Kisalföld logö

2017. 12. 15. péntek - Valér 4°C | 8°C Még több cikk.

Lebegve száguldás Hamburgból haza

Hamburg-Győr. Vonattal szállni élvezet, gyorsabban száll, mint a képzelet, nem döcög és pöfög, hú de klafa – így költhetnénk át az Exotic híres számát Galgóczi Róbert élményei alapján. Győri származású hamburgi olvasónk hazaútjáról Utazás a honba címmel írt beszámolót.

A Germán-alföld hamburgi térsége a pannóniai Kisalföld győri térségétől kereken 1250 kilométer vasúti távolságra van. Menetközben három országot érint és három vasúti társaságot vesz igénybe az utas. Hamburg és Bécs között naponta két egyenes járat közlekedik. Egy éjjeli, meg egy nappali ICE gyorsvonat. Mindegyik járat külön-külön élménnyel rendelkezik. Az idén nappali szerelvényt választottam. Van egy Hamburg-Budapest közötti egyenes járat is. Nappali szerelvény, a MÁV járata, Berlin, Prága érintésével. Én a szokásos Hamburg-Passau-Bécs útvonalat választottam, mert ezen a vonalon helyenként 230 kilométer/óra a vonat sebessége.

 

Többször utaztam ezen az úton. Eleve tudtam, hogy mi előtt állok, de ezideig írásban nem örökítettem meg, hogy mit láttam. Ezennel vittem magammal golyóstollat meg jegyzetfüzetet. Térképet is elém tettem, mert pontosan tudni akartam, hogy hol járok, mit látok és tapasztalok, vagy milyen benyomást nyerek. Kitűnő segítséget nyújtott a Zugbegleiter (Vonatkísérő), amit az utasok az ülésen találtak. Ez kivonat a menetrendből, hogy mikor érünk melyik állomásra, hányadik vágányra, és ott milyen csatlakozási lehetőség áll az utas rendelkezésére. Szórakoztató nyomtatvány, mert azt is tartalmazza, hogy az érintett állomások hány kilométeres távolságra vannak. Arra is alkalmas volt, hogy vonást húztam rajta, ha alagutat vagy völgyhidat érintettünk.

Az ICE 90-es vonat Hamburgtól egész Bécsig újonnan épült külön vágányon halad. A sínelemek csatlakozásánál nincsen hézag. A vágány sínszálai végig hegesztettek és az úgynevezett talpfák nem fából, hanem külön erre a célra készült betonkeverékből öntöttek. Így a sínszálak erősebb, egyben rugalmasabb rögzítést nyernek. A kerekek gördülő zaja ezáltal alig hallható. Az utasok nem érzik, nem észlelik a 230 kilométer/óra sebességet. A szerelvény gyorsítása és lassítása is észrevehetetlenül történik. Ritka élmény, egyben emlékezetes tapasztalat ilyen vonattal közlekedni. Egyszerre több érzékszerv is szokatlan ingert jelez. A szerelvény sebességét, a kocsi rugózását meg a kerekek halk gördülését. Összesítve úgy véltem, mintha lebegve száguldanék. Noha a sebességet nem éreztem. Csak a kijelzőn láttam, hogy milyen gyorsan megyünk.

 

Vonatunk szinte minden földrajzi jellegzetességen áthaladt. A Germán-alföld lapos síkságáról indultunk. Ez a vidék az utolsó jégkorszak peremét alkotta. Tanúskodnak erről a nem egyforma magassággal rendelkező morénahalmok, kisebb-nagyobb tavak meg a messzire nyúló lápvidékek, amik a vonat ablakából szépen láthatók. Hamburg neve is erre a korszakra utal, őrzi földrajzi helyét. A „ham" szóelem ónémet eredetű. Jelentése: lápvidéki cserjés magaslat. Eme magaslat a belvárosban ma is létezik.

Még Hamburg területén átkeltünk a széles, Elbán. Az ősi acélhíd szegecselt szerkezetének mély dübörgése testemben is rezgést okozott.

