Kisalföld logö

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 21°C | 32°C Még több cikk.

Kettős állampolgárság - nemzetközi visszhang

A jelentős magyar kisebbséggel bíró EU-tag Szlovákia és Románia, valamint a nem EU-tag Szerbia aggódik, hogy a magyar állampolgársági törvény módosítása nyomán Budapestnek nagyobb beleszólása lehet belügyeikbe - írta a Stratfor amerikai stratégiai elemző csoport.

Az agytröszt idézte Robert Fico szlovák kormányfőt, aki szerint a magyar törvénymódosítás "nemcsak támadás Szlovákia és Közép-Európa, hanem közvetlen támadás az Európai Unió alapjai ellen". A Stratfor szerint a szlovák parlament válaszlépése - elveszítik állampolgárságukat azok, akiknek egy másik állam állampolgárságot adományoz - veszélyeztetheti az ország 520 ezernyi magyar népességének, az összlakosság 10 százalékának állampolgárságát. Szerbia és Románia valószínűleg nem tesz hasonló lépést. Az amerikai elemzők szerint a szlovákiai magyarok egy nagyobb csoportjának megfosztása a szlovák állampolgárságtól szélsőséges lépés lenne.

A Le Monde című liberális francia újság szerint Magyarország revánsot vett a történelmen azzal, hogy a trianoni szerződéssel elszakított, a szomszédos országokban élő három és félmillió magyar számára megadta a jogot a magyar állampolgárság megszerzéséhez. A szimbolikus jellegű intézkedés ugyanakkor nagyon feszültté tette a viszonyt Szlovákiával, s a nagy sietség miatt meglepte Magyarország partnereit az Európai Unióban.

Az Európai Bizottságnak nincsen illetékessége állampolgársági ügyekben, ezekről az Európai Unió tagországai saját illetékességi körükben jogosultak dönteni - jelentette ki Matthew Newman, az alapjogokért is felelős biztos, Viviane Reding szóvivője. Hozzátette, az Európai Bizottság jól ismeri a Szlovákia és Magyarország között feszültséget okozó helyzetet, de egyáltalán nem tud beavatkozni ebbe az ügybe.

Valószínűtlen, hogy a magyar állampolgársági törvény módosítása Szlovákián kívül más szomszédos országokban is "forró üggyé" válna - írta a The Wall Street Journal amerikai lap európai kiadásában. A lap idézte Filip Tesárt, a Nemzetközi Kapcsolatok Intézete nevű, prágai kutatóműhely Balkán-szakértőjét, aki szerint a kettős állampolgárság ügye Romániában és Szerbiában nem kelt akkora ellenérzéseket, mint Szlovákiában.

Magyar halottkultusz címmel közzétett kommentárjában a Süddeutsche Zeitung úgy véli, hogy Magyarország nehezen birkózik a jövővel. Miközben a legtöbb európai ország a következő időszak dolgaival törődik, a magyar társadalmat a múltra való emlékezés foglalkoztatja - írta a német liberális lap. Az újság szerint létezik egy "jó út" a békétlenséget szítók megfékezésére: ez a nemzeti mellett az európai állampolgárság megteremtése.

Vissza a XIX. századba című kommentárjában a Der Standard osztrák napilap úgy vélte, a budapesti és a pozsonyi "populisták" számára egyaránt az a lényeg, hogy a nemzeti érzésekre játsszanak. Deák Ernő, a Burgenlandon kívüli magyar egyesületeket összefogó civil szervezet elnöke az MTI-nek elmondta: az ausztriai magyarokat nem érinti a törvénymódosítás, mert az osztrák törvény nem engedi meg a kettős állampolgárságot.

A csütörtöki szlovák sajtó a magyar és a szlovák politikát, illetve politikusokat is bírálta, általános a vélemény, hogy a szlovák-magyar kapcsolatok súlyos válságban vannak.

A Sme című liberális lap úgy véli, hogy a felesleges és buta magyar törvényre, illetve az elfogadását kísérő magyar arroganciára a szlovák kormánykoalíció ugyanolyan felesleges és még butább, választási hisztériába öntött intézkedéssel felelt. A Pravda úgy látja, hogy Orbán Viktor leendő magyar kormányfő és pártja, a Fidesz "erőteljesen beavatkoztak" a szlovákiai választási kampányba, s ez elsősorban a szlovák nacionalisták malmára hajtja a vizet.

