Kisalföld logö

2017. 03. 27. hétfő - Hajnalka 0°C | 13°C Még több cikk.

Sztrájk az ünnepekkor? – szerkesztetlen változat

Nagyvilág. Ferihegyi, vasúti, fővárosi tömegközlekedési sztrájk Magyarországon, épp az ünnepek előtt. Külföldi magyar olvasóinkat arról kérdeztük, hogy szokásban van-e ez a fajta tiltakozás máshol is karácsonykor.
A téma: „Tüntetések, sztrájkok fenyegetettségében?"
Az apropó: Magyarországon több nagyobb munkavállalói csoportosulás, ágazat is még az év vége előtt, a decemberi-januári időszakban tervez forgalombénító sztrájkot (tömegközlekedés), tüntetést, ha nem teljesülnek követelései.
A kérdések: Más országokban is van szó hasonlóról manapság? Most konkrétan kik és miért terveznek sztrájkot, demonstrációt? Mekkora a szolidaritás az emberek életét, közlekedését nagyban hátráltató sztrájkok esetében általában, és mekkora a megértés az ünnepi időszakban? Korlátozza azt szabályozás, hogy milyen mértékű lehet például a tömegközlekedés megbénítása vagy ez teljesen a szakszervezetre van bízva?


Erika, USA, San Diego

Szinten csak a kozvetlen tapasztalatbol: per pillanat itt annyira rossza a helyzet es annyi ember elvesztette a munkajat, hogy szerintem, az, akinek van, nem mer kockaztatni, tuntetni, meg az ugynevezett Union dolgozok sem. A Cegek is valsagban, az Orszag is valsagban. Itt California peldaul a csod kozelben all. Tul sok, illetve nagy tuntetest kulonben sem lattam itt az evek folyaman San Diegoban. Viszont csak erdekessegnek: en a Belvarosban lakom es kb 3 hete jovok haza vasarlasbol es iszonyu nagy, eddig sosem latott tomeget latok vonulni a Broadway-en, vegellathatatlanul. Rogton az jutott az eszembe, biztos a Homosexualisok, pedig ahhoz tul messze voltam, hogy lassam, hogy neznek ki. A megerzesem jo volt. Tuntettek, mert ujra leszavaztak, hogy hazassodhassanak. Ami engem a legjobban ledobbentett pedig az, hogy itt, San Diegoban soha nem latott 25 ezres tomeget mozditott meg; meg New York vagy Los Angeles sokkal nagyobb lakossaggal is csak 10ezer tunteto volt. SOT! San Francisco, USA "Gay Capitol' is csak 10ezret tudott megmozgatni. A temahoz csak annyit, hogy ameddig az ket ember akaratabol tortenik, szemely szerint nem erdekel. Viszont szemelyes tapasztalatbol annyit: nekem a fonokom nyiltan homosexualis volt es nyiltan kivetelezett es elonybe reszesitette a hozza hasonlokat. A munkahelyeken borzaszto ossze tartanak a homosexualisok. En, ha nem egy feher, Europai no lennek, hanem egy homosexualis ferfi vagy a minimum egy latino no, ma nem vagyok munkanelkuli. Bocs, ha kicsit el kanyarodtam a tematol.

Szabo Antal, Seattle Washington, USA

Itt Washington allamban is vannak sztrajkok,d e nem olyanok mint amit Francio-orszagban vagy peldaul Magyaroszagban a vasutasok csinalnak.It ha szakszwrvezetek ezt megcsinalnak az unepek alat akor minden szimpatiat elvesztenenek es biztos nem myernenek semit.Tudomasom szerint a magyar vasuti alkalmazotak alami alkalmazotak.Amerikaban az alami alkalmazotaknak a torveny szerint tilos a szrajk amikor Reagen volt az elnok it es a legi iranyito sztrajkoltak minden sztrajkolot azonal elboscatotak es evel vege volt az ugynek.It a legtobszor a tanitok sztrajkolnak szeptemberben pontosan az iskola ev kezdeteben es egy par het sztrajk utan mindig sikeresek.

Bandi Kaliforniabol

Itt nalunk sztrakal kapcsolatban csak egy szakszervezet tervez munka megszakitast. A filmekben, TV -n szereplo szineszek szakszervezete jelzi a lehetoseget, hogy sztrajkba mennek, mivel a szerzodesuk lejart. Ez a sztrajk ha valora valik jobban fogja erinteni a kisegito cegek munkasait, mint a jol fizetett Sztarokat. Azt hogy a sztrakot hogyan fogadna a nagykozonseg, a kozvelemeny szerint egy nagy asitassal. A jelen korulmenyek kozott fotosabb a napi megelhetes mint a szorakozas. Kulonben mas szorakozasi lehetoseg is van, aki arra koltene penzet. Nalunk alacsony a szazaleka a szervezett munkasoknak, leginkabb csak a kozalkalmazottak, varosi, megyei, stb munkasok. Szervezettek a kikoto munkasai a teherszallitok. Ezeken kivul keves helyen letezik szakszervezet. Az okok kulonbozok, leginkabb az hogy a munkaltato megadja azt a bert amit a szakszervezet beiger.

