Kisalföld logö

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 32°C Még több cikk.

Csak a belföldi utasoknak kötelező a helyjegy a Railjeten

A Railjet vonatokon a helyjegy nemzetközi forgalomban nem kötelező, így a külföldiek gyakran a földön ülve utaznak. A magyar utasok fizetnek és bosszankodnak.

„A Railjet Hegyeshalom–Budapest közötti szakaszán időnként áldatlan körülmények várnak az utasokra. Egyre többen panaszkodnak, és augusztus 11-én magam is tapasztaltam, hogy a széksorok közötti közlekedőrészen, az ajtó előtti térben sűrűn állnak vagy ücsörögnek a külföldi utasok. Ezzel az ajtóhoz jutást is megnehezítik, néha akár meg is gátolják.

A helyjegyeket a belföldi utasok vásárolják meg. Bár nekik biztosított az ülőhely, rendkívül kellemetlen és zavaró számukra, hogy mozdulni sem tudnak az álló vagy a padlón ülő tömegtől és csomagjaiktól. A kalauz sem jut az utashoz a két órán át tartó úton. Kérdéseim: van-e valami szabály arra, hány ember utazhat egy vasúti kocsiban? Nem balesetveszélyes-e az, hogy állva szállítja a vonat hosszú szakaszon a rengeteg utast? Továbbá: az üzemeltető megengedheti-e magának a külföldi szakaszon is, hogy ennyire barbár körülmények között biztosítja az utazást, vagy ez csak nálunk fordulhat elő?" – kérdezi olvasónk.

Az üggyel kapcsolatban megkerestük a MÁV-Start Zrt.-t: „Társaságunk igyekszik utasai részére a pontos, kulturált szolgáltatást biztosítani. A nemzetközi forgalomban közlekedő vonatok összeállítását, így a kocsik darabszámát nemzetközi tárgyalásokon az érintett vasutak közösen állapítják meg. Ettől eltérni csak külön kérés alapján, a többi vasút beleegyezését követően lehetséges, így történt például a Sziget Fesztivál idején is. Az IC, EC, EN, Railjet megjelölésű járatainkon a pótjegyváltási kötelezettség az utasok komfortérzetét hivatott szolgálni. Nemzetközi forgalomban a vonatok fakultatív helybiztosítással közlekednek. Ez néha előidézhet olyan helyzetet, hogy a nemzetközi forgalomban helyjegy nélkül utazók elfoglalják a szabadon maradt ülőhelyeket, s ezáltal zsúfoltságot idéznek elő" – közölte megkeresésünkre Osgyáni Gyuláné ügyfélszolgálati szakértő.


 A késésért kárpótolnak. A zsúfolt utazási körülmények miatt nem, azonban a szeptember 8-tól életbe lépett szabályok miatt már akár öt perc alatti késésért is kárpótolhatják az utasokat. A kártérítés alapja továbbra is az egy útra szóló menetjegy ára. Kimaradás esetén a 15-szörös szorzó tovább él, ennyivel kell felszorozni a jegy árát. A késésnél jelenleg csak 30 perc felett kell fizetnie a vasúttársaságnak, mégpedig a jegyár ötszörösét. A jövőben 5 percet meg nem haladó késés esetén a szorzó egy, 5 és 30 perc közötti késés esetén pedig három. Szintén új szabály, hogy ha a kártérítés nem haladja meg az ezer forintot, abban az esetben akkor köteles fizetni a vasúttársaság, ha ezt az üzletszabályzatában vállalja.

Nyitóképünk illusztráció.

