Kisalföld logö

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 0°C

Vulkánkitörés - Tisztul az ég Izland fölött

Az izlandi vulkánkitörés a 2001. szeptember 11-i New York-i terrortámadásoknál is nagyobb hatással van a légi forgalomra.

Kezd tisztulni az égbolt az izlandi Eyjafjöll vulkán felett. A geológusok előrejelzései szerint folyamatosan csökkenni fog a légkörbe jutó hamu mennyisége, azonban a korábban mért adatokhoz képest 4-5-szörösére emelkedett a fluorkibocsátás.

A RÚV izlandi rádió információi szerint a kutatók a vulkáni tevékenység enyhülésének jeleit vélik felfedezni. Vulkanológusok már korábban megfigyelték, hogy a kitörési helyet borító Eyjafjalla gleccser tűzhányó körüli elolvadása és a kráter szárazra kerülése után nagyrészt láva lövell ki a vulkánból, a hamu pedig egyre kisebb mennyiségben és egyre kisebb magasságba távozik az atmoszférába.

Níels Óskarsson, a reykjavíki egyetem geológusa elmondta, hogy az elmúlt 24 órában kibocsátott hamu lényegesen több fluort tartalmaz, mint néhány nappal korábban. A kutató ezt is a kráter "szárazságával" magyarázza, ugyanis a jég olvadásából már nem képződik elég vízgőz, amely a légkörben kondenzálódva megkötné az olyan vulkáni gázokat, mint a fluor.

A magasabb, kilogrammonként 850 milligrammos fluortartalom a hamut is mérgezőbbé teszi. Ez elsősorban azokra a legelő állatokra veszélyes, amelyek megehetik a fűvel együtt a hamut, mielőtt azt az eső bemosná a talajba.

A Laki tűzhányó 1783-ban bekövetkezett kitörésekor hatalmas mennyiségű mérgező gáz, becslések szerint mintegy 8 millió tonna hidrogén-fluorid került a levegőbe. A rendkívül mérgező színtelen, szúrós szagú gáz a juhállomány 80 százalékát, a szarvasmarha-, illetve a lóállomány felét pusztította el. A mérgezés és az azt követő éhínség nyomán az izlandi lakosság csaknem egynegyede veszett oda.

Az Eyjafjöll kitörése okozta, csaknem egy hétig tartó légtérzárlat - úgy tűnik - kedvező hatással van Európa szén-dioxid-kibocsátására is, ugyanis a tűzhányó naponta 150 ezer tonna szén-dioxidot bocsát a levegőbe, az európai légi közlekedéssel viszont naponta 344 ezer tonnányi üvegházhatást okozó gáz kerül a légtérbe. Így a repülőjáratok törlésével 60 százalékkal, azaz 206 ezer tonnára csökkent a szén-dioxid-kibocsátás - derül ki az interneten is megtalálható statisztikákból.

1,7 milliárdos veszteség

Az izlandi vulkánkitörés a 2001. szeptember 11-i New York-i terrortámadásoknál is nagyobb hatással van a légi forgalomra az ágazat nemzetközi szövetsége (IATA) szerint, amely 1,7 milliárd dollárra becsüli a légitársaságok eddigi veszteségét.


A légtérzár "szinte megsemmisítő csapást mért" az ágazatra - mondta szerdán az IATA vezetője. Giovanni Bisignani felszólította a kormányokat, hogy vizsgálják meg a légitársaságok kártalanításának lehetőségét, éppen úgy, ahogyan Washington tette a New York-i terrortámadások után.

Berlini sajtótájékoztatóján Bisignani elmondta: "a tavaly elszenvedett 9,4 milliárd dollár veszteségre, és az idén várható 2,8 milliárdos mínuszra rárakódó mostani válság térdre kényszeríti az egész ágazatot."
A világszerte 230 légitársaságot tömörítő IATA becslése szerint a tagvállalatokat naponta 400 millió dollár kár érte az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt légtérzár leginkább kaotikus szakaszában, április 17-től 19-ig, a teljes veszteség pedig 1,7 milliárd dollárra tehető.

