Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

A Hair és a pucér férfiak

Mosonmagyaróvár - Egyesek szerint felháborító, sokkhatású, mások szerint minden pornográfiától mentes a Sziget Színház Mosonmagyaróváron is előadott musicalje. A darabot általános iskolások előtt játszották pucér férfi szereplőkkel.
„Elképesztő! Mosonmagyaróváron az iskolában rábeszélték a gyerekeket, hogy nézzék meg a művelődési házban a Hair című színdarabot. Kifizettük a drága jegyet, csak elfelejtették mondani, hogy korhatáros. Ott rohangáltak a meztelen férfiak a színpadon. A hetedikes lányom ott látott életében először ilyet. A gyerekek sikongattak a nézőtéren. Lányomat is sokkhatásként érte! Ki a felelős: az osztályfőnök vagy a művelődési házból a népművelő, aki ajánlotta? Vagy a színház? Mondják meg, kérem" – állt a lapunkhoz küldött SMS-ben.

Megkeresésünkre a magát Zsuzsaként megnevező hetedikes kislány édesanyja hibának tartja, hogy az előadást az általános iskolások körében reklámozták. Az anyuka szerint a gyerekeket sokkhatás érte. Nem érti, miért nem legalább gimnazistákat, egyetemistákat toboroztak a darab megtekintésére.

Nyíri Beáta, a Sziget Színház turnémenedzsere cáfolta, hogy a nézők bárféle kompromittálót láthattak. Aki már valaha megtekintette a filmet, az ismerhette a fürdőzéses jelenetet. – A színdarabban a meztelen színészek háttal fordultak, ha szemből álltak, takarták magukat, emellett a színpadot elsötétítették, csak enyhe kék fény világított. A jelenet jelzésértékű, mentes bármiféle pornográfiától, szexuális értéktől – nyilatkozta a színház képviselője, aki hozzátette: a tizenkét éves korhatáros filmek többet engednek láttatni, mint ez az előadás. A társulathoz hasonló panasz nem érkezett, legutóbb Balatonfüreden játszották iskolások előtt.

– Akik ismerik a Hair című filmet, művet, azoknak nem lehetett meglepetés az előadás – felelte olvasónk felvetésére Bakó Tünde, a Flesch Károly Kulturális Központ munkatársa. Elmondta: a Sziget Színház által játszott darabot ugyan előzetesen nem látták, de az alkotás tartalmával tisztában voltak. A színház művészi szabadsága megengedi, hogy akár ilyen eszközökkel adják vissza a darab hangulatát. A színészek amúgy halvány kék fényben léptek meztelenül a színpadra, csak az első sorokban ülők láthatták őket közelről – kaptuk a tájékoztatást.

A délutáni szabad előadást a városi és környékbeli iskolák diákjai, illetve szülők tekinthették meg. A művelődésszervező egyébként úgy tudja, hogy a gyerekek körében a Hair nagy érdeklődésnek örvendett. Sokan jelezték, hogy várják a „folytatást", ugyanis a Sziget Színház a közeljövőben a Jézus Krisztus szupersztár című musicallel szerepel a Lajta-parti városban.

– Ez az eset nem tartozik büntetőjogi kategóriába, a rendőrségnek itt nincs hatásköre beavatkozni – jelentette ki érdeklődésünkre Horváth Csaba, Mosonmagyaróvár rendőrkapitánya.

Olvasóink írták

  • 19. larong 2007. december 09. 08:19
    „Kedves Z!
    Én nem a beat-nemzedékRŐL olvastam, hanem a beat-nemzedékTŐL. Utólagos magyarázatokat - különösen Ungváritól - nem olvasok (belenéztem), mert az akkori korszellem irománya volt.
    Higgye el, megértettem a darabot. Nem vitatom, Ön is megérti. És azt sem vitatom, hogy némely komolyabb gondolkodású leány is megérti.

