Kisalföld logö

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 2°C Még több cikk.

Egyelőre se híd, se komp

A tervezett Dunakiliti és Doborgaz közötti híd, valamint a Lipót és Bős közötti kompjárat megvalósítása újabb nehézségekbe ütközött. A legnagyobb gond természetesen a saját, illetve az uniós pénz hiánya, ám Doborgazon még a szándékok sem egyértelműek.
A dunakiliti duzzasztómű folytatásként híd épülhetne a határon.
Egy tükörprojekt keretében szeretne uniós forrásokat nyerni a szlovákiai Doborgaz és Dunakiliti a két község közötti híd felépítésére. A duzzasztómű folytatásaként már korábban is szó volt egy átkelő biztosításáról a két település között.

Áprilisra elkészülhettek volna

A megvalósításhoz ötszázalékos önrészt kellene vállalniuk az önkormányzatoknak. Ez is több millió koronába kerülne.

A két község közösen pályázhatna erre a lehetőségre. Az illetékes szlovák minisztérium is támogatja a doborgaziak elképzeléseit, s jónak találják Szigetköz és Csallóköz ily módon való összekötését. A tervek szerint már áprilisra elkészülhetett volna a pályázat, ám gondok adódtak. Boráros József, Doborgaz polgármestere szerint talán csak jövőre nyújthatják be a projektet.

Idén már nem

– Sajnos a helyi képviselő-testületünkből sokan nem támogatják az elképzelést – kezdte a polgármester. – Ráadásul az önrészünk sem biztosított még teljes egészében, így várhatóan idén már nem tudunk pályázni az uniós forrásokra. Áprilisban azonban szeretnénk egyeztetni a kérdésről a dunakilitiekkel – mondta a polgármester.
Szokoli Sándor, Dunakiliti polgármestere lapunknak nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy praktikusabb lenne itt egy átkelő, mint a Szigetköz másik részén a kompjárat. Ez a helyiek Pozsony felé vivő útját is lerövidítené, hisz a közeli Vajkáról kompjárat indul tovább a szlovák főváros irányába.

Nem nyertek az uniós pályázaton

Egy másik terv szerint Lipót és a szlovákiai Bős között néhány éven belül kompjárat közlekedhetne. A két település a Phare-pályázaton próbál ehhez pénzt fakasztani. Lipót egy híd felépítésén is gondolkodik, ugyanakkor a kompig kivezető út megépítése egyelőre mindkét oldalon megoldatlan. A kiírás szerint tízszázalékos önrészt kell vállalniuk az önkormányzatoknak, a többi vissza nem térítendő támogatás lenne. Erre egy közlekedési koncepció már elkészült, így a pontos helyszín s a tervezett nyomvonal már adott. A tanulmányok elkészítéséhez négy-öt millió forint szükséges. Határállomást idetelepíteni felesleges lenne, hisz csak a schengeni egyezmény érvénybelépésével, 2006–2007 körül indulhatna meg az átkelés. Egyelőre azonban mindkét község pályázatát elutasították.

– Sajnos sem a bősiek, sem mi nem voltunk sikeresek a tavalyi projekten, melyen egy hatástanulmány elkészítésére szerettünk volna pénzt nyerni – kezdte Sulyok Attila, Lipót polgármestere. – Azt ígérték, az új projektet már januárban kiírják, ám erre azóta is várunk: a közös szándék továbbra is megvan a szlovák településsel. A komphoz kivezető híd megépítése viszont csak a projekt harmadik lépcsőjében valósulhatna meg, így egyelőre ezzel is várnunk kell – mondta Sulyok Attila.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Száznyolcvanmillió a szalézi épületért

Száznyolcvanmillió forintnyi kártalanítást kap a mosonmagyaróvári önkormányzat a jelenleg az… Tovább olvasom