Igy legtobb iparban a sztrajk itten nem letezo. A tomegkolekedes nalunk tovabbra is a magan auto. A helyierdeku vonatok, buszok, a foldalatti, csak alacsony szazalekban segitik a tomeg kozlekedest. Egy- egy kicsit tobben hasznaljak a buszokat, a vonatot, amikor a benzin ara folmegy, a csokkenes utan rendszerint vissza az autoba. Az meg itt nem fordult elo, hogy a kozlekedest megbenitottak volna. Ha egy egy kozlekedessel kapcsolatos sztrajk elofordul, a magan auto a megoldas. Kalifornia az autos forgalomhoz epult, terjeszkedett. Ami a szolidaritast illeti, nagyon ritkan hallani hogy a nagykozonseg szimpatizalna a sztrajkolokkal. En is dolgoztam valaha hosszu evekig szakszervezet altal kontrolalt iparban. 9 hetes sztrajkot elvesztettuk, a nagykozonseg futyult rank.

Robert, Hamburg, 2008-12-09

Simogatás szőrrel szembe
Tüzet tüzzel beszüntetni lehet. Gazdasági válságot sztrájkkal nem. Jelenleg általános világgazdasági válság bénitja a föld országait. Káros hatása föképp a fejlett gazdasággal rendelkezö országokat sújtja. De a nem fejlett országok is erösen érzik a káros hatását. Általános világjelenségröl lehet tehát beszélni. Jelenleg itt a kormány mindent elkövet, sokféle támogató és ösztönzö lépeseket tesz, hogy a lelassult, helyenként lebénult kereskedelmi körforgalmat mozgásban tartsa, ill. hozza. Sok vállalat élet-halál harcot küzd a fennállásáért és a létezéséért. A polgárok is aggódva tekintenek a jövöbe. A piacokon nincs kereslet! Ilyen esetben nehéz sikeres sztrájkot inditani. Halálos bünnek számit. Mindegy, hogy jogos-e a követelés vagy nem? A közvélemény nyomban elitélné és felelötlen lépesnek minösítené. Legyen az bárminemü munkavállalói csoportosulás, a közvélemény ellen nem ajánlatos fellépni. A sztrájköröket megszidnák. Félnotás elvtársaknak csúfolnák öket. A hagyományos szakszervezetek ezt tudják. Igy eszükbe se jutna, jelenleg sztrájkot hirdetni. Nem is hallottam ilyenféle szándékról. Sehol. Csak Magyarországról jön ez a rémitö hir. Holott, tényleg alkalmatlan az idöszak. Ki ellen indul? Kit lehetne vele valamire is kényszeriteni? A kényszerités levét mindég a munkavállalok isszák meg. Szorosabb lesz majd az akkord.

A német szakszervezetek 60 éve léteznek. 6 évtizedes müködésük folyamán sokszor sikeres sztrájkot hirdettek és inditottak. Néha népmozgalom, népünnep lett belöle. Nagy népgazdasági felelöségüket viszont sosem vesztették szemelöl. A sztrájkokat mindég úgy idözitették, hogy népgazdasági kárt ne okozzon és, ha igen, türhetö határok között maradjon. Ezzel a taktikával széles és általános tekintélyt, valamint elismerést szereztek. Néha a kormány is keresi a véleményüket és kiváncsi az álláspontjukra. Ha a sztrájkok idejéröl kronologiát készitenénk, bizonyára kiderülne, hogy a német szakszervezetek pangás mentes idöszakokban rendeztek sztrájkot. Igy biztosak lehettek és voltak a közvélemény támogatásában és a sztrájk sikerében. Mert arra szükség van. Szerintem mindenki elégedett és boldog lehet, ha a hazájában felelöségtudó szakszervezetek müködnek.

Anikó Olaszország

Olaszországban gyakoriak a sztrájkok és a békés tüntetések, nemcsak az ünnepek közeledtével, hanem év közben is. A munkabeszüntetések nagy része helyi, megyei, illetve tartományi szintű, az országos akció kevesebb.

Leggyakrabban a kollektív szerződés megújítását követelik a dolgozók, de az utóbbi hónapokban sokhelyütt tiltakoztak a recesszió miatti elbocsátások ellen is.

