Kisalföld logö

2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -7°C | 2°C Még több cikk.

Külföldön figyelnek a fogyasztóra - szerkesztetlen változat

A téma: fogyasztóvédelem;

A kérdések:

– Ha panasza van a vevőnek a megvett árura, az igénybe vett szolgáltatásra, hova fordulhat reklamációval?
– A boltokban, a szolgáltatóknál általában törekednek a panaszok rendezésére amiatt, hogy a vevők visszatérjenek? Például a szakadt ruha kicserélésére, hibás tévé visszacserélésére?

– Van olyan hatóság vagy civil szervezet, amelyik az egyéni fogyasztói panaszokkal foglalkozik? (Nálunk a fogyasztóvédelmi hatóság csak ellenőrzéseket végez, a helyes és a hibás gyakorlatot ellenőrzi, az egyéni vásárlói panasszal az állami pénzből működtetett civil szervezet, a békéltető testület foglalkozik. Tárgyalást, meghallgatást folytat le, határozatot hoz, de csak azzal büntethet, hogy nyilvánosságra hozza a határozatait nem teljesítő cégek neveit az úgynevezett feketelistán. Illetve bíróságra mehet a fogyasztó sérelmével.)

– Volt már fogyasztói panasza, valamilyen megvett áruval vagy igénybe vett szolgáltatással kapcsolatban? Sikerült rendeznie? Tud ilyen esetről, hallomásból, ismerősei köréből?

– Tisztában vannak általában a fogyasztók a jogaikkal? Hogy hol tehetnek panaszt, hogy milyen garanciális, reklamációs jogok illetik meg őket?
(Fogyasztói panasz lehet: csak otthon veszem észre, hogy szakadt a ruha, amit megvettem a boltban; a megvett drága sportcipő két hét alatt varrásnál felbomlik; az utazási iroda nyaraláskor nem olyan szobát biztosít, amit ígért; az új tévéről otthon derül ki, hogy hibás, de kétszeri javítás után is rosszul működik, mégsem cserélik ki; a konyhafelújítást vállaló építőipari cég a csempézést hibásan végezte el, javítást ígért, de nem tette meg; stb.)
 
Anikó (Olaszország)

Olaszországban 8 napon belül kicserélnek minden hibás terméket, ezt követően pedig - a garancia keretében - megjavítják. Ez itt teljesen természetes, kirívó esetekről nemigen hallani. Néhány évvel ezelőtt dvd lejátszót vásároltunk, itthon vettük észre, hogy nem működik. A szupermarketben közben elfogyott az a típus, így  azonnal visszakaptuk az árát, anélkül, hogy a dobozt kinyitották volna. Sok üzletben vagy a piacon a ruhaneműt, táskát, egyéb árut is gond nélkül kicserélik, amennyiben azt még nem használták. Ha a vevő nem talál helyette megfelelő darabot, egy bónt kap, amit néhány héten belül kell levásárolnia.

Több országos fogyasztóvédelmi egyesületet is ismerek, az egyik székhelye éppen városunkban, Parmaban van. Ez a nem nyereségérdekelt, pártoktól, szakszervezetektől, önkormányzatoktól független egyesület több mint 30 éve alakult, amikor  400  asszony megszervezte az első vásárlói sztrájkot (akkor éppen a parmezán sajt árával kapcsolatos spekulációk miatt). Azóta 30 ezer tagot számlál az egyesület, amely a tagdíjakból tartja fenn magát, munkatársai önkéntesek. Célja elsősorban a tájékoztatás, a fogyasztóvédelem és -képviselet.

Ezeket a civil szervezeteket egy zöld számon hétközben minden nap  lehet hívni. Nemrégiben az internet szolgáltatóval kapcsolatos probléma miatt e-mailben fordultam irodájukhoz, levelemre hamar válaszoltak. Az Antitröszt által kiszabott büntetésekből kapott pénzből  Parmaban és  négy nagyvárosban pár hónapja  új, ingyenes szolgáltatással várják a pórul járt állampolgárokat:  a kereskedelemmel, a biztosítókkal, pénzintézetekkel, közlekedéssel és turizmussal kapcsolatos panaszaikat közvetlenül az adott terület szakértőinek mondhatják el. Ők először a problémák békés rendezésére törekszenek, szükség esetén azonban  a hatóságok előtt is képviselik a fogyasztót.

