Kisalföld logö

2017. 11. 18. szombat - Jenő 3°C | 8°C Még több cikk.

Bizottság alakult az elszakadásért

Újudvar - A fejlesztések elmaradását megelégelve döntöttek úgy a Mosonmagyaróvárhoz tartozó Újudvaron élők, hogy elszakadnának a várostól és önálló települést hoznának létre.
Mosonmagyaróvár fennállása óta példátlan kezdeményezéssel állt elő az egyik városrész: megelégelték a folyamatosan elmaradó fejlesztéseket, ezért az újudvariak szeretnének elszakadni a várostól és egy önálló települést létrehozni. A Mosonmagyaróvár mellett néhány kilométerre fekvő – ám közigazgatásilag a városhoz tartozó – Újudvar korábban uradalmi birtok volt, majd az 1960-as években indult dinamikus fejlődésnek, a következő évtizedben pedig virágkorát élte. Az akkori Lajta–Hanság Állami Gazdaság újudvari egysége mintegy ötszáz embernek biztosított munkát. A kis településen dolgozók számára így sorra készültek el a lakóházak, épültek ki utcák. A nyolcvanas évek végére aztán az állami gazdaság egyre nehezebb helyzetbe került, ezzel együtt megtorpant a fejlődés a településen is. Az újudvariak szerint a rendszerváltás óta szinte semmiféle fejlesztés nem történt a településen, noha az ott működő cégek adóikkal jelentős összeggel járulnak hozzá a város büdzséjéhez. A helyiek ezért most összefogtak és úgy döntöttek, megpróbálnak elszakadni a várostól. A közelmúltban „falugyűlést" is összehívtak már ez ügyben, ahol a mintegy 360 választásra jogosult helybéliből kétszázan jelen voltak és támogatták a szakadást. A napokban megalakult a folyamat elindításához szükséges előkészítő bizottság is.

Péterhéderi Jenő szerint is önálló településként több jutna fejlesztésre.
Péterhéderi Jenő szerint is önálló településként több jutna fejlesztésre.

– Az elmúlt tizennyolc évben minimális fejlesztések történtek csak a településen – mondta az előkészítő bizottság egyik névtelenséget kérő tagja. – Az utak állapota rendkívül rossz, nincs megfelelő játszótér és nagyon kevés pénz jut különféle programokra is. Ezért fogalmazódott meg az itt lakókban, hogy önálló településként a helyi bevételekből jutna pénz ezekre. Még az elmúlt évben magán közvélemény-kutatást végeztünk, ennek alapján a helyiek 93 százaléka támogatja az elszakadást. A közelmúltban aztán összehívtunk egy településrészi gyűlést, ahol szintén nagy volt az ügy támogatottsága. Itt döntöttünk arról, hogy hivatalosan is elindítjuk a folyamatot, így megalakult az előkészítő bizottság – tudatta az egyik tag.

Az újudvariak többsége szintén osztja ezt a véleményt, a Kisalföld által megkérdezett helybeliek támogatják az elszakadást. Így van ezzel a helybéli Péterhéderi Jenő is, aki nyugdíjasként már közel tíz éve gondozza Újudvar közterületeit. A magát csak „tanyagondnoknak" nevező férfi szerint is csak nyerhetnének a különválással és végre beindulhatna a fejlődés a településen. Mint mondta: a rendszerváltás óta minden választási kampány során a jelöltek ígértek új utakat, játszóteret és egyéb fejlesztéseket, ám ezekből szinte semmi sem valósult meg, pedig nagy szükség lenne mindezekre. Hasonlóan vélekedik Meszlényiné Mariann is, aki szerint addig mentek jól a dolgok Újudvaron, amíg az állami gazdaság kezelésében volt minden. „Azóta megállt a fejlődés a településen, programok sem nagyon vannak, bár az elmúlt két évben a jelenlegi képviselő sokat tett e téren." A fiatalasszony szerint is sok előnnyel járhat, ha önállósodik Újudvar.

Újudvar: A helyiek szerint az önkormányzat mostohagyerekként tekint rájuk, ezért önállósodni akarnak.
Újudvar: A helyiek szerint az önkormányzat mostohagyerekként tekint rájuk, ezért önállósodni akarnak.

