Kisalföld logö

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 0°C | 9°C Még több cikk.

Az ötödik híd a Dunán

Mintegy 87 millió eurós beruházással építik Pozsony ötödik Duna-hídját. A Kosicka híd vasszerkezete már elkészült, a tervek szerint a jövő héten uszályokkal fordítják a helyére a kész szerkezetet.
Fotó: Kisalföld-archívum Kosicka híd: Uszályok fordítják majd a helyére a monumentális, 231 méter hosszú és 36 méter széles acélszerkezetet.
A Győr–Bécs–Pozsony alkotta hármast már hosszú ideje arany háromszögként emlegetik, mint ahogy tartja magát az a nézet is, hogy a háromszög szlovák sarka fejlődik a legdinamikusabban. Ezt erősítheti az épülő új híd, amely jelentősen javít a nagyváros közlekedésén. A kilencvenes évek végén elkészült tervek alapján a beruházást eredetileg javarészt az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és az Európai Beruházási Bank (EIB) finanszírozta volna azonos mértékű hozzájárulással. A költségek fennmaradó egynegyedét pénzintézetek fedezték volna. A projekt tanulmányozása közben azonban számos súlyos (környezeti és lakossági) problémára derült fény, amiket az EBRD és az EIB figyelmen kívül hagyott.

A híd építési munkálatai például több száz fa kivágásával járnak, a zajszint határérték fölé emelkedését, illetve a forgalom növekedést vonják maguk után, valamint a környék lakói számára elfogadhatatlan környezeti és szociális terhelést okoznak. Annak ellenére, hogy a híd jelentős hatással lesz a lakók életére, a beruházás tervezése során alig vonták be őket az előkészítésbe. Az EBRD kulcsfontosságú környezetvédelmi dokumentumokat tartott vissza. Miután a civil szervezetek követelni kezdték a banktól a környezeti hatáselemzés kiadását, a kormány és a város vezetése úgy döntött: mégsem vonja be az EBRD-t a híd finanszírozásába.

Az összességében 87 millió eurós – mintegy 3,6 milliárd koronás – beruházást az EIB 45 millióval finanszírozza, míg a fennmaradó 42 milliót a szlovák állam állja. Az 518 méter acél- és feszített beton szerkezetű Kosicka híd, a csatlakozó út és csomópont építésének tervei 2001-ben készültek el. Egy évvel később írták ki a pályázatot a kivitelezőre, s végül egy szlovák–osztrák konzorcium nyert.

Az építési munkálatok tavaly februárban indultak meg. Az elmúlt másfél év során a helyszínen hegesztették össze a 231 méter hosszú és 36 méter széles acélszerkezetet, ami így mintegy 5 ezer tonnát nyom. Felhasználtak mintegy 27 ezer köbméter betont, 317 kilométernyit hegesztettek és 21 kilométer acélsodronyt feszítettek ki a hídszerkezeten. Ez mára teljesen elkészült és a Duna partján várja, hogy a végső helyére rakják. A 7,5 ezer tonnás szerkezetet uszályokra helyezik és így fordítják majd keresztbe a Dunán.

A rendkívüli pontosságot és odafigyelést igénylő, egy hétig tartó műveletet eredetileg a napokban akarták végrehajtani, ám egyéb okokból szeptember 16-ra halasztották. A híd elforgatását az időjárás mellett a Duna vízállása is nagyban befolyásolja, hiszen a művelet hetében állandó vízszintre van szükség, az legfeljebb öt centimétert változhat.

Ha a munkálatok az ütemezés szerint haladnak, huszonnyolc hónap után nem lesz akadálya a jövő májusi átadásnak.
A beruházás költsége azonban némileg eltér majd az eredeti elképzelésektől, mivel a nyersanyagok ára és az általános forgalmi adó is jelentősen emelkedett Szlovákiában. Az építkezés így előreláthatólag 680 millió koronával haladja meg az eredeti költségvetést.

Az 518 méteres Kosicka hidat tizenkilenc pillér tartja majd, amikből mindössze egy áll csak a Dunában a Ligetfalu felőli oldalon, negyven méterre a parttól. Így a hajóforgalom számára 210 méter szélességű útvonal áll rendelkezésre a Duna híd alatti szakaszán. Az új híd Pozsony északi részét köti majd össze Ligetfaluval, ahol a város lakosságának közel harminc százaléka – 130 ezer ember – él. A főváros négy Duna-hídján naponta 170 ezer gépjármű halad át. Az előrejelzések szerint ez a szám 2030-ra eléri a napi 220 ezret. A Kosicka híd megépítésével az úgynevezett kikötői hidat tehermentesítenék, amin naponta 80 ezer autó halad keresztül.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Három éve nem nőtt a fizetésük

Elmaradt béremelésüket követelték a mosonmagyaróvári Vogel-Noot Mezőgépgyár Kft. dolgozói a szerdai… Tovább olvasom