Az Új Szó című szlovákiai magyar napilap rámutatott, hogy Robert Fico "vérnacionalista kormánya" mindent megtett azért, hogy a szlovákiai magyarok ne érezzék magukat jól hazájukban. Molnár Norbert főszerkesztő szerint minden embernek szíve joga eldönteni, akar-e élni egy törvény adta lehetőséggel. "Ezért valakit megfosztani állampolgárságától, második Benes-dekrétumokat törvénybe iktatni legalább annyira avítt, mint nemzetállamban gondolkodni" - írta.

A kettős állampolgárság törvénye nemzeti rehabilitációs gesztus, óriási szimbolikus jelentősége van, de kérdés, hányan fogják igényelni a magyar állampolgárságot - véli Takács Csaba, az RMDSZ megbízott ügyvezető elnöke és Kelemen Hunor művelődési miniszter, akik szerint nem kell tartani tömeges kivándorlástól. Szász Jenő, a Magyar Polgári Párt elnöke úgy fogalmazott, hogy "ezek után el lehet gondolkodni a folytatásról is, az összes többi jogosultságról is egyeztetni kell mindazt, amit a magyar állampolgárság hoz magával".

Orbán Viktor rákényszerítette akaratát Romániára és Szlovákiára, de a kettős állampolgárság megadásáról szóló törvény Románia számára nem jelent különösebb problémát - írta a Romania libera. A cikkből azonban az derül ki, hogy Bukarest óvatos a törvény megítélésében. A romániai magyar lapok arra hívták fel a figyelmet, hogy kilencven éves traumát próbált meg orvosolni a törvény, amelyet a határon túli magyarok amolyan erkölcsi jóvátételnek tekintenek, és amely önbizalmukat is erősíti. Az újvidéki Magyar Szó szerint "a fiatal és félelmében agresszív Szlovákia kivételével a többi érintett ország nyilván jól méri föl a helyzetet, s ennek tudatában fogadta el hallgatólagosan a törvénymódosítást".

A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) és az Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség vezetői szerint gesztusértékű, a határon túli magyarokat a múltban ért sérelmekért erkölcsileg kárpótolja a törvény. Kovács Miklós, a KMKSZ elnöke elmondta: a magyar állampolgárságot minden bizonnyal a Magyarországon tanuló vagy dolgozó ukrajnai magyarok, esetleg a határ menti kereskedelemben érintettek fogják igényelni.

Olvasóink írták

66 hozzászólás
  • 66. BJ.MÓVÁR 2011. június 22. 23:54
    „Nekem ezzel az a problémám,hogy ne a .... politikusok döntsenek ilyen,és hasonló fontos kérdésekről,hanem a népszavazás!!!!!!!!!!!!!!! Nem kell mindent a megnyert 2/3-ad -ra hivatkozva törvényesíteni!!!! Nem biztos ,hogy ilyen szar országot akar a többség,mint amit most erőltetnek! Azt hiszik mindenre felhatalmazást kaptak,pedig ez egy demokráciában/igaz itt már nem az van!/nem így van!!!! Ha olyan <moderálva...> gyerekek lettek volna Viktorék,akkor a választások előtt előállhattak volna hogy mit terveznek,de nem tették! Azt hiszem sokan megbánták már ,hogy rájuk szavaztak!”
  • 65. 56-os 2010. június 06. 22:14
    „64. titus 2010.06.06. 20:05

    Ha rajtam és családomon múlt volna, mindig MAGYAROK, a SZÉKELYEK is MAGYAROK, voltatok, még akkor is ha más országba voltatok kénytelen élni.

    Nekem is úgy hozta a sors hogy más, teljesenn más felfogásu, országokba kellett élnem, de a szivem mindig MAGYAR-SZÉKELY maradt. EGY NÉP VAGYUNK !!!!!

