Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

A közúti vadbalesetben mindkét fél viseli a saját kárát

Míg a nyár utolsó hónapjában az őzek üzekedése jelentett fokozott veszélyt az utakon, most a szarvasok násza miatt kell még figyelmesebben vezetniük. A napokban négy vadbaleset történt, szinte ugyanott. Ilyenkor rendőrt is kell hívnunk.
Noha egész évben folyamatosan fordulnak elő vadbalesetek, a statisztikák szerint ebben az időszakban megnő a vad-gépjármű ütközések száma az utakon. Az elmúlt napokban négy ilyen is történt Mosonmagyaróvár környékén, ráadásul egyazon útszakaszon, néhány kilométeren belül az esti, illetve éjszakai órákban – tudtuk meg Ocskay Tibor hadnagytól, a Mosonmagyaróvári Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztálya helyettes vezetőjétől. Az egyik esetben egy MAN nyerges vontató haladt az 1-es főúton Mosonmagyaróvár felé, amikor Kimle térségében jobbról hirtelen egy méretes szarvasbika ugrott a kamion elé. A sofőr már nem tudta elkerülni az ütközést, így félmilliós kár keletkezett a teherautóban, a szarvas pedig elpusztult.

Hasonló karambol történt néhány nappal később, alig két kilométerrel arrébb. Itt egy Suzuki személyautó haladt Mosonmagyaróvár felé, amikor az út bal oldaláról egy szarvas ugrott a kocsi elé. A vezető már nem tudta elkerülni az ütközést, a vad a szélvédőre csapódott, majd a kocsi fölött átrepülve esett az útra. A Suzuki mögött éppen odaérkező Audi szintén ütközött a szarvassal. A balesetben személyi sérülés nem történt, ám a két autóban közel egymilliós kár keletkezett. Ez a bika is elhullott.

Ugyancsak ezen a szakaszon ütközött egy Opel vaddisznóval, míg egy Volkswagen Passat elé őz lépett ki hirtelen a sötétből az elmúlt napokban. Személyi sérülés szerencsére ezúttal sem történt, ám az előbbi balesetben félmillió, a másodikban pedig 750 ezer forintos kár keletkezett a járművekben, valamint a vadak is elpusztultak.
A közúti vadbaleset a jog szerint két veszélyes üzem – a mozgó vad és a mozgó jármű ütközése – találkozása, így – néhány kivételtől eltekintve – mindkét fél viseli a saját kárát. Éppen ezért is érdemes a járművezetőknek fokozottan figyelniük ebben az időszakban. Még ott is, ahol nincs elhelyezve vadveszélyt jelző tábla, de a közutat közvetlenül erdő vagy sűrű bozótos határolja. A vadak fölbukkanására zömmel az esti szürkületkor kell számítani, de szarvasbőgés idején nincs jelentősége a napszaknak. Ha mégis bekövetkezne az ütközés, a helyszínen értesíteni kell a rendőrséget, akik aztán értesítik a vadászatra jogosultat.

A szarvasbőgés idején a vadak a szokottnál is figyelmetlenebbek, nem törődnek a forgalommal, a zajjal, nem észlelik a számukra is veszélyt jelentő járműveket – mondja Giczi Ferenc, a Lajta–Hanság Zrt. vadászati ágazatának vezetője. A szarvasbikák ilyenkor felfokozott állapotban többet mozognak, így váratlanabbul kerülhetnek a gyanútlan autóvezetők elé, mint az év más szakában. A szarvasok násza a hónap végéig eltart. Ilyenkor tanácsos a fokozott óvatosság azokon a szakaszokon, ahol az utat erdős terület vagy nagyobb kukoricatábla határolja. Óvatosságra figyelmeztető jel, ha az úton sáros vadnyomok húzódnak.