    A vita abban van közöttünk: ki kell-e tenni a 12-14 éveseket ilyen színpadi látványnak, vagy elég csak a jelzése? El kell-e fogadnunk, hogy ez a pár perc legyen sok, még éretlen gyerek számára a lényeges mondanivaló, vagy más eszköz is létezik?
    Ha nem létezik ön-önök számára, akkor azt kell mondanom: szegényes a fantáziájuk.
    A többi - kioktatásnak szánt butaságaira nem reagálok.
    Minek? Meggyőzni önt nem lehet, nevelje úgy leányát, ahogy tudja. De kérem, ne akarjon kioktatni engem a beat-nemzedék koráról, mert nem érdemes.

    Egyébként bárminek is mondja a Nők Lapját, a Blikk-et, stb. pontosan úgy beszél, mint azok.
    Még egy: a baloldali nézeteket hangoztató tanárok nem reklámozzák magukat. Csendebn hülyítik tovább a tanulókat. Megszokásból.”
  • 18. Simon Zsuzsanna 2007. december 09. 06:22
    „Kedves Hozzászólók!

    Várom szíves jelentkezésüket színház látogatás megszervezésére, az ezzel járó valamennyi feladat elvégzésére ,kb.70-80 fő diák részére.Akkor talán rájönnek arra,hogy miről beszélek!”
  • 17. Z 2007. december 07. 19:53
    „Kedves Mindenki! Szerencsére én sem hiszem, hogy larong kioktatására lenne szükségem. Pláne, érdekes lenne, ha magyarázná, hogy ő már 63-64-ben a beat nemzedékről olvasott. Egyik mellettem lévő polcomra tekintve néhány kedvenc könyvem épp itt van szemem előtt - Ungvári Beatles bibliája (1969), vagy Tardos Beat kislexikona (1971), Tardos Beat Pop Rock (1972) könyve. Melyik van meg Önnek kedves larong? De mást is olvastam - azóta is, rendszeresen. Talán kihagytam a feledhető jobb és bal oldal prominens politikusainak salátáit, de azon kívül is van élet és irodalom. Azokat meg elolvastam... Ha esetleg olvasta Tardos Péter örökbecsű könyveinek valamelyikét, vagy netán megértette a darabot, akkor tényleg nem magyarázom el, miről szól a Hair. De nem biztos, hogy tudja, ha ilyenek ír le. A gyerekek miatt még jó, hogy nem írják át a darabot. Az a szülő felelőssége, hogy mire, hová viszi el gyermekét és az mire érett. Ha olyan a gyermeke, lehet 20 éves is, mégis éretlen és értetlen. A gyerekek meg, hogy miről beszélnek, befolyásolni semelyikünk sem tudja. Felvilágosítani, megmagyarázni az élet dolgait - na ez a szülő felelőssége. Ha be is lengették azok a legények ott a lompost, még nem dől össze a világ. Ha valamelyik gyerekben ettől omlik össze a világ, ott komoly gondok vannak. Mármint a kedves hülye szüleivel. Én inkább féltem a gyermekemet az iskolában, órán is gyűlölködő buta jobboldali tanárnőjétől (ha hülye baloldali lenne, attól is félteném, de azok legalább nem reklámozzák magukat), meg a tv-ben egymást gyalázó, hazaárulózó hülye politikusoktól (minden oldalról!), mint az előadáson látottaktól. A darabot el tudom magyarázni gyermekemnek (egyébként ott volt, lány, jót röhögött idehaza is rajta). A gyűlölködő, agresszív, buta embereket viszont mindennap el kell viselnem, a TV-t lekapcsolni, a TV híradóról meg nem is beszélve. Továbbá a Blikket, Nők Lapját és a hasonló nyomtatványokat is meghagyom Önnek! Én sajnálom a pénzt az említett papíranyagokra. Hisztik helyett meg kösse már le valami értelmes dologgal magát, akinek ekkora problémái vannak, mint ez a darab a művházban!”
  • 16. lammer 2007. december 07. 19:27
    „nem hiszem hogy az altalanos iskolasok eletukben eloszor latnak ilen dolgokat. mindenki ismeri a darabot, tudhatjak, hogy mire szemitsanak. valamikor meg kell tudniuk, hogy milyen az elet. nem hiszem, hogy 2 evesen tul kicsik lenennek ehhez.
    egyebkent ez egy nagyon nagyon jo film!
    egyebkent nagyon viccesek ezek a ´kriptaban tartom a gyerekem´-szeru hozzaszolasok es a szulok kulonosen az anyukak hiszije.:D”
  • 15. larong 2007. december 07. 07:41
    „Kedves Z!

