Kisalföld logö

2017. 11. 18. szombat - Jenő 3°C | 8°C Még több cikk.

Aggódó kérdések a Kühne jövőjéért

Már az Országgyűlésben is téma a mosonmagyaróvári Kühne sorsa a Rába és Volvo közti megállapodás nyomán.

A Kisalföld írásai kapcsán Szabó Imre szocialista képviselő – volt környezetvédelmi miniszter – a nemzeti fejlesztési miniszternek tett fel kérdéseket a Kühne jövőjével kapcsolatban. Választ még nem kapott.

A napokban számoltunk be arról, hogy a nagy múltú gyárban két éve már szinte csak raktárra készülnek a buszok a Volán-társaságok sorra elmaradó beszerzései miatt. A Rába–Volvo megállapodás pedig még bizonytalanabbá tette a cég jövőjét. A Kisalföldben megjelent írás nyomán intézett kérdést Szabó László szocialista képviselő Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterhez a minap.

Az ellenzéki képviselő szerint – a szakmai szervezetek jelzései alapján – érthetetlen és felesleges a Volvo és a Rába közötti együttműködési megállapodás. A magyar autóbuszgyártók kapacitásuk kiépítésére az elmúlt években 5 milliárd forint feletti beruházást hajtottak végre, jelenleg is több mint 30 saját márkanevű, magyar tervezésű, gyártású autóbusz van, amelynek 75–80 százaléka magyar hozzáadott értéket tartalmaz. Jóval többet, mint amennyit a Rába–Volvo együttműködés előirányoz. Szerinte felesleges újabb gyártókapacitást kiépíteni a Rábánál többmilliárdos befektetéssel, hiszen ez a magyar cégeknél rendelkezésre áll. A szakmai szövetségek véleménye szerint ezzel a megállapodással összességében a Volvo-cég jár jól, mert a piacszerzését segíti.

Nem tudni, mekkora szelet juthat a Kühne–Kravtexnek, ha végre beindulhat a Volán-társaságok buszbeszerzése.
Nem tudni, mekkora szelet juthat a Kühne–Kravtexnek, ha végre beindulhat a Volán-társaságok buszbeszerzése.

Szabó Imre úgy véli: a tradicionális magyar buszgyártók nem sok jóra számíthatnak, akár el is sorvadhatnak, ha a Volvo–Rába együttműködésben beindul a járművek gyártása. A szakma szerint ki lehetne alakítani csak magyar szereplőkkel egy állami felügyeletű buszgyártói központot, elvileg akár a Rába vezetésével is.

A képviselő levelében emlékeztetett a Kisalföldben megjelent írásra, miszerint gyülekeznek a viharfelhők a Kühne fölött a Volán-társaságok sorra elmaradó autóbusz-beszerzései miatt. Szabó Imre kiemelte: a probléma nem új keletű. Ezt bizonyítja az is, hogy 2012 májusában Nagy István, Mosonmagyaróvár polgármestere és országgyűlési képviselője azonnali kérdést tett fel a miniszternek. A válasz reményteli volt, a tavalyi nyár végére, őszére ígértek egy olyan új rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a Volán-vállalatok sok új járművet igényeljenek. Ebben semmilyen előrelépés nem történt, Szabó pedig úgy érezte, mostanra hatszáz mosonmagyaróvári munkavállaló sorsa került veszélybe, ezért muszáj feltennie a kérdéseit a miniszternek.

Így többek közt azt tudakolta Németh Lászlóné tárcavezetőtől, hogy miért nem felel meg a magyar igényeknek a magyar gyártók által az elmúlt években kifejlesztett magyar tervezésű és gyártású autóbuszok közül egyik sem. „Hogyan felel meg a Volvo–Rába szerződésből következően az a termék, amelynek még a prototípusa sem készült el? Miért jó, ha a már működő magyar gyártói kapacitásokat hagyják elsorvadni és miért kell nagy tőkebefektetéssel újat kialakítani, külföldi márkanévvel és már csak maximum harmincszázalékosan magyar lobogó alatt?" Szabó hivatkozik Nagy Istvánnak a Kisalföldben tett állítására is, miszerint „a Rába–Volvo megállapodás egy keretszerződés, ami nagy lehetőségekkel bír a Kravtex–Kühne cégcsoport számára is". „Megfelel-e a valóságnak ez a kijelentés, ha igen, milyen konkrét lehetőséget jelent az együttműködés a buszgyártónak? Tavaly májusi azonnali kérdésén kívül kereste-e a minisztériumot a megoldás érdekében a térség fideszes országgyűlési képviselője? Mit tesznek az érintett 600 mosonmagyaróvári munkavállaló hosszú távú munkalehetősége biztosításának érdekében?" – sorjáznak Szabó Imre kérdései.