Az elszakadás ügyében összehívott „falugyűlésen" részt vett a jegyző és a polgármester is, akik tájékoztatták a helyieket a lehetőségekről, illetve az önállósodással járó kötelezettségekről is. Szabó Miklós a Kisalföldnek elmondta: az önkormányzat tiszteletben tartja a lakók akaratát és lehetőségeikhez mérten minden segítséget megadnak számukra, ugyanakkor óva intették őket az elhamarkodott lépésektől is.

– Újudvar problémája nem ebben a ciklusban kezdődött, már hosszú időre nyúlik vissza. Az ott lakók úgy érzik, az önkormányzat az ottani vállalkozók adóbevételeiből semmit sem forgat vissza. A fejlesztések legnagyobb gátja a rendezetlen tulajdonviszonyok. Úgy érzem, lehetőségeinkhez mérten mindent megtettünk, amit ebben a másfél évben lehetett. Megtörtént egy közösségi tér kialakítása, könyvtár működik a településen, a lakott területet jelző táblák kihelyezése pedig folyamatban van. A lakóutcák építésére az újudvari lakóközösségek is pályázhattak volna, ám nem érkezett tőlük pályázat. Az újudvariak törekvésének nem akarunk gátat szabni, sőt, minden jogi segítséget megadunk, ám azt tudniuk kell, hogy önálló településként gondoskodniuk kell többek között óvodáról, iskoláról, egészségügyi és szociális alapellátásról, közvilágításról, valamint köztemető fenntartásáról is – mondta a polgármester.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. Egy újudvari 2008. szeptember 09. 18:18
    „Ennél csak jobb lehet.A "türelmi időt" kivárjuk.18 éve úgysem történt semmi mi nekünk az a pár év.Azt már röhögve mert tudjuk hogy a saját magunk urai vagyunk bár,hogy is legyen.”
  • 21. pfff 2008. szeptember 09. 10:21
    „Teljes mértékben egyetértek Capr véleményével.
    Szintén csak azt tudom mondani akkor a tisztelt újudvari lakosoknak, hogy: Hajrá!
    Megnézem hogyan jönnek ki abból a több tízmillio forintból.
    Persze azért arra a "türlemi időre" is kiváncsi leszek, mire kiépül minden Újudvar községben. Addig mit csinálnak? Összedobják a pénzt?

    Sok sikert!
    Ha nem tetszik "el lehet menni"!”
  • 20. pan.cser 2008. szeptember 08. 22:42
    „Sok reményteljes kezdeményezést láttam már bukni, lelkük rajta. Mit kaptak, meg mit nem kaptak, szerintem nem ez a kérdés, hanem az, hogy a jövőjük milyen lesz önállóan. Nem kell aggódni, csak az adminisztrációs kötelezettségek miatt tarthat a reméltnél hosszabb ideig a válás, sajnos bürokráciában az ország "jól" áll. Sok sikert!”
  • 19. Capr 2008. szeptember 08. 22:27
    „Kedves HH!

    Értem Egy tanyasi írását. Az Önét is értettem. Arra hívtam fel a figyelmét, hogy számoljanak. Mint írta ezt megtették és pozitívnak vélik. Sok sikert kezdeményezésükhöz.

    Capr”
  • 18. HH 2008. szeptember 08. 21:05
    „Kedves Capr!
    Nem muszáj nekünk Móvárra támaszkodni. Egyszer sem lett említve, hogy majd Móvár akár mit is megold helyettünk.
    Ön meg tessen elgondolkodni az Egy tanyasi írásán.. Mert ő beszélt helyesen.
    Majd egy pár év múlva eldől, hogy kinek is lesz igaza.
    Mi elkezdtük, ha nem jön össze, akkor nem jön össze, de ha igen, akkor legalább végre változás is fog történni.
    Ja, és kedves pan.cser!
    Azok a bizonyos emberek már leültek és számolgattak, számolgattak. Nem csak úgy kitalálták, hogy ez kell. Ha nem lenne pozítív oldala, neki se álltak volna. Ha meg megéri, miért ne lehetne megpróbálni!?
    Ha nem jönne össze? Így se kapunk semmit a várostól, meg akkor úgy se..”
  • 17. Egy tanyasi 2008. szeptember 08. 17:50
    „Tisztelt Hozzászólók!

