Kisalföld logö

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 14°C | 27°C Még több cikk.

A csuklós Citadell-lel is a fővárosba készülnek

A napokban gurult le a gyártósorról a Kühne teljes egészében saját fejlesztésű autóbusza, a Citadell csuklós változatának prototípusa.

Az új kocsit, a tavaly elkészült 12 méteres járműhöz hasonlóan, elsősorban fővárosi tömegközlekedésre szánják.

Még tavaly kezdett teljesen új konstrukciójú autóbusz fejlesztésébe a mosonmagyaróvári Kühne Zrt. Portálunkon korábban többször beszámoltunk már arról, hogy a nagy múltú gyár az elmúlt időszakban nehéz anyagi helyzetbe került, a jövője szempontjából meghatározó lehet a fővárosi tömegközlekedési vállalat járműparkjának cseréje. Éppen ezért a teljesen új autóbuszcsalád tervezésénél a fővárosi tömegközlekedési elvárásokat tartották szem előtt. Tíz fejlesztőmérnök és a gyártásban részt vevő szakemberek egyéves folyamatos munkájának eredményeként tavaly ősszel készült el a Credo Citadell 12 méteres autóbusz prototípusa. Ezzel párhuzamosan, az elmúlt év második felében megkezdték a Citadell csuklós változatának kifejlesztését is, aminek az első darabja a napokban gurult ki a gyártósorról.

Az új fejlesztésű, alacsony padlós Citadell 12 szóló városi autóbuszt tavaly októberben mutatta be a cégcsoport, ezt követően két hétig a BKV tesztelte, majd ez év elején a miskolciak ismerhették meg a járművet.

Emellett a busz a Kisalföld Volán kötelékében is hosszabb időn át szolgált. A Volán-társaságoktól, illetve az utasoktól érkezett pozitív visszajelzések mellett folyt a Citadell 19 csuklós autóbusz kifejlesztése, gyártása.

A most elkészült Credo Citadell csuklós változatának fejlesztésekor is a fővárosi tömegközlekedési szempontokat tartották szem előtt – mondta Szombath Imre főkonstruktőr.
A most elkészült Credo Citadell csuklós változatának fejlesztésekor is a fővárosi tömegközlekedési szempontokat tartották szem előtt – mondta Szombath Imre főkonstruktőr.

Továbbra is bíznak a BKV-üzletben

Varga János vezérigazgató portálunknak elmondta: a több mint egy évtizedes autóbusz-gyártói tapasztalatnak s mind a mosonmagyaróvári, mind pedig a győri szakembergárda kimagasló teljesítményének köszönhetően mára elkészült a Citadell-család legújabb tagja. A vezérigazgató hangsúlyozta: a társaság továbbra is bízik abban, hogy a BKV leromlott állapotú gépjárműparkjának cseréje során „labdába rúghatnak" a hazai gyártók, ennek érdekében a cégvezetés a térség leendő országgyűlési képviselőjének, dr. Nagy Istvánnak is megmutatta az új buszt és felvázolta a gyár jelen helyzetét.

Az európai normák maximumán

Szombath Imre főkonstruktőr elmondta: a Citadell 19 névre keresztelt autóbusz a törvényi előírásokban megengedett legnagyobb méretet kihasználva 18.750 milliméter hosszú és szélessége is az európai normáknak megfelelő maximumra épült. A jármű teljesen alacsony padlós kialakítású, a beépített úgynevezett térdeplő funkcióknak köszönhetően a belépőmagasság tovább csökkenthető, így még a kiépítetlen járdaszegélyeknél is könnyű a fel- és leszállás. Az autóbusz prototípusa négy széles dupla ajtóval készült, ami a tágas belső folyosókkal gyors utasáramlást biztosít. A buszon 44 ülőhelyet alakítottak ki, az állóhelyekkel együtt összesen 178 utas szállítására alkalmas. Az utasok komfortérzetét növeli a klimatizált utastér, a tájékoztató rendszer és a második ajtóval szembeni tágas állótér.

A járművet egy 8,9 literes, hathengeres és 340 lóerős Cummins gyártmányú motor hajtja. A tervezésénél figyelembe vették, hogy akár más gyártmányú motor és futómű is beépíthető legyen. Az autóbusz kialakítása során fő szempont volt a magyar beszállítói arány növelése, így például a belső tér elemeit, padlóburkolatát a Graboplast, a belső műanyag elemeket pedig egy győri műanyagipari cég szállítja.

