Kisalföld logö

2018. 05. 23. szerda - Dezső 15°C | 25°C Még több cikk.

Csak a tábla lett új az M15-ösön

Így lehetett elérni, hogy a teherautók után ezen az útszakaszon díjat fizessenek.

Csak jogilag változott az M15-ös főút autóúttá a közelmúltban, ugyanis így tudták csak a teherautók számára díjasítani az útszakaszt. A megengedett sebességhatár kilencven kilométer maradt.

Az M1-es autópályát a rajkai határátkelővel összekötő M15-ös főutat 1996 második negyedévében kezdték építeni: akkor még mint a leendő M15-ös autópálya első ütemét.

Csak félautópálya

A mintegy tizennégy kilométeres útszakaszt 1998 nyarán adták át a forgalomnak, és kezdetben az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt. (Elmka) kezelésében működött. Az M15-ös nyomvonala és műszaki jellemzői megfelelnek az autópályákra vonatkozó előírásoknak, ám csupán félautópályaként épült ki, elválasztó sáv nélkül kétirányú forgalom zajlik rajta.

Jogilag autóút

A főút a majdani autópálya Rajka felől érkező forgalmi sávján épült ki, a belátható íveket is erre az irányra tervezték. A határátkelő felé közlekedők így a tervezett iránnyal szembemennek, ám a szakemberek szerint kilencven kilométeres sebességnél ez egyáltalán nem jelent gondot. Az M15-ös második forgalmi sávjának nyomvonalát is kialakították, a hidakat és egyéb műtárgyakat is ennek megfelelően építették meg. A koncesszióban létrejött M15-ös építésekor meghatározták azt a forgalmi nagyságot, aminek elérésekor el kell készülnie a második forgalmi sávnak. Ezt akkor 2010-re prognosztizálták.

Az M15-ös megépítésétől egészen mostanáig jogilag főútnak minősült, ahol személyautóknak 90, míg teherautóknak 70 kilométer a megengedett legnagyobb sebesség óránként. A közelmúltban azonban a főútból autóút lett. Ez a változás viszont csupán az útszakasz jogi besorolását változtatta meg, mivel az autóutat jelző táblákkal egy időben a sebességkorlátozó jelzéseket is kihelyezték. Így az M15-ön továbbra is kilencven kilométer a megengedett legnagyobb sebesség óránként.

Maradt a 90

Winkler-Virág András, az Állami Autópályakezelő Zrt. szóvivője a Kisalföld érdeklődésére elmondta: egy törvénymódosítás következtében lett az M15-ös főútból autóút. A szóvivő megerősítette azt is, hogy a változás csupán a pálya jogi besorolását érintette, mivel csak így lehetett díjasítani a teherautók számára az útszakaszt. Ennek ellenére a megengedett legnagyobb sebesség az autóúton engedélyezett száztíz helyett kilencven kilométer maradt, amire az út mentén végig táblák figyelmeztetnek.

 Méhes Ákos

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jótékonyságból családi napközi

A Lengyári utcában működő önkormányzati intézmény, a GYÁO jelenleg tizenkét férőhelyes: olyan 3 és 18 év közötti gyermekeknek, fiataloknak biztosít átmeneti ellátást, akiknek a családjában krízishelyzet alakult ki, vagy ahol a gyermekek átmenetileg felügyelet nélkül vannak vagy maradnának. Tovább olvasom