Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Változik az ajándékozási toplista

Az olaszok főként tévét, az amerikaiak számítógépes játékokat vesznek karácsonyra, a németek rúadaranyat, aranykarórát befektetésképp, de a vásárlási utalvány és a jótékonykodás is szerephez jut, ha az ajándékokra szánt pénzről van szó. Külföldi magyar olvasóinkat kérdeztük arról, hogy lakhelyükön mi kerülhet fel idén az ajándékozási toplistára az eddigi előkészületek alapján.
Advent a kereskedelemben

Az idei karácsonyi ajándékozási toplistán a vásárlási utalvány az első helyezett Németországban, ezúttal megelőzi a könyvet, ami tavaly még tartotta magát ebben a versenyben. Emellett az LCD-tévék fogynak nagyszámban. Bécsben élő olvasónk, Mayer Katalin tapasztalatai szerint viszont ismerősei körében Ausztriában egyre többen lemondanak az ajándékozásról, pontosabban az ajándékra szánt összeget karitatív célra költik. Persze úgy, hogy ezt a szándékukat előzetesen egyeztetik családtagjaikkal.


Átálltak digitálisra

Parmában élő olvasónk, Sánta Anikó arról számolt be, hogy idén karácsonykor a televízió a slágerajándék Olaszországban. A napokban ugyanis fokozatosan mindenütt áttérnek a földi digitális sugárzásra, s az analóg sugárzás teljesen megszűnik. Igaz, nem feltétlen szükséges lecserélni a régi tévét, dekóder (digitális átalakító) csatlakoztatásával is foghatók a csatornák, de akinek jó pár éves a készüléke, az mégis új televíziót vásárol inkább a dekóder helyett. Viszont a sok-sok hirdetés ellenére nincs igazán sikere a 3D-s tévékészülékeknek.

Népszerű a jegyre váltható ajándékutalvány

Ebben az évben ismét az elektronikai cikkek vezetik az olaszoknál ajándéklistát: a 400-500 euróért kapható smart phone-ok iránt nagy az érdeklődés. Fényképezőgépet, netbook-ot, zsebkamerát, nyomtatót és gprs navigátort is sokan ajándékoznak, annak ellenére, hogy a legmodernebb mobiltelefonok már szinte mindent helyettesíthetnek.

A hagyományos ajándékok is változatlanul népszerűek, illatszerekre, különleges élelmiszerekre, italokra is sokat költenek karácsony előtt az olaszok. A fiatalok gyakran bizsukat, divatos kiegészítőket, sapkát, sálat, övet vesznek egymásnak.

Az egyik üzletben a hosztesszek egy vagy két személyre szóló, több helyen is beváltható wellnes hétvégét kínáltak a napokban. Szinte minden bevásárlóközpont kínál vásárlási utalványokat, amelyeknek mindig nagy a sikere azok körében, akik nem tudják eldönteni, mivel is lepjék meg családtagjaikat, barátaikat. Népszerű a fapados légitársaságok utazási utalványa és az internetes jegyeladással foglalkozó cégek ajándékutalványa, amelyen koncert- vagy színházjegyet lehet vásárolni.

Böngészés, cserebere a neten

Nagyon sokan az interneten kínálnak-keresnek ajándékot, karácsony előtt többszörösére nő a hirdetések száma a különböző honlapokon. Többek között új és használt ruhaneműket, sporteszközöket, háztartási és elektronikai cikkeket árulnak vagy vásárolnának. Karácsonyra sok szép könyv is megjelenik. Olvasónk például Riccardo Muti világhírű olasz karmester napokban megjelent önéletrajzát ajándékozza a barátnőjének.

Sorbaállás brutális videojátékokért

„Indul a nagy karácsonyi vásárlási láz, legalább is a körülményekhez mérten. Ugyanis még tart a gazdasági válság, de a karácsonyt azért ünnepelni kell." – írta kaliforniai olvasónk, Bandi. A tengerentúli államokban tapasztalatai szerint jelenleg felkapott ajándéknak az elektronikai holmik számítanak.

„A fiatalabb generációnak a smart phone, vagyis a legújabb mobiltelefonok a fontosak. Ezek a mindentudó mobilok mindig újabb és újabb változatban kerülnek az üzletekbe. Természetes hogy karácsonyra minden gyártó kihozza új változatát. A másik felkapott holmi a Video Game, a videojáték. Minél brutálisabb, annál inkább menő. A múlt héten bocsátottak ki egy új változatot, olyan nagy volt az érdeklődés, hogy sokan két napig álltak sorba, hogy minél előbb hozzájussanak."

Egy másik irányzat a Gift Card, az ajándékkártya, ami egy-egy üzletbe, üzletláncba szól. Praktikus, mivel a megajándékozott személy azt vásárol vele, amire éppen szüksége van. Ezek a kártyák hosszú ideig érvényesek.

A valódi vásárlási láz Amerikában egy nappal a Thanksgiving, a Hálaadás ünnepe utáni pénteken kezdődött meg. Erre az alkalomra minden üzlet leárazásokkal készült, ilyenkor nem meglepő az 50-70 százalékos árengedmények tömege.

