Kisalföld logö

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 5°C | 16°C Még több cikk.

Vilmos és Frakk a divatban

Vilmos herceg és Frakk kutya újraértelmezése a divatban. A győri Kadlicsek Rebeka Dániában tanult divattervezést és Tosca Delfino milánói divatházánál gyakornokoskodott. Vizsgamunkájában olyan nyomat is helyet kapott, amibe a macskák rémét, Frakkot és amibe Vilmos herceg viaszfiguráját tervezte bele. Már ez kíváncsivá teszi az embert a fiatal tervező iránt, aki hamarosan Natalie R Káy márkanéven akarja bemutatni első saját kollekcióját.
– Közgazdasági és informatikai szakra járt a középiskolában, továbbtanulva mégis a divattervezést választotta. Mi ösztönözte erre a fordulatra?
– Mindig is érdekeltek a művészetek. Gyerekkoromtól kezdve jártam kreatív táborokba, rajz és vizuális kommunikáció különórákra, portrészakkörre, művészettörténet továbbképzésre, festőkurzusra. Érettségi után úgy döntöttem, előtérbe helyezem az évek során egyre jobban kibontakozó művészi irányultságom és megmérettetem magam e kihívásokkal teli területen, hasonló beállítottságú, ambiciózus diákok közt. Azért külföldön, Dániában, angol nyelvi osztályban, a világ minden részéről érkező tanulók között, mert így lehetőségem nyílt széleskörű kapcsolatteremtésre, inspiráló tanulmánykörutakra és külföldi, három-hat hónapos gyakorlatokra különböző kisebb-nagyobb divatcégeknél. Nekem a változatos környezet, az utazások, az újabb kultúrák és kapcsolatok teremtenek alkalmat arra, hogy újragondoljam, vagy más perspektívából vizsgáljam a történéseket, amelyek akár inspirációként is szolgálhatnak. Úgy gondoltam, hogy a divattervezés öleli fel, fogja össze legjobban az elmúlt évek során felhalmozott tudásomat, tapasztalataimat. Így a kedvelt szabadidős tevékenységeimet most kamatoztathatom egy számomra teljesen új szakmában, távol a realitás talajától. Olyan szakmában, ahol az ember vizuális képek megteremtésével fejezheti ki önmagát. Ahol minden vonalnak, színkombinációnak, formának és anyagnak jelentése van. S a bemutatókon a megalkotott kép életre kel és ritmusosan, összhangban mozog, az inspirációt kifejezően átélve és megosztva a befogadó, megérteni kívánó közönséggel.


– Van olyan tervező, akit példaképnek tekint, olyan divatház, amelyet magához közel állónak érez?
– A negyedik szemeszterben, a záróvizsga megalapozásaként külföldi gyakorlaton vettem részt. Az olasz divatfővárosban, Milánóban négy hónapot töltöttem el a női fürdőruházatot tervező Tosca Delfino Swim divatcégnél. A kanadai-olasz származású divattervező tulajdonos, Tosca Delfino tíz éves tapasztalattal robbant be a divatvilágba és emelte a fürdőruházatot a felsőbb társadalmi osztályt megcélzó szintre. Az egy- és kétrészes luxusdarabok egyaránt elegánsan és sikkesen öltöztetik fel viselőjüket. Nemcsak a tengerparton, hanem egy divatos koktélpartin vagy egy kifinomult étteremben is képesek eleganciát varázsolni a megjelenésbe. Sajátosan tervezett mintázatú minőségi anyagok, jellegzetes vintage sziluettek és luxus kivitel jellemzi a lassan nemzetközi márkává váló céget. Szerencsém volt mindennapi kapcsolatot kiépíteni és közvetlenül együtt dolgozni Tosca Delfinoval, még a 2013-as kollekciójába egy kétrészes „cover-up" megtervezésére is lehetőségem nyílt, amit idén májusban a Kajmán-szigeteki divatfotózáson Miss Cayman 2011, azaz Lindsay Japal viselt. A „cover-up" nyári egy- vagy kétrészes darab, amit általában a fürdőruházat fölé vesznek fel. Példa értékű a Tosca Delfino Swim, mert teljes értékű tervezőként engedett helyt állni engem is, mint gyakornokot.


– Mit gondol a divatról, a változásáról? Mi a jobb, sokféleség, trendkövetés?
– A divat egy körforgás. Többnyire a múltból merít inspirációt és az adott kor újdonságaival, technológiájával mixeli azt össze. Napjainkban például előtérbe került a környezettudatosság, az újrahasznosítás és a „zero-waste", amikor a gyártás során nincs felesleges veszteség. Mégis újra hordjuk a régi idők nagy slágereit, például én is rendre találok valami trendit a nagyszüleim gardróbjában. A divat nagymértékben ellentétekre épül és szélsőségesen változik. Talán azért, hogy a trendkövető fanatikusok a ruhatáruk lecserélésének szükségességét érezzék, így támogatva a márkákat és a márkákat kiveséző divatmédiát. Például idén a neonszínek törtek előtérbe, jövőre minden pasztellben bontakozik majd ki. A divat változása megengedi az embereknek, hogy kipróbálhassanak újabb és újabb irányzatokat és a sokféleséget jó dolognak tartom.