A felfordulásban volt olyan időszak, amikor a nemzetközi légi forgalom 29 százaléka leállt, és 1,2 millió utas rekedt a reptereken - mondta a Giovanni Bisignani, aki szerint "ez a válság még a szeptember 11-i terrortámadások utáninál is mélyebb", hiszen akkor 3 napra zárták le az Egyesült Államok légterét, Európában viszont szerdán már hatodik napja voltak korlátozások.

Clinton elutazik Tallinnba

Hillary Clinton attól függetlenül, miként alakul az európai repülésbiztonsági helyzet, a héten elutazik Tallinnba, hogy részt vegyen a NATO-nak az észt fővárosba tervezett külügyminiszteri értekezletén - közölte egyik munkatársa szerdán.

Az előzetes tervek szerint az észak-atlanti szövetség tagállamainak külügyi tárcavezetői csütörtökön és pénteken elsősorban az afganisztáni helyzetről tárgyalnak. Clinton munkatársa hangoztatta: a NATO döntött arról, hogy megtartják a tanácskozást az észt fővárosban. Az izlandi vulkánkitörés nyomán kialakult hamufelhő miatt a tallinni repülőtér is bezárt. Szerda reggel átmenetileg nyitva volt, de a legfrissebb jelentések szerint legalább délután 2 óráig ismét zárva lesz. A másik két balti államban - Lettországban és Litvániában - normálisan zajlik a légiközlekedés. Clinton szerdán utazik el Washingtonból, és másnap reggel érkezik meg Tallinnba. Eredeti útitervéből azonban törölték Helsinkit, ahova szerdán látogatott volna - jelezte a külügyminiszter munkatársa.

Dánia szerda 11 óráig nyitva tartja légterét

Dánia szerda hajnalban megnyitotta, és 11 óráig nyitva tartja légtere nagy részét, a Halmstad és Thyboroen városok alkotta vonaltól délre, mert az megtisztult a vulkáni hamutól - jelentette be a dán légiforgalmi hatóság. A koppenhágai repülőtér is működni fog.

Az említett vonaltól északra csak 6000 méteres magasság felett szabad repülni - tette hozzá a Naviair. A hatóság korábban azt közölte, hogy a dán légteret reggel 8 óráig nyitják meg ideiglenesen. Norvégia szerda reggel 8 óráig meghosszabbította teljes légtere nyitva tartását - jelentette be az illetékes hazai hatóság, az Avinor, amely hozzátette: elképzelhető, hogy a határidőt közben tovább hosszabbítják.

A doveri sziklák: egy hosszú odisszea vége - RIPORT

A kompok hídjáról megpillantott doveri fehér sziklák látványa az izlandi vulkánkitörés miatt repülőjáratuktól megfosztott sok ezer brit számára hosszú bolyongásuk, odisszeájuk végét jelenti. Kiszálláskor az utasok nem rejtették véka alá megkönnyebbülésüket és megdöbbenésüket. "Dühös vagyok, de tényleg" - mondta Joanne Rickless. Joanne (aki egy jótékonysági szervezet munkatársa), valamint férje, Steven és két kisgyermekük öt nap alatt jutottak hazai az izraeli Eilatból. A visszaút: az Eilat-Marseille repülőjegy, a Calais-ig bérelt autó, az átkelés a La Manche-csatornán és a londoni vonatjegy mintegy 2000 euróval emelte meg a vakáció kiadásait. "Az út minden szakaszában megloptak bennünket" - panaszkodott Joanne Rickless.

"A brit kormány a világon semmit sem tett" - mondta. A kikötőben egyesek a brit lobogót vonják fel. Mások tévés forgatócsoportoknál akarják pénzzé tenni a kalandos úton készült felvételeket. A 20 éves Kate Hodkinson és a 19 éves Fran McDaniel egyetemisták, akik olcsó nyaraláson voltak Spanyolországban - oda-vissza 100 euróért -, s azon vették észre magukat, hogy 500 euróra nőtt a kiadásuk négy nap alatt. Az olasz származású Luca Solca pénzügyi elemző az ellenkező irányba próbál eljutni, Franciaországba.

