Kisalföld logö

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos 0°C | 9°C Még több cikk.

Hajóüdvözlő révház - szerkesztetlen változat

Róbert/Hamburg, 2007-09
Willkomm-Höft = üdvözlő földcsúcs Schulau térségében az Elba partján. Egy kissé vízbe csúcsosodó, félszigeten álló régi révház. A hamburgi lakosság, meg a Hamburgba érkezett turista látogatók kedvelt, kihagyhatatlan kirándulóhelye. Télen-nyáron reggel 7 órától este napnyugtáig az év minden napján nyitva áll. Schulau nem Hamburg. De a városhoz közel fekszik. Busszal, HÉV-vel és, noha nem ajánlatos, saját kocsival elérhető. Hamburghoz csak annyi köze van, hogy a kikötő alatt, az Elba partján fekszik s így a közeli, Északi-tengerről érkezett hajók megérkezésük előtt először az ottani révház előtt haladnak el.
Az ősi révházban ma múzeum, parancsnoki híd és étterem található. Az Elba felőli oldalon a házhoz nyitott veranda is tartozik, ahonnan jó kilátás nyílik a hangtalanul tova úszó óriási hajókra. A többször árvízkárosult révház hosszú s viszontagságos történettel rendelkezik. Emléktábláján csíkok meg évszámok mutatják, hogy melyik évben az árvíz milyen magasra emelkedett. Az ablak felső párkányát is érte már a víz.
Eredeti rendeltetését – átkelő komp üzemeltetését –, 1875-ben elvesztette. Akkor kapott Kruggerechtigkeit = kocsmajogot, italkimérő engedélyt. Ma étterem néven szerepel. 1952-ben az akkori bérlőnek született egy jó, ma is bőséges hasznot hajtó ötlete. Az akkor gyengén működő kocsmát átkeresztelte és átépítette un. hajóüdvözlő révháznak. Legott kedvelt és felkapott kirándulóhely lett. Azóta a „Nautische Kameradschaft HANSEA“ közreműködésével üzemeltet egy olyan egyedülálló berendezést, amely kicsiny és nagy számára ritkaságba megy és amivel más kikötőváros nem rendelkezik. Csaknem mindenkit elragad s meghat az ünnepélyes maritim szertartás, ami itt naponta ismét és ismét lejátszódik, megismétlődik. Nem csak az otthonról érkezett, tengert és nagy hajókat még nem látott vendég hatódik meg, hanem én is. Eszembe jut a tengeri hajózás veszedelmessége, veszélye. A középkorban minden tengeri út kimenetele bizonytalan jövőt jelentett. Auf hoher See ist man in Gottes Hand = Nyílt tengeren az ember Isten kezében van. Mondja a tapasztalatból nyert szállóige.

Mi az az egyedülálló? Miért ajánlom?

Nos! Ide az ember mindig jöhet. Télen, nyáron. Sem az étterem, sem a terasz sosem zárt. Ha kedvünk van, letelepszünk egy asztalhoz s, ha óhajtjuk, reggeltől estig nézhetjük az Elbán zajló hajóforgalmat. Egy pillanatig sem kell unatkozni. Bőven akad látnivaló. Sűrű forgalom köti le a látogató figyelmét. Mint idegenvezető, sokszor kínos a helyzetem. Nem vagyok hajószakértő. Milyen hajó megy most a vízen? Sokszor én sem tudom. Teherhajó? Tartályhajó? Személyszállító cirkáló? Csatahajó? Romboló? Partmenti határvadász? Azért jöttünk ide, hogy hivatott kézből kapjunk erre választ. Az ott egy milliomosnak a jachtja lehet, ugye? Ezekre a kérdésekre a hangosbemondó válaszol.

Minden Hamburgba érkezett és Hamburgból távozó hajót a révház parancsnoki hídjáról név szerint az anyanyelvén üdvözölnek. (A hajók neve gyakran változik.) A hamburgi kikötő forgalmi irodájából minden napra részletes menetrendet kap a parancsnoki hídon szolgáló személy. Biztos, ami biztos! Távcsővel, ahogy észleltem, azért bizonyságot vesz és nyer az érkező hajó azonosságáról. Az üdvözlési szertartás hajónként változik. Először R. Wagner a „Bolygó hollandi“ operájából vett dallammal jelzik, hogy hajó érkezik. Majd következik a hamburgi himnusz. A 42 m magas zászlórúdon leengedik a hamburgi lobogót és felvonják azon ország lobogóját, és lejátsszák azon ország himnuszát, ahol a hajó forgalmi engedélyét kiállították. Hangszalagról hangzik a matrózok saját nyelvű üdvözlése. 150 kazetta áll a rendelkezésre. „Isten hozta mindannyitokat Hamburgban. Örülünk szerencsés érkezéseteknek. Ezután részletes értesítés következik a hajó műszaki adatairól és gyártmánytípusáról. Pl. Containert szállító teherhajó. Vagy: darabáru-teherhajó. Néha jön vegyeshajó is. Egyszerre szállít árut és utast. Olajszállító tartályhajót viszont sosem jelentenek. Hamburgba az nem jön. Itt nincs olajfinomító. Továbbá: közlik azt is, hogy a hajó honnan jön és hová megy.

Hogyan felel, hogyan reagál a hajó? Fedélzeti lobogóját fel és le húzza. Ennek „dippen“ a maritim (tengerészeti) neve. A távozó hajók búcsúztatása hasonló szertartással zajlik. Különbség csak az, hogy Hamburg lobogója helyett az „U“ és a „W“ jelzőzászlót húzzák a rúdra. Jelentésük: Szerencsés utat! Viszontlátásra! A hajó ködkürtjével köszöni.

Mivel tölti üres idejét a matróz?

Vitorlás hajót farag és snapszos üvegbe építi be! Hogy jut át az üveg nyakán a kifeszített vitorla? Ha a csaknem egész napos evés, ivás, beszélgetés és nézelődés után marad még egy cseppnyi kis vállalkozási erő, akkor erre is választ talál a látogató a révház pincéjében. Van ott egy Buddelschiff = hajómodell snapszos üvegben múzeum. A kiállított mintadarabok alatt pontos leírást olvashatunk, sőt láthatunk a lépésről lépésre alakuló hajómodell üvegbe helyezéséről. A szükséges szerszámok is láthatók.

Végül nagyon el lehet fáradni. Ennek dacára, megéri ide eljönni. Ha valaki Hamburgba jön, gondoljon a schulaui hajóüdvözlő révházra. Maradandó, örök emlékkel tér haza. Hasznos ismereteket gyűjthet az ember. Tengeri hajózás mindenkit érint. Az étteremben fogyasztott naturszelet pl. Argentínából az Atlanti-óceánon át érkezik hajóval Európába, majd teherkocsival Győrbe.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Külföldön figyelnek a fogyasztóra - szerkesztetlen változat

Tovább olvasom