A Germán-alföld nagyon jó termőtalaj. Itt termelik a németek szeretett konyhakerti növényét, a kemény tapintású, híres fejeskáposztát. Ebből készítik kedvelt nemzeti eledelüket, a híres-hírhedt savanyúkáposztát. Utána érintettük a lüneburgi pusztát. (Valamikor innen indult útjára a híres népdal: „Kinn a pusztán nyílik egy szép rózsaszál, a neve Erika...") Nagy kiterjedésű fátlan alföld. Nagy hodályok és birkanyájak otthona, a hamburgiak kedvelt kirándulóhelye.

Alább délebbre, Hannover felé átalakul, változik a vidék arculata. A gleccser nyomai lassanként eltűnnek, majd helyettük fokozatosan emelkedő nyílt terep lesz látható. Széljárta hely. Mint erdőben fát, annyi magas póznát láttam az ablakból. Tetejükön szélhajtotta, háromágú nagy lapátkerék elektromos generátort forgat. Németország újabban nem atomerővel fejleszti az elektromos energiát. Szélenergia az egyik főág.

 

Kassel közelében elértük a természeti szépséggel rendelkező Német-középhegység lankás dombvidékét. Olyanféle képződmény, mint a dunántúli Bakony hegyvidéke. Az erdős dombok között szűk hegykatlanok vagy terebélyes völgyek váltják egymást. Csillogó patakok kerekre egészítik a kilátás festői képét.

Gyönyörködtető táj, lenyűgözően szórakoztató vidék, de teljesen alkalmatlan terep olyan vasúti vágány építésére, amin nagysebességű ICE gyorsvonatok közlekednek. A DB (német vasúttársaság) mégis belevágott egy ilyen vágány kivitelezésébe. A Német-középhegység Göttinga és Würzburg között húzódik nyugat-kelet irányban. Átkelési szélessége kereken 180 kilométer. Nem egyenes vasúti távolság. A terep adottsága szerint kanyargós nyomvonal. Helyenként magasabb hegyek keskeny völgyeiben mentünk. Jobbról hegyfal, balról gyorsfolyású csermely, vagy nagyobbka patak. Azután imitt mentünk döngölt földtöltésen, amott meg mesterségesen vágott völgyben. Másutt mentünk szédítően magas viadukton, avagy sötét hosszú alagútban. Némelyikben percekig ment a vonat. Összesen 35 alagutat számoltam. Közülük olyant is észleltem, ami a hegy belsejében kanyarodik. Hogyan navigáltak? Milyen tájékozódási módszert alkalmaztak? Mikor mit kívánt a terep, a talajmenti adottság, a mérnökök úgy terveztek, építettek. Bizonyára korszerű gépekre, pontos műszerekre, nagy szaktudással rendelkező építészekre volt szükség az alkalmatlan terepen egy ilyen vasút előállításához. Mindezt tervezni és zavartalanul üzemeltetni nem olcsó vállalkozás. Szerintem a Német-középhegység dombos vidékén magas sebességre alkalmas vasutat építeni, egyedi mélyépítészeti mestermű. Az európai élvonal csúcsa! Csak Franciaországban van párja.

 

Würzburg térségében elértük a Német-középhegység déli szélét és a Majna folyót. Át is keltünk rajta. Hamburgtól Würzburgig szinte egyenesen déli irányban halad a vonat. Innen derékszögben keletre fordul, Nürnberg irányába. A terep felszíne mezőgazdaságilag művelt halmos táj. Jó termőtalaj. Különösen gumós növények, burgonya, karórépa meg egyéb répaféleségek leveleit láttam. Földműveléshez értő szemeimmel örvendetes volt látni a termőföldek jó termést igérő veteményeit. A dűlők nagy területéről nagyüzemi gazdálkodásra következtettem. A látott mezőgazdasági gépek nagysága is erre utalt.

 

Dél-Németországban a naperővel fejlesztett elektromos energia nyert alkalmazást. Tanúskodik erről a vonat ablakából látott, nagy területekre felállított számos napkollektor. Néha egész dűlőn egyebet sem láttam. Napenergia a másik főág.