A napokban például az egyik legnagyobb szakszervezet hirdetett négyórás sztrájkot, mert szerintük a kormány válságkezelő programja nem jelent megoldást a jelenlegi gazdasági helyzetben. Legalább egymillió dolgozó csatlakozására számítanak. Nos, ez a sztrájk 12-én, pénteken lesz (volt). Ez a nagy szakszervezet nem ágazati, tehát több területen is vannak tagjai: a közigazgatásban, az egészségügyben, a közlekedésben, az iparban. A sztrájk kissé "kiszámíthatatlan". Pénteken a városba készültem bevásárolni, de fogalmam sincs, hogy melyik busz közlekedik majd és melyik nem, hiszen azt még az ügyfélszolgálat sem tudja, hogy melyik gépkocsivezető tagja, illetve szimpatizál ezzel a szakszervezettel.

A legnagyobb visszhangot mindig a közlekedési dolgozók munkabeszüntetése váltja ki, hiszen "ártatlan" emberek látják kárát, elkésnek a munkahelyükről, esetleg elmarad a várva várt, megérdemelt nyaralásuk. Ilyenkor sok dühös érintett nyilatkozik a sajtónak. A jogszabályok szerint a "védett idősávban", tehát a reggeli és esti csúcsforgalomban, valamint a tanítás végén biztosítani kell a járatokat, de ennek ellenére mindig óriási a káosz. Érdekesség, hogy a napokban a vonattal közlekedő ingázó dolgozók tiltakoztak a téli vasúti menetrend ellen. Az sem tetszik az utasoknak, hogy néhány szerelvény menetideje megnő, mivel a hónap közepén forgalomba áll az új olasz szupergyors-vasút, a TAV, s ezek elsőbbséget élveznek majd. (A francia TGV-hez hasonló vonattal Milánóból 3 és fél óra alatt el lehet majd jutni Rómába, s rövidesen a menetidő tovább fog csökkenni.)

Az egészségügyi dolgozók sztrájkja idején szintén biztosítani kell a sürgősségi ellátást.
Az ügyvédek, bírák munkabeszüntetésének is kellemetlen következményei vannak, az amúgy is hosszadalmas bírósági eljárás így még jobban elhúzódik.

Az utóbbi hónapokban több békés tiltakozást szerveztek szerte az országban az üzemi balesetek megelőzése érdekében. (Az idén már több mint ezren veszítették életüket Olaszországban munkavégzés közben.)
Szintén hetek óta tartanak kisebb-nagyobb felvonulásokat a pedagógusok és a szülők az oktatási törvény módosítása miatt, több középiskolát elfoglaltak a diákok, így fejezték ki nemtetszésüket az új szabályok miatt. Több középiskolában napokig az utcán folyt az oktatás, az épület elé kivitték a székeket és a járdán tartották meg az órákat a tanárok. Az egyetemeken is több tiltakozó akciót szerveztek a kevesebb költségvetési támogatás miatt, és a kutatók munkajogi helyzetének tisztázását is egyre hangosabban követelik.

Az olasz légitársaság eladása hónapok óta húzódik, a várható elbocsátások miatt is többször tüntettek, s nagyon sok járatot törölnek naponta. A karácsonyi szabadságra készülő ismerőseim közül senki nem utazik velük, mert attól tartanak, hogy füstbe megy a rokonlátogatás, vagy a síelés.
Nem egyszer megbénították Olaszországot a benzinkutasok is, amikor napokig nem álltak munkába.

Több helyi megmozdulást szerveztek Parmaban is a napokban. Itt is protestáltak az új oktatási törvény miatt, én is több mint egy órát vesztegeltem a buszon a belvárosban, addig állt a forgalom, amíg a néhány ezres tömeg elvonult. Nemrégiben a rasszizmus ellen vonultak az utcára az itt élő külföldiek azt követően, hogy az önkormányzati rendőrség egy drograzzia során állítólag bántalmazott egy afrikai fiatalembert.

Pár nappal a premier előtt vonták vissza tervezett sztrájkjukat a milánói Scala zenekarának és kórusának tagjai, így a december 7-i mégis felment a függöny a világ egyik leghíresebb operaházában, s Verdi Don Carlos című művével felavatták az idei évadot.
A fogyasztóvédelmi szervezetek is gyakran "bojkottra" szólítják fel a háziasszonyokat az élelmiszerárak emelkedése miatt. Arra kérik a velük egyetértőket, hogy egy bizonyos napon ne menjenek vásárolni. Szeptemberben például a drága kenyérárak miatt tiltakoztak, igaz, kevés sikerrel, mert az emberek többsége aznapugyanúgy elment a pékhez, mint máskor.

Azért van egyfajta sztrájk, aminek mondhatni, mindenki örül: amikor az autópálya kijáratok pénztárosai nem veszik fel a munkát. Ekkor ugyanis nem kell kifizetni a nem éppen olcsó pályadíjat...
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mint egy hólabda... - válság a világban

Nagyvilág. Üres házak, éttermek, kaszinók, síparadicsomok, turistalátványosságok, szokatlanul nagy… Tovább olvasom