Nemcsak a kereskedők, hanem a gyártók is igyekeznek a vásárlók bizalmát megtartani. Pár éve történt, hogy egy mirelit termékben egy gumigyűrűt találtunk. Férjem telefonált a zacskón található zöld számra. Azonnal elnézést kértek, s néhány  nap múlva hatalmas csomagot kaptunk: a cég összes termékéből kaptunk kóstolót. Amikor az internet szolgáltatás szünetelt, nemcsak az azokra a napokra vonatkozó előfizetési díjat térítették vissza, de egy kisebb "fájdalomdíjat" is jóváírtak a következő számlán.

A fogyasztóvédő szervezetek különböző akciókat is szerveznek: a nyár folyamán például félmillió füzetet osztottak szét az autópályák bejáratainál, amelyben felhívták a figyelmet, hogyan tehetnének még többet az autósok a balesetek megelőzése érdekében. A sajtóban, az interneten  rengeteg hasznos tanáccsal látják el az érintetteket. Így például javasolják, hogy az elveszett bőröndökkel kapcsolatos kártérítés kérésekor ne az eredeti dokumentumokat, hanem egy fénymásolatot küldjenek a károsultak a légitársaságnak, vagy ötleteket adnak  a szülőknek, hogyan csökkenthetik az iskolakezdés költségeit.
Sok egyedi példát is lehetne említeni. Én abban az optikai szaküzletben csináltatom a  szemüvegemet, amely nemcsak törés, hanem elveszítés vagy lopás esetén is helyettesíti a keretet vagy a lencsét, átvállalva a költségek jelentős  részét. Egy ismert kerékpárgyártó cég  - meghibásodás esetén -  3 éven belül kicseréli a karbonból készült versenykerékpár vázat.

Más jellegű, de ide kapcsolódó friss hír: Milánóban öt diák a közigazgatási bírósághoz fordult, mivel - szerintük - azért buktak meg az érettségi vizsgán, mert tanáruk az utóbbi években csak a tanórák 28 százalékán jelent meg, így  nem készítette fel őket megfelelően. A fiataloknak igazat adtak: rövidesen megismételhetik az érettségit.

Antitröszt kapcsán: Az EU arra törekszik, hogy az egységes piacon igazságos és szabad verseny legyen, és hogy a vállalatok összejátszás helyett inkább versenyezzenek egymással. Az EU-szabályok tiltják a versenykorlátozó megállapodásokat (pl. a vállalatok közötti titkos megállapodásokat a mesterségesen magas árak kiszabására), valamint a vállalatok piaci erőfölényükkel való visszaélését. Az ilyen szabályok antitröszt jogszabályokként ismeretesek. A Bizottság jelentős hatáskörrel rendelkezik a versenyellenes tevékenységek betiltását és a versenyellenes magatartás vétségében bűnösnek talált vállalatok számára büntetések kiszabását illetően.

Van ugye például az adatvédelmi biztos, ez pedig az a szervezet, amelyik a konkurrenciára és a piacra vonatkozó jogszabályok megtartására ügyel. S ha felfedeznek valamilyen nem korrekt viselkedést, büntetnek. Sajnálom, hogy nem tudom jobban elmagyarázni. Olaszul egyébként ANTITRUST-nak hívják, az angol kifejezést használva. Talán úgy jobban érhető, ha a versenyjog megsértését említjük.
 
Lali/Dél-Svédország
A fogyasztóvédelemről valóban csak röviden lehet válaszolni. Általában tökéleten működik, még nem voltam olyan helyzetben hogy bármiféle árunak a reklamálását azonnal ne orvosolták volna, vagy a pénzt kaptam vissza, vagy újra cserélték. Olyan is előfordult hogy 1-év után vittem vissza egy nadrágot arra hivatkozva hogy egy ilyen minöségü/drága nadrág igy nem nézhet ki ennyi idö után. 1-hét múlva kaptam a választ hogy levásárolhatom a nadrág árát, annak ellenére, hogy már nem volt számla sem. Holnap viszek vissza egy nadrágot és egy övet (közvetlen a vétel után) mert most jöttem rá hogy nem tetszik, kicserélik, ez itt nem lehet vitás.

De ha a kérdésben említett példát vesszük, hogy mi történik ha elvan szakadva a varrás, egyszerű a válasz;..ha a személy nem egy enyhén szólva súlyos egyén mely a szakadást okozhatta (ha a ruha túl passzentos) , azonnal kicserélik.