Olvasóink írták

  • 12. hunter111 2013. szeptember 22. 12:46
    „2013.07.28-én a F1-ről hazafelé tartva a MÁV szolgáltatását vettem igénybe.A kalauz elmondása szerint helyjegyet kell venni az utazáshoz.A pénztárnál türelmes sorban állás után a pénztárban ülő hölgy közölte hogy nincs már helyjegy!Ezek után gondoltam kibírom állva hazáig és felszálltam a vonatra a közben megismert fiatalemberrel.A vonaton a vagon végében az átjáró ajtajánál a táskákon és a kinyitott ajtajú wcn ülve utaztunk.Györ előtt egy pár kiló méterrel odaért a két kalauz.Helyjegy váltására szólítottak fel!Közöltem vele hogy milyen érdekes Budapesten nem volt eladó helyjegy most meg van.Közöltem vele hogy biztosítson ülőhelyet akkor megveszem,de csak Győrtől.A válasz az volt hogy nem tud ülőhelyet biztosítani! Közöltem vele hogy akkor nem veszem meg a helyjegyet,mert érdekes az állomáson nem volt közben meg lett. A pofátlanság csúcsa amit művelnek!Ennyit a helyjegyről.”
  • 11. zöldike 2013. szeptember 19. 17:24
    „8. Umberto!
    Én is szoktam a Railjettel utazni. A fő gond az, hogy sok járat dugig van álló utassal. Annyira, hogy mozdulni sem lehet, se az étkezőkocsiba, se WC-re, és alig lehet fel- és leszállni. A lényeges kérdés nem az, hogy mi és hol világít vagy nem, hanem az, amire nem válaszolt a szakértő: van-e valami korlátozás, ill. szabály, hány embert, azaz mekkora tömeget szállíthat egy vonat.
    Ez valóban nem Orbánra tartozik, egy szakértőtőlviszont elvárható, hogy ne beszéljen mellé, hanem a feltett kérdésre válaszoljon.”
  • 10. igiver 2013. szeptember 19. 13:01
    „1. Embertelen .Mindig is volt pótjegy, ami ugyanannyiba került, mint most a helyjegy, akkor éppen fordítva volt, a külföldinek kellett helyjegyet vennie, nekünk pedig pótjegyet, ezért is fordulhatott elő, hogy minket is felállítottak a vonatindulás előtt 1 perccel és így 3-an 3 helyre tudtunk csak leülni (amikor elfoglaltuk a helyünket még nem világított a foglalt jel) Ezért a MÁV-ot kellene inkább kérdőre vonni, hogy ez neki miért is jó, de az, hogy erről is Orbán tehet ez már nevetséges.”
  • 9. RickCartman 2013. szeptember 19. 00:06
    „8. ugyan, umbeto, húsz éve még menő volt, ha angol/német nyelvtudással dicsekedett valaki, lejárt lemez, ötödikesek sem hiszik
    így aztán szimpla modortalanság, amit a "kínai csávóróll" írtál (ha igaz), országimázsról már írtam előbb
    na persze,világít a kijelző, persze, ha világít -inkább néha, mint mindig, nem kijelző tehet róla
    talán nem lenne öröm egy magyarnak sem pl. Münchenig utazni 700km-t úgy, hogy, úgy Salzburgnál felállítja egy német, miszerint "magyar csávó, huzzá innen"...gondolom, nézegetné szegény a kijelzőt, világít, nem világít, és beírna helyi kisalföldbe okosakat
    a cikk nem erről szólt, és hozzászólások sem, értelmezd a tudósítást; hogy kinek a kisujjára lépsz, magánügy”
  • 8. umberto 2013. szeptember 18. 22:00
    „Na ne röhögtessetek már...

    A RJ-en az ülések felett van egy kijelző, amin ha foglalt az ülés, világít a foglalt viszonylat (pl. Tatbánya - Győr, vagy Wien - Linz). Szóval aki odaül egy ilyen ülésre helyfoglalás nélkül, azt simán el lehet onnan zavarni, ha felmutatod az érvényes hellyegyed. Én ezt múltkor egy kínai csávóval és egy osztrák hölggyel követtem el, igaz, udvariasan és angolul jeleztem nekik a helyzetet. (Lehet, hogy sok honfitársunknak ezzel gyűlik meg a baja...). Nem reklamáltak.

    Amúgy ez meg nem magyar sajátosság, a német ICE vonatokon is ezt a rendszert tapasztaltam, feltüntetik az ülés felett a foglaltságot, és akié a hellyegy azé a hely.

    Ez az európai megoldás, a nem európai az az, amikor ezt valakik nem bírják megérteni, és használni, ill. amikor nem tudják ezt értelmesen az utastársak tudtára hozni...