– Mi ihleti meg leginkább tervezéskor?
– Az iskolai záróprojektemkor például az életem kisebb-nagyobb mérföldköveit boncolgatva, emlékeimre és egy fényképalbumra hagyatkozva éltem újra gondolatban huszonegy évemet és így skicceltem papírra egy tavaszi-nyári kollekciót. Jonathan Lethem amerikai novellaíró gondolata jól kifejezi a véleményemet az ihletről. Ő úgy fogalmaz, hogy az inspiráció egy meg nem tapasztalt cselekedet emlékének a megélése.


– Mennyire térhet el a tervező az aktuális trendtől, mennyire befolyásolhatja?
– Mint feltörekvő divattervező az arany középutat választom a kezdetekben, ami a kollekció elkészítése előtt egy hosszas és összetett trendkutatást jelent. Összegzem a különböző aspektusokból megvizsgált trendirányzatokat, a nagy múlttal rendelkező divatházak munkáit, s kiválasztom azokat az alapelemeket, amik nagymértékben jelen lesznek a divatban a közeljövőben. Ezeket kombinálom a sajátosan kialakított stílusirányzatommal. Így a kollekció az egyediséget is magában hordozza, így különül el a többi márkától és a későbbiekben egy újabb irányzatot nyújt a divatkutatók számára a következő trend kialakításához.


– Ön szerint milyen a magyarok öltözködése?
– Számomra szélsőségesnek és ellentétekben gazdagnak tűnik. Ugyanis vannak még olyan térségek, ahol a hagyományok ma is erősen élnek, így a tradicionális öltözködést részesítik előnyben. A nyugati országrészben és persze Budapest viszont az emberek szabadon viselnek bármit, ami többnyire megfizethető világmárkák előnyben részesítését jelenti. Ezeket a saját ízlésüknek megfelelően formálják át kiegészítőkkel, de úgy gondolom, még nem alakult ki jellegzetes utcai divat. Gyakran kutatok tradicionális viseletek után az ihletszerzés során, ha erősebb magyar vonatkozást szeretnék belevinni a kollekciómba. A hagyományok az évszázadok során nagy szerepet játszottak a kosztümtörténetben. Például a záróvizsgám anyagában két magyar vonatkozású, saját tervezésű nyomat is helyet kapott. Az egyikbe gyerekkori kedvenc mesefigurámat, Frakkot, a macskák rémét terveztem bele, a másik egy organikus nyomat, ami pipacsot és magyar hímzésmotívumot kombinál össze.



– Mit gondol a külső megjelenés hatásáról?
– Divattervezőként fontosnak tartom, hiszen a metakommunikáció mellett az első benyomásnak nagy szerepe van a rólunk másokban kialakuló képben. Ezért is érdemes időt szentelni a megjelenésre, hogy harmóniában legyen a belső értékekkel. Hiszen, ha mást sugárzunk öltözködésünkkel, elkerülhetjük éppen azokat az embereket, akik igazán fontosak lennének számunkra az élet bármely területén. Ezért kell ügyelni a „helyes üzenet" hordozására és kinyilvánítására.

– Mi jellemzi majd a következő ősz és tél divatját?
– Az ellentéteken alapul. Például a férfias és a nőies darabok, a gazdag és az egyszerű színek, az ismerős és az ismeretlen dolgok ellentétén. Divatos szín a burgundi vörös, a királykék, a mélyzöld és az érett narancssárga lesz a megszokott fekete és hófehér mellett. A hetvenes évek sziluettjeit láthatjuk újragondolva, a legújabb trendekkel szembeállítva. Egy új látószögből való megközelítése várható a minimalizmusnak, ami a hétköznapok felülértékeléséből nyer ihletet, a „vintage look" (retro) és a gazdag kiegészítők összemixelésével.

– Milyen stílust tart a magához legközelebb állónak?
– Az ősz közeledtével előnyben részesítem a mély fűzöldet és égkéket, az ezekkel kontrasztot képző, erős, érett narancssárgát és a sejtelmes bőrszínt. Idén nyáron a favoritom a vérpiros volt, ezért is marad meg a színpalettámon a burgundi vörös a tél végéig legalább. Nálam a nőies, elegáns és karcsúsított sziluett, amelynél a fókusz a derékon van és a magassarkú elengedhetetlen a megjelenéshez. De lazább napokon tunikát is viselek, derékövvel és óriási táskával. Csipkék, kötött anyagok, szőrmék teszik még exkluzívabbá alkalmi darabjaimat és a mindennapokban hordottakat is, hiszen minden nap egy alkalom a nő számára! Összeállításaim között ritkán, de előfordul a magasderekú jeans barna bőrdzsekivel. Ilyenkor nélkülözhetetlen a piros magassarkú és a vintage táska. Már több mint egy éve a ruhatáram nagy részét magam tervezem, kivitelezem. A kiegészítőket, a táskákat is, így mindig újabb kihívások elé állíthatom magam. Egyrészt kipróbálom, hogy a papírra vetett gondolataim hogyan valósíthatóak meg. Másrészt azt hordom, amit megálmodtam.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tündököljön!

Divattanácsok nagyobb ünnepekre, alkalmakra a csillogáshoz.
Tovább olvasom