    Rövid leszek, ugyanis nem hiszem, hogy a lényegi kérdésekben sok megvitatni való lenne.
    Tehát, az újudvariak megvizsgálták lehetőségeiket és ezután döntöttek a különválás mellett. Az utóbbi 18 évet, Mosonmagyaróvár jelenlegi anyagi helyzetét és Újudvar forrásait, adottságait figyelembe véve, ez egy abszolút logikus döntés. Ami megnehezítheti ennek a kezdeményezésnek a révbe érését, az a mosonmagyaróvári városvezetés lassító-hátráltató hozzáállása lehet. Remélhető, hogy ez nem így lesz és nem gördítenek akadályokat az újudvari elképzelések megvalósításának útjába, és akkor a falu akár a második virágkorát is élheti majd.

    Tisztelettel:
    Zs”
  • 16. Capr 2008. szeptember 07. 13:17
    „HH !

    Ön még mindig nem érti. Jelenleg azért nem b...szogatja az újudvari gyerekek móvári iskolába járását senki, mert ÚJUDVAR MOSONMAGYARÓVÁR TELEPÜLÉSRÉSZE. Ha Önök elszakadni szándékoznak Újudvar egy falu lesz. Móvár nem fogja támogatni az újudvari gyerekek iskolába járását az Ön két szép szeméért. Ez ekkor Újudvarnak pénzbe fog kerülni.

    HH! Az úgy nem megy, hogy az adóbevétel kell Újudvarnak, a kiadási részeket meg majd Móvár megoldja. Ezen tessenek elgondolkozni.

    Üdv: Capr”
  • 15. pan.cser 2008. szeptember 06. 23:42
    „Nem haragszom az újudvariakra, viszont ismerem annyira az embereket, hogy a tömegdöntés rossz döntés. Ha a hangadók úgy gondolják menni akarnak a felelősség is az övék, hiszen ők lovalták bele a többi embert a kétesélyes önállóságba. Nem hiszem, hogy egy átlagos újudvari kiceruzázta volna, mit hoz, mit visz a különválás. Ezt "Capr" elég jól kifejtette. Leülni és gondolkodni, számolni ez lenne a legfontosabb. A város könnyű szívvel engedi el Újudvar kezét, de semmiképpen nem tudnak megszabadulni egy mástól. A kistesó a nagy testvérre fog szorulni számtalan vonatkozásban és nem fordítva, vagy esetleg Jánossomorjára.”
  • 14. HH 2008. szeptember 06. 21:59
    „Csak azt nem értem, mit kéne kuncsorogni, h a gyerekek iskolába járhassanak??? Most se Újudvarra járnak, és senki nem is baszogatja őket...
    Lesz egy kis település, ami magának kiépíti majd évről-évre a dolgokat, és nem csak várja, hogy történjen már végre valami...
    És talán ez az egész ügy nem csak úgy elindult, hanem mindent kiszámítva döntöttek úgy, hogy meg is éri!!!!!!!!”
  • 13. Capr 2008. szeptember 06. 21:42
    „"...ha Újudvar különválik Móvártól és elesik több 10 millió FT-tól ami tőlünk folyik be..."

