Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 18°C Még több cikk.

Hamburgi hajókeresztelő – teljes változat

Ha a kikötő ünneplésre hív, mindenki jön – írta olvasónk, Galgóczi Róbert Hamburgból, aki egy látványos névadó rendezvényről, egy újonnan megült hajókeresztelőről küldött bővebb beszámolót.
A kikötő sorsát Hamburgban mindenki saját ügyének tekinti. S mivel nemrégiben látványos névadó rendezvényt, újonnan megült hajó keresztelő ünnepélyét hirdette, a hamburgi kikötő halpiaci térsége, beleértve az itt szélesre terebélyesedett Elba hullámzó vízfelületét is, óriási keresztelőmedencévé építették át. Belefért egy 263 méter hosszú, 32 méter széles és 14 fedélzeti síkkal rendelkező óceánjáró utasszállító sétahajó.


Méltó kereteket teremtettek, tarkán díszkivilágított magas emelvényt és színpadot állítottak fel a nagy jelentőséggel bíró maritim rendezvénynek. „Isten hozta a Tui Cruises vállalat Mein Schiff nevű sétahajójának névadó ünnepélyére! Koccintson velünk hajónk virágzó jövőjére!" – ez a felirat köszöntötte a csaknem 200 ezer megjelent érdeklődőt, kíváncsiskodó nézőt, hamburgit és máshonnani idegen vendéget, aki a szélrózsa minden irányából ideözönlött, erre az újabban tényleg nem mindennapos eseményre.


A hajókeresztelés Hamburgban nemzeti ünnepnek számít. Sosem veszített jelentőségéből. Napjainkban is minden „bennszülött" polgár saját közreműködése eredményének tekinti.

A kikötő Hamburg legnagyobb foglalkoztatója. A XIII. századtól fogva a kikötői, valamint a városi krónikák büszkén szólnak e fontos hajóépítési mozzanatról és kívánják, hogy az új hajó Hamburg mindenkori érdemére szolgáljon.

Hajókeresztelés napján vette kezdetét a szerte a világon szélesen elterjedt, híres „Schiff aus Hamburg" (Hajó Hamburgból) szállóige fogalma. Évszázadokon át a város kereskedelmi befolyását, tengeri hatalmát, valamint gazdagságát biztosította. Emlékeztetőül elég megemlíteni a középkori, pontosabban a XIII-XVII. században létező észak-német kikötővárosok „Hanza" nevű szövetségét.

A mondaterhes „Hansekogge" legmagasabb árbocrúdján legtöbbször Hamburg zászlaja lobogott. Vele félreérthetetlenül hirdette Hamburg tengeri hatalmát.

Újjászületésről lehet szólni azért is, mert a város alapításától fogva egészen a múlt század 70-es éveinek végéig Hamburgban számos hajógyár és még több hajógyári dolgozó volt. Aztán az itteni hajógyárak leálltak, mert a magas béralap miatt nem fizetődött ki a hajóépítés. A hajógyártás Dél-Korea üzemeibe tevődött át. Ott alacsonyabb bért fizettek. A hajókat ezért ott gyártották le és ott is keresztelték. A kommunizmus bukása után viszont alacsonyabb szintre zuhant a béralap. Az itteni hajógyárak versenyképessé váltak s azóta fizetni tudják a felmerülő költségeket.

Egyelőre mégis csak átépítésekről beszélhetünk. A legutóbbi keresztelés is egy átépített hajónak szólt. A szertartást 21 órára hirdették meg. Ekkorra sötét estére fordul az idő. Az időjárás azonban sajnos nem a rendezők elképzelése szerint alakult. Az elvárt kellemes tavaszi enyheség helyett hideg szél, alant úszó borongós sötét esőfelhőkből nedves cseppeket csapkodott a türelmesen várakozó közönség arcába. A tömeg mégis nőtt, sokasodott. A tömegiszony sokakban a szorongás mindjobban nyomasztó félelmét keltette.

A vidékről érkezett buszok zöme 17-18 órára ért a halpiacra, utasaiknak sok hely kellett. Sem a kellemetlen időjárás, sem a félelmet keltően összeverődött nagy tömeg nem csorbította az egybegyűltekben az ünnepelésre elszánt vidám hangulatot. Ki-ki fényképezőgéppel vagy sörrel a kezében, ki-ki egymásba öltött karokkal, lelkesen körülállta, vidám énekléssel kisérte a színpadra lépő előadókat, énekeseket. Megtapsolták a balett-táncosokat, akik szinte súlytalanul tipegtek lábujjhegyen. Egy-egy táncosnő karcsú teste csupán fénylő csíknak látszott a színpadon. Fluoreszkáló, gyér ruházatuk színdúsan villódzott a megvilágításban.

