Kisalföld logö

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 11°C | 21°C Még több cikk.

A vonatozás szépségei Németországban

Németország. Üljön vonatra, lásson országot! Hamburgtól a Boden tóig, a Germán-alföldről az Alpok pereméig. 895 kilométer hosszú vonatozás északról-délre, át a német föld nyugati részén. Hamburgi olvasónk, Galgóczi Róbert élménybeszámolója.
Indulás Hamburgból. Célállomás: Konstanz. A gyorsított járatú ICE-vel (Inter City Express) Frankfurtig, majd a gyors járatú IC-vel Konstanzig közlekedtünk. Útközben elénk terült a gazdag Németország teljes természeti szépsége, építészeti művészete és technikai fejlettsége. Lenyűgöző tájak, gyönyörű települések, többsávos autópályák, végül a vasút, amelyiken 200 kilométer/óra sebességgel közlekedtünk. Nekem teljesen új élményt jelentett, mert ekkora távolságot korábban vagy repülővel, vagy személykocsival bonyolítottam le. Sokat vesztettem vele, mert egyikből sem lát az ember annyit, mint a vonat ablakából.


Kalauz lézerrel

Régen a menetjegyet az állomás jegykiadó ablakánál kaptuk. Manapság, a computer korában, interneten rendeljük meg, hitelkártyával fizetjük és a jegy e-maillel érkezik, amit saját nyomtatóval kinyomtatunk. Így nem kell a főpályaudvari jegykiadó egyik pultjához sem sorszámot húzni, az esedékes jegyvételre. Később láttam. Az utasok zöme internetes jeggyel utazott. Az igénybevett két gyorsvonat helyjegyköteles. Ezt is az interneten rendeltem és kaptam. A kalauz manapság már nem lyukaszt. Piros lézersugárral működő olvasókészülékkel ellenőrzi a menetjegyre nyomtatott vonalkódot és egy másik készülékkel ellenőrzi a hitelkártya mágnescsíkját, valamint a menetjegyre nyomtatott nevemet.


Észrevétlen sebesség

Az ICE 575-ös vonat Hamburgtól le Frankfurtig újonnan épült külön vágányon halad. Ezen 200 kilométer/óra sebességgel mehet. A sínelemek csatlakozásánál nincsen hézag. A vágány sínszálai végig hegesztettek. A kerekek gördülése alig hallható. Az utas nem érzi és nem észleli a 200 kilométer/óra sebességet sem. A szerelvény gyorsítása és lassítása is észrevehetetlenül történik. Különös érzés. Egyszerre több érzékszerv is szokatlan ingert jelez. A szerelvény sebességét, a kocsi rugózását, a kerekek halk gördülését. Tán azt mondhatom: úgy éreztem, mintha lebegve száguldanék. Ritka tapasztalat ilyen vonattal közlekedni. Egyenesen üdülést jelent. Semmilyen jármű nem nyújt annyi kényelmet, mint az ICE rugózott kocsija és párnázott ülése. Ablakaiból lényegesen közvetlenebb kilátás nyílik a tovaillanó vidékre, a közeli tájra és széles határra, mint repülőből vagy személykocsiból.


Bizonyára számos utas kívánságát szolgálja: a fülkékben tilos a mobil használata!


Építészeti mestermű

Vonatunk szinte minden földrajzi jellegzetességen áthaladt. A Germán-alföld síkságról indultunk. Még Hamburgban átkeltünk a széles Elbán. Érintettük a Lüneburgi Pusztát. Kassel térségében elértük a Német-középhegység erdős, lankás dombvidékét. Szemet gyönyörködtető táj, szórakoztató vidék. Mentünk szédítő magas viaduktokon. Hosszú alagutakban. Döngölt földtöltéseken. Mesterségesen vágott völgyekben. Zöld síkságon. Helyenként kígyóztunk magasabb hegyek keskeny völgyeiben. Jobbról hegyfal, balról gyorsfolyású csermely, nagyobbacska folyóvíz. Mikor mit kívánt a talajmenti adottság, a mérnökök azt építettek. Korszerű építészeti gépekre volt szükség, technikailag ilyen magasszintű vasút előállításához. Mindezt tervezni, építeni, zavartalanul üzemeltetni, bizony sok mérnöki tudásra és sok pénzre volt, van szükség. A középhegység dimbes-dombos vidékén magas sebességre alkalmas vasutat építeni, valóságos mélyépítészeti mestermű. Ez az európai élvonal csúcsa! Csak Franciaországban van párja.


