkezni!"
    Ezt is tudod, szóval? Ha minezt tudod, és gyereket vállalsz, akkor csak magadat okolhatod.
    Aláírom, szemét munkáltatók. De kérdem én, miért vesz fel egy munkáltató? Hogy dolgoztasson, vagy hogy eltartson a táppénzen, vagy fizetett szabadságon? Közben valakinek el kell végezni a munkád, és azt is fizetni kell. Eddig is a lehető legkevesebb fizetést kapták az emberek, most, hogy minden fillér után kapni kell miért csodálkozik valaki ezen.
    Egyébként nem itélkezett senki, hanem kérdezett, még akkor is, ha egyben benne volt a véleménye. De ez is csak erről szól: "Hozzászólok a cikkhez"”
  • 8. rivotril2mg 2009. május 04. 22:00
    „amúgy ez a nő (niki) volt osztálytársam :D heló niki látom neked se jött annyira össze az élet :D”
  • 7. rivotril2mg 2009. május 04. 21:54
    „hát invektus lehet elszomorítalak de igazad van, nekem speciál eszem ágában sincs gyereket vállalni ebben a hejzetben, az baszna be egy gyerek még”
  • 6. invektus 2009. május 04. 14:55
    „Különben is a POLITIKOSSSUK örüljenek neki hogy itt Magyarországon még van anyi bátorságok az embereknek hogy mernek gyermeket válalni !!!!!!!!!!”
  • 5. invektus 2009. május 04. 14:53
    „Chatherina
    bocsi de bunkó vagy !!!!
    ennyi erőböl szerinted ne is válaljunk gyereket mert nem biztos a megélhetés
    különben is manapság mi bisztos ??”
  • 4. Haru 2009. május 04. 09:22
    „Catherina ne ítélkezz mások feje felett!

    Bárki kerülhet ilyen helyzetbe. Akár te is. Nem tudhatod, hogy a következő 20-25 évig (amíg a gyereked rádszorul) lesz munkád, megélhetésed, s melletted lesz a társad is.
    Amikor gyereket vállal egy ember, még mindkettejüknek lehet munkája, otthona. A mai viszonyok között mire megszületik, elveszíthetik a munkájukat önhibájukon kívül, s 2-3 hónap alatt a lejtőre kerülhetnek, nincstelenek lehetnek. 28 000 Ft-os gyesből próbálj megélni, vagy az álláskergetésiből...s nem érted hogyan jutottál ide.
    Nekünk is három gyermekünk van, mi még talpon vagyunk, de akár már a csp, gyes gyed megpiszkálásával és a a devizahitel emelkedésével ,a a szocpol eltörlésével földönfutóvá válhat bármelyikünk. Erre még bármikor munkanélkülivé válhat a családfenntartó (nincs garancia az ellenkezőjére). Ráadásul a háromgyerekes (kisgyerekes) anyuka folyton gyermekápoláson lehet valamelyikkel, mert három közül egy mindig beteg. Ezért a maradék csekély számú munkáltató sem kapkod az anyukákért.
    Szóval tilos ítélkezni!”
  • 3. hajni.horvath 2009. május 04. 08:41
    „Catherina 2009.05.03. 18:08 !
    Gondolom,mert szereti...
    ...vagy ,mert mikor bevállata,még nem gondolta,hogy a fejünkre dől az ország...
    ...mert remélte,hogy a szociálpolitikai támogatás segítségével saját lakása lesz...
    ...mert álmában sem gondolta-ahogy sokan mások sem-,hogy ezt is eltörlik...
    ...vagy csak,hogy legyen aki fizesse majd a te és a többi "gyerekellenes" nyugdíját,ha majd arra kerül a sor...(ha nem törlik el a nyugdíjat is addigra...)
    ...vagy ,mert kényszerpályán mozgott,hisz manapság nehéz olyan munkáltatót találni,aki ne azzal kezdené,hogy van-e gyereked ,s ha igen,akkor hány és mekkorák...tudod-e rábízni valakire,ha betegek,nehogy emiatt hiányozz... érdekvédelem nulla...
    Folytassam még,vagy ennyi elég volt?”
  • 2. Catherina 2009. május 03. 18:08
    „ha ilyen szar helyzetben van ,akkor minek vállalta be még a 3. gyereket is?”
21 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elsősegélynyújtók versenye

A Magyar Vöröskereszt Mosonmagyaróvári Területi Szervezete idén is megrendezte hagyományos… Tovább olvasom