Olvasóink írták

  • 6. Japo 2011. október 02. 19:20
    „Volt idő mikor a vadásztársaságoknak biztosítást kellett kötni,anélkül nem létezhettek. Aztán néhány vadászatot kedvelő honatya megszavaztatta,hogy ne kelljen. Mi ez? Gazdagék vadászni járnak még gazdagabbak lesznek persze a társaságok is. Én meg a nehezen összekuporgatott pénzecskémen vagy bankhitelből vett autómmal betámadok egy saját felelősségére az úttesten tartózkodó szarvasbikába. Mi a végeredmény? Van egy rommá tört autóm nem mellékesen továbbra is fizetem a hitelt, jön a vadász kijelenti nagylelkűen,hogy nem tesz feljelentést ellenem,hogy kárt okoztam egy nagyon értékes vadban,majd felrakja a platóra a dögöt és elviszi. Kizsigereli,kiméri vagy elajándékozza a haveroknak! Ez egyenes arányosság? Régen csak akkor nem fizetett a biztosító,ha táblával jelzett helyen ütöttél el egy vadat. Ma már sehol nem fizetnek mert a vadásztársaságoknak nem kell biztosítani magukat. Ez az igazi állampolgár védelme vagy állatpolgár?”
  • 5. tökmindegy 2011. szeptember 28. 13:24
    „Mivel a közlekedés veszélyes üzem, kormányrendelet írja elő, hogy felelősségbiztosítás nélkül nem vehetek részt a forgalomban.
    A fenti cikk alapján a vadászat is veszélyes üzem. (bár em tudom, hogy az úttesten szaladgáló vadakat miért a vadászattal hozzák összefüggésbe, és miért nem a vadgazdálkodással) A vadásztársaságnak miért nem kell felelősségbiztosítást kötnie a veszélyes üzemi tevékenységére?
    Vad és autó találkozásakor mindkét fél biztosítója fizetné a másiknak okozott kárt, oszt jónapot.”
  • 4. pancser 2011. szeptember 27. 12:41
    „Két veszélyes üzem! Ez képtelenség. Az országút az autóké, a vadászterület meg a vadaké. Mindenki vigyázzon a saját üzemére, magyarul a vadász a vadjára. ha nem tud vagy nem akar fizessen, vagy közvetlenül, vagy biztosítson. Könnyű ám így kimutatni, hogy a vadászat nyereséges. A vad többet lebitangol(nagyvad) mint amannyit ér agancsostul, aranyérmestül a mai körülmények között, de erről nem szoktak beszélni. mielőtt kikiáltanának a vadászat ellenségének, közlöm nem vagyok az. De nem vagyok hajlandó tudomásul venni, hogy az életemmel játszom néhány vadászgató hobbija miatt. Ezzel az törvénnyel a társadalommal mennek szembe. Ismétlem a vadakat kerítések közé kell szorítani, mi nem vagyunk Afrika és szigorúan korlátozni kell az állományt. Bezzeg a farkasokat, az aranysakálokat irtják orrba szájba, mint konkurenciát. Pedig e fene nagy természetbarátok, mint a vadászok tudhatnák, hogy a nagyvad felszaporodása hozza magával e ragadozók megjelenését. a természet már csak ilyen!”
  • 3. hokiel 2011. szeptember 27. 07:18
    „Ez a duma akkora demagógia, hogy leszakad az ég. A vadásztársaságnak sok vadja van. túl sok, azért kolbászolnak az utakon. Nekem meg egy autóm van, általában figyelembe veszem a vadjelző táblákat is, de bármikor kiugorhat elém féktávolságon belül őz, szarvas vagy disznó. És teljesen logikus, hogy az én károm, nem ?
    Addig, amíg ilyen túltartott vadállomány lesz az országban addig törni fognak az autók és csak kerítés mögött lehet felújítani az erdőket! De a vadászok "szent tehenek"!”
  • 2. pancser 2011. szeptember 26. 19:21
    „Hát ez az a törvény ami rossz, aki mát ütközött vaddal, tudja, hogy még véletlenül se egyforma a veszély a két fél részéről. a vadásznak mi baja lesz, az autós meg meghalhat.
    Giczi úr megmondaná, hogy hogyan kell óvatosabban vezetni, hány km-el és meddig. A sofőrök csórók a vadászok gazdagok, sikk a gazdagéknál vadászgatni. Egy motoros biztosan meghal ha ütközik, hogyan lehet egy ember és egy vad közé egyenlőségjelet tenni. Ennek a vadászatban uralkodó feudalizmusnak véget kéne vetni. mi vagyunk a többség. A vadászok kerítsék be a vadjaikat a többit ki kell lőni. Ennyi! Vajon miért jönnek ide a németek vadászni?”
  • 1. Alajos 2011. szeptember 26. 13:24
    „A vadban esett kárt a természet előbb-utóbb pótolja, kijavítja. A szerencsétlen buszsofőrt, ill. családját ki kártalanítja?
    Nálunk csak tizedannyit tennének a vadásztársaságok a károk csökkentéséért, megelőzéséért mint mondjuk Ausztriában (hogy a németekről már ne is beszéljek), már sokkal kevesebb lenne a baj (meg az ennek költségeit viselő vadász!) Tessék már tudomásul venni, kedves sporttársak, hogy a vadásztársaságnak tagja lenni nem csak elvtársi-úri passzió! A garázs már csurig van trófeákkal...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

III. Sajtos-réti Fogathajtás, Lébény - Verseny - Galéria

Nézze meg a lébényi III. Sajtos-réti Fogathajtást képekben. Tovább olvasom