Kívánságtól az ajándékig
Galgóczi Róbert, Hamburg, 2010 karácsonya előtt

A jelenlegi fogyasztó társadalomban sok felnőtt, s főleg sok gyermek számára izgalmas időtartam az advent. Mit hoz majd a Kisjézus? – kérdi az egyik. Mit vegyek karácsonyra? – kérdi a másik. Ilyenkor nagy kelete van a postaláda tartalmának. Az áruházak, a szaküzletek, a bevásárlóközpontok árubemutató prospektusait és képes szórólapjait megtekintés nélkül nem dobják a szemétkosárba. Megnézik, hogy ki hirdet mit? Gondolván, hátha találnak benne alkalmas ajándékot.

A tömegközlekedés járműveiben kiakasztott nagy plakátoknak is figyelmet szentelnek. Neves szaküzlet élteti ott például a kedvező áron vehető 82 centiméteres képernyővel rendelkező digitális tévékészüléket. Ígérik, hogy az árban 1 évre a tévédíj, valamint a kiszállítás költsége inkluzíve foglaltatik. Kínálnak laptop számítógépet 500 GB-os SATA II merevlemezzel. Nagy választék van digitális fényképezőgépekben 7,2 MP képernyővel.

Egy másik plakát vidékre csalja az érdeklődőt, ahol jutányos áron valódi angol stílusban gyártott bútort vehet. Szóval az érdeklődő vevőnek bőven kínálkozik választási lehetőség olyan karácsonyi ajándékra, amivel szeretteit esetleg meglepheti. A prospektusok tarka címlapján már látni lehet, hogy miről is van benne szó. Például: „Itt a téli öltönyök ideje!". A cím alatt finom kasmírholmi. „Lepje meg szeretteit napjaink divatkellékeivel!" A cím alatt kötött sapkák más-más színben és lehajtható fülvédővel láthatók. A kínálat áradata képekkel igyekszik a figyelmet magára vonni. Ha valamilyen árucikk fényképe többször látható, akkor feltehető tény, hogy az menő, hogy az az idén slágerajándéknak számit.

A helyi áruházak, a bevásárlóközpontok, valamint a belvárosi üzletek jelentése szerint az első ádventi hétvégén a hamburgiak, terrorveszély figyelmeztetése dacára, nagy számban ellepték a belvárosi üzleteket s áruházakat. Mit vetek? Mire költötték a legtöbb pénzt? A rádióban hallottam, hogy 250 millió eurót költöttek el! Szövetségi szinten. A pénzügyi válság végét jelenti ez? Aligha!


Hamburgban erősen beköszöntött az idei tél. Ennek dacára részt vettem egy vidéki karácsonyi vásáron. Ott nagy kínálat bő választékot nyújtott meleg téli ruhaneműk területén. Főleg  kisiparosok kínálták saját gyártmányaikat. Nagy kereslete, nagy keletje volt a gyapjú- és kasmírpulóvernak, a vastag felsőkabátnak, a szőrmével bélelt bőrkabátnak. A piactéren nyílt tűzhelyekkel enyhítették a csikorgó hideget.


A hamburgiak mást is vettek. Az első két ádventi hétvégén élénk kereslete lett kétféle ajándéknak. Téli ruhaneműnek, meg ékszernek. Mi számított slágerajándéknak? A szakértők nagy meglepetésére a vevők sok pénzt költöttek értékes ékszerre meg 99,98 százalékos rúdaranyra. Ezek szerint nagy visszhangra talált az ékszeripar szlogenje, reklámja. Mondván: kössön fényes karórát szerette csuklójára! Arany vagy platina karóra kerekíti a hölgy és az úr kinézetét teljesre. Ezek lettek az első ádventi hét igazi slágerajándékai. Plusz a rúdarany!

Mi e meglepő magatartásnak az oka? A polgárok féltik a pénzüket! Féltik az eurót! Félnek a közelgő inflációtól. Menekülnek az értékes dologi javakba. Görögország után sokallják, hogy most Írországot is az ő adójukkal mentik meg. A német polgárok ezen a területen nem bíznak a berlini kormányban. A platina, arany és titán slágerajándék után idézek egy ide illő könyvkivonatot. Van itt egy Christkind (Kisded) nevű község, ahova ádvent idejekor sok levél érkezik. A levelekből kiadtak egy könyvet, amiből egy szakaszt itt idézek, amit egy 8 éves kislány küldött a Kisjézusnak. Csupán néhány dolgot kér. Első kívánsága: „Kedves Kisjézus, tegyél gazdaggá!". Továbbá a kislány elégedett lenne, ha a Kisjézus a következő ajándékokkal lepné meg: szeretne 1 piros gyermek kerékpart, 5 valódi távcsövet, 5 futball-labdát, 5 tollaslabdát, 1 karórát 20 gombelemmel, 1 kézitáskát piros bőrből, 1 kislánynak való pénzeserszényt, 1 doboz színes ceruzát, amiben minden szín megvan, 13 vonalas és 13 kockás füzetet házi feladatnak, 1 öltözet balettruhát hozzá 1 pár balettcipőt, 1 öltöny Drakula-kosztümöt piros palásttal, valamint 2 hegyes szemfoggal, 1 fejre illő kalapot, 5 kötet Grimm-féle meséskönyvet. És 4 oda-vissza jegyet a nagymamához. Oda-vissza szóló jegyet Berlinbe. Oda-vissza Münchenbe, oda-vissza Bécsbe és oda-vissza Angliába. És kér egy jegyet oda is, ahol a Jézuska lakik. 

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lehetőség vagy jog a fájdalommentes szülés?

Szardínia. Régóta foglalkoztatja egy külföldi olvasónkat – egy fiatal kismamát – a… Tovább olvasom