Kisalföld logö

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos 0°C | 9°C Még több cikk.

Életmentő hangjelzések síneknél és zebráknál

Világszerte különböző hangok hívják fel a figyelmet azokra a helyekre, ahol a gyalogosok, az autósok és a vonatok sokszor tragikus módon keresztezik egymás útvonalát. Ez derült ki a külföldön élő magyar olvasóink leveleiből, akik a megyénkben újra meg újra előforduló balesetek kapcsán különböző megelőzési módokról számoltak be.
Búgó úttestekről, változó ritmusban kattogó, sípoló jelzésekről, és más ötletes közlekedésbiztonsági megoldásokról küldtek „jelentést" külföldi olvasóink. Tapasztalataik szerint az úttest recézése és az elrettentés, azaz a balesetek sajtóvisszhangja is fékező erőként hathat az óvatlanokra és a gyorshajtókra. Sőt a műholdas navigációs eszköz is, a türelmetlen dudálás viszont nem.

Körképünkből kiderül, hogy van, ahol a gyalogosátkelők és a vasúti átjárók felszereltsége szempontjából rosszabb a helyzet, mint nálunk. De azt megerősítik a vélemények, hogy ha a figyelmeztető hangok zaja néha zavaró is, életet menthet.

„ Naponta átkelek egy olyan vasúti átjárón, ahol csak stoptábla van. Hetente, kéthetente baleset történik, pedig kis utca, nem lehet ezerrel hajtani. A mozdonyvezetők rendesek, előre sípolnak, ha közelednek. Korábbi munkahelyem közel volt egy kanyarban lévő átjáróhoz, gyakran láttuk, hallottuk, ha valaki beleszaladt a vonatba. Oda szereltek fénysorompót."

„ Sok olyan esetet láttam, amikor a síneken álltak meg az emberek tilos jelzés ellenére. Az embernek az az érzése, hogy nincsenek tisztában vele, mit jelent a vasúti átjáró, a tilos jelzés."
Péter. USA, Ohio

Recézés és elrettentés

 „ Ausztriában a legjellemzőbb a félsorompó. Több tartomány, város kísérletezett új megoldásokkal, de az EU-s előírások miatt feladták. A balesetek elrettentő sajtóvisszhangja azért segít, amiatt sokan lassítanak a sínek előtt."
Nagy G. D., Ausztria

„ Amerikában a vasúti átjáróktól körülbelül 40 méterre az úttest meg van »recézve«. Amikor az autó közeledik az átjáróhoz, a recés úttest búgva jelez."
Ferenc, USA

„ Új-Zélandon az országút az átjáróra 90 fokos szögben csatlakozik, így a nagyon sietős kocsinak is erősen lassítania kell a kanyar miatt. Ami engem illet: szükség esetén meg is állok, nem izgat, ha mögöttem dudálnak. A balesetek számát alul- vagy felüljárók építésével igyekeznek a németek csökkenteni. Irányítórendszerrel ellátott kocsit vezettem nemrég, az minden vasúti átjáróra előre figyelmeztetett és óvatosságra intett."
Róbert, Németország

„ Itt e szempontból a biztonság elég nagy. Az utóbbi évek balesetei szinte soha nem autó és vonat között történtek. Ha a sorompó nem menne le, a vonat automatikusan fékez."
Kántor Gábor, Svájc

„ Washigton államban szerencsére nincs sok baleset a vasúti átjáróknál, mert a legtöbb esetben aluljáró vagy híd van, ahol a vonatok közlekednek."
Antal, USA

Minden vasúti átjáróra szereltek Svédországban fényjelzőt és sorompót. Van megoldás és nem kerül annyiba, mint az emberáldozat. Így itt kevés a baleset. Az óvatos svédek bizony nem nagyon lassítanak a síneknél, bíznak a jelzőrendszerben. És az átjárók simák, nem kell tengelytöréstől félni."
Lali, Svédország

„ Olaszországban nem létezik sorompó nélküli vasúti átjáró. A sorompó leengedését hangjelzés kíséri. Lakóházak közelében ilyenkor kötelező a járművek motorjának leállítása. Néhol az átjárók előtt nemcsak záróvonal, hanem magasított sávelválasztó is van, hogy az autók véletlenül se kezdhessenek előzésbe."
Anikó, Olaszország
„ Tazmániában megszűnt a vasúti személyforgalom, de időnként indulnak nosztalgiavonatok. Perthben, ahol a helyi közlekedésben nagy szerepet játszik a gyorsvasút, a gyalogosátkelőket rácskapukkal védik, melyek automatikusan záródnak."
Veronika, Ausztrália

Jó a púp, a kő

„ Ha eszerint hasonlítjuk össze a »fejlett« nyugatot hazánkkal, nos akkor Győrnek nincs mit szégyellnie. A közel tízmilliós New Yorkban nincsenek hangjelzést kiadó gyalogátkelők. Igaz, itt nem is vár senki a zöldre, mindenki akkor és ott megy át az úton, ahol és amikor akar. Van is erre egy mondás: arról lehet felismerni a New York-it, hogy átmegy pirosban az úttesten."
Pápai Szabolcs, USA

„ A forgalmasabb helyeken, ahol villamosok közlekednek, mindenhol van az átkelőknél »kattogós« hangjelzés. A kattogás egyfolytában megy a piros jelzés alatt is és mikor zöldre vált a lámpa, gyorsabb ütemű lesz."
„ A legtöbb közlekedési lámpa »hangos«. Engem már megtévesztettek egypárszor, mert több kereszteződésben közel vannak egymáshoz a kattogók, és majdnem a rossz irányba léptem le az úttestre. Okosnak tartom, hogy amikor egy középületből a járdán keresztül kihajt egy jármű, éles sípolás adja tudtul ezt. A hangjelzés életmentő lehet, bármennyire irritáló is."
Madeleine, Ausztria

„ A jelzések ellenére figyelmesnek kell lenni, mert itt autóval szabályos a jobbra fordulás a piros lámpánál. Így könnyen elgázolják az embert."
Antal , USA, Washington

Stoptábla a kézben

„ Környékemen nem jellemző a gyalogosforgalom, mindenki kocsival jár. Iskoláknál úgy oldják meg a gyerekek átkelését, hogy »kirendelnek« egy szülőt, aki stoptáblát fog a kezébe."
Zsolt, USA, New Jersey

„ A kereszteződésekben a ’80-as években alkalmaztak hangjelzést, de csendesen eltűntek a süllyesztőben."
Róbert, németország

„ A »kattogó!« okafogyottá vált Svédországban. Bevezettek egy új szabályt: a gyalogátkelőknél a sofőr köteles lassítani és körülnézni, nem akar-e valaki átkelni az úttesten. Más megoldások: előre gyártott betonpúpot ágyaznak be az átkelő elé vagy kimacskakövezik a kereszteződést."
Lali, Svédország

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Külföldre vándorló orvosok

Tovább olvasom