Kisalföld logö

2017. 09. 23. szombat - Tekla 9°C | 18°C Még több cikk.

A Credo Citadell első kilométerei

Mosonmagyaróvár -A Kühne Zrt. egyéves fejlesztőmunkája eredményeként a nagyközönség előtt is bemutatták az új típusú autóbusz prototípusát. A teljes egészében saját fejlesztésű Credo Citadellt elsősorban a fővárosi tömegközlekedésre tervezték.


Mint arról korábban beszámoltunk, teljesen új konstrukciójú autóbusz kifejlesztésébe fogott a mosonmagyaróvári Kühne Zrt. A nagy múltú gyár az elmúlt időszakban nehéz anyagi helyzetbe került, a cég talán utolsó reménye lehet a fővárosi tömegközlekedési vállalat járműparkjának cseréje. Éppen ezért az elmúlt egy évben megfeszített munka és több mint 200 milliós beruházás eredményeként fejlesztettek ki egy teljesen új autóbusz-konstrukciót.

A méreteiben, küllemében és egyéb paramétereiben teljesen új Credo tervezésénél a fővárosi tömegközlekedési elvárásokat tartották szem előtt. Az új busz az elvárásoknak megfelelően végig alacsony padlós, 12 méter hosszú, nagyobb méretű kerekekkel felszerelt, teljesen rozsdamentes anyagokból készül, fedélzeti számítógéppel ellátott, klímával szerelt, szélesebb az eddigieknél, ezáltal a befogadóképessége nagyobb, külső-belső megjelenése is teljesen új. A busz fő egységei – motor, váltó, futómű – elismert világcégek termékei, az alkatrészek többségét pedig lehetőség szerint hazai gyártóktól szerezték be.

Szombath Imre főkonstruktőr és Nagy János buszüzemvezető mutatta be a Credo Citadell prototípusát.
Szombath Imre főkonstruktőr és Nagy János buszüzemvezető mutatta be a Credo Citadell prototípusát.

Míg a busz már a szerelőcsarnokban készült, az új típus elnevezésére az interneten írt ki pályázatot a cég. A felhívásra egy hónap alatt a több mint 100 pályázatban közel 250 ötlet érkezett. Közülük a fejlesztésért felelős csapat a Credo Citadell név mellett döntött. A nyertes ötlet egyértelműen utal a busz rendeltetési helyére, hogy a gyártó elsősorban a fővárosnak szánja új fejlesztésű járművét.

A teljes egészében hazai fejlesztésű autóbusz már nem csupán a tervezőasztalon létezik, a jármű prototípusán az elmúlt napokban húzták meg az utolsó csavarokat és tegnap végre megtehette az első kilométereket a Credo Citadell.

– Az új típus fejlesztése csaknem egy éve kezdődött – mondta Szombath Imre, a Kühne Zrt. főkonstruktőre. – A tervezés során természetesen felhasználtuk mindazt a tudást és tapasztalatot, amit évtizedek alatt szereztünk a buszgyártás terén. Az elmúlt hónapok munkája során készült el a busz karosszériája, helyükre kerültek a futóművek, a motor és a váltó, az ajtók, az üvegek, a belső padozat és a különböző kiegészítő egységek. Két héttel ezelőtt vittük át a buszt a győri üzemegységbe, ahol a belső tér összeszerelésével folytatódott a munka, így jutottunk el oda, hogy most már a nyilvánosság előtt is bemutathattuk az új típust.

– A Credo Citadell tíz fejlesztőmérnök, és a gyártásban részt vevő kollégák egyéves folyamatos munkájának eredménye. A jármű külső vonásai tartalmazzák a korábbi Credo típusok jegyeit, ám teljesen új a vonalvezetése. A tesztek során kiderült, hogy a magas minőségű futóművek és a független kerékfelfüggesztés jó menetdinamikát eredményez. Az utastér kialakításában a maximális kényelemre törekedtünk, ezt tükrözik a széles ajtók és utasfolyosó, az alacsonyan elhelyezett ülések és a tágas üléselrendezés.

– A mosonmagyaróvári és győri bemutatót követően az üzemeltetési tapasztalatok birtokában Budapestre szeretnénk vinni a járművet. A 12 méteres autóbusz elkészülte után sem állt le a fejlesztés, már folyik a Credo Citadell csuklós változata prototípusának gyártása – mondta a főkonstruktőr.

Olvasóink írták

  • 4. Rbar 2009. szeptember 05. 23:27
    „Még szerencse, hogy a molnárnak ehhez a fejlesztéshez nincs köze. Már a gyárban megbukott volna a mutatvány :D”
  • 3. RickCartman 2009. szeptember 05. 22:49
    „ide egy párat városba is,úgyis alig marad(végre)az üresen zötykölődő, 80 milliós veszteséget termelő helyi járatokból,az a kevés legalább legyen szép!Ha már egyszer itt fejlesztették,és a Kühne mégiscsak helyi alapitású gyár 1856 óta!”
  • 2. juhi 2009. szeptember 05. 14:40
    „A BKV-s és általában a fővárosi viszonyokat ismerve, lehet ez a legjobb, legolcsóbb, leggazdaságosabb busz a piacon, akkor sem lesz megrendelés, ha a cég és a mindenkor uralmon lévő pártok megfelelő embereinek zsebeit előbb ki nem tömik jó vastagon !!!”
  • 1. 13.István 2009. szeptember 05. 11:02
    „A Motor és a futóművek hol készütek ? Mivel tudomásom szerint Győrben a motor gyártás megszünt
    valami Svéd , Német, Francia , Olasz vagy Amerikai motort képzelnék bele a Futómű természetesen RÁBA
    miért is nem lehetne magyar termék ! Különben a fotót nézve nagyon szép esztétikus külsővel rendelkezik .
    Ami a fontos megrendelnek belőle min 500 db. -ot egyenlőre !! a sikeres futópróbák után .”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A városüzemeltető cég is beszáll a panelfelújítási programba

Tájékoztatót tartott a társasházak közös képviselői számára a mosonmagyaróvári Városüzemeltető és Fenntartó (VÜF) Kft. a minap.

Tovább olvasom