Kisalföld logö

2017. 01. 24. kedd - Timót -6°C | -3°C Még több cikk.

Bizonytalanná vált a Kühne jövője

Keserűen ünnepelheti fennállása százötvenedik jubileumát a moson- magyaróvári Kühne-gyár.
Az ÁPV Rt. tulajdonában lévő Autóbusz-Invest Kft. három tendert hirdetett meg januárban a Volán-társaságok járműbeszerzésére, 219 autóbuszra. A kiírásban 42 csuklós, 62 tizenhárom és fél méteres, valamint 115 tizenkét méteres jármű beszerzéséről volt szó. A két rövidebb buszra vonatkozó kiírást két pályázó megtámadta, szerintük a pályázatban a méreteket úgy határozták meg, hogy annak csak a Credo járműveket gyártó Kravtex Kft. tudott megfelelni. A tendert felfüggesztették, a döntőbizottság a napokban meg is semmisítette azt.

Krankovics István, a győri Kravtex tulajdonosa és ügyvezető igazgatója visszautasítja azokat a felvetéseket, miszerint a tendert cégükre szabták volna. A pályázat megsemmisítésével azonban rendkívül nehéz helyzetbe került a társaság tulajdonában lévő mosonmagyaróvári Kühne Rt. Az idén százötven éves jubileumát ünneplő cég fennmaradása múlhat ezen a buszüzleten.

Átállították autóbuszváz készítésére

– Már régóta látjuk, hogy a Kühnének váltania kell a talpon maradáshoz, hiszen a mezőgépek értékesítése az elmúlt években drasztikusan csökkent – mondja Krankovics István. – Az elmúlt esztendőben pedig már különösen nehéz helyzetben voltunk e téren, mivel a hazai költségvetésből nem támogatták a mezőgépvásárlást, az uniós források gyorsan elfogytak. A gyár képes volt a váltásra és a kapacitását egyre nagyobb mértékben átállítottuk az autóbuszváz gyártására. Enélkül sajnos már be kellett volna csuknunk a Kühnét.

– Örültünk a kormány tavaly szeptemberi döntésének, hogy 9 milliárdot szánnak autóbusz-beszerzésre. A döntéshozóktól azóta több nyilvános biztatást is kaptunk azzal, hogy a hazai gyártók előnyben részesülhetnek.
„ Megdöbbenve értesültünk utóbb arról, hogy két cég megtámadta a tendert és azt próbálta bizonyítani, hogy azt a cégünkre írták ki. Ezt határozottan visszautasítom, annál is inkább, mivel a három kategória közül csupán az egyikben, a tizenkét méteresben indultunk volna."
– A döntőbizottság határozata is végül megcáfolta ezt az állítást, miután elutasítva minden más műszaki jellegű észrevételt, csak az autóbuszok hosszúságának és padlómagasságának meghatározását minősítette jogsértőnek.

A bizottság szerint a buszok kivitelét meghatározó rendelet a kéttengelyes autóbuszok hosszúságát 13,5 méterben maximalizálja, így más hosszúsági méretet előírni nem lehet. A kiírásban a kisebbik busz legfeljebb 12,2, a hosszabbik pedig legalább 13,1 méteres lehetett volna a sok éve kialakult buszkategória-hosszoknak megfelelően. A 12 méteres kategóriában egyébként mindegyik gyártó cég rendelkezik autóbusszal. Csodálkozunk azon is, hogy a bizottság miként talált hibákat a kiírásban, hiszen az ÁPV Rt. profi tanácsadó cégekkel dolgozik a tenderek megalkotásakor.

„ Még nem tudjuk, hogyan lesz tovább"

– A tender megsemmisítésével teljesen bizonytalanná vált az, amiben a Kühne menedékét láttuk. A biztatásokra tekintettel saját kockázatunkra már elindítottuk mintegy száz elővárosiautóbusz-váz gyártását. Amennyiben ezt nem vállaltuk volna, akkor már el kellett volna bocsátanunk legalább háromszáz embert a mosonmagyaróvári gyárból. Ezt a gyártást már nem tudjuk visszafordítani, hiszen a szükséges alkatrészeket is megrendeltük.

– A gyárat semmi esetre sem akarjuk bezárni, ám még nem tudjuk, hogyan lesz tovább. Nagy terveink vannak a mosonmagyaróvári gyárral és ezeket nem akarjuk feladni. A jelenlegi, már több mint százéves buszgyártócsarnokot kinőttük, helyette új több mint tízezer négyzetméteres korszerűbbet kívánunk építeni és világszínvonalú autóbuszváz-gyártást létrehozni.

– Rendkívül nagy a harc a buszgyártási piacon, ám mi nem törekedünk az egészre, más hazai gyártók is labdába rúghatnak mellettünk. Évi mintegy kétszáz jármű gyártását szeretnénk megvalósítani, ennyi szükséges ugyanis a stabil működéshez – mondja Krankovics István.
Az autóbusztender megsemmisítése nyomán a Kühne vezetősége munkásgyűlést hívott össze péntekre, hogy tájékoztassák a dolgozókat a kialakult helyzetről. A tulajdonos hangsúlyozta: egyelőre senkitől sem szeretnének megválni, ám elképzelhető, hogy többeket kénytelenek lesznek átmenetileg szabadságra küldeni.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kis csallóközi kiszorítósdi

Három magyarok lakta szlovákiai falu áll harcban egymással évek óta a Kis-Csallóközbe tervezett vízi erőmű miatt. Vajka és Nagybodak a galántai beruházót favorizálja, míg Doborgaz a túrócszentmártoni céget választaná. Előbbi két község most közös társulásukon keresztül szorítaná ki „vetély- társát”, s már gazdaságossági hatástanulmányt is készíttettek szakértőkkel. Tovább olvasom