    Nem hiszem, hogy a korabeli darabok ismeretét tekintve Önre szorulnék, hogy megismerjem őket. Valószínű, Ön még meg sem született, amikor már olvastam a beat-nemzedék irodalmi műveit.
    De nem ez az érdekes. Ha elkerülte volna a figyelmét, szeretném még egyszer felhívni a becses figyelmét az alábbiakra:
    A 13-14 éves korosztály - különösen, ha együtt van, szabadabb felügyelett mellett - leginkább a külsőségekkel foglalkozik, számára a látvány, s igen, a merész jelenetek jelentik a szenzációt. Hogy ezen jelenetk valódi tartalmát is felfogják, komoly előkészítő és utólagos ped.munkára van szükség.
    Hanyatt dobja magát a kedves 2121? Remélem, nem kell ezt tennie - csak példálóztam. De sok kedves szülő igencsak elcsodálkozna, ha tudná, miről folyik egymás között a disputa ilyen korú lányok között. Tudom, modern kor gyermekei. De azt talán Önök is tudják, mindenféle statisztika miket mutat? S ha néha elolvasnak komolyabb - és nem Blikk-beli, Nők Lapja-beli -értekezéseket e témáról, igencsak elgondolkodnának azon, amit eddig írtam.

    De nem folytatom tovább. A mai árral szemben még nagyon nehéz haladni. Csak egyet még hozzá teszek: a pokolhoz vezető út általában jó szándékkal (vagy annak látszóval) van kikövezve.”
  • 14. 2121 2007. december 06. 15:54
    „Kedves előttem szólók! Én is köszönöm nektek, hogy megvéditek a mundér becsületét! Én már szinte le voltam itt barmolva a gondolkodásommal, meg hogy ezek után ne csodálkozzak,ha szatír támadja meg a kislányomat idejekorán. Azt hittem, hanyatt dobom magam, amikor ezt olvastam.”
  • 13. Zyta 2007. december 06. 15:35
    „Z! Teljesen egyetértek veled! Pont erre gondoltam én is!:) Örülök h nem én vagyok az egyetlen, aki így gondolja!”
  • 12. Z 2007. december 05. 19:47
    „Kedves korlátolt Szülők! Nem igazán értem a problémát... Először is magatokban kellene kezdeni a probléma keresését! Ne Tündét okoljátok. Larong, Pancser, Simon Zsuzsi drága - magatokról állítotok ki szegénységi bizonyítványt! Nem tudtátok mire viszitek el a gyereket? Hát ezzel nincsen dicsekedni való! Ez a ti személyes problémátok. Ezért nem más kellene okolni. A darab még mindig arról szól és úgy, ahogy 1968-ban megírták. Ja, hogy ti nem emlékeztetek, meg... izé, talán nem is úgy... Hát ciki, de ez benneteket minősít! Ha ennyire álszentnek tetszetek lenni, valóban, el kell menni Győrbe, a Csárdáskirálynőre, azután elégedetten haza lehet jönni és megállapítani, hogy senki nem tolta le ott a gatyáját. De akkor ne a Hair-re vegyél jegyet! Vagy irány a bábszinház. Attól, hogy tanarak vagytok és katedrát kaptatok, észt és intelligenciát még nem osztottak hozzá. Szóval ne mindig másra mutogassunk, hogy miért Ő a hülye, azért amit Te tettél!!!!!!”
  • 11. Zyta 2007. december 04. 15:02
    „Szerintem inkább az a botrányos, hogy a szülők úgy viszik el a (szerintük ehhez még túl fiatal) gyerekeiket az előadásra, hogy nem is ismerik ezt a darabot!
    Azzal egyetértek, hogy nem 13-14 éveseknek való! De inkább azért nem, mert ez a korosztály még nem érti a darab lényegét!
