Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Szándékosan zuhant le a géppel a másodpilóta

Francia ügyészségi forrás szerint a másodpilóta nem volt hajlandó kinyitni a pilótafülke ajtaját. Végig normálisan lélegzett, nem vesztette el eszméletet.
A kedden Franciaországban lezuhant német utasszállító másodpilótája vélhetően

szándékosan pusztította el a repülőgépet


- közölte a balesetet vizsgáló marseille-i ügyész csütörtökön.

Brice Robin sajtótájékoztatóján közölte: a másodpilóta egyedül irányította a repülőt a katasztrófa bekövetkeztekor, ő volt az, aki a gép végzetes süllyedését előidézte. A 28 éves német másodpilóta, Andreas Lubitz

bár egy szót sem szólt ezalatt, de végig normálisan lélegzett, nem vesztette el eszméletet


- mondta Robin a pilótafülke kommunikációját rögzítő fekete doboz felvételeire hivatkozva.

Ugyanakkor azt is közölte, hogy a másodpilótának nem voltak ismert terrorista kapcsolatai, nincs ok terrorcselekményre gyanakodni. Az ügyész leszögezte, hogy nem hajlandó információkat szolgáltatni a pilóták vallásáról és etnikai hovatartozásáról, mivel ezeket nem tartja lényegesnek a nyomozás szempontjából. A másodpilóta utáni nyomozást a német hatóságok veszik át - mondta.

A felvételek tanúsága szerint a kapitány távozott a pilótafülkéből, vélhetően a mellékhelyiségbe. Amikor megpróbált visszatérni, a másodpilóta szándékosan nem nyitotta ki az ajtót. A becsapódás előtti percekben dörömbölés hallatszott a pilótafülke ajtaján és a süllyedést jelző riasztók is megszólaltak, de a másodpilóta egy szót sem szólt.

Az Airbus repülőgépgyártó által 2015. március 26-án közreadott kép egy Airbus A320-as utasszállító pilótafülkéjéről. Fotó: MTI/EPA/Jason Calston
Az Airbus repülőgépgyártó által 2015. március 26-án közreadott kép egy Airbus A320-as utasszállító pilótafülkéjéről. Fotó: MTI/EPA/Jason Calston

Az utasok a felvételek szerint csak röviddel a becsapódás előtt kezdtek el sikoltozni.


"Azt hiszem, az áldozatok csak az utolsó pillanatokban ébredtek rá", hogy mi történik - mondta az ügyész. S hozzátette: az áldozatok hozzátartozóit már a mostani nyilvános bejelentés előtt tájékoztatták a nyomozás állásáról, de "nehezen hiszik el" a hatóságok megállapításait.

A német Lufthansa tulajdonában lévő Germanwings diszkont légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó Airbus A320-as gépe egy perccel azután, hogy elérte a 38 ezer lábas (11 500 méter) utazómagasságot a Földközi-tenger fölött, gyors süllyedésbe kezdett, de folytatta útját Düsseldorf felé. A süllyedés mértéke 3-4 ezer láb (mintegy ezer méter) volt percenként. Az Airbus A320-as tíz perccel a süllyedés megkezdése után 6800 láb (2 ezer méter) magasságban tűnt el a radarról, és végül nagyjából 1500 méter magasban csapódott neki egy hegyláncnak.

Arra a kérdésre, hogy a másodpilóta öngyilkosságot követett-e el, Brice Robin ügyész azt mondta: "Azok az emberek, akik öngyilkosságot követnek el, általában egyedül teszik ezt.

Ezt nem nevezném öngyilkosságnak."


Az ügyész beszámolója szerint a másodpilóta eleinte udvarias hangnemben kommunikált a kapitánnyal, de amikor a kapitány elkezdett a tervezett düsseldorfi leszállás részleteiről beszélni, kurtán kezdett válaszolni neki. Az ügyész szerint az még nem világos, hogy a másodpilóta előre tudta-e, hogy a kapitány el fogja hagyni a pilótafülkét.

A gép második fekete dobozát, ami a repülési adatokat tartalmazza, még keresik. Az áldozatok azonosítása már megkezdődött.