    Tisztelt újudvari

    A megállapítása helyénvaló (bár az összegen lehetne vitatkozni), de részigazság. Móvárnak ténylegesen kevesebb pénze lesz azáltal, hogy az újudvari cégek, lakosok helyi adója valamint egyéb állami juttatásai kiesik és ez az összeg Újudvarra folyik be. DE!! Ön, újudvariként csak a települése bevétel oldaláról közelíti meg a dolgot és elfelejti a kiadási részeket. Önöknek ebből a pénzből kell fenntartani önkormányzatot, intézményrendszert, önkormányzati feladatokat kell ellátni (közvilágítás, településrendezés, egészségügyi feladatok, falugondnokság, pályázatírás stb.), szociális támogatási rendszert kell kiépíteni, és nem utolsósorban (kapcsolódva az intézményrendszerhez) gondoskodni kell az iskolás és óvodás korúakról, az idősekről, a mozgássérültekről stb. Ha nem akarnak külön iskolát, óvodát, szociális és egészségügyi létesítményeket fenntartani, akkor bizony társulni kell (Pl: Móvári intézményekhez), ez pedig pénzbe kerül, mégpedig annak a pénznek egy részébe, amelyről azt gondolja, hogy mekkora többletet jelent településének.
    Pan.cser-ral és Abrafax-val egyetértve: Ha akarnak menjenek, de mérlegeljenek előtte, hogy megéri-e Önöknek. Elszakadni lehet, csak benne van a pakliban egy hatalmas pofára esés.
    Sárkány! Jánossomorja iparűzési adóbevétele fényévekre van Újudvarétól. Több és jóval nagyobb cégek vannak ott. Persze a J.somorja is jóval nagyobb, mint Újudvar, de az arányok nem ugyanazok. Nézheted az arcokat, de lehet hogy nem azt fogod látni, amit szeretnél...
    Capr”
  • 12. Abrafax 2008. szeptember 06. 20:24
    „Óváron is rosszak az utak és hiányoznak játszóterek.
    Nem sok működőképes, 360 fős kistelepülést látni az országban.
    Meggondolatlanság...
    Talán valaki polgármester akar lenni?”
  • 11. pan.cser 2008. szeptember 06. 20:07
    „Egy major ne hasonlítsa magát egy város közepéhez, hanem perifériát a perifériához. Egyáltalán nincsenek elmaradva bizonyos városrészekhez képest, nem a központi részekhez kell, hogy mérjék magukat. Egymást hergelik, gondolom már az önjelölt polgármester is megvan. Csak azt ne higgyék, ha elmennek megszabadulnak a várostól. Most a városnak vannak bizonyos kötelezettségei, akkor meg nem lesznek. Akkor majd könyörögni kell sok mindenért, ami most jár. De hát begőzölt embereknek, akik a kocsmában erősitik az öntudatukat, hiába beszélnek a józanabbak. Azt azért jó ha tudják simán el lesznek engedve, nem fognak hiányozni. Boldoguljanak ahogy tudnak!”
  • 10. Sárkány 2008. szeptember 06. 19:09
    „Megnézném az óváriak arcát, ha olyan úton járnának mint a haladás utca. Szurkolok Újudvarnak, hogy sikerüljön! Egy jánosi, aki sokat jár Újudvaron.”
  • 9. BodorLászlóné 2008. szeptember 06. 16:31
    „Szeretném,ha Újudvar önálló település lenne.”
  • 8. Egy újudvari 2008. szeptember 06. 16:26
    „DP.Majd meglátjuk ha Újudvar különválik Móvártól és elesik több 10 millió FT-tól ami tőlünk folyik be akkor is azt mondod e hogy több pénz marad.Nekünk ennél csak jobb lehet.”
  • 7. pan.cser 2008. szeptember 06. 16:26
    „Hadd menjenek, nem nagyon van szüksége a városnak egy tanyára, ahol több a baj mint a haszon. Az igazság kedvéért tudnunk kell, hogy a pozítívként feltüntetett Lajta-Hanság gondoskodása idején meg az nem tetszett. Vannak kisebb települések is önkormányzattal, menjenek ha akarnak. Pá Újudvar! Egy pillanatig sem tartóztatnám őket. Majd kuncsorognak, hogy a gyerekeik bejárhassanak a városi iskolába!”
  • 6. HH 2008. szeptember 06. 14:48
    „Ja, kiegészítés..
    Ez móvárnak nem olyan nagy összeg, de nekünk fontos, és sokat jelent..
    Sokkal jobb lesz saját lábon..”
  • 5. HH 2008. szeptember 06. 14:46
    „DP! Talán azért neked címezték, mert te mondtad, hogy óvárnak marad több pénzze. Csak akkor vedd figyelembe azt is, hogy mennyitől fog elesni móvár az újudvari cégek miatt..
    Sikerülni fog az elszakadás!!!!”
  • 4. DP 2008. szeptember 06. 14:30
    „Igazad van blanka erre én is kíváncsi lennék!
    Csak nem tudom h miért nekem címezted!”
  • 3. ht 2008. szeptember 06. 13:15
    „Igazuk van ELSZAKADNI”
22 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jubileumi tanévet kezdenek

Mosonmagyaróvár - Összesen 198 első évfolyamos gazdászhallgató tett fogadalmat a mosonmagyaróvári… Tovább olvasom