Kisalföld logö

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 2°C Még több cikk.

Leálltak az európai autógyárak; cseheket is elérte a válság

Az európai autógyártó cégek leállították vagy csökkentették a gyártást. A hanyatló keresletre hivatkozva sorra csökkentik a nyereségre vonatkozó várakozásaikat is az autóipari cégek. Csehországban 10 ezer munkahely szünhet meg.


Csehország: 10 ezer autóipari állás került veszélybe

A cseh Autóipari Szövetség (AIA) szerint idén és jövő év elején akár 10 ezren is elveszthetik munkájukat a csehországi autóiparban a gazdasági válság miatt. A szervezet elnöke emlékeztetett arra, hogy mintegy 120 ezer embert foglalkoztat jelenleg az iparág. Az autógyárak termeléscsökkentése miatt azonban elsősorban az alkatrészgyártók kerülhetnek nehéz helyzetbe. Antonin Sipek úgy véli, hogy a beszállítóknál várhatóak a nagyobb elbocsátások.

Csehországnak jelentős autóipara van. A bruttó hazai termék (GDP) 18 százalékát teszi ki, ami tavaly 641 milliárd koronát (6700 milliárd forint) jelentett.
Az AIA vezetője úgy véli, hogy idén 20 ezerrel kevesebb autó készül el Csehországban, mint azt korábban tervezték. A nehézségek ellenére idén 4-5 százalékkal több gépkocsi gördül le a futószalagokról, mint tavaly. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a cseh gyárakban főleg kisebb és keveset fogyasztó autók készülnek. A tervek szerint egyébként a Hyundai jövő héten kezdi meg a gépkocsigyártást új, csehországi üzemében.

Olaszország: Fiat profit csökkentés

A Fiat annak ellenére csökkentette eredményvárakozásait, hogy a vállalat nyeresége a harmadik negyedévben 8 százalékkal emelkedett. A visszaesés ráadásul a cég vezetése szerint tartós lehet: jövőre legrosszabb esetben akár 10-20 százalékkal is csökkenhet a kereslet a vállalat autói iránt, ami a mostani 3 milliárd fölötti szintről 400 millió euróra vetheti vissza a profitot.

Opel: időleges leállás

Az Automative News Europe című lap hétfőn megjelent számában írta, az Opel anyavállalata, a General Motors csaknem valamennyi európai üzemében időleges leállást rendel el. A GMEurope kommunikációs vezetője szerint a vállalat a "jövőben is a szűkülő keresletnek megfelelően alakítja kapacitásait, vagyis a szükségesnek megfelelően további termelési szüneteket iktatnak be." Az Opel Németországban október 20-án szeptember óta már a második, két hétig tartó leállását rendelte el bochumi telephelyén, Eisenachban a hó végén áll le a munka, Antwerpenben és Ellesmere Portban (Nagy-Britannia) szintén két héten át szünetel a gyártás.

Visszafogottság és takarékosság.
Visszafogottság és takarékosság.


Daimler: öt hét szünet, kényszerszabadság

A Daimler öt héten át fogja szüneteltetni a gyártást az év végével. A Frankfurter Allgemeine Sonnntagszeitung értesülése szerint december közepén állítják le a gyártást, amit majd csak január 12-én indítanak be újra. A kényszerszünet elrendeléséről szóló hírt a cég szóvivőjére hivatkozva közli a lap. A Daimler a napokban jelentette be, hogy 2008 évi célját erőteljesen visszafogja, és takarékossági programba kezd. A vállalat forgaloma 7 százalékkal 23,8 milliárd euróra esett vissza.

A Mercedeseket gyártó Daimler sindelfingeni üzeméből több mint 30 ezer alkalmazottat öthetes "kényszerszabadságra" küld. Az értékesítési nehézségek miatt a gyár az év végéig a tervezettnél 80 ezerrel kevesebb autót állít elő.

BMW: négy nap

A BMW hétfőtől állította le Lipcsében átmenetileg a szerelőszalagot. Az eladások szeptemberi visszaesése miatti kényszerült rá a vállalat a négynapos leállásra. Szeptemberben a BMW három márkája, a BMW, a Mini és a Rolls-Royce eladásai 14,6 százalékkal 121 ezer járműre estek vissza.

Franciaország: technikai szünet

A pénzügyi válság elérte a francia autógyártókat is: a piac visszaesése miatt a Renault és a Peugeot-Citroen is átmeneti időre hétfőn bezárta szinte valamennyi franciaországi telepét, a dolgozókat pedig "technikai munkanélküliségre" küldte.

Kiállításokat még tartanak.
Kiállításokat még tartanak.

A Renault már múlt héten bejelentette, hogy a negyedik negyedévben 20 százalékkal csökkenti a termelését, és átmenetileg bezárja üzemeit. Flins, Douai és Le Mans gyáraiban hétfőn két hétre, Sandouville, Maubeuge, Batilly és Cléon üzemeiben pedig egy hétre álltak le a munkával.

Külföldön a törökországi Bursában és a szlovéniai Novo Mestóban néhány napig állnak a gépsorok. A spanyolországi Valladolidban - ahol 5500 munkást foglalkoztatnak - még év vége előtt tíz napig fog szünetelni a gyártás.