A középhegység Frankfurt térségében éri el a Sváb-Bajor-medencét. Hamburgból 10 órakor indultunk. Frankfurtba 13 órakor érkeztünk. Pontosan 3 óra alatt értünk oda. A 2 város közötti, vasúti távolság 523 kilométer. Útközben 6 helyen álltunk meg. Így az ICE 174 kilométer/óra átlagsebességet ért el. Helyenként 200 kilométer/óra sebességgel haladt.

Németország éléskamrája

Frankfurtban át kellett szállni. A pályaudvar egy kisebb város. Sietni, igyekezni kellett az idő szűke miatt, mert a 6. vágány messze van a 23. vágánytól. Végül is sikerült az IC 275-ös szerelvényt, az illetékes kocsit és a foglalt helyeket megtalálni és felszállni rá. Ez a szerelvény csak közönséges gyors. Nincs saját vágánya. Az ICE komfortjával sem rendelkezik. Indulás után, hamarosan átkeltünk a sárga Majna folyón, majd elértük az Alpok felé enyhén emelkedő Sváb-Bajor-medencét. Nevezetes vidék. Németország éléskamrája. Innen érkezett zöldségféleség minden bevásárlóközpontban található. Ameddig a szem ellát, szorgosan művelt földek virítanak. Simogatta, boldogította a lelkemet. Ilyenkor felébred bennem a volt parasztgyermek. Eszembe jutott: a gazda gondviselő tekintete a vetemény éltetője. Ablaknál állva kérdezően firtattam a tágterű határ viruló növényzetét és igyekszem kitalálni: vajon melyik növényt látom? Mikor lehet aratni? Nem mindég sikerült, mert gyorsan mentünk. De elégedetten észleltem: munkált földeken gazdag termés ígérkezik. A földek jól fizetnek! A német mezőgazda a polgárság jómódú középrétegéhez tartozik. Ha ezek gazdagok, az ország is gazdag!

Gyárkémény helyett forgódaru

Frankfurt, Mannheim, Karlsruhe között sík vidéken megy a vonat. Ipari létesítmények jellemzik ezt az útszakaszt. Neves német és multinacionális vállalatok gyáregységei állnak itt. Régen, pirostéglás gyárkéményeket lehetett ilyen helyeken látni. Manapság henger alakú, terebélyes tartályok, magas ülepítőtornyok, vastag csővezetékek, forgó- és futódaruk, valamint modern irodaépületek az uralkodó építmények. Az elektromos energia korában füstölgő gyárkéményre nincs szükség.

Jogosítvány a Rajnára

Karlsruhe térségében elértük a széles Rajna folyót. Ismét változott a természet képe. Tágterű rónaság helyébe a Rajna dombokkal határolt lapos völgye lépett. Helyenként közvetlen a folyó partján mentünk és jó kilátás nyílt a széles medrére. Élénk teher- és személyforgalom zajlott rajta. A Nibelungen mondában, Wagner operáiban, a német irodalomban oly gyakran méltatott és megénekelt Rajna ma nem egyéb, mint fontos teherszállító vízi út. Sétahajók turisták, teherhajók ömlesztett árucikket, egymásba akasztott teherbárkák mást szállítottak. Szigorú közlekedési szabályok érvényesek. Rajnára szóló hajóskapitányi jogosítvány állítólag tengerjáró hajók vezetésére is érvényes.


További utunk hatalmas erdőségeken vezetett keresztül. A haragoszöld erdőség neve: Feketeerdő. Dombos táj. Helyenként mély völgyekben, meredek falú hegyek között jártunk. Itt-ott egy-egy dombról fröcskölő zuhatag csobogott alá és tette érdekessé a lassan unalmasra, illetve fárasztóra forduló vonatozást. A Feketeerdő Németországban híres vidék. Kedvelt üdülőhely. Baden-Baden maga egy fogalom. Az itteni kaszinóban, az itteni lóversenyeken sok pénzt nyernek vagy vesztenek a sorsot kihívó játékosok. Országszerte ismert az itteni népviselet. Nemzetközi bemutatókon számos kitüntetést nyertek. Híres a „Schwarzwälder Kirschtorte", a feketeerdei cseresnyés torta is. Igazi kalóriabomba. A Feketeerdő már gyermekkoromban ismert név volt. Itt ered a Duna. A vonat nem érintette, mert a Rajna völgyében mentünk egész Konstanzig.


Végül mondhatom: láttam Németország nyugati részét. Gazdag országrész gyönyörű tájakkal. Élménydús utazásnak bizonyult. Élveztem a fárasztó 10 órás vonatozást a sokféle tájon.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Önkéntesként a földrengés helyszínén

Észak-Olaszország. Mirandola. A május 20-i pusztulás óta még mindig sokan sátrakban élnek. Még évek… Tovább olvasom