Egy másik táncegyüttes látványos „Aqua show" címmel a talajtorna akrobatikus elemeivel könnyedén előadott, a víz hullámzását utánzó táncot mutatott be a tágra szélesedett szemekkel csodálkozó közönségnek. Szinte hihetetlen, milyen élethűen lehet a víz hullámzó mozgását, az örvény forgását tánccal imitálni. Hatásosan aláhúzta az ünnep maritim jellegét.

Mindezt mutatta a helybeli televízió, közvetítette a rádió. Fényképezték a tudósítók és jegyzetelték az újságírók. Számos díszvendég is tiszteletét tette. Nem hiányozhattak például a helyi önkormányzat hivatalos tisztségviselői, az illetékes szenátorok. Berlinből a Közlekedési Minisztérium tengerhajózási osztályáról jött az illetékes államtitkár. Sok-sok más híresség is megragadta az alkalmat hírnevének öregbítésére. Csak válogatott híresség léphetett ezúttal díszemelvényre.

Néhányaknak Anna Netrebko nemzetközileg körülrajongott, orosz operaénekesnő neve bizonyára jól ismert. Udo Lindenberg sem hiányozhatott, mint helybeli kedvelt dalnok.

Közben 20 órára fordult az idő. Az óceángőzösnek mondott keresztelendő hajó előtt kinyílt az előzetesen elárasztott úszódokk kapuja s elindult a körülbelül 1 kilométer távolságban lévő keresztelőmedence felé. Bekapcsolt ködkürtje hangját megannyi, a kikötőben veszteglő hajó viszonozta. Piros fénnyel megvilágított vízsugarat fecskendező vontatóhajók kísérték. Lassan haladt. A parton álló ünneplő közönség tapssal üdvözölte. De 21 órára rendeltetési helyére ért. Útközben szóltak a mélyhangú ködkürtök s zúgott, rezgett tőlük a lég. Libabőrös lett az ember.

Pontosan 21 órakor a hangszóró elkezdte a német himnuszt, 200 ezer ember hangosan kísérte. Ezzel kezdetét vette az ünnepélyes keresztelés. Neves és népszerű tévémoderátor kapta a keresztmama kitüntető szerepét. A Tui Cruise Vállalat igazgatójának kérésére meg is kezdte újalnémet tájszólással – ezt beszélik Hamburgban – a keresztelési szertartást. Mondván: „Eme szép hajó legénységének s majdani utasainak mindenkor szerencsés utat, egészséges hazatérést és a hajógerinc alatt folyton és mindenütt tenyérnyi szélességű vízmélységet kívánok. Mostantól fogva legyen a neved, Mein Schiff." Ekkor lenyomott egy fél teniszlabda nagyságú gombot, kioldotta vele azon szerkezetet, amivel a „keresztelővizet" a hajó mellső oldalára hajította.

A francia pezsgő üvegjének széttörése, tartalmának szétfröccsenése pillanatában tűzijáték rakétái sivítottak az égbe. Ott hangos durrogással, ropogással megannyi színesen fénylő csillagra robbantak, vakító fényességet varázsoltak a sötét égre.

Az Elba túlsó partján lezajló színes fényű tűzijáték tarkán villogó tűzgolyói fényes és hangos hátteret nyújtottak az előtérben méltóságteljesen dülöngélő, immár megkeresztelt hajónak. Ilyenféle esti látványosság mindenkinek mélyen az emlékezetébe vésődik. Csak úgy villogtak a vakuk.

A keresztelő rendezvényt a hajó ünnepélyes elköszönése fejezte be. Először felzúgott a 31.500 kiloWattos dieselmotor. Erre lassan mozgásba jött a nagy hajótest. Hátul a csavarok mögött erős vízáram keletkezett s tolta előre a 8,3 méteres merülési mélyseggel a vízben úszó hajótestet. Ekkor kedvelt helyi slágersztár, Udo Lindenberg rázendített az „In Hamburg sagt man Tschüs" című záródalra, ami külön erre a rendezvényre szerzett, komponált zeneszámnak számít. Üröm az örömben: a Hamburgban keresztelt hajón máltai zászló lobog. Hová lett a Hansekogge dicsősége?

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bracco hágó: a Giro tizenkettedik napja

Az idei, a századik Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny legszebb és egyben… Tovább olvasom