Szóval, nálunk a fogyasztóvédelem egy beépült tény, müködik minden szinten. Természetesen az, hogy ez igy lehetséges, nagy része van az itteni emberi szemléletnek.

Az is természetes, hogy itt is vannak hibák- kivételek melyeket nehéz elintézni de ez csak elenyészö %-ék.
Egy megjegyzés! Otthon (M) az eladók/cégek/tulajok elég nagy része udvariatlan-figyelmetlen és elfelejtik, hogy forditva ök is vásárlók
 
Róbert/Hamburg
A mindenható BGB = polgári törvénykönyv Németországban a múlt- és a megelözö szá-zadból ered. Tehát az akkor uralkodó omnipotens állam, azaz korlátlan hatóság szelleme értelmében irodott. Igy nem csoda, hogy sok cikkeje a gyártók és nem a fogyasztók jogát rögziti. Ez a felfogás ill. szellem napjainkban sem váltzott még meg, ha a vállalatok un. AGB = általános üzleti feltételek szövegét olvassuk. Ez az okmány minden szerzödésben emlitést nyer és nem egyéb, mit a polgári törvénykönyv cikkejeinek a válogatott idézése, amiben felsorolják a vállalat törvényes jogait és mindazt, amiért nem vállalnak felelöséget és jótállást. Szinte minden esetlegességet eleve kizár. Semmiért sem felel és per esetében az üzem székhelyén müködö biróságot tekinti illetékesnek. A BGB hajdani fogyasztójának tehát kevés joga volt panasza orvoslására.
A BGB ma is érvényes. A BGB ma is mindennemü üzletelés jogi alapja.
Tehát a felvilágosodott mai polgár sem rendelkezne érdekei érvényesítésére több joggal, ha 12 tekintélyes hamburgi hölgy 1957. március 12-én nem szállt volna sikra a fogyasztói érdekek védelmében olyképpen, hogy a „Fogyasztók Központja Hamburg“ nevü intézményt alapitották. Akkor egész Németországot átölelte. Ma minden nagyobb városban müködik önálló lenyvállalat. Olyanféle „panaszhelynek“ indult, ahol mindenki elmondhatta aját, baját és gondját. Nyújtottak nekik felvilágositást, hogy tisztában legyenek jogaikkal. Pl. hol  és hogyan kell panaszt emelni. A független, de állami támogatással müködö, civil intézmény gyorsan népszerüvé vált s nagy tekintéjével piacbefolyásoló hatalmat is szerzett. Tartósan megváltóztatta a gyártók és fogyasztok közti helyzetet. Öntudatra ébresztette a fogyasztók milliós seregét! Kijelentették: a fogyasztók áruval és szolgáltatással való maradéktalan ellátása a piacgazdaság  feladata. A szociális piacgazdaságban a fogyasztók jelentös pozicióval rendelkeznek. Kulcspoziciójukat csak akkor tudják sikeresen érvényesiteni és jogos javukra forditani, ha részletes és alapos tájékozottsággal rendelkeznek. Ismerniük kell pl. a gyártmányok minöségét és árát, hogy össze tudják öket hasonlítani. Ismerniük kell jogaikat meg azt, hogy ezeket hogyan tudják érvényesittetni.
A fogyasztóközpont az 50-es években föképp ártájékoztatót tett közzé összehasonlitható cikkekröl. A 60-as években háztartási gépek gyakorlati alkalmazhatóságát itélték meg. A 70-es években új, fontosabb területre terelödött a tevékenység. A politikára. Lobbizásra! Befolyást vettek, törvényjavaslatot nyújtottak be a fogyasztok érdekeinek a védelmére. A 80-as években a környezetvédelemre s végül a 90-es években jogi lehetöség kivivására összpontosították erejüket. Alig hihetö módon sikerült elérniük, hogy a biztosítók, bankok, energiaszolgáltatók meg más, gazdasági hatalommal rendelkezö vállalatok ellen keresletet úgy lehessen benyujtani, hogy több alperes irhassa alá. A független német bíroságon ilyen még nem fordult elö.

A fogyasztóközpont irodája manapság sok városnegyedben minden tanácskeresö polgár rendelkezésére áll. Nem ingyenes. Dija változó. A költségek 75 %-át saját bevételböl kell fedeznie. Népszerüsége napról-napra növekszik, mert nagy eredménnyel dolgozik és nem hagyja cserben a polgárokat. A kormány is tanácsukat kéri.

