A norvég fővárosban a hatóságok azt tervezik, hogy 2010-től olyan buszokat állítanak forgalomba, amelyek motorját emberi szennyvízből készült bioüzemanyag hajtja majd. A metán alapú bioüzemanyag a norvégok szerint kevésbé szennyező, rendkívül olcsó és vég nélkül újrahasznosítható. Az oslói hatóságok ígérete szerint az újfajta bioüzemanyagnak egyáltalán nem lesz szaga.
A bioüzemanyag metánból készül, amit egy szennyvíztelepen nyernek ki erjesztéssel. A kutatók szerint a metánból előállított bioüzemanyag nem tartalmaz szenet, és a biodízelhez képest 78 százalékkal kevesebb nitrogénoxidot, és 98 százalékkal kevesebb szennyező finomrészecskét tartalmaz, valamint az ezzel hajtott motor 92 százalékkal halkabb. Ráadásul a bioetanollal szemben nem növényekből készül, így nem okoz gondot az élelmiszer-ellátásban, és előálításához nincs szükség további vízforrásra. A metán alapú bioüzemanyag előállítási ára a norvég kutatók szerint literenként 72 eurócent, átszámítva 216 forint - míg a biodízel ára a norvég benzinkutaknál jelenleg több mint egy euró (301 forint) literenként. Az újféle bioüzemanyaggal szemben azonban az új buszok ára és karbantartása már jóval drágább lesz. A norvég hatóságok reményei szerint, ha a projektbe két Oslo környéki szennyvíztelepet és az emberi táplálékok maradékait is be tudják majd vonni alapanyagként, akkor a metánból előállított bioüzemanyaggal akár mind a 350-400 oslói buszt el tudják majd látni. Ami a számítások szerint évente mintegy 30 ezer tonnával csökkenti a széndioxid-kibocsátást. Bioüzemanyagokkal működő buszok egyébként már több európai városban is közlekednek, köztük a franciaországi Lille-ben és a svédországi Stockholmban is. A svéd fővárosban 70 bioüzemanyagú buszt működtetnek.
hirdetés
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!
Lájkolom és követem a Kisalfold.hu-t
Megosztom a cikket a Facebookon
Olvasóink írták
Ha Magyarországon is bevezetnék ezt az üzemeltetést, akkor a lakossági fizetőeszköz egy- egy liter pisi , vagy egy-egy palack sűrített szellentés lesz a viteldíj. Az áfa és jövedéki adót pedig a hasmenés utáni termék díj mennyisége szabályoz, de mindenképp, be fogja az APEH hajtani.”
Nem Oslóról van szó ??”