Megkeresésünkre a szocialista képviselő elmondta: a miniszternek írásban kell válaszolnia kérdéseire. Erre tegnapig nem került sor.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. Abrafax 2013. március 16. 13:47
    „Abszurd Tamás, most őszinte voltál: látszik, nem a munkahelyek izgatnak vagy a városi adóbevételek.”
  • 24. abszurdisztán 2013. március 16. 06:17
    „A legjobban már megint Kubatov elvtárs aggódik. No nem a város munkaadó gyáráért, hanem saját másfélmilliás havi béréért és pozícióiért. Jövőre irány a méhes !! Lesz ott ám mézes !”
  • 23. Olajos 2013. március 10. 17:47
    „Nem tagadom, nem szeretem a Credókat. Amúgy mindenki megnyugodhat a minőségéről... Mivel "képben" vagyok a műszaki paramétereivel, és minőségével , én személy szerint nagyon-nagyon ajánlom minden ismerősömnek, hogy ha ilyennel utaznak, akkor emlékezzenek arra amit mondtam nekik! Mert, hogy is írjam, hogy ha baj van, akkor biztos ami biztos. Ugye értitek!?
    U.i.: szappanosdoboz”
  • 22. Abrafax 2013. március 09. 13:27
    „Amerikába sajnos nem a Kravtex, hanem a NABI(North American Bus Industries) adta ela saját buszait, amiket viszont Alabamában szereltek össze, nem a kaposvári üzemben. Attól még magyar know-how, csak nagyobb szériás és nem a Jóska csavarozta össze hanem Joe bácsi.
    Felesleges felfújni az egész dolgot, politikai okoból "ügyet" kreálni ott, ahol nincs. Szurkolok, hogy megmaradjanak a munkahelyek és hogy a cég piacot találjon akár a buszainak is. Nagy István is felszólalt már ez ügyben, most a szocik próbálkoznak (szsvsz csak politikai haszonszerzésből). De bizonyos határon túl a protekcionizmus többet árt mint használ, a megtámogatott hazai termelők elszakadnának a valós piaci viszonyoktól.”
  • 21. pancser 2013. március 09. 11:27
    „19. abszurdisztán 2013.03.09. 06:08
    Ha ez igaz akkor semmi gáz, hiszen Amerika nagy vevő.. legalább a kiváló Credo buszok révén javul a fizetési mérleg!
    20. Japo 2013.03.09. 07:21
    A mg-i gépgyártás nem csak az ekét jelenti, generációk gyártottak szecskavágót vetőgépet és szinte minden mg-i eszközt. Most nagy részüket importálni kell.”
  • 20. Japo 2013. március 09. 07:21
    „Félreértés ne essék! A Kühne ma is gyárt ekéket,csak ma már a Voogel is itt van a szomszédba. A busz csak plusz!”
  • 19. abszurdisztán 2013. március 09. 06:08
    „Ha az USA 8500 db magyar buszt vásárolt a városi közlekedés céljára, akkor nem hiszem, hogy annyira gagyik lennének.”
  • 18. pancser 2013. március 08. 23:44
    „Nem tudom miért lenne létkérdés az úgynevezett hazai buszgyártás? Akárkit kérdezek meg még az Ikarusz is különb volt ezeknél. Még egyszer mondom, volt a Kühnének igen jó, nagy hagyományokra épülő profilja. Azt kéne számon kérni valakin. A magántulajdon az magántulajdon, nem csak akkor amikor potyán lehetett gyárat venni, hanem akkor is ha fejre áll. A befuccsolt vállalkozó jajveszékel próbál belőle politikai kérdést csinálni ez is disznóság, az egyik politikai párt felkapja, ez még nagyobb disznóság! Az hogy eladhatatlan készletekkel még zsarolni is próbálják az államot egy párt asszisztálásával erre meg nincsen szó, vagy ha van, úgyis moderálnák. Egyébként mi köze a Kravtexnek meg néhány pirosszeműnek az egész Volvo ügyhöz, megkövült bürokratát játsszanak a szocializmusból. Tönkre is ment a rendszer gazdaságilag.
    Elbukik elbukik és kész, mások is jártak már így. Nem kellett volna széjjelverni egy jó gyárat és idióta módon hagyományok nélkül manufakturális módon buszokat gyártani. Persze hogy alulmarad a jól szervezett modern kapacitásokkal szemben. Itt nincsenek robotok, csak robotoló munkások!
    Gyártsanak ekét mint régen, vetőgépet, kultivátort, ez a hagyomány nem a busz.
    Vincze-Pap Sándor természetesen hazabeszél!”
  • 17. Boli 2013. március 08. 22:47
    „Remélem sokaknak van ismerőse a gyárban, beszélgessen azzal egy kicsit!