    Egyébként sajnálom azokat a szegény, rózsaszín ködben élő szülőket, akiknek fogalmuk sincs róla, hogy miket művel a 13-14 éves gyerekük hétvégenként a szórakozóhelyeken... Elég szomorú!...”
  • 10. Simon Zsuzsanna 2007. december 03. 04:54
    „2121-nek ,csak pontosítás végett.A Győri Nemzeti Színházban nyilván nem a Hair c. darabot nézném meg a diákjaimmal.
    S itt nem a Hair a probléma. Egyszerűen annyi pénzért,amennyibe Óváron kerül egy jegy,annyiért a győriben is megkapom,s akkor valódi színházlátogatásra készítem fel a gyerekeimet, a mű ismertetésével együtt.”
  • 9. Kim 2007. december 02. 17:20
    „Biztos igaza van Larongnak, hogy a Tv és a valóság közt különbség van. Én is remélem, hogy kereskedelmi TV-k által propagált sztár, meleg, celeb, plasztikai sebészek és marketingesek által beállított világ nem a valóság - és mivel "jönnek olyen elementális erővel" nem tekintik célnak a 13-14 évesek.
    Sajnos nem láttam az ominózus darabot. A filmet viszont számtalanszor. Azt hiszem, hogy a most még megbotránkozó fiatalok pár év múlva szintén meztelen fürdőzők lesznek a Duna parton. Mint ahogy az én korosztályom is tette. (hányszor táncoltunk az asztal tetején, mint Berger a darabban :) ).
    Nem vagyok pedagógus, de lehet, hogy egy dramaturgiailag bemutatott meztelen test kevésbé romboló, mint a fent emlitett TV műsorok.
    A szervezőnek azért illett volna téjékoztatni az iskolákat, hogy ez a jelenet is szerepel a darabban, és az iskola is utána járhatott volna, hogy nem a Rómeó és Júliát fogják megnézni. (bár ez utóbbi sem politikailag korrekt már a mai világban)”
  • 8. larong 2007. december 02. 10:28
    „Megkövetem 2121-et, valóban eltúlozhattam egy kicsit. Mint ahogy - ezek szerint Bakó Tünde a felelős - vele szemben is.
    De. És most azért jön egy kis de. Ha tudjuk, milyen a darab, akkor NEM hirdetem meg 13-14 éveseknek. Ha tudjuk, hogy mi lesz a reakciójuk, akkor - nem kiszolgálva a természetes, egyben sugallt érdeklődésüket, nem alapozok hasonló előadások sikereire és látogatottságára. Hair - akárhogy is vesszük - a beat-nemzedék kultikus filmje volt. A 16-18 évesektől felfelé! És ők is értik meg. A 13-14 évesek között is sokan felfogják az értelmét, de ezt a megértést elnyomja náluk a színpadon látott meztelenkedés. Aki ezt nem hiszi, még nem mozgott igazán ilyen korú lányok között!
    Ez nem prüdéria, ami szól belőlem. Ez féltés, aggodalom - pedig nekem már rég nagykorú fiaim vannak. De életem -lassan 70 százalékát, mintegy negyven évet ilyen fiúk-lányok nevelésével töltöttem el.
    Más a TV, és más a színpadi valóság. A Tv-ről közel nem jönnek le olyan elementáris erővel a dolgok, mint a valóságban. Ismerve a darabot, tudom, ennek a jelentnek jelzés-értéke van. De azt is tudom: a Jézus Krisztus szupersztárnál már szinte követelni fogják a hasonlót. Legalábbis annak reményében fognak elmenni.

    Kedves Tünde! Ha meg akarod őrizni jó híredet, és sokunk barátságát, akkor több ilyen előadást ne szervezz gyerekeknek. Tudom, Nagy Isten számotokra a pénz - de azért ne legyen minden áron...

    És még egyszer: valóban, elkapott a méreg, s nem vettem észre a méregtől a jó szándékú hozzászólókat sem.