A németországi Montabaurban, Lubitz szülőhelyén az AP hírügynökségnek a férfi ismerősei azt mondták, a másodpilóta nem mutatta depresszió jeleit. "Boldog volt, hogy a Germanwings-nél dolgozott, és minden rendben volt vele. Jó benyomást keltett" - mondta Peter Rücker, annak a vitorlázóklubnak az egyik tagja, ahol Lubitz először repülni tanult. Rücker csendes, de barátságos embernek írta le Lubitzet.

Andreas Lubitz másodpilóta. Forrás: Facebook
Andreas Lubitz másodpilóta. Forrás: Facebook

A másodpilóta tizenéves korában szerzett vitorlázórepülőre érvényes engedélyt, és egy szakközépiskola elvégzése után lett a Lufthansa pilótatanonca. A Lufthansa közlése szerint a másodpilóta 2013 szeptemberében csatlakozott a Germanwings légitársasághoz, és azóta mindössze hatszázharminc órát repült. Korábban Carsten Spohr, a Lufthansa elnöke mindkét pilótáról azt mondta, hogy "tapasztaltak és jól kiképzettek" voltak.

Páncélajtó, belépési kód


Páncélajtó, belépési kód, a pilótafülke ajtajának csak belülről lehetővé váló kinyitása - csupán néhány azok közül a szigorú szabályok közül, amelyeket az 1980-as években történt repülőgép-eltérítések és még inkább a 2001. szeptember 11-i egyesült államokbeli terrorcselekmények után az utasszállítók pilótafülkéjével kapcsolatban bevezettek.

A pilótafülke páncélozott ajtóval rendelkezik - erősítette meg a Lufthansa német légitársaság leányvállalatának, a Germanwings társaságnak a szóvivője.

"Az ajtó előtt kamerás megfigyelőrendszer működik, amely lehetővé teszi bárkinek az azonosítását, aki be akar lépni a pilótafülkébe.

Csupán egy bent tartózkodó pilóta tudja kinyitni az ajtót"


- tette hozzá a szóvivő.

A légiközlekedési iparág egyik szakembere az AFP francia hírügynökségnek elmondta, a pilótafülke ajtajának sérthetetlenségét célozzák az intézkedések: ahhoz, hogy valaki beléphessen, a repülőgépet irányító pilóták engedélye szükséges.

Ezeket az intézkedéseket a nemzetközi polgári repülési hatóságok kérésére a 2001. szeptember 11-én elkövetett terrorcselekmények után léptették életbe, annak elkerülésére, hogy fegyverrel vagy erőszakkal akárki beléphessen a pilótafülkébe.

"Minden légitársaságnál és minden utasszállítón más a rendszer, nincsen nemzetközileg bevezetett norma sem, pontosan azért, hogy a terroristák ne tudhassák, egyik vagy másik repülőgép-típus és egyik vagy másik légitársaság hogyan működik" - tette hozzá a szakember.

Az Airbus repülőgépgyártó által 2015. március 26-án közreadott kép egy Airbus A320-as utasszállító pilótafülkéjéről. Fotó: MTI/EPA/Jason Calston
Az Airbus repülőgépgyártó által 2015. március 26-án közreadott kép egy Airbus A320-as utasszállító pilótafülkéjéről. Fotó: MTI/EPA/Jason Calston

Mint mondta, a légitársaságok különböző titkos digitális biztonsági kóddal ellátott beléptető rendszerrel szerelik fel az ajtókat, és a megfelelő számsor beütése egy csengőt hoz működésbe a fülkében, amely jelzi a bent lévőknek, ha valaki be akar lépni. Amennyiben a bent tartózkodó pilóta nem válaszol, az ajtó egy perc múlva automatikusan kinyílik - magyarázta a névtelenül nyilatkozó szakértő. Így lehetővé válik, hogy egy illetékes személy beléphessen a fülkébe akkor is, ha az odabenn tartózkodó személy esetleg eszméletlen vagy valamilyen oknál fogva képtelen reagálni.

A pilótafülkébe való belépést azonban szándékosan meg is akadályozhatja a bent lévő pilóta,


ha úgy ítéli meg, vészhelyzet állt elő. Az ajtó felett elhelyezett biztonsági kamerarendszer lehetővé teszi ugyanis számára, hogy lássa, mi folyik az ajtó előtt.