    "A magyar buszgyártók persze nem azért aggódnak, hogy mit tesz majd a Rábával hosszabb távon az állami mankó. Sokkal inkább azért, hogy milyen lesz a hazai buszpiac, és azon az ő szerepük a következő néhány, nagyon fontos évben. Hiszen a következő években az államnak - pontosabban a tulajdonában lévő Volán-társaságoknak - nagyságrendileg ezer új buszt kell beszereznie, és a versenytársakat érzékenyen érintené, ha a közbeszerzések ügyesen egy cégre lennének kiírva.

    Külön aggasztja őket, hogy Szijjártó biztosította a Rábát és a Volvót: ,,amikor nyitott kérdések vannak, amikor segítségre van szükségük", akkor a magyar kormány ajtaja mindig nyitva áll majd előttük. Ezt bővebben nem fejtette ki, de a kijelentés azért is érdekes, mert a többi magyar buszgyártó állítja: nekik hiába vannak bőven nyitott kérdéseik, válaszokat nem kapnak.

    Versenykorlátozástól tartanak
    Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke egy korábbi Napi Gazdaság-cikkben azt mondta, hogy a Volvo-Rába szerződés kapcsán a szövetség tagjaiban több kérdés is felmerült. Nem értik, miért nem felel meg a magyar igényeknek a magyar gyártók által az elmúlt években kifejlesztett magyar tervezésű és gyártású autóbuszok közül egyik sem, és hogyan felelhet meg majd egy olyan termék, amelynek még a prototípusa sem készült el.

    A minőségről és képességről megemlítette, hogy a NABI eddig 8500 magyar tervezésű-gyártású autóbuszt szállított az amerikai nagyvárosoknak, míg a Kravtexnek ezer, az ARC-nek száz autóbusza üzemel a Volánoknál. A szükséges hosszú távú szervizigényt és pótalkatrész-ellátást is magas színvonalon megoldják, még a külföldi gyártású autóbuszok is a hazai háttérnek köszönhetik gyors javíthatóságukat, amiről szerinte a Volán-társaságok vezetői tudnak számot adni."