Seattle-be szóló repülőjegye volt. Ehelyett Milánóig bérelt kocsin próbál meg eljutni a feleségével, majd onnan taxival Rómába, ahonnan Madridba, majd New Yorkba szeretne repülni, onnan pedig egy utolsó repülőjárattal a nyugati partra. "Ilyen egyszerű a dolog. Tizenegy helyett 36 óráig tart majd az út. Bízom a hatóságokban, akik a légi járatok leállítása mellett döntöttek. El akarok jutni a nyugati partra, de egy darabban" - mondta. A doveri forgalom 60 százalékát bonyolító P and O kompvállalat hét hajóval megállás nélkül szállítja az utasokat Calais és Dover között. A cég rekordforgalmat ért el: péntek óta 21500 utast szállított, az ilyenkor szokásos napi néhány száz helyett.

Szerda reggel 8-ig hosszabbították meg a légtér zárlatát Németországban

Szerda reggel 8 óráig hosszabbították meg a légtér zárlatát Németországban - jelentette be a langeni repülésbiztonsági hatóság hajnalban. A hivatal képviselője közölte, hogy az újabb határidő reggel 8 óra, az esetleges hosszabbítást azonban nem zárta ki. Az alacsony magasságban történő, különleges engedélyhez kötött repüléseket ugyanakkor változatlanul engedélyezik. A zárlat ellenére minden korlátozás nélkül lehetséges a repülés a berlini Tegel és Schönefeld repülőtereken, továbbá Bréma és Hamburg repülőterén. Az elmúlt napok eseményei nemcsak az utasoknak, illetve a légitársaságoknak okoztak megrázkódtatást, hanem általánosságban a gazdaságnak, és felbolygatták a politikát is. A német iparkamara szóvivője szerint a vállalatok veszteségei elérték a napi 1 milliárd eurót, mindenekelőtt a külföldi szállítások elmaradása miatt. Továbbra is zárva tart a BMW autógyár 4 németországi üzeme, mert nem érkezett meg külföldről a szükséges alkatrész.

Ami pedig a politikát illeti, a történteknek szerdán a parlamentben lesz folytatása, ahol a közlekedési miniszter kormánynyilatkozatot ismertet a válságkezelő lépésekről. Peter Ramsauert ugyanis az ellenzék élesen bírálta, felróva, hogy késedelmes és következetlen válságmenedzselő lépéseket tett. A légitársaságok azért bírálták a minisztert, mert szerintük a zárlat sorozatos meghosszabbítása indokolatlan volt, a pilóták szakszervezete ezzel szemben a zárlatot enyhítő könnyítéseket sérelmezte. Ezzel egy időben a német repülésbiztonsági hatóság közzétette első, hétfő délután végzett légtér-vizsgálatának előzetes eredményeit. Eszerint a különleges mérőeszközökkel felszerelt repülőgép a német légtérben különböző kiterjedésű és koncentrációjú vulkáni hamut állapított meg. A jelentés leszögezte ugyanakkor, hogy a repülőgépet semmi fajta károsodás nem érte.

Az easyJet újraindítja járatait szerdán

Újraindítja néhány járatát az easyJet az Egyesült Királyságban és Észak-Európában szerda reggel, de késésekre, törlésekre továbbra is fel kell készülni, és változnak az utasfelvételi (check-in) szabályok is - tájékoztatta az MTI-t a diszkont légitársaság. A közlemény szerint az online utasfelvételt felfüggesztették, és a check-in pultot az eddigi 40 percnél korábban, a legtöbb esetben az indulás előtt 1 órával bezárják, de Sarm-es-Sejk (SSH) és Hurgada (HRG) reptereken, már 90 perccel az indulás előtt zárnak. Kérik azokat az utasokat, akik szerdára foglaltak easyJet-repülőjegyet, tájékozódjanak járatuk indulásáról a www.easyjet.com weboldalon.