Uj kisérleti kezdet. 2007 január 1-óta a hamburgi polgári bíroság keretén belül békéltetö testület müködik. A felek között hivatott bíró 2-3 órára korlátozott tárgyalást, meghallgatást folytat le, melynek keretén belül ajánlatot tesz, lehetöséget keres, a vitás kérdés békés megoldására. A békéltetö tárgyaláson a felek ügyvédei is jelen vannak és a kölcsönös megegyezésröl jegyzökönyv készül. Ez jogcímet ad a döntés végrehajtására. A békéltetö testület igénybevétele nem ingyenes. A perbeli érték összegétöl függ a fizetendö díj.

Nem szabad említés nélkül hagyni az ügyvédek azon nagy seregét sem, akik a BGB által nyújtott lehetöség alapján a fogyasztók jogaiért és érdekeiért pereskednek az itteni polgári bíróságok elött. Nekik köszönhetö, hogy számos fogyasztónak magas összegü kárpótlást, jóvátétel vagy fájdalomdíjat itéltek oda. S nélkülük nem lenne teljes a németországi fogyasztóvédelem helyzetképe.

Szerintem a legjobb fogyasztóvédelem a körültekintö bevásárlás. Ennek szerves tertozéka a pénztárjegy elkérése és megörzése. Reklamáció esetében minden bolt, üzlet és áruház legelsö  kérdése: hol a pénztárjegy? Velem még nem fordult elö, hogy árut meghibásodás végett vissza kellett volna cserélni.  A becsomagolt inget pl. kibontom. Ha jó, kifizetem, ha szakadt, visszaadom. Vita nélkül visszaveszik. A csomagolópapirt persze ott hagyom.
 
Bandi Kaliforniából

A régi mondás szerint a " Fogyasztónak mindig igaza van ". Ehhez igazodik a kerskedelem ahogy mi itt tapasztaljuk. Elsosorban az uzletek felelossege a fogyaszto kielegitese.  Panasszal az uzletekhez folyamodunk, hibas, nem megfelelo arukkal kapcsolatban. Az uzletekben rendszerint keszsegesen, mosolyogva segitenek. Ezt csak azert emlitem mert volt szemelyes tapasztalatunk mas orszagokban, a morcos arcu kiszolgalo kelletlen segitsegere. A valosag az, hogy egy uzlet sem akar vasarlot veszteni, tehat mindent megtesznek annak erdekeben, hogy a panaszt emelo szemelyt kielegitsek. Szamla elleneben akarmilyen aru vissza teriheto, a befizetett osszeget vissza adjak, vagy ha az uzleti szabaly csak cseret enged, akkor uj arut vehet a vasarlo szemely.

Uzletenkint valtozo a szabaly az arucikk visszateritesere, cserelesere.Ezek a szabalyok miden alkalommal, lathatoan vannak kifuggeszve.  Nem mukodo, szakadt, hibas arut minden tovabbi nelkul az uzletek vissza vesznek, ezekert a feleloseg a gyartot illeti. Az uzlet  vissza szallitja a gyarhoz, ahol a koltsegeket megteritik. Altalaban lagtobb arucikkre van egy bizonyos foku garancia, legyen az ruhazat, gepezet, szerszam, vagy elemiszer. Itt nalunk csak talan a Kereskedelmi Kamara amely foglalkozik a fogyaszto panaszaval, ritkan de elofordul. Az uzletek renszerint kielegitik a vasarlok panaszat. Nagy osszegu vasarlasnal, peldaul butor, haztartasi gepeknel, nemelyik allamnal auto vasarlasnal, gondolkozasi idot ir elo a torveny, ami 3-5 nap. Ez ido alatt a vasalo meggondolhatja a vasarlast, a pezt visszateritik. Volt szemelyes tapasztalatom nekem is hibas aruval kapcsolatban. Egy ruhagyari minosegi osztalyon dolgozva, egy- egy mergelodo szemely a hibas arut vissza kuldte, nem eppen papirra teheto levellel. A ceg, minden alkalommal uj arut duplazva kuldte, bocsanatkero levellel csatolva. Itt altalaban mindenki tisztaban van fogyasztoi jogaikkal, visszaeles itt is van, de csak ritkan hallani rola.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mentőautók a világon – fotókat várnak

Tovább olvasom