    http://index.hu/gazdasag/2013/03/05/raba/”
  • 16. Abrafax 2013. március 08. 19:55
    „Ha a buszgyártók nem is, az iparági beszállítók örülnek a Volvo megjelenésének. A piaci helyzetéből ítélve a Volvo technológiája fejlettebb és hatékonyabb, persze ez sem szentírás.
    Viszont a cégvezetés belügye, hogy milyen profil felé irányítja gyártást. Elég komoly piaci kockázatot jelent, ha csupán egyetlen vevőnek gyárt, miközben az több hazai és tucatnyi versenytárs termékei közül választhat. A volán társaságok mindenesetre előbb vagy utóbb újraindítják a beszerzéseiket, nyilván ezért hajlandó a Kravtex az "udvarra" is gyártani, mert abban pillanatban szállítani akar. Ez is a menedzsment döntése. A világ úgy általában a tömeggyártás felé halad. Mi laikus halandók soha nem fogjuk megtudni, mennyire lehet gazdaságos ilyen kis szériában autóbuszt fejleszteni és gyártani. Még Kovács Tamásból, (aki egyébként a dunaújvárosi főiskola vezetés- és válllakozástudomáyni tanszékvezetője, tehát akár érthet is hozzá) sem lehetett ezügyben többet kihúzni, mint hogy a "nappistamonnyonle", úgyhogy ettől sem lettünk okosabbak”
  • 15. pancser 2013. március 08. 13:42
    „14. abszurdisztán 2013.03.08. 12:30
    Sz....k, ennyi!
    13. justitia18 2013.03.08. 11:45
    Hiába nézed le azokat akik az eke szarvát fogják, ez az üzem és általa Moson a mg-i gépgyártásról volt nevezetes. dinasztiák dolgoztak benne. Erre jön valaki, felkiált én buszt gyártok, a politika meg adjon nekem piacot. Nemoda Buda elvtársak! Láttál már eredeti Kühne matricát, amit nem szégyellt a gazda, hanem kérkedett vele a gazdatársak előtt? Ez volt egykor, ma meg a kutyának sem kell a Credo busz! Abszurd az a követelés a pirosszeműek részéről, hogy a képviselő erővel nyomassa el valahogy a sehol nem eladható terméket, természetesen állami cégnek. A munkanélküliség nem errefelé nem jellemző, ezzel ijesztegetni felesleges, szerintem más munkahelyen még többet is fizetnek az ott dolgozó jó szakmunkásoknak!”
  • 14. abszurdisztán 2013. március 08. 12:30
    „Mi a baj a magyar buszokkal ?”
  • 13. justitia18 2013. március 08. 11:45
    „12 !
    Pancser, te is maradhattál volna az eke szarvánál...::)), mint a főnököd, Nagy Kubatov elvtárs, aki Bp-en semmi mást, mint egy gombnyomogató csinovnyik, vagy javaslom, térj vissza hozzá...a főnököd, meg a méhészkedéshez...::))
    Ahhoz biztosan jobban értesz, mint a politizáláshoz, meg az okoskodáshoz...::))”
  • 12. pancser 2013. március 08. 10:17
    „A Kühne maradt volna a kaptafánál, a mezőgazdasági gépgyártásnál, mi a francnak kellett belekapni olyanba, amihez nem értenek? Térjenek vissza az ekékhez , vetőgépekhez, kombinátorokhoz, egészen jól megélnek belőle mások. Valamikor a Kühne tarolt Magyarországon, most nem, szinte nem is jegyzik ahhoz képest, hogy minden parasztnak volt tőlük gépe ezelőtt 70 évvel. Jó termékek voltak a világ élvonalába tartoztak!”
  • 11. tökmindegy 2013. március 08. 08:39
    „Ezeket a kérdéseket miért nem Nagy István tette fel a miniszternek? Vagy talán nem ő a térség országgyűlési képviselője? Esetleg tavaly májusban rászóltak, hogy ezt a témát ne feszegesse?”
  • 10. Japo 2013. március 08. 07:26
    „Már több alkalommal kérdeztem mindenhol,hogy mi a baj a Credo buszokkal? Senki nem tudja vagy nem válaszol a hozzászólók közül,de mindenki tudni véli,hogy milyen autómárkával utazna. Én Boeinggel utaznék,de nincs rá pénzem. Ami meg szerintem a lényeg,hogy Petya és Zsoltika lobbija erősebb mint a Pistáé. A Rába Volvo majd Győrnek fizet iparűzési adót, A Kühne meg Óvárnak,bár a Kravtex győri telephellyel is rendelkezik.”
  • 9. abszurdisztán 2013. március 08. 06:55
    „Némethné a kormány szakértelmének képviselője. Az egyik fideszes ünnepségen férfi strandpapucsban és csíkos nadrágszoknyában jelent meg. A FB-on meg lehet nézni a képet. No, de nem is ez a baj... hanem a szakértelem !”
  • 8. RickCartman 2013. március 08. 00:07
    „"Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterhez..."
    Ő az az érettségizett néni?
    Ne is tessék tőle választ várni...”
  • 7. pancser 2013. március 07. 20:59
    „Credo? Azért egyáltalán nem mindegy mivel utazunk, ma is történt egy sajnálatos eset Győrben, műszaki hiba folytán többen megsérültek. A Volvo világmárka mindenképpen szívesebben utazunk rajta, hiszen sok évtizedes múltja van
    Azt meg én kérdezném meg a tulajdonostól miért nem folytatták az elődök munkáját, amit rájuk hagytak a mezőgazdasági gépgyártást. Azok a gépek világmárkák voltak, nem lehet régi újságokat úgy fellapozni hogy ne találjunk benne Kühne reklámot. Parasztudvarokban még mindig fellelhető belőlük néhány példány”
  • 6. Mankapunka 2013. március 07. 16:05
    „Ugyanaz az az ócska alváza van mindegyiknek Morpheus.”
25 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kemény legény Rajkán - Ököllel ütötte a hivatal ajtaját

Rajkán, a Polgármesteri Hivatalban tartott közgyűlés alatt rongálta meg az épület ajtaját egy férfi. Tovább olvasom