Szlovákiában is visszafogták a termelést

A Nagyszombatban is üzemelő francia PSA Peugeot-Citroen társaság bejelentette: csökkenti az idei nyereségre vonatkozó tervét, továbbá jelentősen visszafogja termelését. Christian Streiff, a Peugeot-Citroen vezérigazgatója szerint az utolsó negyedévben akár 30 százalékkal is visszafoghatják a gyártást.

A PSA Peugeot-Citroen sochaux-i gyárában is hétfőn kezdődött meg a dolgozók három hétig tartó kényszerszabadsága. A vezetőség az európai piac összeomlása miatt döntött úgy, hogy leállítja a termelést, amelyet a mostani, utolsó negyedévben összesen 30 százalékkal kíván csökkenteni a tavaly ilyenkorihoz képest. A Peugeot dolgozói azonban a munkaidőről kötött megállapodásnak köszönhetően teljes fizetésüket megkapják a háromhetes szünetre is.

A Mercedes jön!

Sajtóértesülések szerint a termelés visszaesése nem érinti a Daimler külföldi üzemeit, sem pedig a tervezett magyarországi fejlesztést: Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója hétfőn Budapesten aláírta Bajnai Gordonnal, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetőjével a megállapodást arról, hogy jövő tavasszal Kecskeméten megkezdődik a Mercedes új gyárának építése, mintegy 800 millió eurós beruházással.

Olvasóink írták

  • 11. janos1216 2008. november 01. 19:24
    „<moderálva>”
  • 10. Johnny100 2008. október 28. 16:25
    „Kedves hahahaha! Azért (is) érdemes volt bemutatni az A7-es Audit, mert akik ezt meg tudják vásárolni, azokat vajmi keveset érdekli a válság! A legtöbbjük zsebe nem fog sokat laposodni a válság idején. Ha már az Audival példálózunk, akkor nem a prémium márka vásárlási indexéből kell kiindulni, hanem magának a VW-konszern összes márkájának és úgymond "tucatautóinak" termelés-visszaeséséből.”
  • 9. hahahaha 2008. október 28. 15:16
    „Azért biztos ami biztos, bemutatták az AUDI A7-t. jó,hogy válság van.Mi lenne velünk A7 nélkül?”
  • 8. Stewe 2008. október 28. 14:59
    „Ha ok okozatnál tartunk, elindul a banki visszavett autó dömping is: ha elvész egy jó munkahely, nincs bér, akkor nincs miből ezt azt fizetni... az autógyártás túl sokat termelt, fölöslegesen. A mostani jelenséggel annak is számolnia kellett, már jópár éve, aki a legapróbb alkatrészt csinálja a soron. Az autóipar visszaesése már évekkel ezelőtt téma volt a közéletben. És ez mindenütt nagymértékű leépítésekkel jár együtt.”
  • 7. Tapmancs 2008. október 28. 14:06
    „A Skoda állítólag csökkentette az árakat, az Octavia kivételével. Akár 1 millióval is olcsóbb lehet, gondolom ez a csúcs-Superb árából jöhet le. Részleteket nem tudok. :)”
  • 6. árvadász 2008. október 28. 13:24
    „Mikor érezzük meg a pangást az autók árában???”
  • 5. Tommm, nem megy ez neked 2008. október 28. 12:53
    „Itt meg mindjárt kiderül, hogy Magyarország teszi tönkre az autógyártást!”
  • 4. Tommm 2008. október 28. 12:05
    „Igaza van ´Tapmancs´-nak, bár a dolog kétoldalú. A termelést nem lehet örökké fokozni, egyszer bebetőzik. Sok ember felelőtlenül vásárolgat hitelre (nem csak autókat) - igaz a mai fizetések mellett autót nem is nagyon lehetne másból venni. Az persze sajnálatos, hogy nőhet a munkanélküliség, de mindennek ok-okozat összefüggése van.”
  • 3. adózóóó melos. 2008. október 28. 11:37
    „Nem sajnálni kell őket Tapmancs, ha így folytatodik nagyobb lesz a munkanélküliség.Győrben az Audi sok embernek ad munkát, ezenkivül Győrnek és a többi városoknak sok beszállítója van az autó gyáraknak.”
  • 2. Tapmancs 2008. október 28. 11:04
    „Az meg a másik: 3 milliárd helyett "csak" 400 millió euro profit? Jaj de rossz hír! Szegények! Most sajnálni kell őket?”
  • 1. Tapmancs 2008. október 28. 11:03
    „De komolyan, mégis mit vártak az autógyárak? Nem lehet örökké 10%-kal több autót eladni évente, valahol kellett lennie egy plafonnak, amit most elértünk. Eddig csak a rengeteg hitel miatt tudtak ennyi autót venni a népek, természetesen a jövő terhére.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Vatikán pszichológusokkal szűrné ki a homoszexuálisokat

Pszichológiai tesztekkel ellenőrizné a Vatikán a szeminaristákat, hogy megfelelnek-e a papi hivatás… Tovább olvasom