Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő ikonokkal! később elolvasom

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Lilla > A rendszeres halevés csökkentheti a vastagbélpolip kockázatát

A rendszeres halevés csökkentheti a vastagbélpolip kockázatát

A hetente nagyjából háromszor halat fogyasztó nőknél valamivel alacsonyabb a vastagbélpolip kialakulásának a kockázata. Egy új tanulmány szerint.

MTI - 2012.02.02. 12:52
Nyomtatom E-mailt írok a szerkesztőnek Később elolvasom
A hetente nagyjából háromszor halat fogyasztó nőknél valamivel alacsonyabb a vastagbélpolip kialakulásának a kockázata, mint azoknál a társaiknál, akik kevesebb mint heti egyszer esznek a tenger omega-3 zsírsavakban gazdag gyümölcseiből - derült ki egy új tanulmányból.

A The American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmány készítői abból az elméletből indultak ki, hogy a halakban lévő omega-3 zsírsavak az aszpirinhez hasonló gyulladáscsökkentő hatással bírnak, amely megakadályozhatja a polip kialakulását. Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy ezek a zsírsavak csökkenthetik a vastagbélrák kockázatát.


A Tennessee állambeli Vanderbilt Egyetemen dolgozó Harvey Murff által vezetett vizsgálat több mint 5300 ember bevonásával készült. A rutin vastagbéltükrözésre - kolonoszkópiára - érkező pácienseket a szakemberek kikérdezték táplálkozási szokásaikról. A kutatócsoport ezután összehasonlította a több mint 1400 olyan nő által adott válaszokat, akiknél az orvosok nem találtak polipot, azokéval, akiknél viszont diagnosztizálták az elváltozást. Az utóbbiak száma 456 volt.

Közülük 23 százalék a hetente legkevesebb, 15 százalék pedig a legtöbb halat fogyasztók csoportjába tartozott. A szakemberek szerint ez azt jelenti, hogy a sok tengergyümölcsét fogyasztó nők valamelyest nagyobb védelmet élveznek az elváltozással szemben. A résztvevők korának, dohányzási szokásainak és aszpirinfogyasztásának a figyelembe vétele után a kutatók arra jutottak, hogy a legtöbb - hetente háromszor - halat fogyasztó nőknél 33 százalékkal kisebb valószínűséggel találtak polipot az orvosok azokhoz képest, akik heti egy alkalomnál kevesebbszer esznek halat.

Ugyanakkor nem zárható ki, hogy a halat kedvelők olyan más egészséges szokással is bírnak, amelyek szintén csökkentik a polip kockázatát. A tanulmány nem követte nyomon a résztvevőket, így nem tudni, hogy a halevők mely csoportjainál alakult ki a későbbiekben nagyobb valószínűséggel rákos elváltozás, bár Murff szerint a polip megbízható előjele a betegség kockázatának.

A rendszeresen halat fogyasztó férfiaknál a kutatók nem tapasztaltak hasonló jótékony hatást. Ennek egyik lehetséges magyarázata, hogy a férfiak kevésbé érzékenyek a halakban lévő omega-3 zsírsavakra, ezért többet kellene enniük a pozitív hatás érdekében. Egy másik lehetséges válasz, hogy a férfiak több omega-6 zsírsavat fogyasztanak - ez többek között a csirkében és a mogyoróban is megtalálható -, ami semlegesítheti az omega-3 zsírsavak hatását. Az omega-6 zsírsavak a gyulladással összefüggésben lévő prosztaglandin E2 nevű hormon termeléséhez kötődnek: a sok omega-3 zsírsav fogyasztása alacsonyan tartja az omega-6 zsírsavak és ezen keresztül a szóban forgó hormon szintjét is.
Murff szerint minél több halat ettek a női résztvevők, annál alacsonyabb volt prosztaglandin E2 szintjük.

Az Amerikai Rák Társaság szerint évente nagyjából 140 ezer új vastagbél- és végbélrákos esetet diagnosztizálnak az Egyesült Államokban.
Nyomtatom E-mailt írok a szerkesztőnek Később elolvasom

Hozzászólok a cikkhez


A tisztább tartalom érdekében előzetesen moderálunk. Ez rövid késést fog okozni a komment megjelenésében, amiért megértését kérjük. Az éjjel 23 és 6.30 közötti kommentek 7-ig jelennek meg.
Kérjük, olvassa el Felhasználási szabályainkat!

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!
Kérem, jelentkezzen be vagy regisztráljon!
Töltés, kérem várjon!
Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...