A talaj egyenetlenségét helyenként töltésekkel egészítették ki vízszintesre, hogy a vonat vágánya egyenletesebb legyen. Nürnberg előtt lassított, majd a nyílt pályán megállt az ICE 90-es nemzetközi gyorsvonat. Jó egy-pár perces veszteglés után végre megszólalt a hangosbemondó és közölte: előttünk a töltés oldala ég! Várni kell a tűzoltókra. Lám-lám. A 230 kilométer/óra sebességgel közlekedő szerelvényt megállítják, ha útközben bajt észlelnek. Ebből látni lehet, hogy a vágány minden métere szüntelenül megfigyelés alatt áll. A mozdony alvázára szerelt videokamerával filmezik. Emlékszem, a MÁV hajtánnyal járó ellenőrt alkalmazott a vágány ellenőrzésére.

Hamburgtól Nürnbergig 615 kilométer a vasúti távolság. Tíz kilométer híján pontosan a Hamburg-Győr távolság fele. Autós koromban Nürnbergben szoktam meghálni. Az autópályán is a frank fővárost félúton hazafelé értem el. Nürnbergtől a Sváb-Bajor medencében fekvő Regensburg csak egy macskaugrásnyi távolságra van. 101 kilométer. Híres város. Ősrégi római kori helység. Thurn és Taxis hercegi család székhelye. Itt épült (XII. században) az első kőhíd a Dunán. Regensburgban elértük a Dunát. Innen egész Bécsig a Duna völgyében, keleti irányban, haladtunk.

Regensburg után, ha a Bajor-erdő irányába tekintünk, a kéklő messzeségben egy röpke pillanatra feltűnik a híres Wallhalla (dicsőségcsarnok) épülete, ahol a neves németek hermája hirdeti a műveltség magas szintjét. Passauig kanyargós a Duna medre. Háromszor átkeltünk rajta.

Passau német-osztrák határállomás. Cserélték a vonat személyzetét. Osztrák újságokat kaptunk. Az ÖBB (osztrák vasúttársaság) kisebb tasakban csomagolt pralinéval üdvözölte az utasokat. Passautól a Bécsi-erdőig Felső-Ausztria lankás dombvidékén készült az új vágány. Az új ICE-s vágány nem a Duna közelében épült. Nem is lehet látni. Az ÖBB is költséges pályát épített. Sok alagúton mentünk át. A Duna-menti, régi vágányon emlékezetem szerint, nincs alagút.

A Nürberg előtti kényszermegállás dacára csaknem pontosan értünk Bécsbe. Az ICE-ről a Railjet szerelvényre kellett átszállni. Német-osztrák-magyar vasúti vállalkozás. München és Budapest között naponta közlekedő összeköttetés. Kitűnő felszereltséggel és nagy kényelmet nyújtó Pullman-vagonokkal rendelkező szerelvény. Egyedül a kinézete is jó benyomást kelt. Tetszetős és bizalmat keltő a külalakja. Bécstől Hegyeshalomig néhány szakaszon 200 kilométer/óra sebességgel hajtott és másfél óra alatt Győrbe ért.

 

Indulás Hamburgból. Első célállomás: Bécs. Gyorsított járatú ICE-vel közlekedtem. Útközben elém terült a gazdag Németország teljes természeti szépsége, építészeti alkotásai és technikai fejlettsége.

Lenyűgöző tájak, gyönyörű települések, végül az új kétsávos vasúti vágány, amelyiken 230 kilométer/óra sebességgel jöhettem. A nappali vonat számomra teljesen új élményt jelentett, mert ekkora távolságot régebben vagy éjjeli vonattal hálókocsiban, vagy repülővel, vagy személykocsival bonyolítottam le. Sokat vesztettem vele, mert egyikből sem lát az ember annyit, mint a vonat ablakából. Maga az utazás egyenesen üdülést jelent. Jókat bólintottam. Semmilyen jármű nem nyújt annyi kényelmet, mint az ICE rugózott Pullman-kocsija meg párnázott ülése. Ablakaiból lényegesen közvetlenebb kilátás nyílik a tovaillanó vidékre, a közeli tájra meg a széles határra, mint repülőből vagy személykocsiból. Ajánlatra méltó utazás.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pöttyök, virágok és szerelem első látásra

Ékszerkészítés közben Benedek Katalin szerint minden perc maga a feltöltődés: nyugalom és… Tovább olvasom