A bent lévő pilóta egy kapcsoló átállításával megtilthatja az automatikus belépést "azért, hogy megelőzzön egy tiltott cselekedetet" - erősítette meg az AFP-nek Daphné Desrosiers, a Boeing 737-es típusú utasszállítók pilótája.

A Lufthansa megerősítette, hogy társaságuknál is digitális kódot alkalmaznak, ám az ajtó nyitását csak belülről, egy gomb megnyomásával lehet engedélyezni. A Germanwings diszkont társaság szóvivői egyelőre nem pontosították a légitársaság által használt eljárásokat.

Nem értik, hogy miért tehette a másodpilóta

A  Lufthansa szerint egyelőre csak találgatnak arról, hogy mi lehetett  a Germanwings Airbus A320-asát az Alpoknak vezető másodpilóta  tettének motivációja.  

Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója ezt azok után  mondta Kölnben sajtótájékoztatón, hogy a balesetet vizsgáló  marseille-i ügyész közölte, a kedden Franciaországban lezuhant német  utasszállító másodpilótája vélhetően szándékosan pusztította el a  repülőgépet.  

Mint mondta, továbbra is megbíznak a pilótaképzési és  kiválasztási programjukban, amelyen a fiatal pilóta is átesett és  minden vizsgát teljesített. A pilóta Bremenben és Phoenixben járt  képzésre, először légi utaskísérőként dolgozott, hogy ebből fizesse  pilótaképzését. Ezt 2008-ban elkezdte, majd több hónapra abbahagyta,  végül 2013-ban kapta meg a szakszolgálati engedélyét A320-as  Airbusokra. A képzés folytatásakor ismét átesett a szükséges  vizsgálatokon, de mindent rendben találtak - tette hozzá. Kérdésre  válaszolva azt mondta, nem tudják, hogy miért hagyta abba a képzést.  

Carsten Spohr hangsúlyozta: legrosszabb álmukban sem gondolták  volna, hogy bármelyik pilótájuk ilyet tesz és nem gondolták, hogy ez  kivitelezhető. A kiválasztás során nem csak a fizikai és kognitív  képességeit, de pszichológiai állapotát is vizsgálják a  jelentkezőknek. Közölte továbbá, minden pilótájukban teljes  mértékben megbíznak.  

A vezérigazgató elmondta, 2001. szeptember 11-e óta a  pilótafülke ajtaját kívülről nem lehet kinyitni, egy hétszámjegyű  kód beütése után jelzés érkezik a pilótafülkébe, és onnan lehet  kinyitni az ajtót. Ezt a kódot azonban a kapitány nem ütötte be.  Mielőtt a kapitány kiment volna a fülkéből, átadta az irányítást az  elsőtisztnek a "you have control" utasítással.

A németek szerint is a másodpolóta okozhatta a gép katasztrófáját

A Germanwings német  légitársaság franciaországi repülőgép-szerencsétlenségének  feltárásában közreműködő német szakértők megerősítik a francia  hatóságok megállapítását, miszerint a másodpilóta vélhetően  szándékosan pusztította el a gépet - mondta a német közlekedési  miniszter csütörtökön Berlinben.  

Alexander Dobrindt közölte, hogy a francia hatóságok  munkáját a légi balesetek vizsgálatával foglalkozó német hatóság és  a Lufthansa szakértői is segítik, és egyetértenek az eljárást vezető  marseille-i ügyészség megállapításaival.  

A miniszter hangsúlyozta, hogy a pilótafülke ajtaját az arra  jogosult és a szükséges információkkal rendelkező személyek csak  akkor nem tudják kívülről kinyitni, ha belülről szándékosan  akadályozzák az ajtó kinyitását.  

Thomas de Maiziere belügyminiszter azt mondta, hogy a német  hatóságoknak sincs tudomásuk arról, hogy a másodpilótának lettek  volna terrorista kapcsolatai. De Maiziere elmondta, hogy az  illetékesek már kedden, a katasztrófa napján elvégezték az ilyenkor  szükséges vizsgálatokat a nemzetközi partnerekkel együttműködve, és  nem találtak terrorizmusra utaló jeleket a másodpilótával  kapcsolatban.  