    Az ilyen embernek mint én, mindig hiányzik valami. Mert akárhol éltem, mindig volt jó és ami nem olyan jó.
    Singapore-ba szerettem a tisztaságot és rendet. Australia-ba szerettem a szabadságot. New Zealand-ba a nyugalmat. Malaysia-ba a keverödés ellenére is a jó meg?rtést stb.

    Üdvözlettel a távolból”
  • 64. titus 2010. június 06. 20:05
    „Gratulálok a törvénytervezet kezdeményezőinek,(Orban Viktornak es sok masnak) akik meglátása szerint beírták nevüket a történelembe. ,,A nemmel szavazó Gyurcsány Ferenc és társai azonban végképp kiírták magukat a politikából, és beírták nevüket a NEMZETARULOK FEJEZETEBE ,,”
  • 63. titus 2010. június 06. 20:01
    „Ha húsz éves késéssel is, de a Magyar Országgyűlés 2010. május 26-án délelőtt -merem remélni, hogy a nemzet nevében- történelmet írt, azaz a valamikori száműzötteknek, a kitagadottaknak,a világban szétkergetetteknek, valamint a nemzet erőszakosan leszakított részeinek ,visszaadta a nemzethez való tartózás erkölcsi és jogi lehetőségét. Bár az 1989 utáni magyar kormányok- akarva akaratlan-,mintegy húsz évvel meghosszabbították a trianoni békediktátum (és nemcsak) által okozott nemzeti traumát,agóniát, ám a közelgő 90. gyászos évforduló előtt néhány nappal, azaz a 24. órában, a nemzet visszafogadott,átölelt, ha nem is egészen a kebelére. Nagyon remélem,hogy ezután a határon túli,gyilkosnak és kitaszítónak is minősíthető kifejezés, soha többé nem hangzik el a nemzettestvéreim ajkáról, de az írott vagy elektronikus sajtókban,így a nemzett televíziójának nevezett DUNA TV-ben sem meri kiejteni többé senki. Hála Istennek, hogy már nem vagyunk, s adja a Teremtő, hogy ne is legyünk a nemzet mostoha gyermekei, megtagadottjai. Ám, értelemszerűen ez azt is kell jelentse,hogy többé nem lehetünk határon túliaknak nevezve az őseink szálláshelyén,az ősi,az önkormányzásra készülő Székelyföldön sem!
    Ebben a történelmi helyzetben bekövetkezett visszafogadottság és nem befogadottság , többek között arra is kötelez bennünket székely-magyarokat ,hogy még a magyar állampolgárság hivatalos felvétele,elfogadása előtt kérjük vissza a becsületes magyar neveinket, azokat a neveinket, amelyeket a születésünk pillanatában avagy még azelőtt, az édes szüleink adtak ,de amelyeknek az anyakönyvbe való bejegyzését az akkori hivatalnokok megtagadták!
    Soha ne feledjük- úgy mint sok minden más-, hogy a nevünk a méltóságunk elidegeníthetetlen része,amelytől 1989 előtt sokunkat megfosztottak és arra ítéltek, hogy csak a holtunk után(a gyászjelentőn ,sírkereszten vagy fejfán!) használhassák becsületes magyar neveinket
    Itt a történelmi idő,és ezt a hatályban lévő román jogrend is lehetővé teszi, hogy mint sok minden mást, a becsületes magyar neveinket is visszakérjük,hogy becsületes magyar névvel, igaz magyar szívvel és magyar tudattal lehessünk, legyünk a nemzetünk tagjai,hű és cselekvő polgárai!!!”
  • 62. 56-os 2010. június 02. 19:29
    „"az osztrák törvény nem engedi meg a kettős állampolgárságot"

    Azt szeretném tudni hogy akkor az osztrákok miért adtak ki bélyeget Schwarzenegger-röl, amikor Kalifornia kormányzója lett, mivel azt csak nagyon nehezen tudnám elhinni, hogy mit osztrák állampolgár lett kormányzó !!!

    Még egy, azt a sanda gyanum hogy úgy Svájc mint az RSA nagy öngólt löttek volna ha eltiltják Federer-t a kettös állapolgárságtól !