    Aki meg ülni akar a földön, az üljön a földön. Max. rálépek a kisujjára.”
  • 7. zöldike 2013. szeptember 18. 20:08
    „Az ügyfélszolgálati szakértő valóban csak beszél, ráadásul zavarosan. A pótjegyvásárlási kötelezettség az állvautazás és a földönülés komfortérzetét biztosítja?
    "A nemzetközi forgalomban helyjegy nélkül utazók elfoglalják a szabadon maradt ülőhelyeket, s ezáltal zsúfoltságot idéznek elő". Az utasok idézik elő a zsúfoltságot? Nem a szolgáltató a profit-éhségével? Hogy annyi menetjegyet ad el, amennyit kérnek, függetlenül attól, hogy hány embert képesek normális körülmények között szállítani?”
  • 6. RickCartman 2013. szeptember 18. 17:26
    „Osgyáni Gyuláné ügyfélszolgálati szakértő, aki válaszolt, még életében nem ült vonaton. Nem baj. De az, hogy a kérdésre nem válaszolt, az már nagy baj. "Szakértő" - ilyenekkel van tele az ország...gondolom, nem minimálbérét "szakért".
    Igazuk van a hozzászólóknak, szerencsétlen külföldieknek fogalmuk sincs, miért állítják fel őket a belföldi utasok, vagy a kalauz miért szólítja fel őket erre.Talán kaphatnának tájékoztatást arról, hogy " a nemzetközi forgalomban helyjegy nélkül utazók elfoglalják a szabadon maradt ülőhelyeket" -ahogy a "szakértő asszonyság nyilatkozza. Tehát aki vásárol nem kevés EUR-ért menetjegyet Münchenből, Salzburgból, Bécsből Budapestre, Tündérország legnagyobb falujáig, számítson rá, hogy csak másodrendű utas, hiszen a "szabadon maradt" ülőhelyeken" utazhat...Remek! Országimázs...<moderálva>”
  • 5. oxana 2013. szeptember 18. 17:08
    „4. Goldmund

    Talán sorban kellene eladni a helyjegyeket, mindegy, magyarnak vagy külföldinek. Ha elfogy, hát elfogy. A külföldiek, mivel hosszabb ideig van nak úton, meggondolnák, hogy inkább megvárják a következö vonatot. Fiam konzertre akart utazni Kölnbe. Amelyik vonattal menni akart, nem mehetett, mert már foglalt volt minden ülöhely helyjeggyel. Kénytelen volt egy korábbi vonattal menni, mert öt órás út állva, nem éppen vonzó.”
  • 4. Goldmund 2013. szeptember 18. 14:57
    „Nagyon régóta létezik ez a rendszer, hogy belföldi forgalomban helyjegy váltása kötelező, nemzetközi forgalomban váltható, de nem kötelező.
    Soha nem értettem ezt. Pont a nemzetközi forgalomban utazó személy utazik hosszabb (akár aránytalanul hosszabb) úton. Pont tőle lenne elvárható, hogy fix helye legyen saját érdekében is.
    Kíváncsi volnék, más országokban, más vasúttársaságoknál is van ilyen furcsa szabály?”
  • 3. zöldike 2013. szeptember 18. 13:19
    „Vajon mit takar: "a pótjegyvásárlási kötelezettség az utasok komfortérzetét hivatott szolgálni"?”
  • 2. atenyek 2013. szeptember 18. 13:15
    „Látom az első Blood Steven (embertelen) már írt is. Szívből kívánom neki, hogy számára és csak neki szűnjön meg a nemkívánt vérszívás és pénzbehajtás, amiről biztosan az említett párt tehet, no meg a rizscsökkentés´... hiszen a hozzászóló tisztában van azzal is, hogy korábban ez helyjegy rendszer hogyan működött :)) Aztán ha már neki nem kell helyjegyet vennie és nem is fog az undorító pénzbehajtásban résztvenni, akkor vagy álljon ő is Pestig, vagy nick-jéhez hasonlóan embertelen módon küzdjön meg akár polgártársával akár egy külföldivel a helyért. Mint a közismert székfoglaló játékban... Úgy legyen kedves Blood Steven-ke.... Ámen... Én meg inkább veszek és ha kell a kalauz segítségével leülök oda amiért fizettem, mert én már csak ilyen ember vagyok.”
  • 1. embertelen 2013. szeptember 18. 11:38
    „Ebből is látszik, hogy a fidesz hogyan szívja a magyar nemzet vérét. Pénzt követel azért, ami más nemzetnek ingyen van! Hát valahol csak meg kell fizetni a rizsacsökkentés árát. A cikk nem szólt az igazi lejárató dologról. A minap Mosonmagyaróváron felszállva meg kellett kérnem, egy addig békésen üldögélő 70-80 éves holland hölgyet, hogy álljon fel, mert nekem, mint magyarnak oda szól a jegyem. Biztos vagyok benne, hogy a nő a mai napig nem érti, hogy miért kellett felállnia. Jobb lenne, ha Orbán és propagandagépezete ennek propagálásával is foglalkozna! Ez az egész helyjegy história nem más, mint egy kétségbeesett és undorító pénzbehajtás Orbán részéről.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felújított tér fogadja a híveket Darnózselin

Megszépült a plébánia épülete. Tovább olvasom