Hozzátette, hogy a Germanwings anyavállalatánál, a Lufthansánál  rendszeresen végzett biztonsági ellenőrzések sem eredményeztek  gyanús jeleket.  

A belügyminiszter elmondta, hogy a lezuhant gép személyzetének  valamennyi tagját ellenőrizték, és ez mind a hat fő esetében negatív  eredményt hozott, vagyis nem tártak fel biztonsági kockázatot vagy  terrorizmusra utaló jelet.  

A másodpilóta Brice Robin marseille-i ügyész tájékoztatása  szerint Andreas Lubitz, akit a német sajtóban a vonatkozó szakmai  előírásoknak megfelelően Andreas L. névvel jelölnek.   

Az ARD országos közszolgálati televízió helyszíni beszámolója  szerint a Rajna-vidék-Pfalz tartománybeli Montabaurban, ahol a 28  éves másodpilóta felnőtt, a kisváros közösségét sokkolta a hír, hogy  a fiatalember valószínűleg öngyilkosságot követett el, és magával  rántott a halálba 149 embert. A másodpilótát nyugodt, kedves  embernek ismerték, és sikeres pilótakarrierje révén példaképként  tartották számon a helyi vitorlázórepülő egyesületben - számolt be  az ARD.  

A másodpilóta tizenéves korában szerzett vitorlázórepülőre  érvényes engedélyt, és egy szakközépiskola elvégzése után lett a  Lufthansa pilótatanonca. A Lufthansa közlése szerint a másodpilóta  2013 szeptemberében csatlakozott a Germanwings légitársasághoz, és  azóta 630 órát repült.  

A Germanwings Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus  A320-as gépének fedélzetén az eddigi adatok szerint 72 német  állampolgár - összesen 150 ember - tartózkodott, amikor a repülő  kedd délelőtt hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén az  Alpokban. A német állampolgárok túlnyomó többsége, 64 fő  Észak-Rajna-Vesztfália tartományból származott.   

A tartományi kormány felhívására csütörtökön 10:53-kor -  pontosan 48 órával azután, hogy kedden megszakadt a kapcsolat a  Germanwings járatával - egy perc csenddel adóztak az áldozatok  emléke előtt szerte Észak-Rajna-Vesztfáliában. Haltern város  gimnáziumánál például több százan gyűltek össze a megemlékezésre. A  gimnázium 16 tanulója és 2 tanára tartózkodott a lezuhant  repülőgépen.

Merkel: felfoghatatlan dimenziót ad az esetnek az értesülés

A német kancellár  szerint "szinte felfoghatatlan dimenziót" ad a keddi  repülőgép-szerencsétlenségnek az az új értesülés, amely szerint a  másodpilóta tudatosan katasztrófába vezette a gépet.  

Angela Merkel csütörtöki berlini sajtónyilatkozatában  kiemelte, hogy a francia és német hatóságok megállapításai a  szerencsétlenségről "minden képzeletet felülmúlnak".  

Az ügy háttere még nem ismert teljes egészében, ezért nagyon  fontos, hogy a vizsgálat folytatódjon és minden vonatkozásra  kiterjedjen - mondta a német kancellár.  

Hangsúlyozta: a német hatóságok minden lehetséges segítséget  megadnak a körülmények feltárásához. "Tartozunk ezzel mindazoknak,  akik életüket vesztették a keddi katasztrófában, és  hozzátartozóiknak, akik most rettenetesen szenvednek" - mondta  Angela Merkel.  

A Germanwings német légitársaság Barcelona-Düsseldorf útvonalon  közlekedő Airbus A320-as gépének fedélzetén 150 ember tartózkodott,  amikor a repülő kedd délelőtt hegyoldalnak csapódott Franciaország  déli részén az Alpokban.  

A német külügyminisztérium csütörtök délután közölt adatai  szerint a 150 ember közül 75 német állampolgár volt.   

Korábban 72 német állampolgárról volt tudomásuk a hatóságoknak.  