    Számolási képességért pedig külön is elnézést.”
  • 7. 2121 2007. december 02. 08:44
    „A győri nemzeti színházban a Hair ugyanolyan meztelenkedős volt. Mindenhol ugyanúgy adják elő. Ez a jelenet mindenhol benne van. Így a darabot nem szabad akkor megnézni, nem a hellyel van a gond. Ez egy nagyon híres, nagyon jó darab, a története nagyonis megható... Ez egy csínytevésről szól ez a jelenet, a szexhez még köze sincs. Ezért aztán lehet, hogy még sok ilyen esettel összefut az ember. A lényegi mondanivalót én nagyon sajnálom, hogy mindenki csak ebben szűrte le, de nyilván tanult belőle mindenki.”
  • 6. Simon Zsuzsanna 2007. december 02. 05:16
    „Sajnos nekem is rossz tapasztalatom van egyes színházi előadással kapcsolatban.A sóska,sült krumpli c. darabban hasonló jelenetek "emelték" a nívót. Nem értek egyet az ilyen meztelenkedéssel a színpadon,pedig felnőtt vagyok.Ha pedig gyerekeket viszek el színházba, akkor meg különösen nagy a felelősségem,hogy mit választok számukra.
    Tanultam a velem megtörtént esetből.Inkább egyszer a Győri Nemzeti Színház,mint még egy kellemetlen meglepetés az óvári Műv.Kp.-ban.”
  • 5. pancser 2007. december 01. 22:54
    „Bakó Tünde szégyellje magát! Ha valaki az utcán pucérkodik elviszik. Poróbálja csak meg Tünde, félhomályban az utcán a pucérkodást, akkor is elviszik ha eltakarja magát a kezével. Meztelen férfiak mutogatják magukat iskolás gyermekek előtt és ez lenne a művészet, ezért lenne bunkó a szülő akinek ez nem tetszik? Szerintem Bakó Tünde felelős ezért a botrányért és a gyermekétt féltő szülőnek igaz van, a hiba Tünde szemléletében van, mert úgy tűnik akkor is engedte volna bemutatni a darabot, ha látja az előadás minőségét!”
  • 4. 2121 2007. december 01. 22:18
    „Hm... Ha ismernél, nem ezt mondanád... (Lehet, hogy ismersz is.)Egyébként valóban nem kicsiknek való a meztelen jelenet, tény. De amikor ma már 13-14 évesen szexelnek, hol is kezdődik a baj??? Ne járjunk már csukott szemmel!!! Imádjátok ti, ha valakin kiélhetitek a bennetek rejlő agressziót. Ami esetleg éppen azért gyűlt fel bennetek, mert azt a kicsi gyereket nem tudtátok időben elkapni, és értelmesen elmagyarázni, minek hol a helye az életben. Most én váltam primitív tuskóvá, de még jó, hogy én tudom, ki vagyok, és hol a helyem:). Az én kislányom sem lesz apáca valószínűleg, és ennyi idős korában már valószínűleg túl lesz ismeretterjesztéseken, néhány jó kis filmen, akár a Hair-en. Nem tudom, hányadikosok nézték meg a darabot, de inkább a végzősökre gondolok, mert igazán az értelmét is ők tudják felfogni. Kedves larongom, jó éjt!”
  • 3. larong 2007. december 01. 12:45
    „Bocs: 2121-nek üzenem. (Kb annyi esze lehet, ameddig el tud számolni).”
  • 2. larong 2007. december 01. 12:44
    „Egyszerűen el kell bocsájtani azt, aki ilyet általános iskolásoknak szervezett.
    Azért mindennek van határa!

    1212-nek üzenem: ha a lányát majd valami szatír kezdi zargatni, gondolja meg: hol is kezdődött? Más a film (két dimenziós), és más a valóság.

    Szégyelje magát a szervező! Fegyelmi, és elbocsájtás járna igazán neki”
  • 1. 2121 2007. december 01. 11:41
    „Jajj! Mondjuk tény, hogy furcsa lehet nem csak a tévében látni meztelen embert... De hogy ez még a büntető-kategóriába is essen???”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felülvizsgálják a hőszolgáltatást

Mosonmagyaróvár - A helyi buszközlekedés, hulladékszállítás, valamint a víz- és csatornadíjak jövő… Tovább olvasom