Kisalföld logö

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 5°C | 16°C Még több cikk.

A változásra meg kell érnie a társadalomnak

Mosonmagyaróvár oktatási reformjára többféle megoldási javaslat is született, ezek egyike az integráció. Megoszlanak a vélemények abban a kérdésben, hogy miként lehet sérült gyermeket integrálni a többségi iskolába.
A tanulásban értelmileg akadályozott gyermekek integrációs oktatásának a szakmai és a tárgyi feltételeit is meg kell teremteni. Vargáné Éder Etelka, az Éltes-iskola igazgatója szerint rendkívüli körültekintést és előkészítést igényel ez a folyamat.
– A sérültekkel való speciális bánásmód fontosságát már évszázadokkal ezelőtt felismerték, azóta létezik különleges ellátás számukra. Rájöttek, hogy nem kell kizárni őket az oktatásból, csak biztosítani kell a megfelelő körülményeket.

Humánus és eredményes eljárás

A mai szemlélet szerint minden sérült ember teljes jogú tagja kellene hogy legyen a társadalomnak. Az új pedagógiai szemlélet hasznosnak értékeli az integrációt, vagyis a sérültek együtt nevelését az épekkel. Ez rendkívül humánus, azonban eredményes csak akkor lehet, ha azt a társadalom elfogadja, illetve ha teljesíthetőek a szakmai kritériumok. A megvalósításhoz szükséges törvényi feltétel Magyarországon már adott. Ennek lényege, hogy csak azt a sérült gyermeket lehet integrálni, aki alkalmas rá. Valamivel könnyebben integrálhatóak az ép értelmű, érzékszervi fogyatékos vagy mozgássérült gyermekek. Ám a mozgássérült csak akkor boldogul, ha a környezete akadálymentes. A szükséges feltételrendszerben az eszközök mellett a megfelelő szakember jelenlétét is biztosítani kell – állítja az igazgató.

A hagyományos módszerek helyett

– Az Éltes-iskolában tanulásban és értelmileg akadályozott gyermekek oktatásával és nevelésével foglalkozunk, akik valamennyien csökkent tanulási képességekkel rendelkeznek. Ezek a tanulók többségi iskolában, hagyományos módszerekkel képtelenek volnának elsajátítani a tananyagot. Integrálásuk körültekintést, hosszú szervezőmunkát igényel. Ez csakis a szakértői bizottság és a szülő véleménye alapján történhetne, figyelembe véve, hogy az értelmileg sérült gyermeket két főnek kell számítani egy közösségben. A tanulásban akadályozott gyermek nem tud együtt haladni a többséggel, neki más feladatot kell adni.

A gyógypedagógus szakember segítsége nélkülözhetetlen és törvényileg előírt. A szakmailag alapos előkészítő munkán túl a folyamat nagyon költségigényes. Semmiképp nem valósítható meg egyik napról a másikra: egyfajta érettséget igényel a társadalom részéről – vélekedett Vargáné Éder Etelka.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újra víz csillog a mederben

A Kálnoki-Duna-ág rehabilitációjának első üteme befejeződött, a műszaki átadás megtörtént. A… Tovább olvasom