A német állampolgárok túlnyomó többsége, 64 fő  Észak-Rajna-Vesztfália tartományból származott. A tartományi kormány  felhívására csütörtökön 10:53-kor - pontosan 48 órával azután, hogy  kedden megszakadt a kapcsolat a Germanwings járatával - egy perc  csenddel adóztak az áldozatok emléke előtt szerte  Észak-Rajna-Vesztfáliában. Haltern város gimnáziumánál például több  százan gyűltek össze a megemlékezésre. A gimnázium 16 tanulója és 2  tanára tartózkodott a lezuhant repülőgépen.

Spórolnak a kezdő pilótákkal

13.06 - A diszkont légitársaságok gyakran alkalmaznak kezdő pilótákat, mert költséghatékonyak - közölte Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (HUNALPA) az elnöke az MTI megkeresésére csütörtökön.

A magyar pilóta elmondta, hogy bár egy 630 órányi repülési idővel rendelkező pilóta nem számít tapasztaltnak, a diszkont légitársaságok előszeretettel alkalmaznak kezdő pilótákat, habár ez az adott társaságtól függ. Ezzel arra utalt, hogy a Lufthansa szóvivője csütörtökön közölte: az Alpokban lezuhant német utasszállító másodpilótájának hatszázharminc órányi repülési ideje volt.

Demeter Csaba szerint alapvetően 200 óra a kötelező repülési idő a kiképzésen, majd egy típusátképzés után a kezdő pilóták megkezdhetik munkájukat a társaságoknál. A vállalatok számára költséghatékony a tapasztalatlannak minősülő pilóták alkalmazása, ugyanis a cégek számára ezzel a módszerrel jóval olcsóbb, hogy a kezdő pilóták repülési órákat szerezzenek. Nem véletlen, hogy a diszkont társaságok elsősorban kapitányokat keresnek, akikre rá merik bízni a kezdő pilótákat. Demeter Csaba megjegyezte, hogy emiatt a kapitány szinte sosem hagyja el a pilótafülkét.

 Kényszerleszállást hajtott végre egy Airbus Barcelonában

 
Ez ugyanaz a járműtípus, mint amelyik egyik gép kedden lezuhant a francia Alpokban. A pilóta a felszállás után égett szagot érzett. Részletek itt >>

Megérkeztek a hozzátartozók

12.48 - Megérkezett a Dél-Franciaország felett lezuhant repülőgép németországi utasainak hozzátartozóit szállító repülőgép csütörtökön Marseille-be - közölte a francia belügyminisztérium szóvivője.

A hozzátartozókat szállító repülő Düsseldorfból szállt fel. Marseille mintegy kétszáz kilométerre van a katasztrófa helyszínétől.

A szóvivő, Pierre-Henry Brandet a sajtónak elmondta, hogy a hozzátartozók a vizsgálattal megbízott marseille-i ügyésszel találkoznak, mielőtt autóbusszal továbbszállítják őket a szerencsétlenség helyszínére, a francia Alpokba.

Egyperces néma csenddel emlékeztek a lezuhant gép áldozataira


Tovább kutatnak a holttestek után


12.24 - A tragédia helyszínén a speciális mentők és a rendőrök még mindig az áldozatok holttestei után kutatnak. A helyszínt bejáró Xavier Roy a légimentők vezetője, azt mondta, hogy talán még sosem látott ekkora pusztítást.

Fotók


Felszállt a gép a hozzátartozókkal


12.07 - Délelőtt felszállt a barcelonai El Prat repülőtérről a Lufthansa légitársaság különjárata, amely a keddi szerencsétlenség spanyol áldozatainak hozzátartozóit viszi a baleset helyszínére - közölte csütörtökön a spanyol közszolgálati televízió.

A különjáraton 64-en utaznak, pszichológusok és orvosok kísérik őket. A csatorna információi szerint a különjárat este vissza is tér az utasokkal Barcelonába.

A hozzátartozók egy kisebb, 14-fős csoportja már szerda este elindult a repülőtér közelében található Castelldefels egyik hoteljéből, ahol az elmúlt napokban elszállásolták őket. Ezek a családtagok nem vállalták, hogy a történtek után repülőre ülnek, ezért busszal utaznak, szintén orvosok és pszichológusok kíséretében.

