Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

A tengeri emlékmű avatására gyakorolnak a búvárok

Hegyeshalom - A hegyeshalmi bányatóban gyakoroltak az Adrián 1918-ban elsüllyedt Szent István csatahajóhoz szeptember végén induló, kegyeleti expedíció katona búvárai. Már többször merültek a „békaemberek" a hajóhoz, azonban az elsüllyedés 90. évfordulóján először lesznek közöttük katonák.
A magyar honvédhajózás 160. és a Szent István csatahajó elsüllyedésének 90. évfordulóján magyar civil és katona búvárok indulnak tenger alatti zarándoklatra, hogy lemerüljenek az olasz torpedókkal kilőtt hajóhoz. Előtte azonban alaposan fel kell készülniük, hogy a 70 méter mélyen lévő roncshoz, majd vissza biztonsággal érjenek. Ehhez kiváló lehetőséget nyújt a néhol 30 méter mély hegyeshalmi bányató, ahol tegnap gyakoroltak a Magyar Honvédség Első Honvéd Tűzszerész és Hadihajó Zászlóalj búvárai.

Szent István csatahajó
Szent István csatahajó


– Többször indult már expedíció a Szent István csatahajóhoz, de most először magyar szervezésben és katona búvárok részvételével. A felkészülésben négy katona vesz részt, annak végén hárman csatlakoznak a civilekhez. A merülés egyrészt kegyeleti, a honvédség búvárai egy emlékművet helyeznek el a hajó maradványai mellett. Ugyanakkor fényképfelvételeket készítenek, s a fémmintavétel mellett a roncsmezőt is átvizsgálják a kollégák, a süllyedéskor szétszóródott felszerelési tárgyak után kutatva – magyarázta Antal László alezredes, a honvédség összhaderőnemi parancsnokság kiemelt főtisztje.

Az expedíció Zelenák József kutatóbúvár, a Magyar Búvár Szakszövetség oktatói kollégiuma elnökének ötlete, ő kezdte a szervezést. A szerdai gyakorlat előtt Storozynski Szabolcs, a TDI Búvárszövetség tagja tartotta az eligazítást, majd a biztonsági előírásoknak megfelelően öltöztek be s merültek a hegyeshalmi bányató fenekére. Először 7,5 méter mélyre, ahol másfél órát tartózkodtak. Ezt követően a 30 méteres mélységben szoktatták magukat a víznyomáshoz, egyben kipróbálták felszereléseiket. S mivel a 70 méter mélységbe kevert gázzal merülnek, több palackot is magukkal vittek a mélybe.

– A csatahajó roncsa legmélyebben hetven méteren, a legmagasabban ötvenöt méteren van, így ezt a réteget nézzük át. Kihívás számunkra az expedíció, ami több egyszerű merülésnél. Ugyanis a magyar történelemhez kötődő hajóroncsot tárunk fel – mondta kérdésünkre válaszolva Storozynski Szabolcs, aki már 133 méterre is merült.

A búvárok a 70 méteres mélységű, 3 órán át tartó tengeri merülésre készültek a hegyeshalmi bányatóban. Fotó: Tóth Gyula

A korszerű csatahajó építését 1912-ben kezdték el, de testvérhajóival ellentétben nem Triesztben, hanem a Fiume melletti Danubius gyárban, így a Szent István a legnagyobb magyar építésű hadihajó. Osztálya többi egységéhez képest más kazánrendszere és turbinái voltak, négy helyett két hajócsavart kapott, s kisebb eltérések voltak a felépítményben is.

A búvárok a 70 méteres mélységű, 3 órán át tartó tengeri merülésre készültek a hegyeshalmi bányatóban.Fotó: Tóth Gyula
A búvárok a 70 méteres mélységű, 3 órán át tartó tengeri merülésre készültek a hegyeshalmi bányatóban.Fotó: Tóth Gyula


Első jelentős harci bevetése végzetessé vált: 1918. június 9-én futott ki egy kötelék tagjaként azzal a céllal, hogy feltörjék az Otrantói-szorosban lévő tengerzárat. Ám 10-én hajnalban olasz torpedóvető motorcsónakok támadtak a kötelékre. A Szent István két torpedótalálatot kapott, oldalára dőlt és 6 óra 12 perckor elsüllyedt. Több mint ezerfős legénységéből 89 ember veszett oda, de nagy volt az erkölcsi kár is, hiszen először fordult elő, hogy egy csatahajót torpedókkal semmisítettek meg.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A gáz mellett a tűzifa és a szén is drágul

Kistérség - A gáz drágulásáról szinte mindennap hallani, azonban szeptember elsejétől átlagosan… Tovább olvasom