Kisalföld logö

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 11°C | 21°C Még több cikk.

Egy évig restaurálta az ˝ötkerekű˝ Rovert

Bár kora alapján még nem lenne az, ám ritkasága miatt mégis kuriózumnak számít a mosonmagyaróvári Neuberger Tamás oldtimer autója.

A Rover P6 már gyártásakor is egyedinek számított a számos új, előremutató technikai megoldásával. Neuberger Tamás igazságügyi gépjárműszakértőként jól ismeri a különböző technikai megoldásokat.

Míg Angliában igazi kultuszautónak számít, az oldtimerrajongók között rendkívül népszerű ez a típus, addig a kontinensen meglehetősen ritkaságnak számít, főként balkormányos kivitelben. Neuberger Tamás tudomása szerint az övé az egyetlen restaurált, működőképes példány ebből a típusból hazánkban.

A veterán autósokat, illetve Rover-rajongókat összefogó hazai szervezetek adatbázisában, sőt, még az interneten sem találni ilyet. Lerobbant állapotú, már csak alkatrésznek való darabból azért fellelhető néhány példány.

Meglehetősen kevés példány lelhető fel Európában ebből a típusból – mondja Neuberger Tamás, a Rover P6 tulajdonosa.
Meglehetősen kevés példány lelhető fel Európában ebből a típusból – mondja Neuberger Tamás, a Rover P6 tulajdonosa.


– 1964-ben kezdték gyártani ezt a típust, és még abban az évben el is nyerte az „év autója" díjat, amit egyébként akkor adtak ki először – avat be járműve történetébe Neuberger Tamás. – A Rover P6 számos technikai újdonságot felvonultat, melyek többsége a maga idejében szinte egyedülálló volt a sorozatgyártású személyautóknál. Érdekessége például, hogy elöl-hátul tárcsafékekkel szerelték, önhordó karosszériája ellenére szinte minden eleme külön lecsavarozható, így például a tetőlemez is. A P6 volt az első angol autó, amelyet szériában radiálgumikkal láttak el.

Talán a legszembetűnőbb érdekessége és egyedisége az ötödik kerék, a csomagtértetőre szerelt pótkerék. Szintén újdonság volt abban az időben, hogy a motorház- és csomagtértetőt alumíniumból készítették, valamint a többi karosszériaelem korrózióvédelemmel volt ellátva. Ennek köszönhető, hogy harmincöt éves kora ellenére csupán három kisebb lyuk volt az autón a rozsdásodás miatt.



– Az interneten vadásztam megfizethető veterán autóra és a keresgélés közben bukkantam erre a példányra. Az autó Olaszországból származik, olasz papírokkal vettem, meglehetősen lerobbant állapotban. Egy éven át tartott a restaurálás. Az autót teljesen szétszedtük, csak az üres karosszéria maradt. Az újrafényezés mellett a belső teret, üléseket, kárpitokat, szőnyegeket kicseréltem. Ehhez sikerült beszereznem egy „donorautót" Németországból, amire szintén az interneten találtam. Ez a példány nem volt működőképes állapotban, ám a belső része szinte teljesen újszerűen maradt fenn. Ugyancsak internetes aukciós oldalakon sikerült beszerezni a felújításhoz szükséges egyéb alkatrészeket.

Szerencsére a motor szinte tökéletes állapotban volt, így nem igényelt különösebb beavatkozásokat. Az egy éven át tartó munka eredményeként mára eredeti állapotába állítottam vissza a P6-ot. Már csak a veteránvizsga van hátra, amire várhatón a jövő év elején kerül sor.
– Ebből a típusból összesen 350 ezer darabot gyártottak, nagy részüket az angol piacra, de sok jutott belőlük Nigériába és Új-Zélandra is. Az európai országokba – főként Német- és Olaszországba – is szállítottak, de lényegesen kevesebbet. Éppen ezért a balkormányos változatból mára nagyon kevés működőképes példány lelhető fel. Németországban például harmincöt darabot tartanak számon, Ausztriában pedig mindössze hatot.
– Nagyon szerethető ez az autó. Harmincöt éves kora ellenére kiválóan vezethető, nagyon jók a menettulajdonságai és nem utolsósorban biztonságos is. Mindezek miatt nagyon megkedveltem a P6-ot és bár ritka típusról van szó, a közelmúltban sikerült vásárolnom az interneten még egy példányt Hollandiában. Ez a jármű még felújításra vár, de a tervek szerint a jövő év folyamán ezt is működőképes állapotba hozom – tette hozzá Neuberger Tamás.

Olvasóink írták

  • 2. juhi 2011. november 21. 15:36
    „Minden autó "ötkerekű", mivel mindegyikhez van pótkerék!”
  • 1. ladarevolution 2011. november 17. 10:10
    „Biztonságos? Mindent mondanék egy 1964-es autóra 2011-ben, csak azt nem hogy biztonságos :)
    Amúgy szép autó, gratulálok a tulajnak. :)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pulzus-sikerek a Világkupán

Jól szerepelt a mosonmagyaróvári Pulzus Tánccsoport a közelmúltban megrendezett területi, illetve… Tovább olvasom