Kisalföld logö

2016. 09. 25. vasárnap - Eufrozina, Kende 11°C | 22°C

Szigorúan szabályozott sztrájkok

Európa - Sztrájkok, közlekedési sztrájkok szinte mindenhol vannak Európa-szerte, mégis lényegesek a különbségek országonként munkabeszüntetés és munkabeszüntetés közt. Az olaszoknál például a reggeli és az esti csúcsban ilyenkor is vannak járatok, a svájci utazók kártérítést kaphatnak a sztrájkolóktól.
Az utazók perelhetnek veszteségük miatt

Stefán, Svájc: „A sztrájk demokratikus jog, de ezzel vissza lehet élni. Ugyanakkor minden sztrájk gyengíti a közösségi vagyont, a jólétet, de sokszor az emberek pénztárcáját is. Még a sztrájkolókét is, mert a sztrájk alatt általában nem kapnak fizetést. A sztrájknak addig van értelme és jogi ereje, ameddig nem akadályozza túlzottan más emberek személyi jogait. Sajnos pontosan ezt a részét hanyagolják el legtöbbször. Nálunk a sztrájk miatti veszteségük miatt az utazók beperelhetik a sztrájkolókat. Például ha nem értek be időre, vagy nem tudtak bemenni munkahelyükre és emiatt kevesebb fizetést kaptak, vagy lekéstek például egy fontos tárgyalást, így fontos munkaajánlatot vesztettek el. Ilyen kártérítési igényekre konkrét esetek vannak Svájcban."


A csúcsidőszakokban mindig vannak járatok

Anikó, Olaszország: „Itt gyakran sztrájkolnak, a közlekedés különböző ágazataiban dolgozók is. A szakszervezetek általában a kollektív szerződés megújítása érdekében fognak össze. A sztrájktörvény pontosan előírja a munkabeszüntetés szabályait, többek közt azt, mennyi idővel előre kell bejelenteni és mikor mennyi járatot kell biztosítani. A szabályokat nem szegik meg, mert súlyos következményei lennének. Azért se szokott teljesen megbénulni a vasúti közlekedés, mert a vasutasok több szakszervezetbe tömörülnek, s nem egyszerre szokták beszüntetni a munkát. Autóbuszos sztrájknál hasonló a helyzet: a reggeli, a déli és az esti csúcsforgalomban – amikor a diákok iskolába, a felnőttek munkahelyükre, illetve hazaigyekeznek – a járatok egy része forgalomba áll. A felháborodás mindig elég nagy, akkor is, ha egyetért a közvélemény a sztrájkolók követeléseivel, a munkabeszün-
tetés következményeit ugyanis az utazóközönség viseli. A sztrájk leginkább az ingázóknak, bejáróknak okoz bosszúságot, mert többnyire késve érnek be munkahelyükre és a szokásosnál sokkal zsúfoltabban kell utazniuk. De van olyan sztrájk is, aminek örülnek az emberek: amikor az autópályák pénztárosai szüntetik be a munkát, nem kell kifizetni a borsos autópályadíjat."


Ahol nem megosztottak a szakszervezetek

Lali, Svédország: „Itt a sztrájknak szigorú szabályai vannak, ahhoz hasonló rendszer, mint ami mostanában otthon körvonalazódik, elképzelhetetlen. A sztrájkok alatt is az utazók közlekedését jórészt valahogy megoldják, ebben itt elég rugalmasak. Az emberek általában szimpatizálnak a sztrájkolókkal, de csak ha követeléseik reális normák közt mozognak. Régóta nem is volt itt vasutassztrájk, de ha a sztrájk tömegek kiszolgálását akadályozza, mindenképp a leggyorsabban megállapodásra kell jutniuk a feleknek, egy-két napon belül. Azért is könnyebb itt megoldani egy-egy konfliktust, mert itt nem megosztottak a szakszervezetek. A vasutas dolgozóknak egy szakszervezete van és kész, az irodistáknak külön, és ennyi, így egységesen tudnak fellépni."
Szidták, túlzottnak érezték a követeléseket

Róbert, Németország: „A mozdonyvezetők tíz hónapos sztrájkja nemrég fejeződött be. Az időközönkénti munkabeszüntetést a távolsági vonatok, a gócpontok környékén lakó bejárók sínylették meg leginkább. A bizonytalan közlekedés kellemetlensége mellett anyagi kár is sújtotta őket. A vonatok késéséből eredő munkakiesésre nem kaptak fizetést. A sztrájkolók is csalódtak, mert nem kaptak átmeneti segélyt a szakszervezettől. Ennek hátterében a szakszervezetek megosztottsága áll. A lakosság nagy része a sztrájkolók pártján szokott állni, erkölcsi támogatást nyújt, ha a követelést jogosnak tekinti. De ez most nem volt így. A sztrájkőröknek nem is vittek üdítőt, meleg teát, forralt bort. Az utasok, akik órákat álltak a hideg peronokon, sem tudtak megértőek lenni. Szidták a sztrájkolókat az eltúlzott követeléseikért. Önzőnek, mohónak nevezték a követelt béremelést. Csökkentette a sztrájk népszerűségét, a lakosság együttérzését az is, hogy külön a mozdonyvezetőknek tarifaszerződést akartak."


Amikor legutóbb sztrájkoltak a vasutasok, a forgalom napokig nem állt helyre. Fotó: Kisalföld-archívum, Krizsán Csaba

Nehéz visszaszokni autóról vonatra

„Kaliforniában a ritkán előforduló vasutassztrájk nem okoz nagy közlekedési problémát, mert az emberek olyankor autóval mennek, buszra szállnak. Itt egyébként is kevesen közlekednek vonaton, a munkába járáshoz a vasút nem a legjobb megoldás. A nagy távolsági vasutak magántulajdonban vannak és főként teherszállítással foglalkoznak, a helyi érdekű személyszállítás megyei, városi kontroll alatt van" – írta ott élő olvasónk, Bandi és hozzátette: ott is bosszúsak a sztrájk alatt az utasok, sztrájk után pedig a vasúttársaságok, mert az utazóközönség nehezen szokik vissza az autóról a vonatra, így kénytelenek kedvezményeket adni, hogy visszacsalogassák őket.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új téma: meglőtt rendőrök

Tovább olvasom