A Kühnéé a legteljesebb választék a magyar piacon

A főkonstruktőr hozzátette: a Citadell fejlesztése mellett elkészült a Credo korábbi autóbuszcsaládjának új tagja is, az EN 9,5 méteres elővárosi busz, amit szintén a jövő héten mutatnak be. Az alacsony belépésű jármű 78 utas szállítására alkalmas, 250 lóerős Fiat-motorral szerelt. Így már a legnagyobb hazai autóbuszgyár a 19,5 colos kerékrendszerű buszokból a 9,5 méterestől a 18 méteres csuklós kivitelig, mind városi, elővárosi és távolsági kategóriában, mind pedig a 22,5 colos kerekekre épített 12 méterestől a 19 méteres csuklós autóbuszig a legteljesebb választékot nyújtja a magyar piacon.

Olvasóink írták

  • 11. Goldmund 2010. április 20. 21:39
    „"Az utasok komfortérzetét növeli a klimatizált utastér"

    Kíváncsi vagyok, be fogják-e a sofőrök kapcsolni (növeli a fogyasztást), vagy az utas aszalódni fog nyáron a buszokban, amint ezekkel a MODERN, ÚJ, nyithatatlan ablakú buszokkal szokott lenni.”
  • 10. nano 2010. április 19. 19:07
    „De jó lenne ha ilyen jó kis buszok lennének Pesten”
  • 9. Mankapunka 2010. április 18. 13:10
    „Győr nem is fog venni a Citedellekből,a mi rendszerünkhöz a BN-ek passzolnak.”
  • 8. Freehill 2010. április 18. 11:21
    „#4: Citadellből eddig összesen a 2 prototípus létezik, amelyeket még senki sem vett meg, mert egyelőre tesztüzemben futnak. Más típusú Credoból viszont valóban sok van a megyében, így Óváron is.”
  • 7. ordenálé 2010. április 17. 21:06
    „Óváron majd az összes városi busz CREDO.csak a helyközi járatok nem azok még!!!”
  • 6. gyugyu1 2010. április 17. 18:28
    „mindjárt nem lessz drága ha nem teszik rá a csúszópénz felárt !”
  • 5. sicc 2010. április 17. 18:21
    „Ezt a Kisalföld volánnal kell egyeztetni, mivel nálunk ők vannak monopolhelyzetben, ők döntik el kitől vásárolnak buszt. Tök mindegy, hogy itt gyártják, ha drága és különben is győri érdekeltségű a cég !
    Nem hinném, hogy adnának kedevezményt Óvárnak.”
  • 4. RickCartman 2010. április 17. 17:48
    „Lehetne néhányat a városnak is venni? Furcsa, itt gyártják, de nem is látni...melyik városban( külföldi, vagy hazai) fordulhatna ez elő, hogy legalább büszkeségből, de legalább reklám, marketing céljából ne futnának a helyi gyár autóbuszai az adott város utcáin?”
  • 3. tungi 2010. április 17. 16:10
    „Tessék kérem itt a választás lehetősége a vezéreknek. Elkészültek az új Ikarus és Credo buszok, a hazai munkahelyeket lehet erősíteni és ez a két cég letudja cserélni az összes buszt a BKV-nál.”
  • 2. gyugyu1 2010. április 17. 11:17
    „Te agyatlan ,legalább annak kellene örülni,hogy nem kinai-t, meg merci -t vásárolnak,milliárdokért /csúszópénzért / hanem hazai gyártmányt, megőrizve munkahelyeket ilymódon nővelve a munkahelyek számát !! Ha azok az ostoba vezetőink nem sorvasztották volne el a hazai sikeres autóbuszgyártást nem most kellene rohangálni a világszinvonal után!!!”
  • 1. kowalsky 2010. április 17. 10:23
    „A baj csak az, hogy jön Széles és benyújtja a számlát a jobb oldalnak. Minő véletlen már épp van is egy modelljük, ami megfelelne a BKV-nak.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pénzbüntetés a komposztért

Környezetkárosítás miatt első fokon pénzbüntetésre ítélte a bíróság annak a máriakálnoki szántónak a… Tovább olvasom