Az Alpok déli részén fekvő Seyne-les-Alpes település található legközelebb a tragédia helyszínéhez. A spanyol 3-as televíziócsatorna információi szerint helység könyvtárában és a sportcsarnokban több száz férőhelyes szállást alakítottak ki a hozzátartozóknak.

A szomszédos Digne les Bains település lakói saját házaikat ajánlották fel szállásként az áldozatok családtagjainak, amíg a kutatás tart - írta az El País című spanyol napilap.

A halterni Joseph-König gimnázium tanulói mécsesek sora előtt állnak a iskola bejáratánál 2015. március 26-án. A gimnázium 16 diákja utazott a gépen. Fotó: MTI
A halterni Joseph-König gimnázium tanulói mécsesek sora előtt állnak a iskola bejáratánál 2015. március 26-án. A gimnázium 16 diákja utazott a gépen. Fotó: MTI


Csak 630 órát repült az egyedül maradt pilóta


10.44 - Az Alpokban lezuhant német utasszállító másodpilótájának hatszázharminc órányi repülési ideje volt - közölte a Lufthansa légitársaság szóvivője csütörtökön.

A német légitársaság leányvállalata, a Germanwings Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe kedden hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén. A másodpilóta 2013 szeptemberében csatlakozott a légitársasághoz, és azóta mindössze hatszázharminc órát repült.

A repülőgép kapitányának a társaság szerint hatezer órányi repülési ideje volt, és mielőtt a Germanwingshez csatlakozott, a Lufthansa és a Condor repülőgépeit vezette. Korábban Carsten Spohr, a Lufthansa elnöke mindkét pilótáról azt mondta Barcelonában, hogy "tapasztaltak és jól kiképzettek" voltak.

Nem jutott vissza a fülkébe


06.00 - Az Alpokban lezuhant német utasszállító egyik pilótája a baleset előtt elhagyta a pilótafülkét, és nem tudott visszatérni, mielőtt a gép a hegyoldalnak csapódott - közölte szerdán a The New York Times című amerikai napilap internetes felületén egy, a baleset okait vizsgáló nyomozó a gép hangrögzítő fekete dobozából nyert információkra hivatkozva.

A nyomozásban részt vevő katonai illetékes közölte a lappal, hogy a Barcelonából Düsseldorfba tartó járat útjának legelején a pilóták "nagyon udvarias, nagyon fesztelen" beszélgetést folytattak egymással, majd a hangfelvétel arról tanúskodik, hogy egyikük kiment a pilótafülkéből, és nem tudott visszatérni.

"A férfi kívülről picit kopogtat az ajtón, és nincs válasz" - mondta a nyomozó.

"Utána erősebben kopog az ajtón, és nem érkezik válasz. Egyáltalán nem jön válasz" - közölte a lapot tájékoztató szakértő, aki szerint a hangfelvételen lehet hallani, amint a pilóta megpróbálja feltörni a pilótafülke ajtaját.

Nem tudni egyelőre, hogy a pilóta miért ment ki a kabinból, "de - folytatta a nyomozó -, ami biztos, az az, hogy az út legvégén a másik pilóta egyedül volt (a pilótafülkében), és nem nyitott ajtót".

A lezuhant gép egyik fekete doboza. MTI/AP/BEA
A lezuhant gép egyik fekete doboza. MTI/AP/BEA


Nem erősítették meg


A Lufthansa légitársaság szóvivője azt közölte csütörtökre virradóra, hogy a vállalat nem tudja megerősíteni az amerikai lapban megjelent információk hitelességét.

"Mi nem kaptunk a hatóságoktól olyan információkat, amelyek megerősítenék a lapjelentést, és további információkra várunk. Nem fogunk részt venni a baleset okaival kapcsolatos találgatásokban" - mondta a szóvivő, és leszögezte, hogy a katasztrófa okainak vizsgálatával az illetékes hatóságok foglalkoznak (nem a légitársaság). Megjegyezte azonban, hogy a repülési szabályokkal összhangban a 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadások óta a pilótafülkék ajtaját nem lehet kívülről kinyitni.