A légitársaság egyben arra is felhívja a figyelmet, hogy a reptereken rendkívüli forgalom várható, ahová ezért a szokásosnál korábban kell kiérkezniük az utasoknak. Ideiglenesen az online check-in szolgáltatást felfüggesztették, ezért az online beszállókártyákat az utasok nem használhatják. Minden utasnak kötelező a reptéri utasfelvételnél bejelentkeznie, még abban az esetben is, ha már korábban az interneten bejelentkezett. Ez lehetővé teszi, hogy a lehető legtöbb utast átirányítsanak az elérhető szabad helyekre - írja az easyJet.

Megindult a légi forgalom Nagy-Britanniában

Megindult a légi forgalom Nagy-Britanniában, miután kedden késő este a brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) váratlanul bejelentette a hat nappal korábban életbe léptetett brit légtérzárlat fokozatos feloldását. Szakértők szerint azonban hosszú időbe telik, mire teljesen normalizálódik a helyzet a brit repülőtereken. A CAA bejelentése szerint mostantól a légitársaságok felelősségi körébe tartozik a vulkáni hamu jelentette kockázatok megítélése. A hatóság a légtérnyitásról szóló közleményében leszögezte: a légitársaságoknak minden repülés előtt és után "intenzív" átvizsgálásnak kell alávetniük a repülőgépeket a vulkáni hamu okozta esetleges károk feltárására, és a hamuval kapcsolatos bármilyen incidenst jelenteniük kell a CAA-nek.

A légtérzárlat feloldásával szinte egy időben megérkezett az első járat a legnagyobb brit repülőtérre, a londoni Heathrow-ra. A British Airways Boeing 747-ese a kanadai Vancouverben szállt fel, és az utasok az érkezés után a BBC-nek elmondták: egészen az út végéig nem volt biztos, hogy hol szállnak le. Az eredeti célállomás az írországi Shannon lett volna, de végül a pilóta közölte, hogy megkapta a leszállási engedélyt Heathrow-n. Ez volt az utolsó olyan járat, amely a légtérzár elrendelése előtt, múlt csütörtökön elindult London felé, ám két órával a felszállás után visszatért Vancouverbe, és azóta ott vesztegelt. A Heathrow-ról a British Airways naponta három járatot közlekedtet Budapestre. A repülőtér járatinformációja szerda hajnalban még csak annyit írt ki a szerdai budapesti járatok mellé, hogy az utasok érdeklődjenek a légitársaságnál. A legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető cég, a Heathrow-t is birtokló BAA szerda hajnalban maga is nyomatékosan arra hívta fel az utazók figyelmét, hogy a zárlat feloldása ellenére sem fog azonnal minden járat elindulni, és az utasoknak továbbra is légitársaságuknál kell érdeklődniük. A brit repülőterek naponta átlagosan 5500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A brit utasforgalom felét a két legnagyobb londoni repülőtér, Heathrow és Gatwick bonyolítja le. Heathrow-n naponta átlagosan 1250 járat és 180 ezer utas, Gatwicken hatszáz járat és 77 ezer utas fordul meg. Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója kedd este kijelentette: hetekbe is beletelhet, mire a légi forgalom normalizálódik. Walsh hozzátette: véleménye szerint már napokkal ezelőtt meg lehetett volna nyitni a brit repülőtereket.

A CAA szerint azonban a légi járatok újraindítása előtt a fő akadály az volt, hogy ki kellett deríteni a repülőgépek "hamutűrő" képességének mértékét. A légügyi hatóság a világ vezető légi ipari mérnökeinek és szakértőinek véleményét kérte ki. A szakértői elemzések és a kiterjedt adatgyűjtés - köztük a próbarepülésekből származó új adatok értékelése - új szabvány kidolgozását és európai szintű bevezetését tette lehetővé - állt a légtérnyitást indokló közleményben. A CAA szerint mindezek alapján a hajtóműgyártó cégek megnövelt tűréshatárokat fogadtak el az alacsony hamusűrűségű térségekre.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meghalt Juan Antonio Samaranch

Nyolcvankilenc éves korában, szerdán elhunyt Juan Antonio Samaranch, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság… Tovább olvasom