Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 7°C

Ösztöndíjjal Stájerországban

Graz-Pér - A ritmikát is, mint tantárgyat hallgatja Ausztriában, „blokkosított" órarendben a péri Horváth Ágnes. Német szakos tanítónak készül és a külföldi oktatási módszerekre is kíváncsi, ezért három hónapig a grazi pedagógia főiskolára jár.
„Régi vágyam volt, hogy külföldön is tanulhassak" – írta Grazból Ágnes. Ehhez már akkor kedvet kapott, amikor olyan barátait látogatta meg Európa országaiban, akik az uniós Erasmus program révén ismerhettek meg határainkon kívüli felsőoktatási intézményeket. Mivel a győri Apáczai Csere János Főiskola tanító-német szakos harmadéves hallgatója, mindenképp német nyelvterületre vágyott, ezért a grazi Pädagogische Hochschulét választotta. Három hónapot tölthet Steiermark fővárosába és már a steier dialektust is jól érti, ami azért eleinte kis nehézséget okozott.

Üdvözlet óratoronnyal: Horváth Ágnes a grazi városháza erkélyén róla készült fotót küldte el. Háttérben a stájer város szíve, a Schloßberg és az Uhrturm.
Üdvözlet óratoronnyal: Horváth Ágnes a grazi városháza erkélyén róla készült fotót küldte el. Háttérben a stájer város szíve, a Schloßberg és az Uhrturm.


Feltérképezik a gyerekek tehetségét

„A főiskola épületében található az általános iskola, ahol a hallgatók a gyakorlatukat végzik. Az alsó tagozat óráit én is látogatom és az úgynevezett Vorschulklassét, az iskolaelőkészítő osztályt, ahol a leendő elsősökkel foglalkoznak. Minden gyerek tehetségét, nehézségét felmérik, hogy tudják, kit hogyan fejlesszenek majd személyre szabottan elsőben. Tőlem a kicsik magyarul akarnak tanulni, egy német dalt, amit ismertek, meg is tanítottam nekik a mi nyelvünkön." – számolt be levelében a péri lány. A főiskola különlegességei közt említette még, hogy ott technikai-ipari és információ-kommunikációs pedagógiát is hallgathatnak a diákok. Kedvence a főiskolán a „rhythmik" nevű tárgy. Ritmikus játékokat tanulnak, amelyeket az alsósok többféle tanóráján hasznosíthatnak. „Egy tanító szakos tudja, hogy ez milyen fontos!"
„A Pädagogische Hoschschulén nagy szemléletváltás történt az utóbbi években: az úgynevezett kooperatív technikák szerint oktatnak és az órákat blokkokban tartják. Ez azt jelenti, hogy általában kéthetente három-négy órás egy-egy szeminár, de volt olyan tárgyam, amit egy napon tartottak meg nyolc órában. Projektmunkákat, csoportos kutatásokat kapunk feladatként. A blokkosított szemináriumokon ezt készítik elő, aztán könyvtárban, kávézóban vagy parkban dolgozzuk fel a témát, végezzük el az előírtakat. A lényeg, hogy határidőre."

Kattintson a képre a galéria megnyitásához!

Az osztrák hétköznapok ára

Az ösztöndíj feltétele, hogy a külföldi intézményben is kreditpontokat kell szereznie és a hazai főiskolán is teljesítenie kell tárgyait Ágnesnek, ha nem akarok évet ismételni. Ebben barátai, csoporttársai segítik. Szüleinek azért hálás, mert az ösztöndíj nem elegendő az osztrák mindennapokhoz, szükséges a plusz anyagi támogatás. Főként az elején volt ez így, amikor a kollégium díját előre, ötszáz eurós (mintegy százhuszonöt ezer forint) kaucióval együtt kellett befizetnie. Viszont úgy érzi, az élmények, az ismeretségek, amelyeket most szerez, megfizethetetlen és vissza nem térő alkalmat jelentenek.
„Egy ágyas szobában lakom, ahogy itt a diákoknál szokás, sőt a legtöbben albérletet keresnek. Inkább dolgoznak, hogy ki tudják azt és a tandíjat fizetni. Két szemeszter között február mindig szünet, amikor mindenki dolgozik, és egy hónap alatt megkeresik a szükséges összeget. A tandíj átlagosan háromszáznyolcvan eurótól ( kilencvenöt ezer forint) kezdődik." – derült ki a magyar diák írásából.

Egyetemisták és biciklizők városa

A steiermarki pedagógiai főiskolára ebben a félévben tizenhárman érkeztek három országból, Belgiumból, Cseh- és Magyarországról erasmusos diákként. A város többi felsőoktatási intézményében még mintegy száz külföldi diák tanul, mexikóiak, kínaiak is. A Győrnél kétszer nagyobb Graz 2003-ban az Európa kulturális fővárosa címet kapta, számos modern épület épült ekkor a barokk városban. Négy egyetemén és két főiskoláján összesen mintegy negyvenezer diák tanul évente. A külföldieket a polgármester a Rathausban, a városházán körbe is vezette.
„Azért, hogy minél többet tanuljunk tanórákon kívül is és kapcsolatokat teremthessünk, a Baddie-k segítenek minket. Ők olyan diákok, akik korábban erasmusosok voltak. Elkísértek minket kirándulásokra is, Mariborba, Velencébe, Bécsbe. Mert a sok tanulás mellett amikor csak tehetjük, megyünk a hegyekbe túrázni vagy biciklizni. Itt mindenki biciklivel jár iskolába, dolgozni, nagyon jól kiépített kerékpárutak vannak a városban és azon kívül is. A Mura mentén például több száz kilométer hosszan."

Erasmus-beszámolók
A jelenleg Grazban tanuló Horváth Ágnes képgalériája és több hasonló beszámoló is látható, olvasható internetes honlapunkon, a www.kulfoldrol.kisalfold.hu címen. Más megyénkbeliek jelentkezését is várjuk, akik az Erasmus révén, cserediákként vagy más módon külföldön tanulnak és tapasztalataikat szívesen megosztják olvasóinkkal. Leveleiket a rimanyi.zita@kisalfold.hu e-mail címre küldhetik.



 

 

 

 

Olvasóink írták

  • 2. Tóth István 2008. április 30. 05:06
    „Gratulálunk és sok sikert kívánunk!
    Pityu bácsiék Debrecenből”
  • 1. Faterka 2008. április 30. 00:09
    „Egy másik egyetemen bukott diákból így lesz médiasztár”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megint menő a könyvtár

Olaszország - Egyre több parmai középiskolás dönt úgy, hogy délutánonként a könyvtárban ír házi… Tovább olvasom