    Lehetne sorolni...”
  • 61. sumegi007 2010. június 02. 16:08
    „Ennyi szánalmas embert! Most itt vitatkoztok a kettős állampolgárságról...

    Nem értem hogy mi a francnak kellett ez a törvény. Én a kint élő magyarságra is úgy tekintek mintha velünk lennének, csak egy képzeletbeli határ választ el minket!!

    Fico és Slota megéri a pénzét, mert, ha Magyarországon egy politikus ezt akartja - itt Orbán - akkor tegyünk még egy lapáttal rá az amúgy is pengeélen táncoló magyar - szlovák helyzetre. Az a baj, hogy senki sem tud elszakadni a Trianoni békéről, ami ha úgy vesszük akkor csak a szlovákoknak béke, nekünk nem.

    De most vissza is kéne menni az időben. Hogy is volt, ja igen, OMM és a németek oldalán harcoltunk, de komolyan miért...?? Már akkor sokan sejtették, hogy rossz vége lesz, és be is jött. Az akkori politika megtehette volna hogy nemet mond. De nem tették, miért? Mert beszartak...
    A másik ok, hogy soha senki sem elégedett jelenlegi helyzetével. Mindig csak több, több legyen. Az ár nem számít... Akkoriban Magyarország arra számított hogy ha megnyerik a háborút német, osztrák oldalon akkor kapnak területet... De most ilyenekért kellett volna háborúzni???

    És ott van a jó öreg Svájc. Hát mit csinált, szépen kimaradt mindenből, sőt még most is kimarad mindenből. Miért?? Mert van eszük!!! Nem kell olyanokba beleszólni ami nem őket illeti. Nekünk is ki kellett volna hirdetni a függetlenségünket... Ez a helyzet.

    A magyarok és a szlovákok jól megértik egymást, csak a politika nem!! És emiatt nem kell mindkét oldalnak szidnia egymást... Oldják meg.

    Az osztrák magyarokat azért nem érinti ez, mivel jók a körülmények, másrészt tiltja nekik a kettős állampolgárságot! Románia, csak azért nem ellenzi, mert munkaerő...