A lezuhant gép maradványai. Fotó: MTI/EPA/Francia belügyminisztérium/F. Balsamo
A lezuhant gép maradványai. Fotó: MTI/EPA/Francia belügyminisztérium/F. Balsamo


Émelyítő szag a Germanwings gépein


Bár a német Lufthansa tulajdonában lévő Germanwings diszkont légitársaságnak a keddi dél-franciaországi katasztrófa előtt nem volt balesete, a cég gépein korábban több alkalommal okozott gondot a pilótafülkében terjengő ismeretlen eredetű, émelyítő szag.

A dpa német hírügynökség szerdai összeállítása szerint ez a gond jelentkezett 2010 decemberében is, amikor egy Bécsből a köln-bonni repülőtérre tartó Airbus A319-es Germanwings-gép - a kedden szerencsétlenül járt A320-as kisebb változata - pilótái a leszállás közben kis híján elájultak a kellemetlen szag miatt. Mindkettejüknek oxigénmaszkot kellett felvenniük, hogy le tudják tenni a gépet, a kapitány pedig a légi balesetek kivizsgálásáért felelős német hivatal (BFU) jelentése szerint azt mondta, teljesítőképességének határán volt az incidens során.

Az émelyítő szag forrását és terjengésének okát a BFU vizsgálata során nem sikerült kideríteni, de a hivatal jelentése szerint nem zárható ki teljességgel, hogy elektromos vagy elektronikus fedélzeti műszerek hibája idézhette elő.

2013 decemberében is hasonló incidens történt, akkor a köln-bonni repülőtérre való landolásnál a pilóták a kellemetlen szag miatt felvették oxigénmaszkjaikat, de végül biztonságban letették a repülőt.

2008-ban a Germanwings egy másik A319-ese röviddel a felszállás után kényszerült visszafordulni a dublini repülőtérre, miután a kapitány rosszul lett. Egyes jelentések szerint több utas is elvesztette eszméletét a gépen a nyomáscsökkenés miatt.

2014-ben émelyítő szag miatt a cég egy pilótája úgy döntött, nem száll fel a szardíniai Cagliari repülőteréről, a köln-bonni repülőtérre tartó utasokat végül egy másik repülőgép szállította el.

Mindazonáltal a BFU adatai szerint nem kifejezetten ritka, hogy furcsa és ismeretlen szagok terjengjenek egy gépen, és ez sok esetben vezetett már a repülés megszakításához. A hivatal több száz hasonló esetet vizsgált már, és arra a következtetésre jutott, hogy azok nem jelentenek lényeges veszélyt a légi közlekedés biztonságára nézve, bár "egyes pilótáknak rontják a teljesítőképességét".

150 ember halt meg


A Lufthansa leányvállalatának, a Germanwings légitársaságnak Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as a gépe kedden hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén, az Alpokban. Közvetlenül a katasztrófa előtt a gép egyelőre megmagyarázhatatlan okokból hirtelen ereszkedni kezdett, és nem válaszolt az irányítótoronynak, vészjelzést sem küldött.

A gép fedélzetén 150 ember - 144 utas és 6 tagú személyzet - tartózkodott, a szerencsétlenségnek minden jel szerint nincs túlélője. A gépnek 72 német és 35 spanyol, három amerikai, továbbá két-két ausztráliai, argentínai, iráni és venezuelai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa volt.

Az Airbus A320-as egyik fekete dobozát, amely a pilótafülkében elhelyezett négy mikrofon által érzékelt hangokat és zajokat tárolja, kedd este találták meg a gép roncsaitól mintegy tíz kilométerre. Azonnal vizsgálni kezdték a felvett hanganyagot, de hivatalos tájékoztatást egyelőre nem adtak róla. A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) csupán annyit közölt szerdán, hogy a nyomozás jelenlegi állása szerint a gép nem robbant fel a becsapódás előtt, és a jelek ellentmondanak annak a feltételezésnek is, miszerint kabinnyomás-csökkenés miatt zuhant le.

A másik, a gép repülési adatait rögzítő fekete doboz külső burkolatát megtalálták, de a berendezést még nem.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gerillataktikára szólította fel a sportolókat Kim Dzsong Un

Kim szerint az eredményesség érdekében a sporthatóságoknak és az edzőknek ahhoz hasonló taktikát… Tovább olvasom