Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 21°C Még több cikk.

Szenzorral szabályozott sóhintés

Németország. Szeretem nézni. Gyönyörködni tudok benne. Számomra semmi sem szebb, mint az apró pelyhekben hulló hó. Halkan és zajtalanul teljesen színét váltja, tarkáról fehérre válik a környezet. Galgóczi Róbert beszámolója a hamburgi hóhelyzetről és úttörő hótakarító megoldásokról.
Múlt év december közepe óta gyakran tapasztaltam eme lenyűgöző szép látványt. Sajnos hátrányokat is okozott. Hóba fullasztotta a népes várost. Németország egyik legnagyobb és leggazdagabb városa, ahol naponta 3 millió ember fordul meg, ahol naponta közel 1 millió jármű bonyolítja a város lüktető forgalmát, megbénult. Deisy, így nevezték az alacsony légnyomással érkezett légáramlást, ami a nagy havazást okozta. Megbénult, hóba fulladt a forgalom, elakadtak a járművek, szinte csúsztak-másztak a járókelők.


Jeges, síkos úton, laposra taposott fagyott hófelületen könnyen elcsúszik az ember. Főleg, ha alkalmatlan lábbelivel indult valaki valahova. Fiatal hölgyeknél nagyon kedvelt, itt most nagy divat a „High Heels", a magas sarkú és magas szárú csizma, ami magas hóban, illetve jégsíkos járdán nem alkalmas lábbeli. (Ezt látván, egy ügyeletes sebész szájából véletlenül kicsúszott: nagy az Isten állatkertje!) Jelenleg a kórházakba naponta 60-70 járókelőt visznek a mentők. Leggyakrabban előforduló baleset a csonttörés, ínszakadás. Kora reggelenként különösen sok a baleset, mert az emberek sietnek a tömegközlekedési járművek megállóihoz és gyakran nem figyelnek az időjárás okozta csonttörő síkosságra. Az ügyeletes sebészek, radiológusok és nővérkék szünet nélkül szorgoskodnak, kezelik a pórul járt betegeket. Pedig a rádió folyvást egyebet sem tesz, mit óvatosságra int, figyelmeztet.

A város különböző negyedeiben nem egyforma a sérültek száma. Néhány városnegyed, különösen az Elba mentén, kimondottan jégverem. Ott az éghajlat lényegesen hidegebb és a hó is később olvad. Ott a sérültek száma is magasabb. Naponta közel 100 embert vittek a mentők a környező kórházakba.

Mit tesz a városgazdálkodás? Hogyan igyekszik enyhíteni a hó okozta nehézséget? Hamburgban 10.000 tonna finomítatlan konyhasót halmoznak raktárokba, hogy szükség esetén készenlétben álljanak. Ne legyen hiány. Szilveszter éjjel és újév napján a városra mérhetetlen hótömeg zúdult. Elnyelte a várost, 2 napra lebénult a forgalom. A buszok leálltak. Csupán a földalatti bonyolította a forgalmat. A gyorsvasút sem tett ki magáért, késett. A város vérkeringését szolgáló 4 sávos körutakon hóba rekedtek az autók. Nem tudtak tovább menni. Ez volt a helyzet a városba vezető autópályákon is. Az utasok ott autóban töltötték az éjszakát. A kiszálló hótolók közlekedési akadályai lettek.


Azon éjszaka folyamán a városgazdálkodás mindent mozgósított, ami enyhítette a helyzetet. Számos hótoló, 120 sószóró járművel 200 tonna konyhasót, pontosabban nátrium-klorid és magnézium-klorid sókeveréket szóratott a főutak és sugárutak burkolatára. Ezzel óhajtották csökkentik az olvadó hó fagypontját, aminek következtében késleltetik a hó jéggé fagyását. Az útfelületére szórt só nagy része rendes konyhasó. Mínusz 10 Celsius-fokos hóhőmérsékletig alkalmazható. Mínusz 20 fok esetében kevernek a só közé magnézium- vagy kalcium-kloridot, mert ezzel alacsonyabb hőmérsékletű hótakarót is sikerrel lehet kezelni. Ennek dacára 85 súlyos és számos enyhe közlekedési balesetet helyszínelt a rendőrség. Mellékutakra például nem szabad sót hinteni. Így ott történt a legtöbb baleset.

Hó elleni küzdelem környezetvédő módon

Ami a forgalomnak jó, nem jó az útmenti növényzetnek. Olvadás esetében a sós hólé a talajba szivárog, ahol a növényzet gyökérzetét károsítja. Egy bizonyos sótartalmon túl a gyökér képtelen további nedvességet felvenni, aminek következtében a növény elszárad. Polgári szervezet, a városi környezetvédő hatóság nagy befolyással kényszeríti a városi köztisztasági hatóságot korszerű hóeltakarítási eljárás kidolgozására. A főutakra annyi sókeveréket kell szórni, amit a hótakaró vastagsága és a hótakaró hőmérséklete igényel.

Hogyan tudják ezt megállapítani? Hamburg itt úttörő. Új utat jár, modern technikát alkalmaz. A sószóró gépjármű szórófeje egyben számítógéppel párhuzamba kapcsolt szenzor. Ezzel érzékeli az úttesten fekvő hó hőmérsékletét és méri a hótakaró vastagságát. Egy párhuzamba kapcsolt számítógép a szenzor által mért adatok alapján kiszámítja a szükséges só mennyiségét és ennek alapján nyitja és zárja a szórófej nyílását, ennek alapján emeli és csökkenti a szórófejben lévő lapátkerék fordulatszámát. Régebben az volt az alkalmazott szabály, hogy hideg időjárás esetében 20 gramm, mérsékelt időjárás esetében 10 gramm sókeveréket szórtak négyzetméterenként az úttestre. Eme új, illetve korszerű eljárás alkalmazásával kiderült, hogy egy-egy négyzetméterre lényegesen kevesebb só szükséges mint régebben. Ez is egy bizonyíték arra, hogy okosan alkalmazott környezetvédelem hasznos és egyben takarékos is.

Fentebb említettem az Elba menti jégvermet. Ezt szenzor nélkül is ismerték. Tudták, hogy ott más a mikrometeorológiai helyzet. Azonban a városgazdálkodás atlaszt készít az egész város utcáinak hőkisugárzásáról. Piros, zöld, sárga színmozaik. Ennek alapján hóesés estében eleve tudják, hogy melyik utca veszélyeztetett és melyik nem. Hogy melyik utcába, illetve városnegyedbe kell elsődlegesen hótakarító járműveknek kiszállni. Ez a megoldás teljesen új eljárás. Idén alkalmazták először. Más városok élénk érdeklődésére talált.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hóért izgulnak

Seattle. „Kétszáz kilométerre lakom a hamarosan téli olimpiát rendező Vancouvertől, most is… Tovább olvasom