    stb...”
  • 60. janika 2010. június 02. 12:47
    „"buggyant" nem tudtad, hogy az öreg meir a fal mellett lakik? Azért olyan dörzsölt!”
  • 59. meir 2010. május 30. 18:54
    „58!!
    es???
    mit vagy ugy odsaig azert mert gyurcsnyotok szerette a "kosher"-t??”
  • 58. kolombela 2010. május 30. 16:06
    „47. hozzászólás meir 2010.05.29. 17:25
    Bocs, rosszul fejeztem ki magam. Helyesen a cionistáknak csontig benyaló, őket a végletekig kiszolgáló, Gyúrcsány. Ez a helyes meghatározás.”
  • 57. pancser 2010. május 30. 09:49
    „53! Érvekkel nem tudsz jönni, minősítésekkel igen. Ez azt jelenti, hogy megfelelő kampánnyal a szélsőségeseket messze a béka feneke alá lehetne nyomni, hiszen rendkívül könnyen cáfolhatók, sőt nevetségessé tehetők. Az izraeli veszély meg annyra valószínütlen, hogy az már a vicc kategóriába tartozik. Itt az eszmékkel van baj. Ezek a szélsőjobbos emberek, ahelyett, hogy a máig maradandót(fizikai valóságában is) alkotó Széchenyi vagy a környező népekkel békét óhajtó Kossuth példáját követnék Szálasi "testvér" ideológiájára hajaznak.
    Kossuth Lajos írta az antiszemitizmusról: "Én az antiszemitikus agitációt mint a 19. század embere szégyellem, mint magyar restellem, mint hazafi kárhoztatom. " Ezt kéne jól megtanulnia mindenkinek és nem mindenféle kókler dumáját fújni!”
  • 56. buggyant 2010. május 30. 07:31
    „meir, ezek szerint te is a jövendő telepesekhez tartozol?”
  • 55. iparos 2010. május 30. 07:15
    „Az ausztriai magyarságot vajon miért nem foglalkoztatja az állampolgárság kérdése? Miért éppen csak az Ukrán, Szerb, Román, akar magyar lenni?”
  • 54. meir 2010. május 30. 05:45
    „48!!
    hat igen!! 44-ben eppen ti magyarok tettetek rola hogy azt ma nehez legyen!!!
    de!!-tudunk mast tenni helyette................azt nem hiszem hogy orommel zsebreteszitek!!!”
  • 53. Winternight 2010. május 30. 00:14
    „Pancser mondd, mit keresel te a hazánkban? Az ilyen szánalmas hungarófóboknak köszönhetően süllyedt ilyen mészre ez az ország. Jobb lenne, ha elhúznátok Izraelbe vagy Oroszországba.
    Az írásaidat olvasva kezdem azt hinni, hogy a molnár csaba nevű hazaáruló gyurcsány-klón rejtőzik a neved mögött.”
  • 52. pancser 2010. május 29. 22:38
    „"Hagyjuk, hogy egy alig másfél évtizede létező kis ország diktálja nekünk a feltételeket?"
    A kérdés rávilágít arra a sötétségre, melyet alighanem egy atombomba villanása sem tudna megvilágítani. Aki kicsi és nem rég óta létező annak nem lehet igaza. Aki meg nagyobb, meg állítólag ezer éve létezik(valójában1920 óta) annak meg igaza van. Leginkább akkor a románoknak van igaza, azok nálunk is nagyobbak és régebb óta léteznek ezen a kontinensen mint a magyarok. A logikád annyira világos "Winternight" mint egy sötét téli holdtalan éjszaka!”
  • 51. Winternight 2010. május 29. 20:58
    „Szánalmas a szöveged, igazi pancserhez méltó. A kettős állampolgárság a világ nagyon sok országában elfogadott és teljesen természetes módon működik, senki nem háborog miatta. A Finnországban élő nagyszámú svéd gond nélkül megkapja a svéd állampolgárságot, ha igényli. Vagy nézzük Portugáliát. Aki volt gyarmatukban, Brazíliában igényli, megkaphatja a portugál állampolgárságot. Hogy közelebbről is nézzünk egyet, ott van Románia, akik a Moldovában élő románoknak adja meg az állampolgárságot. A környező országok egyikében sem csinálnak ebből problémát, csak a kisebbségi komplexusos szlovákok keltik a balhét. Meg persze a hazai hungarofóbok, gyurcsánnyal az élen.
    Hagyjuk, hogy egy alig másfél évtizede létező kis ország diktálja nekünk a feltételeket? Hát nem. A komcsik idején ez ment, de most ennek vége. Kormányunknak igenis ki kell állni a magyarok mellett.”
  • 50. pancser 2010. május 29. 20:28
    „44! Az a helyzet tudod, Orbán Viktor és a Fidesz miatt azok kerülnek veszélybe, akiket pártolni akartak. Megígérhetem, ha ez így lesz, akkor nem marad el OV. és retyerütyája bíróság elé állítása. Mert most 2-3 millió külhonban élő magyart sodortak veszélybe. Ezt egy átlagos komcsizó nem értheti, sajnos.”
  • 49. nasi12 2010. május 29. 18:24
    „A mai nappal a vidéki Magyarország felszabadult végre.
    Már csak a fővárosunkat kell visszaszerezni és akkor elmondhatjuk végre,
    hogy történelmünk leggyalázatosabb korszaka véget ért.
    Sem a törökök, sem a tatárok, sem a habsburgok nem tudtak annyi kárt okozni, mint a moszkovitáink az elmúlt 12 év alatt.
    Hajrá Magyarország!”
  • 48. Winternight 2010. május 29. 17:46
    „Az izraeli zsidók nehezen tudnák igazolni magyar gyökereiket.”
  • 47. meir 2010. május 29. 17:25
    „kolmbela!!!
    "a cionista-gyurcsany"??? mirol beszelsz te agyszegeny??
    mit jelent a szo-"sionizmus"???
    mit kevered a szezont a fazonnal???”
66 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öt holttestet találtak a Csomolungmán takarítás közben

Öt hegymászó holttestét találta meg és több mint 2,5 tonna hulladékot gyűjtött össze a Csomolungmán… Tovább olvasom